Wisłą w przyszłość.
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Dodatkowe lokalizacje: Lokalizacja zadania nierozerwalnie jest połączona z przebiegiem rzeki Wisły przez Miasto.Jako bazę "operacyjną" proponuje lokalizacje Yacht Klubu Polskiego os.Mogiła Przystań nad Wisłą.
Opis projektu
Szanowni Państwo,
przedstawiam Wam do rozważenia propozycję w ramach Budżetu Obywatelkiego 2017 dla
Miasta Krakowa, pod roboczą nazwą "Wisłą w przyszłość".
Propozycja skierowana jest do wszystkich mieszkańców Krakowa z różnych grup wiekowych.
Dotyczy nierozerwalnie związanej z miastem rzeki Wisły. Kluczowe znaczenie rzeki dla miasta jest niepodważalne.
Proponuje poznanie historii miasta "od strony" Wisły.
Ulokowane nad rzeką zabytkowe budowle: klasztory, kościoły i sam Zamek Królewski będą niewątpliwą atrakcją proponowanego
przedsięwzięcia. Mówiąc o historii można pochylić się nad istniejącymi, jak i nowo budowanymi przeprawami
przez rzekę. Budowle hydrotechniczne (stopnie wodne, mosty) z których korzystamy są codziennością, ale ich historia
jest nieznana. Czy Kraków istniałby bez rzeki i tej infrastruktury? Z pewnością nie.
Walory edukacyjne jak i poznawcze tego projektu moga być bezcenne.
Projekt będzie miał wartość edukacyjną dla dzieci i młodzieży, a także wartość sentymentalną dla seniorów, gdyż
wśród nich jest wielu budowniczych tych fascynujących budowli. Przedwsięwzięcie może mieć też wartość rekreacyjną w postaci rejsu po Wiśle.
W dobie działań proekologicznych i poszanowania natury proponuję zakup zeroemisyjnych katamaranów solarnych
dzięki którym poznamy miasto od strony rzeki.
Nowoczesna technologia w połączeniu z ciekawie prowadzoną ścieżką historyczną i ekologiczną
będą doskonałym narzędziem dla promocji ekologicznego myślenia miasta w czasie walki ze smogiem.
Promocja i pokazanie Polskiej myśli technicznej będą też niewątpliwym atutem projektu.
Katamarany mogłyby być dodatkowym atutem działającjej od lat Przystani Żeglarskiej i pozwolić
na poszezenie jej oferty edukacyjnej. Oczywiście wybór operatora i powierzenie mu sprzętu pozostaje
w gestii odpowiednich władz miejskich, ale istniejąca infrastrukrura oraz doświadczenie w pracy z
dziećmi i młodzieżą same podsuwają to rozwiązanie.
Niewielkie wymiary katamaranów i bardzo niskie koszty eksploatacji (nie jest potrzebne paliwo i serwis silnikowy)
pozwolą na doskonałe wykorzystanie potencjału klubu i rzeki, mając realną szansę na przyciągnięcie uwagi mieszkańców i turystów.
Katamaran wyposażony jest w panele fotowoltaiczne, które zapewnią niskie koszty eksploatacji.
Urządzenie może pływać (po całkowitym naładowaniu) około 12 godzin bez konieczności zasilania
panelami. Jeśli sa sprzyjąjace warunki (świeci słońce), konieczność ładowania się zmniejsza.
Niski poziom zanurzenia łodzi stanowi dodatkowy atut, jeśli rozważamy pływanie przy zmiennym poziomie wody w rzece.
Reasumując, zgłaszam pomysł zakupu dwóch katamaranów solarnych (pozwoli to na zabranie
całej klasy szkolnej lub około 20 osób na taki rejs), zapewnienie brakującej i modernizację istniejacej infrastruktury
Klubu Żeglarskiego, a także opracowanie trasy - ścieżki ekologicznej, historycznej czy turystycznej.
Niewątpliwą zaletą posiadania katamaranów przez Miasto mogłoby być ich uczestnictwo w
imprezach promujących miasto i okolicznościowych. Byłyby też użyteczne sytuacjach kryzysowych czy
ratowniczych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Istniejąca infrastruktura nie pozwala na realizacje przedstawionych celów.
Aspekt proekologiczny który jest zgodny z "polityką" ograniczenia emisji i wartości edukacyjne
(praca z dziećmi i nastolatkami) zaprocentują wyższą świadomością wchodzącego w dorosłość
nowego pokolenia Naszych Mieszkańców.
Atrakcyjne przygotowane zajęcia będą doskonałą ofertą uzupełniającą dla całej bazy edukacyjnej od przedszkoli aż po studentów.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Soliner | zakup jednostek szacunek zależny od wybranej wersji i osprzętu | 500 000,00 PLN |
infrastruktura | dostosowanie infrastruktury do sprzętu (pomosty ładowanie itp) szacunkowo koszt jednorazowy | 20 000,00 PLN |
eksploatacja i koszty osobowe | zapewnienie obsługi i utrzymanie | 30 000,00 PLN |
550 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
wybór operatora i dostosowanie infrastruktury | przygotowanie do realizacji projektu | 2018-01-01 |
zakup sprzętu | zamówienie i oczekiwanie na dostawę | 2018-01-04 |
szkolenie obsługi | przygotowanie trasy (historyczna,proekologiczna,poznawcza budowle wodne) itp | 2018-02-15 |
akcja informacyjna | pion edukacyjny , mieszkańcy itp | 2018-02-15 |
realizacja | pływanie - zależne od pogody kwiecień - październik | 2018-03-30 |