Priorytet dla autobusów miejskich na sygnalizacjach
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków. 1. Ciąg: Kamieńskiego - Konopnickiej - Aleje Trzech Wieszczów - Al. 29-listopada. 2. Ciąg: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Bora Komorowskiego (z odgałęzieniem Dobrego Pasterza).
Opis projektu
Doprowadzenie do sytuacji, kiedy to na głównych ciągach autobusowych autobusy komunikacji miejskiej będą miały pierwszeństwo przejazdu na sygnalizacjach, z wyeliminowaniem zatrzymań autobusów na czerwonym swietle. Powinno to zapewnić płynny przejazd autobusów a jedyne zatrzymania na głównym ciągu powinny się odbywać wyłącznie na przystankach (dla wymiany pasażerów). Zbliżający sie autobus powinien być wykrywany przez sterownik sygnalizacji (wiele pojazdów już jest wyposażonych w odpowiednie urzadzenia) i jeli sygnał zielony ma dobiegać końca, sterownik powinien przedłużać zielone dopóki autobus nie minie ostatnią osią sygnalizatora (jesli zblizaja się 2 outobusy -dopoki oba nie miną sygnalizacji). Jeżeli w chwili zblizania się autobusu wyswietlany jest sygnał czerwony - sterownik powinien natychmiast doprowadzić do zmiany swiateł tak, by autobus dostal sygnał zielony bez koniecznosci całkowitego zatrzymania się. Autobus powinien miec priorytet kosztem pieszych, samochodow osobowych, rowerow a nawet tramwaju (tramwaj hamujac zwraca prad do sieci).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przede wszystkim -znaczny spadek zuzycia paliwa przez autobusy, ponieważ podczas ruszania z miejsca autobus przegubowy (maksymalnie obciazony) spala dwudziestokrotnie wiecej niz podczas jazdy, a obecnie dzialająca sygnalizacja to w praktyce 'czerwona fala" dla autobusow, czyli hamowanie i ruszanie co krok. Pierwszeństwo dla autobusów spowodowałoby nie tylko znaczny spadek zużycia paliwa, ale tez zmniejszenie emisji spalin przez autobusy (autobus jadąc szybko, bez zatrzymań spala najmniej paliwa i najmniej emituje spalin), a takze znaczacy wzrost szybkosci komunikacyjnej autobusów miejskich (obecnie -zamiast jeździc - co krok stojż na czerwonym swietle). Autobusy byłyby wtedy konkurencyjne w stosunku do prywatnych aut. Spadek zużycia paliwa to spadek kosztów eksploatacji i w perspektywie... możliwosc obnizki cen biletów.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
urządzenia | 0,00 PLN | |
0,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
priorytet | wykonanie detekcji autobusów | do końca 2017 roku |