Łączymy Parki Krakowa - z Dzielnicy I,IV,V,VI,VII do Ojcowa
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Opis projektu
facebook.com/laczymyparkikrakowa
TRASA ROWEROWA połączy niemal bezkolizyjnie Parki oraz użyteczności publiczne (urzędy, szkoły, stadiony Starego Miasta, Krowodrzy, Białego Prądnika, Zwierzyńca, Bronowic .Połączy urywające się nagle fragmenty ścieżek rowerowych w jedną sieć. W przyszłości do Ojcowa.
Projekt jest rozwinięciem pomysłu startującego w poprzednich edycjach, w oparciu o głosy Mieszkańców, rowerzystów oraz wizje w terenie i spotkania ze specjalistami od ruchu rowerowego.
W pierwszej wersji obejmował jedynie wykonanie projektu ścieżki rowerowej wzdłuż całej Alei Kijowskiej a następnie jego realizację; z możliwością jego kontynuacji na odcinku Wrocławska-Racławicka i Racławicka do torów kolejowych oraz mniejsze udogodnienia w innych miejscach długiej trasy łączącej parki oraz miejsca użyteczności publicznej.
W drugiej edycji zwróciliśmy również uwagę na newralgiczne skrzyżowanie Wrocławska - Prądnicka. Jego rychła przebudowa uwzględnia możliwosc jazdy na wprost dla rowerów, a więc połączenie z Parkiem Kleparskim, Fortami Kleparz a następnie wzdłuż Alej, więzienia – połączenie z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż Politechniki. Łączy Dzielnicę V Krowodrza z Dzielnicą I Stare Miasto
Postulowaliśmy również dyskutowane przez organy Dzielnic I i V umożliwienie dzielenia toru tramwajowego wzdłuż Domu Helclów przez tramwaj i rowerzystów (w tej chwili jest możliwość jazdy rowerem na długości połowy odcinka, tam gdzie między torami jest równa nawierzchnia, nie zaś kamienie) – co najpierw zostało wycenione bardzo wysoko (około 2 miliony złotych) a później otrzymało negatywną opinię ze względu bezpieczeństwo ruchu. Tymczasem rowerzyści i tak tamtędy czasem jeżdżą…
Opisany powyż projektu jest jednym z laureatów BO w 2016 roku, realizowanym w 2017 roku. Częścią dużego planu, który można realizować w kolejnych edycjach. Trwają ostatnie uzgodnienia z ZIKiT dotyczące realizacji tej częsci projektu, która już wygrała.
Chcemy sukcesywnie zadbać o kolejne ważne odcinki, dlatego kontynuujemy projekt.
W tym roku zwracamy uwagę na faktyczne połączenie Krakowa z Jurą Krakowsko-Częstochowską. Miasto opracowało koncepcję ścieżki rowerowej wychodzącej ze Zwierzyńca, a następnie przez Krowodrzę i Bronowice zmierzającej do jego granic. A więc do owej wspominanej przez nas poprzednio Jury Krakowsko-Częstochowskiej i zwłaszcza Ojcowa - gdzie mogą włączyć się gminy oscienne oraz Urząd Marszałkowski.
Na terenie Krowodrzy ścieżka miałaby się zaczynać na terenie stosunkowo mało uczęszczanej ulicy Przybyszewskiego, blisko salonu Mercedesa. Chcemy uzupełnić tę propozycję o dodatkowy przebieg trasy: pomiędzy ulicą Przybyszewskiego a ulicą Piastowską. Dzięki temu ścieżka zaczynałaby się w miejscu bardzo natężonego ruchu rowerowego, tam gdzie są akademiki, basen AGH, korty i inne użyteczności sportowe. Blisko Błoń i Parku Jordana.
Dzięki temu dodatkowemu przebiegowi można będzie w przyszłości połączyć nie tylko Zwierzyniec, ale i Miasteczko Akademickie oraz Błonia i Park Jordana z granicami Krakowa, a potem z Jurą Krakowsko-Częstochowską.
