Filozofia na bruku / Przedmiot - Myśl - Interpretacje
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rzeźba krzesła - na lewym brzegu Wisły przy zaporze Dąbie (działka nr 218/3) lub na lewym brzegu Wisły przy moście Zwierzynieckim od strony Salwatora (działka nr 91 lub 102/2). Postać Neandertalczyka - na prawym brzegu Wisły przy parku „Stacja Wisła” od strony mostu Kotlarskiego. (obręb 14, działka nr 213/5 lub 213/1). Wszystkie lokalizacje znajdują się poza obszarem strefy ochrony konserwatorskiej.
Krótki opis projektu
Stworzenie dwóch przystanków ścieżki filozoficznej R. Ingardena. Ścieżka poprowadzi przez różne sposoby interpretacji sztuki i otaczającej nas rzeczywistości. Przystanek 1 - 8 metrowa rzeźba krzesła. Przystanek 2 - postać neandertalczyka.
Opis projektu
Projekt zakłada stworzenie dwóch przystanków ścieżki filozoficznej Romana Ingardena zlokalizowanych wzdłuż brzegów Wisły. Na ścieżce filozoficznej tematem wspólnej refleksji będą: sztuka, człowiek, przedmiot, czas, sacrum, historia, cywilizacja, natura i muzyka. Każdy z tematów będzie przypisany do konkretnego obiektu na ścieżce.
Sztuka oraz czas – reprezentowane są na przystankach; galeria plenerowa „Para butów” oraz las oniryczny, które zostały złożone w tegorocznym budżecie dzielnicowym (dzielnica VIII Dębniki i XIII – Podgórze).
Nieopodal krzesła znajdą się dwie tabliczki w obudowie ze stali kortenowskiej: jedna tradycyjna z wybranymi myślami R. Ingardena i ich wyjaśnieniem, druga interaktywna z tekstami z obszarów filozofii i antropologii przedmiotu, należącymi do innych autorów.
Wybór padł na krzesło ponieważ, obiektem tym ma być przedmiot powszedni, prosty, zwyczajny, codziennego zastosowania, towarzyszący nam od bardzo dawna. Przedmiot, który na myśl o słowie „przedmiot”, jest jednym z częstszych naszych skojarzeń. Przedmiot, który jest już obecny w przestrzeni Krakowa, o bogatych i różnych odniesieniach.
Przesadnie powiększone traci swój walor użytkowy, jednak mimo tego przypisujemy mu wciąż tę samą nazwę. Co zatem czyni z krzesła, krzesło? Z których warstw możemy go odrzeć, aby wciąż pozostało krzesłem? Jakie są jego konieczne własności, aby w spostrzeżeniu było nam dane jako krzesło?
Dzięki niejednolitości materiału z którego będzie wykonane krzesło, jego wielkości oraz lokalizacji i możliwości oglądania go z różnych perspektyw: z poziomu statku, drugiej strony brzegu, „od góry” z mostu, z bliska: od boku, sprzed, spod i przy, powyższa myśl stanie się bardziej unaoczniona.
Krzesło-rzeźba, przywołując sobą inne krzesła i ich znaczenia, może nas pobudzić do namysłu nad jego znaczeniem (np. puste krzesło, jako brak obecności osoby, która odeszła lub na którą czekamy) czy sposobem funkcjonowania w kulturze.
W rzeźbie krzesła, zawierają się inne krzesła; krzesła codziennego użytku, krzesło Kantora, Van Gogha, czy te reprezentujące historyczne wydarzenia z placu Bohaterów Getta oraz te wszystkie inne, których obrazy odbiorca ma w swoim umyśle. „Krzesło” ma być zaproszeniem do podróży w przedmiot, w jego istotę oraz to co przywołuje i do czego się odnosi. Jest krzesłem, w którym przenikają się inna krzesła, ale też tym konkretnym krzesłem, „stąd” - chcielibyśmy, aby to konkretne, projektowane krzesło, zawierało w sobie charakter Starego Podgórza.
Wytłumaczenie powyższych znaczeń i interpretacji będzie integralną częścią projektu.
Myśl filozoficzna R. Ingardena, zostanie odczytana przez jednego z krakowskich aktorów. Poprowadzona zostanie jak gdyby z perspektywy Neandertalczyka. Przystanek ten będzie okazją do refleksji nad naturą człowieka, jego marzeniami czy lękiem przed śmiercią.
