Zwiększenie częstotl. kurs. tramwajów z pętli Mały Płaszów
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Pętla tramwajowa Mały Płaszów i cały Kraków
Opis projektu
25 października 2016 r. wysłałam do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i
Transportu w Krakowie wniosek o poprawę warunków podróżowania liniami
tramwajowymi nr 20 i 11.
Problem polega na tym, że osoby korzystające
codziennie z tramwaju nr 20 nigdy niestety, nie odczuli poprawy
polegającej na polepszeniu warunków podróżowania tą linią. Na pierwszym
przystanku - Mały Płaszów codziennie rano przed każdym odjazdem tramwaju
gromadzi się ilość osób nieporównywalnie olbrzymia w zestawieniu z
ilością miejsc w pojeździe. Już na tym, czyli startowym przystanku
zawsze brakuje miejsc siedzących. Na osiedlach mieszkaniowych położonych
w pobliżu ulicy Lipskiej i Myśliwskiej, gdzie znajduje się pętla linii
20 oprócz stałych mieszkańców zakwaterowani są liczni studenci,
uczniowie czy przybysze z Ukrainy. Stąd tak wiele osób korzystających z
"dwudziestki" czy "jedenastki". Na kolejnych przystankach: Rzebika,
Lipska itd. w tramwaju robi tłoczno niczym w latach 80-tych XX w.
Uważam, że pasażerowie MPK podróżujący z i do Małego Płaszowa zawsze
byli dyskryminowani w porównaniu do użytkowników innych linii
tramwajowych. W przeciwieństwie choćby do mieszkańców Kurdwanowa
kierowane do nas wagony pochodzą ze starszych (o ile nie z najstarszych)
zasobów MPK. Są to wagony krótkie, pojedyncze. Tramwaje linii 20 w
ciągu dni roboczych nie kursują częściej niż co 10 minut, a wieczorem
nie częściej niż co 20 minut. W weekendy jeżdżą najczęściej co 20 min.
Kierowane do nas "jedenastki" jeżdża wyłącznie z częstotliwością co 20
minut. Proponowałam i zapraszałam, aby przedstawiciele ZIKIT odwiedzili
przystanek Mały Płaszów - zwłaszcza w ciągu tygodnia pracy ok. godziny
7.00 rano, po to, aby przekonać się na własne oczy jak zatłoczona jest
linia 20. Oczywiście powroty z miasta nie wyglądają lepiej.
Zaobserwowałam, że jadąc "dwudziestką" z Cichego Kącika, ostatnim
przystankiem, na którym można znaleźć pojedyncze wolne miejsca siedzące w
tramwaju jest zwykle przystanek "Cracovia" .
W opisanej sytuacji
zwróciłam się z prośbą o uruchomienie dodatkowych kursów linii
tramwajowej zwłaszcza nr 20 lub wyposażenie tej linii o takie modele
pojazdów (zwiększenie liczby wagonów), które mogą pomieścić ilość
pasażerów adekwatną do liczby osób korzystających z tej linii - bez
tworzenia się obecnego uciążliwego tłoku. W odpowiedzi otrzymalam
informację, że zatłoczenie stwierdzono na poziomie 95%, czyli - zdaniem
ZIKiT - niezbyt wysokim (!). Dziwi mnie taka ocena problemu, bo przecież
mamy XXI wiek i jesteśmy w centrum Europy, w której w wielu państwach
komunikacja miejska funkcjonuje znakomicie. ZIKiT poinformował, że
planowane jest usprawnienie funkcjonowania tramwaju nr 20 z
wykorzystaniem środków budżetu obywatelskiego Krakowa. W opisanej
sytuacji zwracam się w imieniu swoim i mieszkańców Małego Płaszowa o
zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów mających pętlę na
przystanku Mały Płaszów - zwłaszcza tramwaju nr 20 i nr 11 oraz o
kierowanie na tę trasę bardziej pojemnych i nowoczesnych wagonów. Proszę
także o dodatkowe kursy na trasie autobusu nr 142, gdyż mieszkańcy -
zwłaszcza osiedla 2 Pułku Lotniczego - narzekają na komunikację na tej
linii.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Zatłoczone tramwaje, którymi podróżują mieszkańcy Małego Płaszowa są poważnym problemem utrudniającym codzienne funkcjonowanie. W okolicach ulicy Lipskiej, Myśliwskiej, Przewóz czy Zalewu Bagry wciąż powstają nowe osiedla mieszkaniowe. Inwestycje mieszkaniowe tam prowadzone sprawią, że już wkrótce zwielokrotni się liczba osób korzystających z taboru tramwajowego. W ślad za tym pójdzie jeszcze większy dyskomfort osób korzystających z komunikacji MPO. Ponadto w dobie powtarzającego się alarmu smogowego należy zachęcać mieszkańców Krakowa do rezygnowania z używania prywatnych samochodów osobowych zatruwających powietrze groźnymi spalinami na rzecz korzystania z komunikacji zbiorowej. Jednak, aby zachęcić mieszkańców do przesiadania się z samochodu do komunikacji miejskiej, komunikacja ta musi wpierw stać się atrakcyjna. Usprawnienie funkcjonowania linii tramwajowych mających swą pętlę na stacji Mały Płaszów (również poprawa funkcjonowania linii autobusowej 142) sprawi, że zamieszkiwanie w tych okolicach stanie się wygodne. W ślad za inwestycją z pewnością nastąpi rozbudowa terenu o dodatkowe obiekty usługowe i inne.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów z pętli Mały Płaszów oraz autobusu 142 | Zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów z pętli Mały Płaszów oraz autobusu 142 | 100 000,00 PLN |
100 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów z pętli Mały Płaszów oraz autobusu 142 | Zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów z pętli Mały Płaszów oraz autobusu 142 | 2018 rok |