Projekt ogólnomiejski
:
Edukacja wszechstronna dostosowana do potrzeb seniora
Projekt odrzucony:
Projekt został poddane ocenie formalnej i prawnej, zgodnie z Regulaminem budżetu obywatelskiego, przyjętym Uchwałą Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 roku. W wyniku oceny stwierdzono, iż zgłoszony projekt nie spełnia wymogu określonego w § 12 ust. 4 i ust. 6 ww. Regulaminu. Przepis ten stanowi, iż w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz nie mogą być realizowane zadania, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa. Zakres proponowanego zadania nie spełnia wymagań dotyczących opracowania programu polityki zdrowotnej, wynikających z podstawowego aktu prawnego regulującego funkcjonowanie w systemie ochrony zdrowia programów polityki zdrowotnej, tj. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (T.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 z późn. zm.). Ustawa nakłada na jednostki samorządu terytorialnego, w tym Gminę Miejską Kraków, obowiązek przekazywania wszystkich projektów programów polityki zdrowotnej do AgencjiOceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w Warszawie w celu uzyskania opinii (art. 48). Program taki powinien być opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami, a opis struktury i wymaganych elementów programu polityki zdrowotnej jest dostępny nastronie internetowej Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. W Gminie Miejskiej Kraków do realizacji dopuszczane są wyłącznie programy polityki zdrowotnej posiadające pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Odnośnie zadań w zakresie ochrony zdrowia w Gminie Miejskiej Kraków obowiązuje przyjęta do realizacji na lata 2016-2018 Uchwała Nr XXXIV/558/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia „Zdrowy Kraków 2016-2018”. Uchwała ta stanowi dokument o charakterze programowym w zakresie lokalnej polityki zdrowotnej, przyjmowanym w trzyletnim okresie prognozowania, ukierunkowującym działania samorządu Miasta w obszarze zdrowia publicznego. Działania Gminy Miejskiej Kraków w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia spełniają rolę pomocniczą w stosunku do oferowanych profilaktycznych świadczeń zdrowotnych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego i finansowanych przez płatnika publicznego (Narodowy Fundusz Zdrowia). Stanowią działania uzupełniające względem świadczeń zdrowotnych zapewnianych przez organy do tego powołane, czyli Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia. Zakres proponowanego zadania nie jest uwzględniony w ww. uchwale Rady Miasta Krakowa. Z uwagi na wskazane uwarunkowania i regulacje prawne brak jest podstaw do pozytywnego zaopiniowania przedstawionej propozycji zadania, ponieważ zadanie to nie stanowi programu polityki zdrowotnej i nie wchodzi w zakres programów polityki zdrowotnej przyjętych do realizacji na lata 2016-2018 ww. Uchwałą Rady Miasta Krakowa oraz nie posiada pozytywnej opinii AOTMiT. Zadanie nie może być realizowane w ramach procedury budżetu obywatelskiego.
Edycja Budżet Obywatelski 2017
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Opis projektu
Projekt realizowany będzie w formie wykładów, po których odbywać się będą dyskusje oraz diagnozy, zmiany nawyków (w jakich jednostkach chorobowych należy przestrzegać diety), z możliwością konsultacji lekarskiej. Każdy z wykładów poświęcony będzie innej jednostce chorobowej, w tym dietetyka i psychologia. Planowane są również dwa dwutygodniowe wyjazdy do sanatoriów z zabiegami rehabilitacyjnymi (w marcu i w listopadzie) oraz wczasy wypoczynkowe dla emerytów w Mielnie-Unieście (Zielony Raj, pobyt 13-dniowy).
Wykłady i szkolenia dotyczyć będą również innych zadań tematycznych, takich jak kultura i dziedzictwo narodowe, nauka obsługi komputera, wycieczki, wyjazdy prozdrowotne.
Planuje się realizację wykładów w cyklu dwutygodniowym, a każdy wykład przeznaczony będzie dla ok. 25 -100 osób.
Informacja na temat wykładów powinna być dostępna za pośrednictwem Internetu, jak również w formie plakatów i ulotek.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Seniorzy i osoby starsze do tej pory były wykluczane przez Narodowy Fundusz Zdrowia z badań profilaktyczno-przesiewowych kierowanych do społeczeństwa oraz stwarzane były trudności w otrzymywaniu skierowań do lekarzy specjalistów. Niezależnie od tego rządy Narodowego Funduszu wpłynęły na fakt pogarszania się zdrowia społeczeństwa, co jest widoczne nie tylko u osób starszych i seniorów, ale i w całym społeczeństwie. Nie istnieje taka ochrona zdrowia, jak powinna funkcjonować, przez co ciągniemy się w "ogonie europejskim".
Realizacja zgłoszonego projektu w ramach Budżet Obywatelski Miasta Krakowa stanie się nadzieją na polepszenie bytu każdego emeryta w opiece zdrowotnej w dostępie do usług medycznych, a przez to budowy zdrowszego społeczeństwa. Doświadczenie, praktyka i wiedza lekarzy sprawi, że zaistnieje faktyczna opieka medyczna dla każdego obywatela, w tym seniora i emeryta - bez ograniczeń, doprowadzając do misji jaką lekarze chcą spełnić wobec osób starszych i następnych pokoleń.
BO będzie miał kolosalny wpływ na nagłośnienie problemów społecznych i tego jak ważne jest dbanie o zdrowie i dostęp do usług dla emeryta, rencisty i niepełnosprawnego będących w potrzebie.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
materiały informacyjne | | 100 000,00 PLN |
pozostałe koszty | do wyceny | 0,00 PLN |
wyjazd do sanatorium - góry (Iwonicz Zdrój) | do wyceny | 0,00 PLN |
wyjazd wypoczynkowy do Mielno-Ujeście | do wyceny | 0,00 PLN |
| | 100 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
realizacja zadania | co drugi tydzień | rok 2018 |
wyjazd do sanatorium | | marzec i listopad 2018 |
wyjazd do Mielna-Unieście | | 02 czerwca 2018 |
Załączniki