Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 60:

Zdrowe piersi – w Krakowie pierwsi

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników. Ilość beneficjentów: 201 i więcej

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

Propozycja zadania ma charakter ogólnomiejski, ma służyć mieszkańcom całego miasta, czyli dotyczy potrzeb mieszkańców więcej niż jednej dzielnicy. Jego realizacja będzie odbywać się w przestrzeni ogólnodostępnej, a nabór do udziału w planowanym przedsięwzięciu będzie otwarty. Odbiorcami projektu będą kobiety, powyżej 20 roku życia.

Zadanie może mieć charakter wieloletni, ale w pierwszej edycji planowane jest do realizacji w roku 2018.

Zadanie, ze względu na swoją specyfikę, koordynowane i realizowane powinno być w oparciu o podmiot leczniczy w rozumieniu art. 4.1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r o działalności leczniczej, zlokalizowany na terenie miasta Krakowa, spełniający poniższe kryteria:

 

1. Wyposażenie Ośrodka dające możliwość realizacji kompleksowej diagnostyki nowotworów piersi

- minimum 2 aparaty USG wraz z głowicą do badań gruczołów piersiowych

- aparat MMG wraz z dedykowaną wywoływarką zgodą z obowiązującymi przepisami.

- sprzęt do biopsji gruboigłowej i cienkoigłowej.

- system komputerowy z dostępem do Internetu oraz drukarką do zarządzania danymi.

 

2. Personel Ośrodka (zatrudniony na umowę o pracę lub kontrakt)

- Kierownik zespołu osoba z tytułem co najmniej dr hab., wraz z udokumentowaną działalnością naukowo-badawczą w ostatnich 5 latach w zakresie leczenia i diagnostyki nowotworów piersi.

- Lekarz medycyny specjalizacja: ginekologia i położnictwo

- Lekarz medycyny specjalizacja: ginekologii onkologicznej

(dopuszcza się możliwość jednej osoby spełniającej powyższe kryteria)

 

- Lekarz medycyny specjalizacja z zakresu radiologii z minimum 10 letnim doświadczeniem w opisywaniu badań, nie mniej niż 2000 badań rocznie

- Technik radiolog przeszkolony w wykonywaniu badań mammograficznych, wykonujący co najmniej 500 badań rocznie.

- Pielęgniarka/położna posiadająca uprawnienia i doświadczenia w zakresie edukacji zdrowotnej.

- Rejestratorka obsługująca komputerową bazę danych

- Koordynator programu

3. Minimum 2 letnia udokumentowana praca Zespołu o którym mowa powyżej

4. Minimum 10 letnie doświadczenie w realizacji programów zdrowotnych/programów polityki zdrowotnej.

5. Zdolność do nawiązywania współpracy z innymi podmiotami leczniczymi w celu realizacji zadań (oceniana na podstawie listów intencyjnych)

6. Inne

- Ośrodek powinien mieć możliwość dokonywania - we własnym zakresie lub przy współpracy z innym podmiotem - ocen pobranego materiału histopatologicznego.

Zadanie ma na celu realizację programu profilaktycznego chorób piersi.

Projekt ma charakter ogólnodostępny. Beneficjentami projektu są kobiety, mieszkanki Krakowa, które w dniu kwalifikacji do projektu mają ukończony 20 rok życia.

Planuje się realizacje programu na 2 płaszczyznach: edukacyjnej i diagnostycznej.

Na poziomie płaszczyzny edukacyjnej przewiduje się:

- Zwiększenie poziomu wiedzy kobiet od 20 r.ż. w zakresie: profilaktyki raka piersi i czynników ryzyka raka piersi,

- Motywowanie do aktywnej profilaktyki raka piersi

- Naukę samobadania i samokontroli piersi

Na poziomie płaszczyzny diagnostycznej przewiduje się:

- Specjalistyczną ocenę stanu zdrowia kobiet w kierunku raka piersi jako element łańcucha działań w ramach tzw. Czujności onkologicznej.

Do zadań przewidzianych w projekcie należą w szczególności:

- utworzenie dla uczestniczek programu Centrów Edukacji w zakresie profilaktyki raka piersi.

