Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 6:

Rodzinne rowery cargo

Edycja Budżet Obywatelski 2017 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

20 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Miasto Kraków

Krótki opis projektu

Projekt polega na udostępnieniu mieszkańcom Krakowa 18 rodzinnych rowerów cargo, które będą wypożyczane kolejnym zgłaszającym się osobom. Świadczeniem kompletnej usługi zajmie się wybrana w postępowaniu firma.

Opis projektu

Projekt polega na zakupie przez miasto usługi udostępnienia mieszkańcom 18 rowerów towarowych, służących do przewozu dzieci przez okres marzec-grudzień (10 m-cy). Rowery będą udostępnianie kolejnym zgłaszającym się rodzinom (po 1 w każdej dzielnicy) na ustalony z góry okres np. 2 tygodni. Dostawą rowerów wraz z niezbędnymi akcesoriami i zabezpieczeniami, ich serwisowaniem, przekazywaniem z rąk do rąk i zarządzaniem systemem rezerwacji zajmować będzie się zewnętrzna firma, wyłoniona w postępowaniu. W związku z tym, że za wykonywanie usługi odpowiadać będzie wybrana w postępowaniu firma, brak potrzeby wskazywania miejsca przechowywania rowerów - w trakcie wypożyczeń będą one przechowywane przez rodziny, zaś w przerwach - przez firmę świadczącą usługę. Rowery będą mogły być także wykorzystywane w imprezach dzielnicowych.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem jest popularyzacja rowerów towarowych wśród mieszkańców.

Rowery cargo są coraz częściej wykorzystywane do przewozu dzieci i ładunków, zastępując samochody w wielu miastach na świecie. W Kopenhadze użytkowanych jest 40000 tego typu rowerów. Można przyjąć że każdy taki rower to jedno auto w korkach mniej. Niestety w polskich warunkach cena rowerów tego typu stanowi barierę powodującą, że ich liczba jest wciąż ograniczona. Wypożyczalnie rowerów towarowych istnieją w kilku polskich miastach: w Warszawie rowery takie są własnością Zarządu Dróg Miejskich i są wypożyczane w 8 lokalizacjach na terenie miasta, zaś w Opolu i Radomiu stanowią część systemu roweru publicznego. Tego rodzaju projekty są również bardzo popularne na świecie, jako przykład można przytoczyć system wypożyczalni rowerów działający w Wiedniu w dzielnicy Seestadt Aspern czy hamburski projekt Hannah. Rowery towarowe doskonale nadają się także do wypoczynku w gronie rodziny.

Doświadczenia wspomnianych miast pokazują, że udostępnienie rowerów towarowych jest dużą atrakcją dla mieszkańców, rowery są chętnie wypożyczane i stanowią samoistną reklamę zrównoważonego transportu.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
zajęcia w szkołach podstawowych i średnich co najmniej 2h lekcyjne dla każdej klasy w semestrze 20 000,00 PLN
20 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
przeprowadzenie zajęć co najmniej 2h lekcyjne dla każdej klasy w semestrze styczeń-grudzień 2021
Charakterystyka długoterminowych skutków: Duża atrakcja dla mieszkańców, ułatwienie dla osób przewożących dzieci lub towary.Rowery stanowią alternatywę dla poruszania się samochodem oraz mogą być reklamą zrównoważonego transportu.
powrót