Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica VI :

Skwer miejski – zielona bariera ochronna Bronowic

Projekt odrzucony: Zgodnie z otrzymaną z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie opinią, działki wnioskowane do projektu wchodzą w zakres zadania: pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym”. Realizacja w/w zadania przewidziana jest na lata 2017-2018. Zadanie to przygotowywane jest przez Miejską Infrastrukturę Sp .z o.o. W związku z powyższym na obecnym etapie nie ma możliwości określenia ilości przestrzeni w przedmiotowej lokalizacji przewidzianej pod nasadzenia drzew i krzewów. Tym bardziej, że nasadzenia nie mogą kolidować z sieciami infrastruktury, budynkami lub drogą. Jednocześnie nie mogą ograniczać skrajni jezdni i chodników, utrudniać utrzymania elementów pasa drogowego i nie mogą powodować niszczenia wiaduktu przez rozrastające konary i korzenie.

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt lokalny - Dzielnica VI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Armii Krajowej (pomiędzy wiaduktem kolejowym a wiaduktem z linią tramwajową) granicząca z ul. Złoty Róg i ul. Bronowicką

Opis projektu

Proponowany skwer miejski zwiększy walory estetyczne i użytkowe Bronowic będąc dostępnym w sposób  nieograniczony dla wszystkich mieszkańców. W tym celu proponujemy dokonanie nasadzeń drzew (w ilości 40 sztuk) i krzewów (w ilości 40 sztuk), zwłaszcza liściastych dostarczających więcej tlenu niż drzewa iglaste. Sugerowane gatunki to  m.in. drzewa takie jak kasztanowiec, jesion, klon pospolity, lipa srebrzysta oraz krzewy : różne odmiany tawuł, forsycja pośrednia i berberysy.

 






UZASADNIENIE PROJEKTU

Proponowane zagospodarowanie w/w terenów ma na celu stworzenie naturalnej, zielonej bariery ochronnej Bronowic z uwagi na coraz większe zanieczyszczenie powietrza i wzrost natężenia decybeli wynikających z zagęszczenia zarówno zabudowy jak i sieci komunikacyjnej tego obszaru.

Jakość powietrza w dzielnicy Bronowice ulega systematycznemu pogorszeniu w porównaniu z innymi dzielnicami Krakowa, czego dowodzą wyniki pomiarów stacji monitoringu powietrza mieszczącej się przy ul. Złoty Róg. Problem ten nie występuje wyłącznie w okresie grzewczym. Ogólną tendencją miast jest znaczący wzrost zanieczyszczenia powietrza w związku z intensywnym rozwojem transportu drogowego. Samochody przemieszczające się po okolicznych drogach (zwł. ulicą Armii Krajowej i ulicą Bronowicką), a tym bardziej uwięzione w coraz częściej występujących w godzinach szczytu korkach emitują zwiększone ilości szkodliwych substancji mających znaczący wpływ na powstawanie smogu odczuwalnego również poza sezonem grzewczym. Niepodważalnym jest fakt, że emisja szkodliwych substancji jest wzmożona w przypadku poruszania się pojazdów ze zmniejszoną prędkością wynikającą bądź z organizacji ruchu drogowego (sygnalizacja świetlna, prace drogowe) bądź też z tworzących się korków.

Dokonana modernizacja pobliskiego Ronda Ofiar Katynia oraz skumulowanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w rejonie w/w ronda spowodowały wzrost ilości pojazdów przemieszczających się w tej części miasta i problemy komunikacyjne (korki) oddziaływujące m.in. na jakość powietrza i poziom hałasu w sąsiedztwie w/w terenów przy ul. Armii Krajowej.

Zważywszy na:

1)     rozpoczętą już inwestycję w rejonie byłego motelu Krak – nowe, duże osiedle z zabudową mieszkalną (dla około 7.000 mieszkańców) i usługowo-handlową (w tym biurowce),

2)     wysoce prawdopodobną dalszą rozbudowę obiektów wielkopowierzchniowych w okolicach Ronda Ofiar Katynia,

3)     wysoce prawdopodobną dalszą rozbudowę obiektów mieszkalnych i usługowo-handlowych w Bronowicach,

4)     rozpoczętą już inwestycję budowy przystanku kolejowego Kraków Bronowice i wysoce prawdopodobną budowę w przyszłości  na tym obszarze dworca kolejowego Kraków Bronowice

nastąpi dalsze wzmożenie ruchu pojazdów w tej okolicy, a tym samym pogorszenie jakości powietrza i wzrost hałasu.

Wszystkie te inwestycje wpływają niekorzystnie na zakłócenie ciągów powietrza uniemożliwiając efektywne przewietrzanie miasta.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w związku z budową szybkiej kolei łączącej lotnisko Balice z Dworcem Głównym wycięto już wszystkie drzewa z nasypu kolejowego na terenie Bronowic.

Dalsze ograniczanie pasów zielonych przy zintensyfikowaniu zagęszczenia zabudowy i komunikacji spowoduje znaczące pogorszenie warunków zdrowotnych życia mieszkańców Bronowic.

Zagospodarowanie w/w terenu jako skweru miejskiego (dodatkowe nasadzenia drzew i krzewów) będzie oddziaływało w pozytywny sposób zarówno na życie okolicznych mieszkańców, jak i warunki środowiskowe Bronowic poprzez :

1)     zachowanie ciągów powietrza,

2)     ochronę powietrza przed emisją szkodliwych substancji (neutralizacja zanieczyszczeń), 

3)     zwiększenie walorów estetycznych i dekoracyjnych krajobrazu miejskiego,

4)     ograniczenie hałasu komunikacyjnego (samochody, tramwaje, kolej, autobusy, samoloty).

Zachowanie tego ostatniego większego skrawka zieleni w w/w okolicy przy bardzo zagęszczonej zabudowie mieszkalnej (bloki, domy jednorodzinne) jest warunkiem koniecznym i niezbędnym ze względu na zdrowie i godne życie mieszkańców, którzy nie mają możliwości zmiany miejsca zamieszkania.

 






Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przygotowanie projektu dokumentacja projektowa 5 000,00 PLN
Zakup i nasadzenia 40 drzew o obwodzie pnia 14-16 cm oraz 40 krzewów 40 x 700 zł + 40 x 30 zł 29 200,00 PLN
Pielęgnacja – 6-krotne podlewanie drzew i krzewów od chwili nasadzenia 40 x 3 zł x 6 + 40 x 3 zł x 6 1 440,00 PLN
35 640,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Pielęgnacja nasadzonych drzew i krzewów zabiegi pielęgnacyjne II i III kwartał 2018 r.
Przygotowanie projektu dokumentacja projektowa do końca lutego 2018 r.
Wyłonienie wykonawcy wybór wykonawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami do końca marca 2018 r.
Zakup i nasadzenia drzew i krzewów zakup i nasadzenia zgodnie z dokumentacją projektową do końca maja 2018 r.

Załączniki

Wróć do poprzedniej strony