Kładka dla pieszych nad ulicą Wielicką
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ulica Wielicka, w sąsiedztwie zrealizowanej przez Miasto estakady tramwajowej Lipska - Wielicka
Opis projektu
Kładka dla pieszych na terenie krakowskiej Dzielnicy XIII Podgórze nad ulicą Wielicką zlokalizowana w sąsiedztwie zrealizowanej przez Miasto estakady tramwajowej Lipska – Wielicka, w zasadniczy sposób poprawi bezpieczeństwo ruchu pieszego w tym rejonie.
Lokalizacja:
Kładka usytuowana nad ulicą Wielicką opodal węzła rozjazdu nowej estakady tramwajowej Lipska – Wielicka.
Konstrukcja:
Stalowa , rurowo – łukowa , jednoprzęsłowa ( 44 m ), całkowita długość ustroju ok. 60 m , szerokość – 4,30 m
Funkcja i wyposażenie:
Kładka dla ruchu pieszego, obiekt dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych – dźwigi osobowe
Opracowana wstępna koncepcja kładki w formie konstrukcji stalowej wskazuje na możliwość realizacji w cyklu dwuletnim: w roku 2018 – przygotowanie projektu+ogłoszenie przetargu na realizację zadania + wyłonienie wykonawcy + uzyskanie stosownych zezwoleń; 2019 - realizacja zadania. Koszt przygotowania i realizacji zadania wg wstępnych szacunków nie powinien przekroczyć 2 530 000 zł. brutto.
Inwestycja umożliwi mieszkańcom Krakowa bezpieczne pokonanie szerokiej i bardzo ruchliwej
ul. Wielickiej, będzie mieć również pozytywny
wpływ na upłynnienie komunikacji samochodowej na tej ulicy ponieważ piesi dzięki możliwości korzystania z kładki ograniczą częstotliwość
zmiany sygnalizacji świetlnej. Inwestycja wpłynie pozytywnie na integrację
środowiska, zachęcać będzie do uprawiania turystyki i rekreacji . Z alejek
spacerowych na terenie Krzemionek Podgórskich korzysta wiele osób, miłośników
biegania, spacerów, Nordic Walking.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Kładka jest niezbędna aby poprawić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Komunikacja piesza w tym miejscu możliwa jest obecnie wyłącznie przejściem dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Dworcowej. Natężenie ruchu kołowego oraz priorytety ruchu pojazdów szynowych powodują, niebezpieczne sytuacje braku możliwości pokonania jezdni i torowiska w jednej fazie światła zielonego. Piesi zmuszeni są zatem oczekiwać na wąskiej, nienormatywnej powierzchni między jezdnią a torowiskiem w skrajnie niebezpiecznych warunkach ruchu kołowego i szynowego. Ta sytuacja radykalnie pogorszyła się z chwilą oddania do użytku nowej linii tramwaju szybkiego dla którego przystanki urządzono w rejonie estakady czyli ponad 400 metrów od istniejących przystanków do których już teraz dojście jest utrudnione.
Kładka pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, którzy nie będą musieli korzystać z przejść na ulicy, tylko będą mogli przemieszczać się nad ulicą. Umożliwi wszystkim mieszkańcom Krakowa a w szczególności miłośnikom aktywnego wypoczynku bezkolizyjne przemieszczanie się z terenów rekreacyjno-wypoczynkowych znajdujących się nad zalewem Bagry do terenów rekreacyjno przyrodniczych w obszarze Krzemionek Podgórskich.
Realizacja
inwestycji przyczyni się do większej dostępności miejsc historycznych Dzielnicy
XIII Podgórze takich jak: Kopiec Krakusa, Kamieniołom Libana, Fort św. Benedykta, Park im. W. Bednarskiego, Rynek Podgórski.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt techniczno- budowlany | W tym projekt wykonawczy. | 100 000,00 PLN |
Budowa kładki | Pozostałe składowe kosztorysu w zależności od wyboru materiałów | 2 200 000,00 PLN |
Nadzór inwestorski | Około 10% inwestycji. | 230 000,00 PLN |
2 530 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przygotowanie projektu | Przygotowanie założeń technicznych do projektu | 2018 |
ogłoszenie przetargu | Przetarg na realizacje kładki w systemie zaprojektuj i zbuduj | 2018 |
Wybór wykonawcy | Rozstrzygniecie przetargu i wybór wykonawcy | 2018 |
realizacja inwestycji | Budowa kładki dla pieszych | 2019 |