W kolejnych edycjach w projekcie „Łączymy Parki Krakowa” bierzemy pod uwagę
Błonia, Park Jordana, Młynówkę Królewską, Park Wyspiańskiego i Park
Krowoderski, zielony teren WKS Wawel, Planty oraz użyteczności publiczne: AGH,
akademiki, Wyższą Szkołę Zarządzania Bankowości, Narodowe Centrum Nauki, Urząd
Marszałkowski; stadiony Cracovii i Wisły; Politechnikę Krakowską oraz kilka
szkół podstawowych i ponadpodstawowych i wiele innych miejsc.
Proponowane przez nas odcinki wpisują się w sieć istniejących tras, ułatwią
zdrowy, ekologiczny i bezpieczny transport. Przemieszczanie między miejscami
zielonymi i ważnymi punktami miasta. W celach zawodowych i rekreacyjnych.
ŁPK umożliwi połączenie rowerowe między Starym Miastem, Zwierzyńcem, Krowodrzą, Bronowicami, Prądnikiem Białym, z możliwością kontynuacji do Zielonek i Ojcowa.
Jako że projekt ma charakter proekologiczny zmniejszenie istniejącej zieleni miejskiej winno być minimalne. Budowa ścieżki rowerowej kosztem części jezdni, części chodnika i w ostateczności kosztem jak najmniejszej części zielonej.
Wracamy
też do zakresu, który nie został na razie wdrożony do realizacji w 2017 roku.
Docelowo i jeżeli będzie to wykonalne (technicznie, finansowo), powininny być
zrealizowane także trudne odcinki: od Mazowieckiej do Wrocławskiej; i
analogicznie w drugą stronę: od Kazimierza Wielkiego do Królewskiej; od
Królewskiej do Lea.
Następnie realizacja ścieżki rowerowej na Wrocławskiej (odcinek od Kijowskiej do Racławickiej); wzdłuż Racławickiej do torów kolejowych.
Problemem
póki co nie do rozwiązania (także w tej edycji) będzie wytyczenie kilku odcinków, np. wzdłuż ulicy Miechowskiej.
Zapraszamy do dołączenia: facebook.com/laczymyparkikrakowa
Łukasz Mańczyk, mail: lukasz.manczyk@gmail.com, tel. 502 952 751.
UZASADNIENIE PROJEKTU
- zmniejszenie ruchu samochodowego i zastąpienie go transportem ekologicznym
- zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych
- skomunikowanie ważnych terenów rekreacyjnych Krakowa i użyteczności publicznych
- lepsze wykorzystanie istniejących ścieżek rowerowych i ich połączenie
Uzasadnienie treści wniosku: zgodny z poprzednimi weryfikacjami formalnymi.
Również jak w
poprzedniej edycji – przedmiotem wniosku jest też przeprowadzenie stadium
wykonalności projektu (analiza możliwości technicznych).
Wnioskodawcy przyjmują do wiadomości, że ostatecznie trasa będzie przebiegać na
tych odcinkach, gdzie jest to możliwe i racjonalne.
Wycena analogiczna z wyceną z poprzedniej edycji BO. Wobec dużej liczby głosów w
2014, 2015 i bycia laureatem w 2016 roku co skutkuje wreszcie realizacją czesci pomysłów - ponawiamy wniosek.
Zapraszamy do dołączenia: facebook.com/laczymyparkikrakowa
Łukasz Mańczyk, mail: lukasz.manczyk@gmail.com, tel. 502 952 751.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
projekt + realizacja | Opracowane dokumentacji projektowej (z uzyskaniem stosownej decyzji adminirestracyjnej). Realizacja inwestycji. | 1 470 000,00 PLN |
1 470 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projektowanie + realizacja | Opracowane dokumentacji projektowej (z uzyskaniem stosownej decyzji adminirestracyjnej). Realizacja inwestycji. | I-IV kw. 2018 r. |