Krakowskie Centrum Wielokulturowe "Wspólna Przestrzeń"
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Opis projektu
Zakres działalności Centrum Wielokulturowego, jako instytucji służącej społeczeństwu obejmowałby: różne formy zaznajamiania z kulturą i językiem polskim, edukację, inkluzję cudzoziemców oraz działania nakierowane na ich integrację w środowisku lokalnym, a także przygotowanie społeczeństwa przyjmującego cudzoziemców do współzamieszkiwania z osobami wywodzącymi się z odrębnych kultur.
Centrum powinno powstać w obiekcie wyznaczonym przez Gminę Miejską Kraków i przystosowanym do pełnienia następujących funkcji:
1. Biblioteka z czytelnią
2. Sala coworkingowa
3. Sale konferencyjne
4. Sale wykładowe/lekcyjne
5. Pracowania kultury i tradycji polskich i krakowskich
6. Pracownia edukacji dla dobra wspólnego ("Po lekcjach")
7. Pracownia wielokulturowa
8. Przedszkole wielokulturowe
9. Centrum wsparcia w sytuacji wielokulturowości i wielojęzyczności
10. Centrum aktywności obywatelskiej dla organizacji pozarządowych
11. Teren rekreacji i sportu
Program usług wynikający z zaplanowanych funkcji:
· prowadzenie biblioteki z czytelnią: wypożyczanie książek, spotkania z autorami, kurs kreatywnego pisania, wystawy tematyczne, konkursy, biblioterapia, kursy kreatywnego pisania,
· budowanie i podtrzymywanie relacji społecznych osób niezatrudnionych, przedstawicieli wolnych zawodów, samozatrudnionych (coworking),
· organizacja konferencji i szkoleń, wynajem sali konferencyjnej, wykłady nt. literatury, kultury, historii i historii Krakowa,
· organizacja i prowadzenie kursów języka polskiego jako obcego, kursów kultury polskiej, wydarzeń związanych z kalendarzem tradycji i świąt polskich,
·
warsztaty związane z kulturą i tradycją polską, gry
miejskie, pikniki, gromadzenie narracji tożsamościowych (praca w środowisku),
żywe muzeum narracji i pamięci,
· wsparcie edukacyjne dzieci polskich powracających z emigracji i dzieci cudzoziemskich (dzieci z doświadczeniem migracji),
· wsparcie psychologiczne dla rodzin,
· wsparcie metodyczne dla nauczycieli pracujących w klasach wielokulturowych i wielojęzycznych,
· realizacja koncepcji "Wspólnej Przestrzeni" - promocja kultury polskiej, poznawanie kultur nowoosiedlonych mieszkańców Krakowa - obcokrajowców planujących stały albo dłuższy pobyt w Krakowie,
· opieka nad dziećmi do 7 r.ż. w ramach wielokulturowego przedszkola inkluzyjnego,
· centrum asystentów wielokulturowych, wsparcie metodyczne dla nauczycieli pracujących z dziećmi cudzoziemskim,
· miejsce rekreacji i sportu dla mieszkańców.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Proponujemy, aby Centrum Wielokulturowe zostało zlokalizowane w miejskim budynku, zlokalizowanym w obszarze niedostatecznie nasyconym usługami podnoszącymi jakość życia mieszkańców, np. w prawobrzeżnej części Krakowa. Budynek chcielibyśmy zagospodarować z uwzględnieniem programu usług edukacyjnych (strefa edukacji), kultury (strefa kultury) i społecznych (strefa interakcji i rekreacji).
W koncepcji zagospodarowania bierzemy pod uwagę kierunki określone w programach sektorowych wynikających z realizacji Strategii Rozwoju Krakowa, w szczególności w Miejskim Program Ochrony Zdrowia „Zdrowy Kraków” 2016-2018, Programie „Młody Kraków”, Programie Aktywności Społecznej i Integracji Osób Starszych na lata 2015-2020, Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Krakowa na lata 2015-2020.
Koncepcja opracowana przez Fundację Wspierania Kultury i Języka Polskiego i Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL bierze pod uwagę badania dotyczące dobrostanu, dla którego ważne są między innymi więzi społeczne. Z drugiej strony kontekstem dla koncepcji jest model nowej ekonomii zwanej Gospodarką Dobra Wspólnego, dla której nadrzędnymi wartościami jest godność, solidarność, współpraca, ekologia, zrównoważony rozwój człowieka, społeczeństwa, miasta czy gminy. W założeniu ogólnym koncepcji przyjmuje się, że Krakowowi potrzebne jest miejsce oddające ostatnie dynamiczne zmiany społeczne: proces przechodzenia od społeczeństwa jednorodnego kulturowo do społeczeństwa wielokulturowego (i wielojęzycznego), a w obszarze edukacji - proces istotnych zmian w sposobie uczenia się/nauczania (do szkoły transmisyjnej do autonomii nauczyciela i ucznia opartej na odpowiedzialności). Proponujemy stworzenie miejsca, które będzie Wspólną Przestrzenią dla mieszkańców Krakowa, bez względu na wiek, status zawodowy, pochodzenie, wyznanie, kulturę czy język.
Atrakcyjność projektu zasadza się na stworzeniu miejsca i przestrzeni dialogu, przy jednoczesnym oddaniu tej przestrzeni w zarząd każdemu mieszkańcowi zainteresowanemu integracją i tworzeniem przestrzeni dla różnorodności społecznej. Organizacje zarządzające Centrum nie tylko stworzą system wsparcia i animacji takich działań, ale także dostarczą narzędzi umożliwiających skuteczne wdrażanie tych celów. Projekt Centrum Wielokulturowego to niepowtarzalna okazja do afirmacji i kultywacji krakowskich i jednocześnie polskich tradycji historycznych i tożsamościowych, w których miasto Kraków stanowiło kolbkę i miejsce styku wielu kultur, tworzących tygiel społecznej różnorodności, jaką była Galicja. Działanie Centrum pozwoli zatem mieszkańcom na udział w projektach edukacyjnych i kulturowych, zogniskowanych w jednym miejscu, a przez to lepiej widocznych i bardziej dostępnych.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Koszty zarządzania Centrum | koordynator | 65 000,00 PLN |
zatrudnienie personelu | koordynatorzy pracowni | 96 000,00 PLN |
prowadzenie przedszkola wielokulturowego - zlecenie w drodze przetargu | opieka dzienna nad dziećmi w formie edukacji wielokulturowej z naciskiem na wielojęzyczność | 54 000,00 PLN |
Koszty remontu i przystosowania budynku oraz zakupu wyposażenia, pomocy edukacyjnych, książek i materiałów | koszty jednorazowe | 700 000,00 PLN |
Koszty najmu, mediów | 60 000,00 PLN | |
Koszty materiałów bieżących | 20 000,00 PLN | |
995 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Organizacja Centrum | Wybór i wynajęcie miejsca, skompletowanie kadry, opracowanie szczegółowego planu działań | od momentu przyjęcia zadania |
Organizacja pracowni i przedszkola | Zakup materiałów, pomocy dydaktycznych, zatrudnienie nauczycieli przedszkola, przygotowanie koncepcji pracy przedszkola, szkolenia kadry | 2018 |
Promocja działalności Centrum, informacja i ewaluacja | Promocja wielokanałowa, spotkania i wydarzenia o charakterze promocyjnym | 2018 |
Realizacja zadań merytorycznych, monitoring | Prowadzenie kursów, szkoleń, organizacja wydarzeń wielokulturowych itd. | 2018 |