Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 107:

SZYBCIEJ TRAMWAJEM! - wydzielenie torowisk tramwajowych

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Westerplatte, Rynek Podgórski, ul. Straszewskiego, ul. Franciszkańska Kraków, Polska

Dodatkowe lokalizacje: Starowiślna, Stradomska, Limanowskiego, Wielicka, Józefa Piłsudskiego, Kamienna, Długa

Opis projektu

Propozycja zadania zakłada fizyczne wydzielenie torowisk tramwajowych (obecnie występujące oznakowanie poziomie w postaci ciągłej linii niestety jest nieskuteczne) od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorów drogowych U25a (Załącznik 3, ryc. 1) i/lub ograniczników skrajn(Załącznik 3, ryc. 2) w zależności od możliwości technicznych (np. rozwiązanie pośrednie: separator+ogranicznik skrajni). Ponadto co 20 metrów będzie przerwa w separatorze o długości ok. 3-5 metrów. Oprócz tego zamontowane zostaną elementy uzupełniające tj. słupki blokujące PCV (Załącznik 3, ryc. 3) i oznakowanie pionowe - znak informacyjny D12 zmodyfikowany (Załącznik 3, ryc. 4). Łagodnie wyprofilowany separator drogowy U25a umożliwi ewentualny wjazd/zjazd służb ratowniczych.

  • Kosztorys projektu - Załącznik 2 (do pobrania na dole strony)
  • Elementy techniczne projektu - Załącznik 3 (grafika poniżej lub do pobrania na dole strony)
  • Mapy sytuacyjne - Załączniki 4a-4d (do pobrania na dole strony)


UZASADNIENIE PROJEKTU

Główne cele projektu:

  • bezpieczeństwo mieszkańców - usprawnienie przejazdu służb ratowniczych oraz uniemożliwienie wykonania niedozwolonego "manewru wyprzedzania" przez samochody przed przejściem dla pieszych;
  • punktualność komunikacji miejskiej - eliminacja zatorów tramwajowo-samochodowych umożliwi szybszą podróż tramwajami i autobusami, którymi przemieszcza się zdecydowanie więcej ludzi niż innymi środkami transportu w Krakowie (zwłaszcza w godzinach szczytu);
  • poprawa jakości powietrza - bardziej niezawodna i punktualna komunikacja miejska będzie skuteczną alternatywą dla komunikacji indywidualnej, której udział w zanieczyszczeniu powietrza szacuje się w Krakowie na poziomie 15%-34% (w zależności od lokalizacji stacji pomiarowej).
Codziennym utrapieniem wielu tysięcy pasażerów komunikacji miejskiej (w tym mieszkańców Krakowa) jest utykanie w korkach razem z samochodami - skutkuje to znacznym wydłużeniem czasu przejazdu tym środkiem transportu. Ponadto takie zatory tramwajowo-samochodowe stanowią bardzo poważny problem sprawnego przejazdu służb ratowniczych (karetki pogotowia, straż pożarna itd.), dla których cenna jest każda sekunda, mogąca zadecydować o ludzkim życiu. Wobec tego, aby zapewnić wyższe bezpieczeństwo dla mieszkańców w postaci szybszego dojazdu służb ratowniczych do miejsca zdarzenia oraz usprawnić podróż komunikacją tramwajową, niezbędna jest realizacja tego projektu. Dzięki niemu zwiększy się atrakcyjność transportu zbiorowego, przyciągając kolejnych, potencjalnych pasażerów – np. osób korzystających z samochodów – co pozytywnie wpłynie na jakość wdychanego przez mieszkańców powietrza. Realizacja projektu zapewni również większe bezpieczeństwo dla pieszych, ponieważ zamontowane separatory przed przejściem dla pieszych uniemożliwią niebezpieczny i niedozwolony w takich miejscach manewr wyprzedzania.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Dokumentacja techniczna 150 000,00 PLN
Wykonanie 652 375,00 PLN
802 375,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie dokumentacji technicznej I-II kw 2018
Realizacja III-IV kw 2018

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Wyeliminowanie tworzenia się zatorów tramwajowo - samochodowych, a w konsekwencji szybszy przejazd służb ratowniczych i komunikacji.
Wróć do poprzedniej strony