- przygotowanie strony internetowej programu

- prowadzenie rejestracji on-line uczestniczek programu

- prowadzenie, w oparciu o Centra Edukacji nauki samobadania i samokontroli piersi

- wykonywanie specjalistycznych konsultacji lekarskich.

- wykonywanie badań diagnostycznych (USG, MMG, Biopsja, inne).

- prowadzenie poradnictwa psychologicznego.

- prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wstępnie w projekcie zakłada się udział ok 2500 uczestniczek (2500 uczestniczek w module edukacyjnym z czego ok połowa w module diagnostycznym) w ciągu 12 miesięcy jego realizacji. W przypadku wolnego tempa rekrutacji Uczestniczek projektu – możliwe będzie przedłużenie czasu jego realizacji.







UZASADNIENIE PROJEKTU

Województwo małopolskie cechuje najniższa zgłaszalność kobiet do populacyjnego programu badań mammograficznych w 2015 roku (dane Centralnego Ośrodka Koordynującego).

Mając na względzie Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata 2016 -2024, Narodowy Program Zdrowia na lata 2016 - 2020 oraz dane epidemiologiczne proponowane zadanie jest merytorycznie uzasadnione.

W populacjach, w których nie wykonuje się badań profilaktycznych występuje wysoka umieralność z powodu inwazyjnego zaawansowanego raka piersi. Inwazyjny rak piersi wymaga kosztochłonnego leczenia. W zależności od stadium klinicznego zaawansowania jest to leczenie operacyjne (amputacja piersi), radioterapia lub leczenie systemowe (chemioterapia, hormonoterapia). W USA oraz w krajach Unii Europejskiej uznano, że najskuteczniejszym instrumentem ograniczenia zachorowań i poprawy wyników leczenia nowotworów złośliwych są narodowe programy walki z rakiem.

Program ten kojarzy wszystkie znane i możliwe metody wtórnej profilaktyki raka piersi, przenosząc część odpowiedzialności za profilaktykę na same kobiety, wyzwalając w nich poczucie współodpowiedzialności, przy jednoczesnym profesjonalnym wsparciu..

Tworząc program starano się zastosować najbardziej korzystny i przejrzysty sposób jego realizacji.

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym wśród kobiet, stanowiąc 25,2% wszystkich nowotworów. Szacuje się, że na całym świecie, w 2012 r. na raka piersi zachorowało ok. 1,7 mln kobiet, z których ok. 522 tys. zmarło.

W Polsce w 2012 r. na raka piersi zachorowało 16,5 tys. kobiet, co stanowi 51,9 przypadków na 100 tys. kobiet (współczynnik standaryzowany). Zapadalność ta jest nieco niższa niż w krajach Europy Zachodniej, gdzie wynosi ok. 88 przypadków na 100 tys. kobiet, a w niektórych krajach, tj. Danii, Belgii, Francji, przekracza 105 przypadków na 100 tys. kobiet.

Oceniając tempo dotychczasowego wzrostu zapadalności, szacuje się, że do końca obecnej dekady rocznie w Polsce zapadać na raka piersi będzie ponad 20 tys. kobiet. Jeżeli rak piersi ograniczony jest jedynie do samej piersi, szansa na całkowite wyleczenie przekracza 95%. Gdy przerzuty raka pojawią się w regionalnych węzłach chłonnych, 5-letnie przeżycia wynoszą nieco ponad 80%. Jednak w przypadku stwierdzenia odległych przerzutów szanse chorej na przeżycie 5 lat spadają do 20% . Stąd, już w połowie ubiegłego wieku rozpoczęto badania, które na początku lat 70. wykazały wstępnie, że regularne badanie piersi wraz z towarzyszącą diagnostyką, przynosi efekt w postaci spadku umieralności z powodu raka piersi. Późniejsze randomizowane badania na dużych populacjach potwierdziły te wstępne wyniki, stąd aktualnie regularne badania przesiewowe w kierunku raka piersi są szeroko rekomendowane po obu stronach Atlantyku.

