Sprawniej, oszczędniej i czyściej autobusem.
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Miasto Kraków - główne ciągi autobusowej.
Dodatkowe lokalizacje: 1. Ciąg ulic: Kamieńskiego-Konopnickiej-Aleje-Al. 29-listopada (z odnogą: Czarnowiejska-Nawojki_Armii krajowej). 2. Ciąg ulic: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Bora-Komorowskiego-Al. Andersa (z odnogą Dobrego Pasterza). 3. Ciąg ulic. Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Nowohucka 4. Ciąg: Conrada-Opolska-Lublańska-Bor-Komorowskiego
Krótki opis projektu
Dla zmniejszenia zużycia paliwa przez autobusy, zmniejszenia emisji spalin oraz zwiększenia prędkości komunikacyjnej wprowadzenie priorytetu na sygnalizacjach świetlnych na ważniejszych ciągach autobusowych miasta Krakowa.
Opis projektu
Wprowadzenie priorytetu dla autobusów komunikacji miejskiej na ważniejszych ciągach autobusowych miasta Krakowa, czyli ciąg: Kamieńskiego-Konopnickiej-Aleje-Al. 29 listopada (z odnogą Czarnowiejska-Nawojki-Armii krajowej); ciąg: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Bora-Komorowskiego (z odnogą Lublańska-Dobrego Pasterza)-Al. Andersa; ciąg: Powstańców Śląskich- Powstańców Wielkopolskich- Nowohucka; ciąg: Conrada-Opolska-Lublańska-Bora-Komorowskiego (z odnogą Dobrego Pasterza). Ma to polegać na zapewnieniu autobusom komunikacji miejskiej zielonego sygnału, bez konieczności uprzedniego zatrzymania się (wyeliminowanie "czerwonych fali" dla autobusów), co zaowocowałoby spadkiem zużycia paliwa i emisji spalin oraz wzrostem prędkości komunikacyjnej autobusów.
UZASADNIENIE PROJEKTU
W obecnej sytuacji autobusy - niestety - najłatwiej popadają w "czerwone fale" (czerwone światło na wszystkich sygnalizacjach pod rząd), czego skutkiem jest znaczny wzrost zużycia paliwa (podczas ruszania z miejsca zatłoczony przegubowiec spala dwudziestokrotnie więcej paliwa niż podczas jazdy), wzrost emisji spalin i spadek prędkości komunikacyjnej. Wyeliminowanie zatrzymań na czerwonym świetle spowodowałby znaczący spadek zużycia paliwa przez autobusy, spadek emisji spalin i wzrost prędkości komunikacyjnej, a także wydłużenie żywotności pojazdów.
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Wykonanie detekcji nadjeżdżających autobusów i korekta oprogramowania sterowników (doposażenie niektórych autobusów w stosowne urządzenia - większość autobusów już je posiada) | Wykonanie detekcji autobusów na sygnalizacjach (wykrywanie nadjeżdżającego autobusu) poprzez instalacje odpowiednich detektorów oraz korektę oprogramowania sterowanie ruchem. W niektórych autobusach doposażenie o odpowiednie urządzenie (większość autobusów już je posiada). | 500 000,00 PLN |
| 500 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Instalacja detektorów wykrywających autobusy miejskie, doposażenie autobusów w brakujące urządzenia, korekta programu sterowania sygnalizacją, koordynacja sygnalizacji. | Wykonanie odpowiednich detektorów wykrywających autobusy, doposażenie autobusów (tych, które tego nie posiadają) we właściwe urządzenia, korekta oprogramowania sterowników sygnalizacji, wprowadzenie koordynacji świateł w miejscach, gdzie jest brak. | wiosna 2021 |