SZYBCIEJ I CISZEJ TRAMWAJEM! - montaż nowoczesnych rozjazdów
Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rozjazdy tramwajowe przy wyjeździe z tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Dworca Towarowego (w pobliżu przystanku Politechnika) - linie numer 3, 5, 17, 19, 50, 69
Krótki opis projektu
Montaż nowoczesnych i cichych rozjazdów, które podniosą prędkość przejazdu tramwajów przez skrzyżowanie z 10 km/h do 50 km/h. Skróci to czas podróży tramwajem, które szybciej opuszczą skrzyżowanie, a mniejszy hałas poprawi komfort życia mieszkańców.
Opis projektu
- sprawdzenie czy wszystkie obecnie stosowane typy profili obręczy w tramwajach MPK S.A. w Krakowie mogą być bez modyfikacji eksploatowane na rozjazdach z krzyżownicami głębokorowkowymi z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej
- sprawdzenie możliwości warunkowego dopuszczenia do ruchu po krzyżownicach głębokorowkowych, z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej, pojazdów o węższych obręczach f<102 mm (NGT8, 2014N, 105N i 405N) z zastrzeżeniem, iż przy najbliższej wymianie obręczy na wskutek zużycia eksploatacyjnego, należy zastosować nowy profil obręczy f>102 mm
- opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów dla nowych typów profilu obręczy dostosowanych do ruchu po rozjazdach z krzyżownicami głębokorowkowymi z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej - tylko dla tych typów obręczy, które nie będą mogły być eksploatowane na krzyżownicach głębokorowkowych
- opracowanie wytycznych projektowania i dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów dla rozjazdów tramwajowych (krzyżownica głębokorowkowa + zwrotnica) umożliwiających bezpieczny przejazd tramwaju z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej
- ZWROTNICA NAJAZDOWA (1 sztuka)
- z napędem zwrotnicowym sterowanym systemem podczerwieni produkcji Grupy ZUE S.A., ogrzewana
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- gatunek stali: R340GHT, twardość: min. 340HBW
- sterowanie bezprzewodowe zwrotnicy możliwe przy prędkości tramwaju 50 km/h wraz z odpowiednim rozmieszczeniem czujników odbierających sygnał z tramwaju
- ZWROTNICA ZJAZDOWA (1 sztuka)
- ogrzewana
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- gatunek stali: R340GHT, twardość: min. 340HBW
- KRZYŻOWNICA GŁĘBOKOROWKOWA (2 sztuki)
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- zbudowana z materiałów najwyższej jakości i wytrzymałości, które zapewnią wysoką odporność na zużycie i wieloletnią eksploatację bez konieczności napawania bądź wymiany
- prędkość przejazdu w relacji:
- OZNAKOWANIE (zamontowane do sieci trakcyjnej i/lub słupów trakcyjnych, sygnalizatorów świetlnych)
- przed zwrotnicą najazdową
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h z tabliczką kierunkową "prosto"
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h* z tabliczką kierunkową "prawo"
- przed zwrotnicą zjazdową
- od strony tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju: znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h
- od strony ulicy Pawiej: znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h*
- przed zwrotnicą najazdową
- NOWE TOROWISKA - obowiązkowo dostosowanie projektowanej geometrii skrzyżowań do montażu rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi umożliwiającymi prędkość przejazdu w relacji na wprost 50 km/h i w relacji skrętnej minimum 30km/h
- REMONTY TOROWISK - w miarę możliwości korekta i dostosowanie geometrii skrzyżowań do montażu rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi umożliwiającymi prędkość przejazdu w relacji na wprost 50 km/h i w relacji skrętnej minimum 20km/h
UZASADNIENIE PROJEKTU
- Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają na bezpieczeństwie, czasie i komforcie podróży
- Mieszkańcy docenią mniejszy hałas i wibracje wydawane przez przejeżdżające tramwaje
- Kierowcy samochodów przestaną narzekać na tramwaje zbyt długo opuszczające skrzyżowanie
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Opracowanie dokumentacji torowo-ruchowej | Wykonanie obliczeń, przygotowanie wytycznych oraz opracowań technicznych wraz z przeprowadzeniem prób i uzyskaniem niezbędnych aprobat technicznych | 300 000,00 PLN |
| Roboty budowlane w formie "zaprojektuj i wyremontuj" - koszty pracy | Opracowanie dokumentacji technicznej oraz demontaż starych i montaż nowych rozjazdów tramwajowych przy wyjeździe z tunelu tramwajowego w kierunku Dworca Towarowego wraz z wywiezieniem materiałów rozbiórkowych i odtworzeniem infrastruktury towarzyszącej | 350 000,00 PLN |
| Roboty budowlane w formie "zaprojektuj i wyremontuj" - 2 komplety nowych rozjazdów tramwajowych | W skład 1 kompletu wchodzą: zwrotnica najazdowa/zjazdowa+krzyżownica głębokorowkowa+szyny łączące+elementy montażowe+system sterowania podczerwieni (dla zwrotnicy najazdowej)+oznakowanie, przystosowane do prędkości 50 km/h | 350 000,00 PLN |
| 1 000 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji torowo-ruchowej | Przygotowanie dokumentów, wytycznych i opracowań niezbędnych do realizacji dalszych części harmonogramu | styczeń 2019 |
| Dostosowanie taboru MPK S.A. w Krakowie | Stopniowa wymiana zużytych obręczy w tramwajach na nowe z f>102 mm | 2019-2021 |
| Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w formie "zaprojektuj i wyremontuj" - demontaż starych i montaż nowych rozjazdów tramwajowych | Wymiana rozjazdów przy wyjeździe z tunelu tramwajowego w kierunku Dworca Towarowego | 2019-2020 |
| Remonty i budowa nowych torowisk tramwajowych w Krakowie | Dostosowanie geometrii skrzyżowań do montażu rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi umożliwiającymi prędkość przejazdu na wprost 50 km/h i w relacji skrętnej min. 20km/h | od 2019 |