Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 72:

Łączymy Parki Krakowa - z Dzielnicy I,IV,V,VI,VII do Ojcowa

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

facebook.com/laczymyparkikrakowa

TRASA ROWEROWA połączy niemal bezkolizyjnie Parki oraz użyteczności publiczne (urzędy, szkoły, stadiony Starego Miasta, Krowodrzy, Białego Prądnika, Zwierzyńca, Bronowic .Połączy urywające się nagle fragmenty ścieżek rowerowych w jedną sieć. W przyszłości do Ojcowa.

 

Projekt jest rozwinięciem pomysłu startującego w  poprzednich edycjach, w oparciu o głosy Mieszkańców, rowerzystów oraz wizje w terenie i spotkania ze specjalistami od ruchu rowerowego.

 

W pierwszej wersji obejmował jedynie wykonanie projektu ścieżki rowerowej wzdłuż całej Alei Kijowskiej a następnie jego realizację; z możliwością jego kontynuacji na odcinku Wrocławska-Racławicka i Racławicka do torów kolejowych oraz mniejsze udogodnienia w innych miejscach długiej trasy łączącej parki oraz miejsca użyteczności publicznej.

W drugiej edycji zwróciliśmy również uwagę na newralgiczne skrzyżowanie Wrocławska - Prądnicka. Jego rychła przebudowa uwzględnia możliwosc jazdy na wprost dla rowerów, a więc połączenie z Parkiem Kleparskim, Fortami Kleparz a następnie wzdłuż Alej, więzienia – połączenie z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż Politechniki. Łączy Dzielnicę V Krowodrza z Dzielnicą I Stare Miasto

 

Postulowaliśmy również dyskutowane przez organy Dzielnic I i V umożliwienie dzielenia toru tramwajowego wzdłuż Domu Helclów przez tramwaj i rowerzystów (w tej chwili jest możliwość jazdy rowerem na długości połowy odcinka, tam gdzie między torami jest równa nawierzchnia, nie zaś kamienie) – co najpierw zostało wycenione bardzo wysoko (około 2 miliony złotych) a później otrzymało negatywną opinię ze względu bezpieczeństwo ruchu. Tymczasem rowerzyści i tak tamtędy czasem jeżdżą…

 

Opisany powyż projektu jest jednym z laureatów BO w 2016 roku, realizowanym w 2017 roku. Częścią dużego planu, który można realizować w kolejnych edycjach.  Trwają ostatnie uzgodnienia z ZIKiT dotyczące realizacji tej częsci projektu, która już wygrała.

 

Chcemy sukcesywnie zadbać o kolejne ważne odcinki, dlatego kontynuujemy projekt.

 

W tym roku zwracamy uwagę na faktyczne połączenie Krakowa z Jurą Krakowsko-Częstochowską. Miasto opracowało koncepcję ścieżki rowerowej wychodzącej ze Zwierzyńca, a następnie przez Krowodrzę i Bronowice zmierzającej do jego granic. A więc do owej wspominanej przez nas poprzednio Jury Krakowsko-Częstochowskiej i zwłaszcza Ojcowa - gdzie mogą włączyć się gminy oscienne oraz Urząd Marszałkowski.

 

Na terenie Krowodrzy ścieżka miałaby się zaczynać na terenie stosunkowo mało uczęszczanej ulicy Przybyszewskiego, blisko salonu Mercedesa. Chcemy uzupełnić tę propozycję o dodatkowy przebieg trasy: pomiędzy ulicą Przybyszewskiego a ulicą Piastowską. Dzięki temu ścieżka zaczynałaby się w miejscu bardzo natężonego ruchu rowerowego, tam gdzie są akademiki, basen AGH, korty i inne użyteczności sportowe. Blisko Błoń i Parku Jordana.

Dzięki temu dodatkowemu przebiegowi można będzie w przyszłości połączyć nie tylko Zwierzyniec, ale i Miasteczko Akademickie oraz Błonia i Park Jordana z granicami Krakowa, a potem z Jurą Krakowsko-Częstochowską.


