Edycja Budżet Obywatelski 2019
Projekt lokalny - Dzielnica XVII
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
28 800,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Siedziba Programu Aktywności Lokalnej przy ul. Morcinka 15, realizowanego przez MOPS Kraków
Dodatkowe lokalizacje:
Krótki opis projektu
Celem projektu jest diagnostyka i niwelowanie zaburzeń mowy u dzieci młodszych, zapobiegając wykluczeniu w szkole. Obejmuje obszary: diagnostykę zaburzeń mowy, zajęcia ogólnorozwojowe w grupach, indywidualne logopedyczne, zajęcia "rodzic-dziecko".
Opis projektu
Projekt "Neurologopedia dla najmłodszych" przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych (wiek od 3 do 10 lat) z zaburzeniami rozwoju mowy, które są zagrożone wykluczeniem ze społeczności szkolnej.
W ramach projektu przewidziane są cztery obszary działań:
Diagnostyka zaburzeń mowy - trwające około 60 minut spotkanie ze specjalistą, który określi rodzaj zaburzeń aparatu mowy. Dzieci z podejrzeniem zaburzeń i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego (Asperger, Autyzm itd.) zostaną skierowani do specjalisty i nie wezmą udziału w projekcie
Zajęcia "rodzic-dziecko" - zajęcia w formule grupowej, trwające ok. 90 minut, przeprowadzone w dwóch sesjach: 1 sesja po etapie diagnostycznym, w celu ukierunkowania pracy rodzica z dzieckiem w domu; 2 sesja na koniec projektu, w celu omówienia postępów dziecka w toku realizacji projektu oraz w celu określenia dalszych działań
Zajęcia indywidulane logopedyczne - trwające około 60 minut zajęcia w łącznej liczbie 15 spotkań dla każdego dziecka. Zajęcia te mają za zadanie ukierunkowanie działań indywidualnych w domu przez rodziców dziecka. Nie są to klasyczne zajęcia logopedyczne, a jedynie wskazówki do ćwiczeń domowych.
Zajęcia ogólnorozwojowe w grupie - trwające około 60 minut zajęcia w grupie 10 dzieci z podobnymi zaburzeniami mowy. Te zajęcia stanowią sedno projektu. Dzieci z zaburzeniami mowy są często wycofane w grupie przedszkolnej, ponieważ są nierozumiane przez rówieśników, a w grupie wczesnoszkolnej bywają wyśmiewane z uwagi na niewyraźną wymowę. Zajęcia w małej grupie dają szansę na przełamanie wstydu i nabycie otwartości w grupie rówieśniczej. Takie ćwiczenia w formie zabaw grupowych kształtują pewność siebie i uczą odpowiedniego zachowania w grupie, co zapobiegnie w przyszłości wykluczeniu w relacjach szkolnych, na wyższych etapach edukacji.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem głównym projektu jest nabywanie przez dzieci z wadami wymowy kompetencji społecznych. Dlatego też oprócz diagnostyki neurologopedycznej i zajęć indywidulanych projekt oparty jest głównie na zajęciach ogólnorozwojowych w grupach. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne z dzielnicy XVII często są dowożone przez rodziców do placówek oświatowych poza własną dzielnicą, co w przypadku dzieci z dysfunkcjami mowy pogłębiać może poczucie izolacji. Nie ma takiej oferty na rynku, która łączyłaby indywidulane ćwiczenia logopedyczne z budowaniem poczucia własnej wartości i nauką odpowiednich zachowań w grupie.
Dodatkowo ważne jest, wszystkie etapy projektu prowadzone były przez tego samego specjalistę z zakresu neurologopedii, który od etapu diagnostycznego poprzez etap zajęć ogólnorozwojowych aż po zajęcia indywidualne, konsekwentnie posługiwał się będzie narzędziami tej samej szkoły logopedycznej. Często zdarza się tak bowiem, że kto inny diagnozuje, a kto inny prowadzi ćwiczenia co prowadzi do błędów w realizacji ćwiczeń logopedycznych i może zaszkodzić, a nie pomóc w niwelacji zaburzeń mowy i zaburzeń społecznych
Kosztorys
| Nazwa |
Opis |
Koszt |
| wynagrodzenie dla diagnosty logopedycznego |
150 zł razy 10 dzieci=1500 |
1 500,00 PLN |
| wynagrodzenie dla logopedy za zajęcia grupowe ogólnorozwojowe |
180 zł razy 30 zajęć ogólnorozwojowych=5400 |
5 400,00 PLN |
| wynagrodzenie dla logopedy za zajęcia indywidulne |
120 zł razy 10 dzieci razy 15 zajęć= 18000 |
18 000,00 PLN |
| materiały plastyczne i pomocnicze do zajęć |
zakup materiałów - ryczałt |
2 000,00 PLN |
| napoje i żywność długotrwała |
zakup - ryczałt |
1 500,00 PLN |
| wynagrodzenie za zajęcia "rodzić-dziecko" |
200 zł razy 2 = 400 zł |
400,00 PLN |
|
|
28 800,00 PLN |
Harmonogram działań
| Nazwa |
Opis |
Data |
| realizacja zakupów i wyboru specjalisty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych |
realizacja zakupów oraz wybór neurologopedy w toku przetargu nieograniczonego na stronie instytucji współrealizującej projekt |
styczeń-marzec 2020 |
| diagnostyka zaburzeń mowy |
indywidualne spotkania z dziećmi, w toku których zostanie przeprowadzona profesjonalna diagnostyka neurologopedyczna, ok. 60 minut |
kwiecień 2020 |
| zajęcia ogólnorozwojowe |
zajęcia grupowe dla grupy 10 dzieci. zajęcia polegać będą na ćwiczeniach manualnych mających przełożenie na sprawność narządu mowy. zajęcia 1-2 razy w tygodniu w łącznej liczbie 30 zajęć 60 minutowych |
maj-grudzień 2020 |
| zajęcia indywidualne |
indywidualne zajęcia ćwiczące aparat mowy dla danej wady logopedycznej, raz w tygodniu w łącznej liczbie 15 zajęć dla każdego dziecka 60 minutowych |
maj-grudzień 2020 |
| zajęcia "rodzic-dziecko" sesja 1 |
zajęcia grupowe przeznaczone głównie z myślą o rodzicach dzieci, ukierunkowujące ćwiczenia w zaciszu domowym |
kwiecień 2020 |
| zajęcia "rodzic- dziecko" sesja 2 |
zajęcia grupowe na zakończenie projektu, podsumowujące postępy dzieci oraz nakreślające kierunki dalszych działań w domu |
grudzień 2020 |
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Projekt, pn. „Neurologopedia dla najmłodszych” przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych ( od 3 do 10 roku życia) z zaburzeniami rozwoju mowy, które zagrożone są wykluczeniem ze społeczności szkolnej. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne z dzielnicy XVII często są dowożone przez rodziców do placówek oświatowych poza własną dzielnicą, co w przypadku dzieci z dysfunkcjami mowy pogłębiać może poczucie izolacji.
Celem projektu jest diagnostyka i niwelowanie zaburzeń mowy u dzieci młodszych, zapobiegając wykluczeniu w szkole. Obejmuje następujące obszary: diagnostykę zaburzeń mowy, zajęcia ‘’rodzic-dziecko’’, indywidualne zajęcia logopedyczne i zajęcia ogólnorozwojowe w grupie.