Ciekawe wakacje - "Słowiańskie Lato"
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt lokalny - Dzielnica X - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników. Ilość beneficjentów: 31-50
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Teren Dzielnicy X - Klub Kultury Wróblowice ul. Niewodniczańskiego 74 oraz Klub Kultury Soboniowice ul. Kuryłowicza115
Krótki opis projektu
Cykl zajęć i warsztatów stacjonarnych i wyjazdowych o tematyce słowiańskiej organizowanych w czasie wakacji dla dzieci z terenu dzielnicy X pozostających w mieście. Forma ta przybliży poznanie początków historii kultury Słowian- naszych przodków.
Opis projektu
Projekt przeznaczony jest dla 44 dzieci z terenu
Dzielnicy X Miasta Krakowa oraz 6 opiekunów. Rekrutacja ma charakter otwarty-dostępny
dla wszystkich dzieci zamieszkujących naszą dzielnicę.
ZADANIE OBEJMUJĄCE TRZY TYGODNIE WAKACJI.
TYDZIEŃ PIERWSZY –
Warsztaty tematyczne i zajęcia w Muzeum Archeologicznym w Krakowie,
przygotowujące do wyjazdu na stanowiska archeologiczne – miejsca rekonstrukcji
grodów słowiańskich.
Temat - „Ziemie polskie i zajęcia ludności w pradziejach”, realizowany przez
zatrudnionego edukatora, pracownika naukowego Muzeum.
Wyjazd do osady słowiańskiej w Woli Radziszowskiej – zgłębianie tajników
archeologii, nabywanie praktycznych umiejętności ( wytapianie narzędzi,
uzyskiwanie węgla drzewnego, obróbki kamienia i kości), zwiedzanie osady,
budowa chaty z naturalnego budulca.
Wyjazd do Muzeum Podkarpackiego - Osada Dawnych Słowian w Trzcinicy k/Jasła
Przygotowanie scenariusza i praca warsztatowa nad spektaklem obrzędów
słowiańskich prowadzona przez teatrologa i historyka.
TYDZIEŃ DRUGI –
Zajęcia w placówkach:
Akcja plastyczna „ŚWIAT W CZASACH SŁOWIAN” -
na podstawie wiedzy zdobytej podczas warsztatów i wyjazdów, uczestnicy wykonują
pod kierunkiem instruktora- plastyka, prace farbami i pastelami, ilustrujące
wybrany temat: praca i życie codzienne Słowian, przyroda lub wierzenia.
Wszystkie prace uczestniczą w konkursie, a wybrane będą wykorzystane do
wykonania scenografii i dekoracji placówek.
Wykonywanie strojów słowiańskich i ozdób – rekwizytów ( wykorzystane w
spektaklu oraz na warsztatach archeologii doświadczalnej w Kazimierzu Dolnym)
2 wyjazdy do Parku Archeologicznego - Osada Oraczy w Bochni na warsztaty rzemieślnicze / tkactwo i garncarstwo /– uczestnictwo w codziennym życiu osady.
Wyjazd do Grodu Zbirów k/ Ogrodzieńca – zwiedzanie grodu, cmentarza kurhanowego oraz fortyfikacji drewniano-kamiennych.
Wyjazd do Woli Radziszowskiej na warsztaty tańca i malarstwa prowadzone
przez Stowarzyszenie
Historyczne „Dziejba”
TYDZIEŃ TRZECI –
Wyjazd na 3- dniowe warsztaty archeologii doświadczalnej w Kazimierzu
Dolnym, prowadzone na terenie Otwartego Muzeum Dawnych Słowian.
- wyprawa terenowa do grodziska nad Chodelką
- pieczenie chleba, gotowanie polewki
- budowanie pieca ziemnego i garncarstwo
- warsztaty tkackie
- życie codzienne „w czasach Słowian”
- zwiedzanie Muzeum na Zamku w Janowcu
Zabawa słowiańska:
pląsy przy ognisku, rewia strojów plemiennych, pieczenie podpłomyków,
prezentacja spektakli , wspólne poszukiwanie akcentów starosłowiańskich w
dzisiejszych czasach, pasowanie na Słowianina, nadanie imion, wręczenie
pamiątkowych dyplomów.
Planowane są 2 noclegi, transport oraz wyżywienie podczas wyjazdów – dla 51osób
UZASADNIENIE PROJEKTU
CELEM GŁÓWNYM JEST STWORZENIE ATRAKCYJNEJ LETNIEJ FORMY EDUKACJI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY, UMOŻLIWIAJĄCEJ OSOBISTY KONTAKT, PRZEŻYCIE I POZNANIE WAŻNYCH DLA ŹRÓDEŁ POLSKOŚCI MIEJSC.
