Kontrola obywatelska - sesje rad dzielnic online
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Poland
Opis projektu
Projekt przewiduje montaż zestawów wideokonferencyjnych w
siedzibach osiemnastu rad dzielnicowych Krakowa. Zestawy będą pełniły dwie
podstawowe funkcje:
- ogólnodostępna transmisja na żywo w Internecie posiedzeń rad
dzielnicowych oraz komisji problemowych, umożliwiająca mieszkańcom Krakowa
śledzenie prac tych grup roboczych bez konieczności fizycznej obecności w
siedzibie;
- nagrywanie i archiwizowanie wyżej wymienionych spotkań, dzięki czemu
będą one dostępne do wglądu dla mieszkańców Krakowa w dowolnym, dogodnym dla
nich momencie. Zakłada się, że nagrane materiały będą przechowywane i
udostępnianie na serwerach minimum przez 5 lat od momentu rejestracji,
natomiast optymalnie - bezterminowo.
Zestawy składać się będą z kamery śledzącej przemawiającą osobę oraz
mikrofonów, dzięki czemu w trakcie transmisji możliwe będzie śledzenie
wypowiedzi wszystkich osób biorących udział w spotkaniu - nie tylko
przewodniczącego zarządu oraz radnych siedzących na swoich miejscach, ale także
goszczących w siedzibie mieszkańców zabierających głos i przedstawiających
swoje postulaty.
W przypadku rozbudowy infrastruktury wideokonferencyjnej np. o ekran
konferencyjny każda siedziba rady dzielnicy wyposażona w taki zestaw stanie
się dzielnicowym centrum konferencyjnym, które może być wykorzystywane do
organizowania bezpłatnych spotkań, kursów i szkoleń dla mieszkańców oraz
radnych (np. z zasad funkcjonowania Budżetu Obywatelskiego w Krakowie).
W załączeniu uproszczony kosztorys (z podziałem na jednostki) stanowiący
podstawę do przybliżonej wyceny kosztów realizacji projektu. Wycena powstała w
oparciu o analizę odpowiedzi na zapytanie skierowane do przedsiębiorstw
oferujących produkty i usługi związane z organizacją wideokonferencji. W
wycenie wzięto pod uwagę najnowszą generację sprzętu wiodącej na rynku
światowym firmy, co zapewnić ma długi okres jego użytkowania oraz jakość
transmisji na poziomie satysfakcjonującym dla mieszkańców.
W przypadku możliwości realizacji zadania z zachowaniem opisanych wyżej funkcjonalności
po kosztach niższych od zakładanych zalecane jest przeznaczenie pozostałej
kwoty na doposażenie zestawów w dodatkowe elementy (np. tablice multimedialne,
dodatkowe mikrofony, kamery, oświetlenie etc.), tak aby jako dzielnicowe centra
wideokonferencyjno-edukacyjne mogły one służyć mieszkańcom w ramach inicjatyw
realizowanych w porozumieniu z samorządem.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest umożliwienie każdemu mieszkańcowi Krakowa pełnego wglądu w przebieg prac rad dzielnicowych. Realizacja projektu przyczyni się do zdecydowanego podniesienia poziomu kontroli obywatelskiej krakowian nad jakością pracy radnych dzielnicowych, których głównym zadaniem jest reprezentowanie interesu mieszkańców tychże dzielnic.
Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że kontakt między mieszkańcami a ich reprezentantami w radach dzielnic nie zawsze przebiega bezproblemowo, co wynika zarówno z nastawienia niektórych radnych, jak i obiektywnych trudności w uczestniczeniu w sesjach rad dzielnicowych przez mieszkańców. Siedziby wielu rad dzielnicowych nie są przystosowane do goszczenia dużej liczby interesariuszy, co szczególnie daje się we znaki w przypadkach prac nad kontrowersyjnymi przedsięwzięciami, które budzą duże zainteresowanie społeczne. Jest to wyjątkowo problematyczne dla osób, których kondycja uniemożliwia często wielogodzinne stanie pod drzwiami sal, w których odbywają się sesje. Uderza to w interesy tych grup społecznych, które zasługują na szczególną troskę i wsparcie, tj. m. in. seniorów, osób z niepełnosprawnościami, samotnie opiekujących się bliskimi, pracujących w trybie zmianowym czy też chorych. Ze względu na trudną sytuację nie są one w stanie zaangażować się w prace samorządu lokalnego w stopniu, który dawałby im szanse na obronę własnych interesów. Również media (gazety, telewizja) nie mają możliwości monitorowania prac wszystkich rad dzielnicowych, ponieważ w obecnych realiach wymagałoby to oddelegowania do tego zadania wielu zespołów roboczych. W tej sytuacji dziennikarze skazani są na czerpanie informacji na temat istoty sporu od silniejszej i łatwiej dostępnej ze stron, czyli radnych - w konfrontacji z nimi mieszkańcy przeważnie stoją na przegranej pozycji.
