Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 88:

Sprawniej, oszczędniej i czyściej autobusem.

Projekt odrzucony: Na podstawie Regulaminu Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa - Rozdział 1 § 2 Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w cyklu jednorocznym na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych - wskazane zadanie jest wieloletnim. § 17.1 W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty (Pkt. 2), których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu (Pkt 4), które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Projekt wymaga szeregu zmian, które obejmują zarówno doposażenie autobusów jak i zmiany w zakresie infrastruktury. Wykrywanie pojazdów przez sterowniki jest realizowane poprzez zastosowanie komputerów pokładowych z nadajnikiem GPS oraz modułem radiowym, w które muszą być wyposażone wszystkie autobusy komunikacji miejskiej (ok. 250 autobusów tego wyposażenia nie ma x koszt montażu autokomputera 40 000,00 zł = 10 000 000,00 zł). Jednocześnie wprowadzenie priorytetu dla komunikacji autobusowej wymaga również zastosowania sterowników, które będą komunikować się z nadajnikami znajdującymi się w pojeździe oraz wyposażenia skrzyżowań w system nadzoru ruchu wraz z niezbędną infrastrukturą teletechniczną.Ponadto, w celu wdrożenia priorytetu dla komunikacji autobusowej, należy dostosować algorytm sterowania ruchem na danym ciągu ulicznym, tak aby uwzględniał uprzywilejowanie, co wymaga zaktualizowania projektów ruchowych i elektrycznych dla wszystkich skrzyżowań (koszt na jednym ciągu ruchu wynosi ok. 400 000,00 zł). Prace, jakie należy wykonać w celu wdrożenia priorytetu dla komunikacji autobusowej wymagają znacznych środków, które przekraczają kwotę przeznaczoną na realizację projektu o charakterze ogólnomiejskim. Według otrzymanej opinii MPK "propozycja skierowania autobusów doposażonych na wskazane, wybrane ciągi komunikacyjne budzi zastrzeżenia. Z przyczyn techniczno-organizacyjnych możliwe jest tylko kompleksowe działanie, zapewniające obsługę autobusów wyposażonych w autokomputery na wszystkich terenach w mieście. Dopóki nie wszystkie autobusy posiadają odpowiednie urządzenia, nie można zagwarantować, że na danej trasie będzie jeździł autobus wyposażony w autokomputer. Dlatego też opowiadamy się za całościowym wdrożeniem wniosku".

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

500 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Miasto Kraków - główne ciągi autobusowej.

Dodatkowe lokalizacje: 1. Ciąg ulic: Kamieńskiego-Konopnickiej-Aleje-Al. 29-listopada (z odnogą: Czarnowiejska-Nawojki_Armii krajowej). 2. Ciąg ulic: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Bora-Komorowskiego-Al. Andersa (z odnogą Dobrego Pasterza). 3. Ciąg ulic. Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Nowohucka 4. Ciąg: Conrada-Opolska-Lublańska-Bor-Komorowskiego

Krótki opis projektu

Dla zmniejszenia zużycia paliwa przez autobusy, zmniejszenia emisji spalin oraz zwiększenia prędkości komunikacyjnej wprowadzenie priorytetu na sygnalizacjach świetlnych na ważniejszych ciągach autobusowych miasta Krakowa.

Opis projektu

Wprowadzenie priorytetu dla autobusów komunikacji miejskiej na ważniejszych ciągach autobusowych miasta Krakowa, czyli ciąg: Kamieńskiego-Konopnickiej-Aleje-Al. 29 listopada (z odnogą Czarnowiejska-Nawojki-Armii krajowej); ciąg: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Bora-Komorowskiego (z odnogą Lublańska-Dobrego Pasterza)-Al. Andersa; ciąg: Powstańców Śląskich- Powstańców Wielkopolskich- Nowohucka; ciąg: Conrada-Opolska-Lublańska-Bora-Komorowskiego (z odnogą Dobrego Pasterza). Ma to polegać na zapewnieniu autobusom komunikacji miejskiej zielonego sygnału, bez konieczności uprzedniego zatrzymania się (wyeliminowanie "czerwonych fali" dla autobusów), co zaowocowałoby spadkiem zużycia paliwa i emisji spalin oraz wzrostem prędkości komunikacyjnej autobusów. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

W obecnej sytuacji autobusy - niestety - najłatwiej popadają w "czerwone fale" (czerwone światło na wszystkich sygnalizacjach pod rząd), czego skutkiem jest znaczny wzrost zużycia paliwa (podczas ruszania z miejsca zatłoczony przegubowiec spala dwudziestokrotnie więcej paliwa niż podczas jazdy), wzrost emisji spalin i spadek prędkości komunikacyjnej. Wyeliminowanie zatrzymań na czerwonym świetle spowodowałby znaczący spadek zużycia paliwa przez autobusy, spadek emisji spalin i wzrost prędkości komunikacyjnej, a także wydłużenie żywotności pojazdów. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wykonanie detekcji nadjeżdżających autobusów i korekta oprogramowania sterowników (doposażenie niektórych autobusów w stosowne urządzenia - większość autobusów już je posiada) Wykonanie detekcji autobusów na sygnalizacjach (wykrywanie nadjeżdżającego autobusu) poprzez instalacje odpowiednich detektorów oraz korektę oprogramowania sterowanie ruchem. W niektórych autobusach doposażenie o odpowiednie urządzenie (większość autobusów już je posiada). 500 000,00 PLN
500 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Instalacja detektorów wykrywających autobusy miejskie, doposażenie autobusów w brakujące urządzenia, korekta programu sterowania sygnalizacją, koordynacja sygnalizacji. Wykonanie odpowiednich detektorów wykrywających autobusy, doposażenie autobusów (tych, które tego nie posiadają) we właściwe urządzenia, korekta oprogramowania sterowników sygnalizacji, wprowadzenie koordynacji świateł w miejscach, gdzie jest brak. wiosna 2021
powrót