Zachorowanie na raka piersi ma nie tylko wpływ na długoletnie przeżycie samej chorej, ale także na jej poczucie komfortu fizycznego i emocjonalnego. Ponadto zachorowanie na raka piersi ma dalekosiężny wpływ socjoekonomiczny na rodzinę, krewnych przyjaciół i współpracowników chorej.

Wraz z postępem leczenia raka piersi od wielu lat prowadzone są zakrojone na szeroką skalę badania mające na celu wyodrębnienie tzw. czynników ryzyka celem określenia grupy kobiet, u których prawdopodobieństwo rozwoju raka piersi jest największe, oraz zaburzeń genetycznych niezależnie przyczyniających się do rozwoju raka.

Ze względu na różnorodne czynniki zachorowania na raka piersi można wyróżnić trzy grupy ryzyka: grupa wysokiego ryzyka; grupa umiarkowanego ryzyka i grupa niskiego ryzyka.

Próba wyodrębnienia czynników ryzyka raka piersi ma na celu podjęcie działań prowadzących do zmniejszenia odsetka zachorowań na raka piersi. Całokształt tych działań nazywamy profilaktyką raka piersi. W tym zakresie wyróżniamy: profilaktykę pierwotną – zapobieganie zachorowaniom na raka piersi, oraz profilaktykę wtórną – wczesne wykrywanie nowotworu.