Swoistym pilotażem niniejszej propozycji był realizowany przez Fundację Stańczyka projekt, w ramach którego przedstawiciele organizacji wizytowali siedziby rad dzielnic i rejestrowali sesje przy pomocy przenośnej kamery, a wykonane nagrania zamieszczali w Internecie. Niestety czas trwania tego projektu był ograniczony ze względu na konieczność każdorazowego zaangażowania operatora kamery. Również jakość nagrań nie była idealna ze względu na ograniczenia sprzętowe.Kompleksową odpowiedzią na zarysowane powyżej problemy jest wdrożenie rozwiązania podobnego do tego, które z powodzeniem funkcjonuje w odniesieniu do Rady Miasta Krakowa już od przeszło dwu lat. Każdy mieszkaniec ma możliwość śledzenia obrad rady w Internecie oraz przeglądania archiwum nagrań wraz z transkrypcją i protokołami:
http://krakow.pl/aktualnosci/164521,30,komunikat,sesje_na_zywo.html
Naturalnym krokiem jest więc zastosowanie podobnego rozwiązania na poziomie rad dzielnic, z uwzględnieniem realiów pracy radnych dzielnicowych, którzy często spotykają się w pomieszczeniach, w których nie przewidziano dogodnych warunków uczestnictwa dla licznych grup mieszkańców.
Korzyści z realizacji projektu to m.in. :
- wzrost wiedzy mieszkańców na temat funkcjonowania samorządu,
- wzrost jakości pracy radnych dzielnicowych,
- wzrost kontroli społecznej nad pracą samorządu,
- wzrost wiedzy na temat relacji między takimi organami samorządowymi jak rada dzielnicy, rada miasta, prezydent etc.
- budowanie społeczeństwa obywatelskiego,
- umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym grupom zagrożonym wykluczeniem.
Realizacja projektu niesie istotną wartość dodaną ze społecznego punktu widzenia nie tylko ze względu na korzyści opisane powyżej, ale również z powodu związanego z nim waloru edukacyjnego - nagrania sesji stanowić będą cenny materiał poglądowy możliwy do wykorzystania zarówno w szkołach (np. w trakcie lekcji z zakresu wiedzy o społeczeństwie), jak i na uczelniach wyższych w ramach wielu zajęć. W ten sposób projekt przyczyni się do zwiększenia aktywizacji oraz partycypacji społecznej kolejnych pokoleń mieszkańców Krakowa wchodzących w dorosłość oraz kształtowania w nich poczucia odpowiedzialności za dobro wspólne, jakim jest ich miejsce zamieszkania.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
terminale wideokonferencyjne | koszt wyposażenia odpowiadającego za transmisję i nagrywanie sesji 18 rad dzielnicowych | 1 288 800,00 PLN |
roczna subskrypcja - infrastruktura konferencyjna w chmurze | koszt abonamentu za korzystanie z infrastruktury informatycznej pozwalającej na transmisję online sesji 18 rad dzielnicowych | 25 200,00 PLN |
asysta techniczna | koszt wsparcia i obsługi technicznej infrakstuktury zapewniających jej ciągłe funkcjonowanie w 18 dzielnicach Krakowa | 126 000,00 PLN |
wdrożenie | koszty wdrożenia infrastruktury w każdej z 18 dzielnic Krakowa | 198 000,00 PLN |
serwer | roczny koszt utrzymania i obsługi serwera odpowiedzialnego za archiwizację i udostępnianie nagranych sesji wszystkich rad dzielnicowych | 50 000,00 PLN |
1 688 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia | opracowanie przez pracowników administracji miejskiej dokumentu stanowiącego podstawę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego | 2017-09-01 do 2017-12-31 |
ogłoszenie przetargu | ogłoszenie naboru ofert dla potencjalnych dostawców infrastruktury wideokonferencyjnej | 2018-01-01 do 2018-02-28 |
rozstrzygnięcie | wybór oferty, na podstawie której wykonawca dostarczy infrastrukturę wideokonferencyjną | 2018-03-01 do 2018-04-30 |
montaż | implementacja infrastruktury wideokonferencyjnej w siedzibach 18 rad dzielnicowych | 2018-05-01 do 2018-05-31 |
ciągła realizacja | uruchomienie i transmisja oraz rejestracja prac radnych prowadzonych w siedzibach 18 rad dzielnicowych | od 2018-06-01 |