PROJEKT TEN MA TAKŻE NA CELU:
-UWRAŻLIWIENIE NA PIĘKNO DZIEŁ KULTURY, UMOŻLIWIENIE BEZPOŚREDNIEGO KONTAKTU
Z INSTYTUCJAMI MUZEALNYMI i EKSPONATAMI
-ROZBUDZENIE AKTYWNOŚCI ARTYSTYCZNEJ I POZNAWCZEJ DZIECI I MŁODZIEŻY,
INSPIRACJA DO POMYSŁÓW I DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH
-ZACHĘCANIE DO UTOŻSAMIANIA SIĘ Z POJĘCIEM „JA POLAK - SŁOWIANIN WŚRÓD
EUROPEJCZYKÓW”
-WZMACNIANIE ZACHOWAŃ PATRIOTYCZNYCH, POJĘCIA DUMY NARODOWEJ - POGŁĘBIENIE
ŚWIADOMOŚCI HISTORYCZNEJ NA TEMAT KORZENI POLSKOŚCI
-KSZTAŁTOWANIE ŚWIADOMYCH ODBIORCÓW I UCZESTNIKÓW KULTURY.
ADRESACI PROJEKTU TO DZIECI I MŁODZIEŻ POCHODZĄCA Z RÓŻNYCH ŚRODOWISK, TAKŻE Z RODZIN UBOGICH, MIESZKAJĄCYCH NA PERYFERIACH KRAKOWA, KTÓRA NIE POSIADA ZAPLECZA FINANSOWEGO NA SAMODZIELNE WYJAZDY W CIEKAWE KULTURALNIE MIEJSCA POLSKI. STĄD POMYSŁ NA STWORZENIE EDUKACYJNEGO CYKLU WARSZTATÓW I WYJAZDÓW.
POMYSŁ TEN ZAKŁADA RÓWNIEŻ:
-UMOŻLIWIENIE UCZESTNIKOM AKCJI SPĘDZENIA WAKACJI W SPOSÓB ATRAKCYJNY ,
AKTYWNY I POZNAWCZY.
-ZAINTERESOWANIE DZIECI I MŁODZIEŻY KULTURĄ SŁOWIAŃSKĄ ORAZ WCZESNĄ HISTORIĄ
LUDÓW ZAMIESZKUJĄCYCH NA TERENACH OBECNEJ POLSKI.
-ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ I PASJI ZWIĄZANYCH Z HISTORIĄ I KULTURĄ SŁOWIAŃSKĄ
-ROZBUDZENIE POSTAW PATRIOTYCZNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY
PROJEKT UŁATWI PRACUJĄCYM RODZICOM ZORGANIZOWANIE CZASU WOLNEGO W TRAKCIE WAKACJI SWOIM DZIECIOM. ZAPEWNI IM W TYM CZASIE BEZPIECZEŃSTWO , FACHOWĄ OPIEKĘ I MOŻLIWOŚĆ WARTOŚCIOWYCH I POZNAWCZYCH WAKACJI – WYPOCZYNEK I ZDOBYCIE NOWEJ WIEDZY POPRZEZ ZABAWĘ I REKREACJĘ.
CAŁOŚĆ AKCJI ZINTEGRUJE TAKŻE SPOŁECZNOŚĆ LOKALNĄ. NAWIĄŻĄ SIĘ NOWE WIĘZI SPOŁECZNE.
-PROJEKT SŁUŻY:
DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z DZIELNICY X MIASTA KRAKOWA SPĘDZAJĄCYM WAKACJE W MIEŚCIE
ICH PRACUJĄCYM RODZICOM
CAŁEJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| promocja projektu | rozwieszenie plakatów informacyjnych na terenie Nowej Huty, rozniesienie ulotek o zapisach po sklepach, domach kultury i innych miejscach publicznych. Koszty druku ok. 500 zł | 500,00 PLN |
| koszt wynajmu sali | przybliżony koszt wynajmu sali to ok 600 zł miesięcznie, pod uwagę bierzemy miesiące luty-grudzień (wyłączając 1 miesiąc przerwy wakacyjnej -lipiec). | 6 000,00 PLN |
| koszt instruktora | przybliżony koszt instruktora to ok 50zł za zajęcia x 8 h tygodniowo x 4 tygodnie x 10 miesięcy. | 16 000,00 PLN |
| gadżety | gadżet w postaci np. czapeczki dla każdego ćwiczącego malucha, koszt ok 15 zł x 100 dzieci | 1 500,00 PLN |
| 24 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| promocja | promocja projektu oraz prowadzenie zapisów przez cały miesiąc, podpisanie umowy z ewentualną placówką i poszukiwanie odpowiedniego instruktora z określeniem zakresu jego pracy dla poszczególnych grup | styczeń 2020 |
| luty-grudzień (bez lipca) | prowadzenie systematycznych zajęć dla dzieci przez okres 10 miesięcy z wyłączeniem jednego miesiąca wakacyjnego tu: lipiec. | luty-grudzień 2020 |
| podsumowanie I półrocza | po pierwszym semestrze podsumujemy pracę i systematyczność dzieci, aby ewentualnie zmodyfikować lub ulepszyć program zajęć dla dzieci | lipiec 2020 |
| grudzień | podsumowanie całości programu, wyciągnięcie odpowiednich wniosków i przeprowadzenie ankiet wśród uczestników na temat prowadzonych zajęć i ich skuteczności. | grudzień 2020 |