Metaanaliza badań z udziałem ponad 500 tysięcy kobiet potwierdziły skuteczność regularnie powtarzanych badań obrazowych (skrining) w zmniejszeniu ryzyka zgonu z powodu raka piersi, a stopień redukcji zależy od wieku rozpoczęcia badań. Wczesne rozpoczęcie populacyjnej diagnostyki raka piersi może obniżyć umieralność o 20-30%. Jak wskazują ostatnie publikacje z krajów anglosaskich, aktywny udział kobiet w programach badań przesiewowych i odpowiednia edukacja mogą doprowadzić do zmniejszenia umieralności na raka piersi nawet o 40%.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Działalność 4 punktów edukacyjnych 2500 uczestniczek, druk i dystrybucja materiałów i ulotek edukacyjnych, wynajem sal szkoleniowych, koszty osobowe 250 000,00 PLN
Opracowanie i utrzymanie strony www projektu koszt za 12 miesięcy 5 000,00 PLN
Opracowanie systemu rejestracji i zarządzania ruchem uczestników projektu koszt za 12 miesięcy 20 000,00 PLN
Porada specjalistyczna wraz z niezbędną diagnostyką 1250 kompletów badań 1 212 500,00 PLN
Projekt oraz opracowanie merytoryczne materiałów informacyjnych i promocyjnych 35 000,00 PLN
Obsługa i koordynacja projektu 12 miesięcy 1 etat lub równoważne 20 000,00 PLN
1 542 500,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przygotowanie wniosku do AOTMIT w celu uzyskania Opinii Prezesa Agencji do końca września 2017 r
Uzyskanie Opinii Prezesa AOTMIT do końca listopada 2017 r.
Przygotowanie dokumentacji konkursowej 2018-01-31
Wyłonienie wykonawcy – realizatora projektu 2018-03-31
Realizacja projektu okres realizacji projektu 12 miesięcy od 2018-04-01
Charakterystyka długoterminowych skutków: W wyniku oceny prawnej ww. projektu (z dn. 23 maja 2017 r.), stwierdzono, iż w dniu zgłoszenia nie spełniał on wymogu określonego w § 12 ust. 4 i ust. 6 ww. Regulaminu. Przepis ten stanowi, iż w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz nie mogą być realizowane zadania, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa. Ponadto zakres proponowanego zadania nie spełniał wymagań dotyczących opracowania programu polityki zdrowotnej, wynikających z podstawowego aktu prawnego regulującego funkcjonowanie w systemie ochrony zdrowia programów polityki zdrowotnej, tj. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (T.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 z późn. zm.). Ustawa nakłada na jednostki samorządu terytorialnego, w tym Gminę Miejską Kraków, obowiązek przekazywania wszystkich projektów programów polityki zdrowotnej do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w Warszawie w celu uzyskania opinii (art. 48). Program taki powinien być opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami, a opis struktury i wymaganych elementów programu polityki zdrowotnej jest dostępny na stronie internetowej Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Wnioskodawca został poinformowany również, że w Gminie Miejskiej Kraków do realizacji dopuszczane są wyłącznie programy polityki zdrowotnej posiadające pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, a odnośnie zadań w zakresie ochrony zdrowia w Gminie Miejskiej Kraków obowiązuje przyjęta do realizacji na lata 2016-2018 Uchwała Nr XXXIV/558/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia „Zdrowy Kraków 2016-2018” oraz wskazane zostało, że zakres proponowanego przez Pana zadania nie jest uwzględniony w ww. uchwale Rady Miasta Krakowa. Z uwagi na wniesiony w tej sprawie protest (w tym gotowość do podjęcia procedury opiniowania programu polityki zdrowotnej przez AOTMiT) oraz z uwagi na wynik przeprowadzonego w dniu 9 czerwca br. głosowania, tut. Biuro po ponownej analizie wniosku może przedstawić jedynie warunkową pozytywną opinię, ponieważ propozycja zadania w zgłoszonej wersji nie stanowi programu polityki zdrowotnej, nie posiada pozytywnej opinii AOTMiT i nie wchodzi w zakres programów polityki zdrowotnej przyjętych do realizacji na lata 2016-2018 ww. Uchwałą Rady Miasta Krakowa. Aby zadanie mogło być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinny być bezwzględnie spełnione następujące warunki: 1) Wnioskodawca jako autor propozycji zadania powinien dostosować treść opisu zadania do wymagań w zakresie konstruowania programów polityki zdrowotnej (struktura PPZ i poradnik dostępne są na stronie internetowej AOTMiT) i złożyć projekt programu najlepiej w terminie nie później niż do końca września 2017 r. z uwagi na ustawowy dwumiesięczny tryb opiniowania; 2) Zadanie stanowiące projekt programu polityki zdrowotnej (wg obowiązującego wzoru) powinno być przesłane do Gminy Miejskiej Kraków z wnioskiem o przekazanie projektu do AOTMiT w Warszawie w celu zaopiniowania (na adres tut. Biura); 3) Zadanie będące programem polityki zdrowotnej powinno uzyskać pozytywną opinię AOTMiT, w terminie możliwie jak najszybszym (najlepiej do końca listopada br.), aby można było opracować projekt zmian do obowiązującej ww. Uchwały Nr XXXIV/558/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. i przedstawić go Radzie Miasta Krakowa jeszcze w roku 2017. Charakterystyka długoterminowych skutków realizacji projektu: Projekt zakłada (po wprowadzeniu korekt do harmonogramu i kosztorysu): 1) działalność 4 punktów edukacyjnych dla 2 500 uczestniczek w szacunkowej kwocie 250 tys. zł; 2) opracowanie i utrzymanie strony www. projektu w szacunkowej kwocie 5 tys. zł; 3) opracowanie systemu rejestracji uczestników i zarządzania ruchem uczestników w szacunkowej kwocie 20 tys. zł; 4) porady specjalistyczne wraz z diagnostyką jako 1 250 kompletów badań w szacunkowej kwocie 1 212 500 zł; 5) projekt oraz opracowanie materiałów informacyjnych i promocyjnych w szacunkowej kwocie 35 tys. zł; 6) obsługa i koordynacja projektu 20 tys. zł. Należy nadmienić, że żaden z programów polityki zdrowotnej realizowanych w Gminie Miejskiej Kraków nie przewiduje kosztów operacyjnych i w przypadku tego projektu brak jest podstaw do realizacji kosztów w tym zakresie. Szacunkowy koszt realizacji zadania bez kosztów operacyjnych: 1 542 500 zł. Zadanie opracowane w formie projektu programu polityki zdrowotnej po uzyskaniu pozytywnej opinii AOTMiT w Warszawie oraz po wprowadzeniu zmian do obowiązującej uchwały Rady Miasta Krakowa Zdrowy Kraków 2016-2018 będzie mogło przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkanek Krakowa. Realizacja zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego nie powoduje konsekwencji finansowych dla Gminy w kolejnych latach.
Wróć do poprzedniej strony