Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 28:

Stop smog! maski założymy, płucom ulżymy

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników. Ilość beneficjentów: 201 i więcej

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Miasto Kraków

Opis projektu

Projekt polega na zakupie przez Urząd Miasta Krakowa lub inną jednostkę miejską jednorazowych maseczek antysmogowych, chroniących przed pyłem PM10 i PM 2,5 ,submokronowych . W proponowanej kwocie możliwy jest zakup 100000 tysięcy takich maseczek. W dni, które stężenie zanieczyszczeń w powietrzu (smogu) jest bardzo wysokie – przekracza stan alarmowy, maseczki byłyby rozdawane nieodpłatnie chętnym mieszkańcom Krakowa. Maseczki miałyby być dostępne we wszystkich placówkach Urzędu Miasta Krakowa i głównych jednostek miejskich (np. ZIKiT). Dystrybucją mogłyby się także zajmować filie Biblioteki Kraków czy domy kultury. Maseczki mogłyby także być dostępne w głównych punktach przesiadkowych w trakcie porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego, takich jak np. Rondo Mogilskie, Teatr Bagatela, Rondo Czyżyńskie itp. – w tych miejscach za dystrybucję maseczek odpowiedzialni byliby pracownicy UMK lub jednostek miejskich, bądź firma lub organizacja pozarządowa wyłoniona w konkursie.  

Maski antysmogowa służy do zabezpieczenia układu oddechowego przed wdychaniem uciążliwych pyłów i zapachów np.emisja spalin samochodowych.  Maski skuteczne są przy pyłach PM10, PM 2,5. Możliwosć kilkukrotnego wykorzystania

Wszystkie maseczki miałyby nadruk z logiem Krakowa (element promocyjny) oraz nazwą niniejszego projektu, bądź innym hasłem promującym walkę ze smogiem – najlepiej wypracowaną z wnioskodawcami projektu i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się tematyką jakości powietrza w naszym mieście. 

Maseczki byłyby dostępne do wyczerpania zapasów. W przypadku ich niewyczerpania, mogą być ponownie dystrybuowane podczas kolejnego sezonu grzewczego, gdy problem smogu radykalnie narasta.  

UZASADNIENIE PROJEKTU

Smog i zanieczyszczenie powietrza każdego roku przyczyniają się do śmierci tysięcy ludzi w Polsce. Jak powszechnie wiadomo Kraków od lat toczy nierówną walkę z tym koszmarnym zjawiskiem. Mimo, że w mieście podejmowane są wysiłki na rzecz poprawy jakości powietrza, to jednak trudno zakładać, że problem zniknie i w kolejnym sezonie grzewczym (jesienno-zimowym) Kraków będzie wolny od Smogu. Osobistym środkiem ochrony przez pyłami zawieszonymi, jednym ze szkodliwych elementów smogu,  są maseczki antysmogowe. Nie każdy z mieszkańców Krakowa wie gdzie można takie zakupić, bądź nie jest gotowy ponieść takiego wydatku. Dostępne za darmo maseczki upowszechnią ten środek ochrony, zwrócą uwagę na problem, jak również przyczynią się do zmniejszenia negatywnych skutków przebywania na zewnątrz w trakcie smogu.


Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
zakup maseczek zakup maseczek szt. 100000 x 14zł 1 400 000,00 PLN
nadruk nadruk loga miasta Krakowa i nazwy projektu 2 zł sztuka 200 000,00 PLN
dystrybucja i promocja Dystrybucja maseczek miejsca wyznaczone przez UMK 20 000,00 PLN
1 620 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Zakup maseczek zakup maseczek 2018.05.01
Nadruk na maseczkach nadruk loga i hasła na maseczkach 2018.06.15
Dystrybucja i promocja Od IV kwartał 2018r. do wyczerpania 2018.08.01
Charakterystyka długoterminowych skutków: W związku z przekazaniem do oceny wniosku obywatelskiego BO-OM-302-17 „Stop smog maski założymy, płucom ulżymy”, informuję, iż w ocenie tut. Wydziału brak jest podstaw do zanegowania wniosku po dokonanej analizie pod kątem kryteriów zawartych w regulaminie budżetu obywatelskiego miasta Krakowa i pozytywnie opiniuję przedmiotowy wniosek. Niezależnie od powyższego wyjaśniam, że przedmiot wniosku pozostaje całkowicie poza zakresem działania tut. Wydziału, który nie jest w stanie określić wymagań odnośnie maseczek i ich ewentualnego wpływu na zdrowie użytkujących mieszkańców. Pismem z dnia 11 kwietnia 2017 r. poinformowałam Pana Dyrektora, że realizacja przedmiotowego zadania wykracza poza zakres działania Wydziału Kształtowania Środowiska oraz zaproponowałam skierowanie go do Biura ds. Ochrony Zdrowia lub Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wraz z merytorycznym uzasadnieniem. Niemniej jednak wniosek został przekazany ponownie do tut. Wydziału przez Zespół ds. budżetu obywatelskiego w dniu 29 maja 2017 r. Wyrażenie merytorycznej opinii w tematach wykraczających poza zakres działania tut. Wydziału oraz analiza kosztorysu zadania, nie było możliwe w przeciągu 2 dni (do 31 maja 2017 r.), w związku z tym Wydział Kształtowania Środowiska nie uzyskał stanowisk właściwych w sprawie Wydziałów/ Jednostek i wniosek nie został merytorycznie zaopiniowany. Jednocześnie jako realizatora wniosku wskazuję Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Wskazana przez wnioskodawcę sytuacja przekroczenia stanu alarmowego to sytuacja kryzysowa. Sprawy bezpieczeństwa i (…) sytuacji kryzysowych są zakresem działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 1171 z dnia 10 maja 2016 r. w sprawie podziału na wewnętrzne komórki organizacyjne oraz szczegółowego zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, do zadań tego Wydziału należy koordynacja i nadzór nad realizacją zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego realizowanych na szczeblu miasta Kraków.
Wróć do poprzedniej strony