W kolejnych edycjach w projekcie „Łączymy Parki Krakowa” bierzemy pod uwagę Błonia, Park Jordana, Młynówkę Królewską, Park Wyspiańskiego i Park Krowoderski, zielony teren WKS Wawel, Planty oraz użyteczności publiczne: AGH, akademiki, Wyższą Szkołę Zarządzania Bankowości, Narodowe Centrum Nauki, Urząd Marszałkowski; stadiony Cracovii i Wisły; Politechnikę Krakowską oraz kilka szkół podstawowych i ponadpodstawowych i wiele innych miejsc. Proponowane przez nas odcinki wpisują się w sieć istniejących tras, ułatwią zdrowy, ekologiczny i bezpieczny transport. Przemieszczanie między miejscami zielonymi i ważnymi punktami miasta. W celach zawodowych i rekreacyjnych.

ŁPK umożliwi połączenie rowerowe między Starym Miastem, Zwierzyńcem, Krowodrzą, Bronowicami, Prądnikiem Białym, z możliwością kontynuacji do Zielonek i Ojcowa.

 

Jako że projekt ma charakter proekologiczny zmniejszenie istniejącej zieleni miejskiej winno być minimalne. Budowa ścieżki rowerowej kosztem części jezdni, części chodnika i w ostateczności kosztem jak najmniejszej części zielonej.

 

Wracamy też do zakresu, który nie został na razie wdrożony do realizacji w 2017 roku.
Docelowo i jeżeli będzie to wykonalne (technicznie, finansowo), powininny być zrealizowane także trudne odcinki: od Mazowieckiej do Wrocławskiej; i analogicznie w drugą stronę: od Kazimierza Wielkiego do Królewskiej; od Królewskiej do Lea.

Następnie realizacja ścieżki rowerowej na Wrocławskiej (odcinek od Kijowskiej do Racławickiej); wzdłuż Racławickiej do torów kolejowych.

Problemem póki co nie do rozwiązania (także w tej edycji) będzie wytyczenie kilku odcinków, np. wzdłuż ulicy Miechowskiej.

Zapraszamy do dołączenia: facebook.com/laczymyparkikrakowa

Łukasz Mańczyk, mail: lukasz.manczyk@gmail.com, tel. 502 952 751.

UZASADNIENIE PROJEKTU

- zmniejszenie ruchu samochodowego i zastąpienie go transportem ekologicznym

- zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych

- skomunikowanie ważnych terenów rekreacyjnych Krakowa i użyteczności publicznych

- lepsze wykorzystanie istniejących ścieżek rowerowych i ich połączenie

 

Uzasadnienie treści wniosku: zgodny z poprzednimi weryfikacjami formalnymi.

 

Również jak w poprzedniej edycji – przedmiotem wniosku jest też przeprowadzenie stadium wykonalności projektu (analiza możliwości technicznych).
Wnioskodawcy przyjmują do wiadomości, że ostatecznie trasa będzie przebiegać na tych odcinkach, gdzie jest to możliwe i racjonalne.


Wycena analogiczna z wyceną z poprzedniej edycji BO. Wobec dużej liczby głosów w 2014, 2015 i bycia laureatem w 2016 roku co skutkuje wreszcie realizacją czesci pomysłów - ponawiamy wniosek.

Zapraszamy do dołączenia: facebook.com/laczymyparkikrakowa

Łukasz Mańczyk, mail: lukasz.manczyk@gmail.com, tel. 502 952 751.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt + realizacja Opracowane dokumentacji projektowej (z uzyskaniem stosownej decyzji adminirestracyjnej). Realizacja inwestycji. 1 470 000,00 PLN
1 470 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projektowanie + realizacja Opracowane dokumentacji projektowej (z uzyskaniem stosownej decyzji adminirestracyjnej). Realizacja inwestycji. I-IV kw. 2018 r.

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Ostateczny przebieg trasy zostanie uzgodniony przed zleceniem opracowania dokumentacji projektowej. Realizacja wniosku poprawi bezpieczeństwo rowerzystów i innych uczestników ruchu. Spowoduje niewielkie zawężenie pasa zieleni znajdującego się w pasie drogowym.
Wróć do poprzedniej strony