Skwer miejski – zielona bariera ochronna Bronowic
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt lokalny - Dzielnica VI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Armii Krajowej (pomiędzy wiaduktem kolejowym a wiaduktem z linią tramwajową) granicząca z ul. Złoty Róg i ul. Bronowicką
Opis projektu
Proponowany skwer miejski zwiększy walory estetyczne i użytkowe Bronowic będąc dostępnym w sposób nieograniczony dla wszystkich mieszkańców. W tym celu proponujemy dokonanie nasadzeń drzew (w ilości 40 sztuk) i krzewów (w ilości 40 sztuk), zwłaszcza liściastych dostarczających więcej tlenu niż drzewa iglaste. Sugerowane gatunki to m.in. drzewa takie jak kasztanowiec, jesion, klon pospolity, lipa srebrzysta oraz krzewy : różne odmiany tawuł, forsycja pośrednia i berberysy.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Proponowane zagospodarowanie w/w terenów ma na celu stworzenie naturalnej, zielonej bariery ochronnej Bronowic z uwagi na coraz większe zanieczyszczenie powietrza i wzrost natężenia decybeli wynikających z zagęszczenia zarówno zabudowy jak i sieci komunikacyjnej tego obszaru.
Jakość powietrza w dzielnicy Bronowice ulega systematycznemu pogorszeniu w porównaniu z innymi dzielnicami Krakowa, czego dowodzą wyniki pomiarów stacji monitoringu powietrza mieszczącej się przy ul. Złoty Róg. Problem ten nie występuje wyłącznie w okresie grzewczym. Ogólną tendencją miast jest znaczący wzrost zanieczyszczenia powietrza w związku z intensywnym rozwojem transportu drogowego. Samochody przemieszczające się po okolicznych drogach (zwł. ulicą Armii Krajowej i ulicą Bronowicką), a tym bardziej uwięzione w coraz częściej występujących w godzinach szczytu korkach emitują zwiększone ilości szkodliwych substancji mających znaczący wpływ na powstawanie smogu odczuwalnego również poza sezonem grzewczym. Niepodważalnym jest fakt, że emisja szkodliwych substancji jest wzmożona w przypadku poruszania się pojazdów ze zmniejszoną prędkością wynikającą bądź z organizacji ruchu drogowego (sygnalizacja świetlna, prace drogowe) bądź też z tworzących się korków.
Dokonana modernizacja pobliskiego Ronda Ofiar Katynia oraz skumulowanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w rejonie w/w ronda spowodowały wzrost ilości pojazdów przemieszczających się w tej części miasta i problemy komunikacyjne (korki) oddziaływujące m.in. na jakość powietrza i poziom hałasu w sąsiedztwie w/w terenów przy ul. Armii Krajowej.
Zważywszy na:
1) rozpoczętą już inwestycję w rejonie byłego motelu Krak – nowe, duże osiedle z zabudową mieszkalną (dla około 7.000 mieszkańców) i usługowo-handlową (w tym biurowce),
2) wysoce prawdopodobną dalszą rozbudowę obiektów wielkopowierzchniowych w okolicach Ronda Ofiar Katynia,
3) wysoce prawdopodobną dalszą rozbudowę obiektów mieszkalnych i usługowo-handlowych w Bronowicach,
4) rozpoczętą już inwestycję budowy przystanku kolejowego Kraków Bronowice i wysoce prawdopodobną budowę w przyszłości na tym obszarze dworca kolejowego Kraków Bronowice
nastąpi dalsze wzmożenie ruchu pojazdów w tej okolicy, a tym samym pogorszenie jakości powietrza i wzrost hałasu.
Wszystkie te inwestycje wpływają niekorzystnie na zakłócenie ciągów powietrza uniemożliwiając efektywne przewietrzanie miasta.
Podkreślenia wymaga fakt, iż w związku z budową szybkiej kolei łączącej lotnisko Balice z Dworcem Głównym wycięto już wszystkie drzewa z nasypu kolejowego na terenie Bronowic.
Dalsze ograniczanie pasów zielonych przy zintensyfikowaniu zagęszczenia zabudowy i komunikacji spowoduje znaczące pogorszenie warunków zdrowotnych życia mieszkańców Bronowic.
Zagospodarowanie w/w terenu jako skweru miejskiego (dodatkowe nasadzenia drzew i krzewów) będzie oddziaływało w pozytywny sposób zarówno na życie okolicznych mieszkańców, jak i warunki środowiskowe Bronowic poprzez :
1) zachowanie ciągów powietrza,
2) ochronę powietrza przed emisją szkodliwych substancji (neutralizacja zanieczyszczeń),
3) zwiększenie walorów estetycznych i dekoracyjnych krajobrazu miejskiego,
4) ograniczenie hałasu komunikacyjnego (samochody, tramwaje, kolej, autobusy, samoloty).
Zachowanie tego ostatniego większego skrawka zieleni w w/w okolicy przy bardzo zagęszczonej zabudowie mieszkalnej (bloki, domy jednorodzinne) jest warunkiem koniecznym i niezbędnym ze względu na zdrowie i godne życie mieszkańców, którzy nie mają możliwości zmiany miejsca zamieszkania.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przygotowanie projektu | dokumentacja projektowa | 5 000,00 PLN |
Zakup i nasadzenia 40 drzew o obwodzie pnia 14-16 cm oraz 40 krzewów | 40 x 700 zł + 40 x 30 zł | 29 200,00 PLN |
Pielęgnacja – 6-krotne podlewanie drzew i krzewów od chwili nasadzenia | 40 x 3 zł x 6 + 40 x 3 zł x 6 | 1 440,00 PLN |
35 640,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Pielęgnacja nasadzonych drzew i krzewów | zabiegi pielęgnacyjne | II i III kwartał 2018 r. |
Przygotowanie projektu | dokumentacja projektowa | do końca lutego 2018 r. |
Wyłonienie wykonawcy | wybór wykonawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami | do końca marca 2018 r. |
Zakup i nasadzenia drzew i krzewów | zakup i nasadzenia zgodnie z dokumentacją projektową | do końca maja 2018 r. |