Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Priorytet dla autobusów miejskich na sygnalizacjach

Projekt odrzucony: Zgodnie z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa nie mogą być realizowane zadania & 12 pkt 4 „ które w dniu zgłaszania stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami i politykami miasta w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta ” . Ustalenia. We wnioskowanym projekcie zaznaczone jest że „Autobus powinien mieć priorytet kosztem pieszych ,samochodów osobowych ,rowerów a nawet tramwaju” Zapis ten stoi to w sprzeczności z zapisami Politykami Transportowej Miasta Krakowa w której priorytetem jest zapewnienie wysokiej jakości komunikacji tramwajowej(a nie tylko autobusowej).Zakup nowoczesnych tramwajów był realizowany za pomocą środków unijnych pod warunkiem zapewnienia dla tego środka komunikacji szybkiego transportu. &12 pkt6 „które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności”. Postulowany wniosek sprzeczny jest również z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych gdyż cykl wydłużania świateł nie może być wydłużany w nieskończoność.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków. 1. Ciąg: Kamieńskiego - Konopnickiej - Aleje Trzech Wieszczów - Al. 29-listopada. 2. Ciąg: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Bora Komorowskiego (z odgałęzieniem Dobrego Pasterza).

Opis projektu

Doprowadzenie do sytuacji, kiedy to na głównych ciągach autobusowych autobusy komunikacji miejskiej będą miały pierwszeństwo przejazdu na sygnalizacjach, z wyeliminowaniem zatrzymań autobusów na czerwonym swietle. Powinno to zapewnić płynny przejazd autobusów a jedyne zatrzymania na głównym ciągu powinny się odbywać wyłącznie na przystankach (dla wymiany pasażerów). Zbliżający sie autobus powinien być wykrywany przez sterownik sygnalizacji (wiele pojazdów już jest wyposażonych w odpowiednie urzadzenia) i jeli sygnał zielony ma dobiegać końca, sterownik powinien przedłużać zielone dopóki autobus nie minie ostatnią osią sygnalizatora (jesli zblizaja się 2 outobusy -dopoki oba nie miną sygnalizacji). Jeżeli w chwili zblizania się autobusu wyswietlany jest sygnał czerwony - sterownik powinien natychmiast doprowadzić do zmiany swiateł tak, by autobus dostal sygnał zielony bez koniecznosci całkowitego zatrzymania się. Autobus powinien miec priorytet kosztem pieszych, samochodow osobowych, rowerow a nawet tramwaju (tramwaj hamujac zwraca prad do sieci). 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Przede wszystkim -znaczny spadek zuzycia paliwa przez autobusy, ponieważ podczas ruszania z miejsca autobus przegubowy (maksymalnie obciazony) spala dwudziestokrotnie wiecej niz podczas jazdy, a obecnie dzialająca sygnalizacja to w praktyce 'czerwona fala" dla autobusow, czyli hamowanie i ruszanie co krok. Pierwszeństwo dla autobusów spowodowałoby nie tylko znaczny spadek zużycia paliwa, ale tez zmniejszenie emisji spalin przez autobusy (autobus jadąc szybko, bez zatrzymań spala najmniej paliwa i najmniej emituje spalin), a takze znaczacy wzrost szybkosci komunikacyjnej autobusów miejskich (obecnie  -zamiast jeździc - co krok stojż na czerwonym swietle). Autobusy byłyby wtedy konkurencyjne w stosunku do prywatnych aut. Spadek zużycia paliwa to spadek kosztów eksploatacji i w perspektywie... możliwosc obnizki cen biletów. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
urządzenia 0,00 PLN
0,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
priorytet wykonanie detekcji autobusów do końca 2017 roku
Wróć do poprzedniej strony