Rodzinne rowery cargo
Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Miasto Kraków
Opis projektu
Projekt polega na zakupie przez miasto usługi udostępnienia mieszkańcom 18 rowerów towarowych, służących do przewozu dzieci przez okres marzec-grudzień (10 m-cy). Rowery będą udostępnianie kolejnym zgłaszającym się rodzinom (po 1 w każdej dzielnicy) na ustalony z góry okres np. 2 tygodni. Dostawą rowerów wraz z niezbędnymi akcesoriami i zabezpieczeniami, ich serwisowaniem, przekazywaniem z rąk do rąk i zarządzaniem systemem rezerwacji zajmować będzie się zewnętrzna firma, wyłoniona w postępowaniu. W związku z tym, że za wykonywanie usługi odpowiadać będzie wybrana w postępowaniu firma, brak potrzeby wskazywania miejsca przechowywania rowerów - w trakcie wypożyczeń będą one przechowywane przez rodziny, zaś w przerwach - przez firmę świadczącą usługę. Rowery będą mogły być także wykorzystywane w imprezach dzielnicowych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem jest popularyzacja rowerów towarowych wśród mieszkańców.
Rowery cargo są coraz częściej
wykorzystywane do przewozu dzieci i ładunków, zastępując samochody w wielu
miastach na świecie. W Kopenhadze użytkowanych jest 40000 tego typu rowerów.
Można przyjąć że każdy taki rower to jedno auto w korkach mniej. Niestety
w polskich warunkach cena rowerów tego typu stanowi barierę powodującą, że ich
liczba jest wciąż ograniczona. Wypożyczalnie rowerów towarowych istnieją w
kilku polskich miastach: w Warszawie rowery takie są własnością Zarządu Dróg
Miejskich i są wypożyczane w 8 lokalizacjach na terenie miasta, zaś w Opolu i
Radomiu stanowią część systemu roweru publicznego. Tego rodzaju projekty są również bardzo popularne na świecie, jako przykład można przytoczyć system wypożyczalni rowerów działający w Wiedniu w dzielnicy Seestadt Aspern czy hamburski projekt Hannah. Rowery towarowe doskonale nadają się także do wypoczynku w gronie rodziny.
Doświadczenia wspomnianych miast pokazują, że
udostępnienie rowerów towarowych jest dużą atrakcją dla mieszkańców, rowery są
chętnie wypożyczane i stanowią samoistną reklamę zrównoważonego transportu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Zakup usługi | Zakup kompletnej usługi (dostawa rowerów, zapięć, zarządzanie rezerwacjami, serwisowanie, przekazywanie, przechowywanie gdy to konieczne) | 150 000,00 PLN |
150 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przeprowadzenie postępowania i uruchomienie projektu | Przeprowadzenie postępowania (przetargu) w celu wyłonienia wykonawcy, start projektu | I-III kw.2018 r. |
Zakończenie projektu | - | grudzień 2018 r. |