Wybór Neandertalczyka, jako przyczynku do rozważań nad naturą ludzką, wynika z jego podobieństwa do człowieka współczesnego (homo sapiens sapiens). Neandertalczyk stanowi tutaj rodzaj lustra międzygatunkowego, w którym człowiek współczesny może się przejrzeć. Dostrzegając w nim swoje podobieństwo może uświadomić sobie swoją wyjątkowość i zarazem jej brak. Brak własnej wyjątkowości jako cechy podgatunku do którego przynależy - jako, że człowiek współczesny nie był jedyną rozumną dwunożną istotą, nie jest więc też jedyny w swoim rodzaju – wyjątkowy i szczególny. Z kolei dostrzegając swoją odmienność może pomyśleć siebie jako część jednej „rodziny” do której należą wszyscy przedstawiciele podgatunku człowieka współczesnego - ta kategoria staje się wyrazista w wyniku kontaktu z podobną istotą, która nie należy do tego samego gatunku homo sapiens.
Powyższy efekt będzie wzmocniony wyrażonymi myślami Neandertalczyka (tekst R. Ingarden) w formie monodramu, zaprezentowanego przez krakowskiego aktora. Monolog będzie rodzajem przesłania od homo neanderthalensis do homo sapiens sapiens. Tekst będzie dotyczył zatracania się człowieka, zaznaczania siebie w świecie, marzeń o wielkości czy lęku przed śmiercią.
„Jestem siłą, która – w ciele żyjąca i ciałem się posługująca – ślady ciała na sobie nosi i jego działaniu nieraz podlega, ale zarazem, raz to ciało ujarzmiwszy, wszystkie jego możliwości na wzmożenie samej siebie obraca. Jestem siłą, która raz w świat sobie obca rzucona, świat ten sobie przyswaja i ponad to, co zastaje, nowe – dla swego życia niezbędne – dzieła wytwarza.” (R. Ingarden)
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przedstawiony projekt ma na celu dostarczenie formy rozrywki kulturalnej i intelektualnej pomyślanej tak, by rozszerzać spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość i na podstawowe zagadnienia filozoficzne oraz zaoferować dodatkowe narzędzia do interpretacji sztuki i otaczającego nas świata.
Projekt jest również próbą uczynienia z przestrzeni publicznej miejsca refleksji nad sztuką, człowiekiem i światem, tak aby mogła być obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.
Projektowi towarzyszy również chęć wprowadzenia w mieście nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla silnie obecnej w przestrzeni miejskiej architektury użytkowej.
Realizując przedstawiony projekt, pragniemy wzbogacić nadbrzeże Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać: rowerem, statkiem czy pieszo. Miejsc, w których można spędzić kilka chwil, by wypocząć i znaleźć w nich odmianę od przestrzeni, w której na co dzień przebywamy.
Projekt ma również służyć uczynieniu Krakowa dialogizującym miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zapowiadając się wzajemnie, przez co czynią miasto bardziej wciągające, zaskakujące i wieloznaczne.
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wizualizacja, koncepcja oraz opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji | 50 000,00 PLN |
| RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą (wykonanie fundamentów pod rzeźbę, ścieżki oraz doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii) | 110 000,00 PLN |
| RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wykonanie rzeźby krzesła oraz rzeźb pobocznych wraz z tabliczkami | 690 000,00 PLN |
| RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | montaż kamer oraz wykonanie oświetlenia | 20 000,00 PLN |
| RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych | 40 000,00 PLN |
| RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | opracowanie i przygotowanie strony www | 10 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | wizualizacja, koncepcja oraz opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji | 50 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą (wykonanie fundamentów pod rzeźbę, ścieżki oraz doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii) | 30 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | wykonanie silikonowej figury Neandertalczyka | 80 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | wykonanie kuli geodezyjnej (ok. 2,5 metra średnicy) oraz zadaszenia wraz z tabliczkami | 60 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | montaż kamery oraz wykonanie oświetlenia | 10 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych wraz z nagraniem monodramu aktora | 30 000,00 PLN |
| FIGURA NEANDERTALCZYKA | opracowanie i przygotowanie strony www | 10 000,00 PLN |
| 1 190 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Koncepcja oraz przygotowanie dokumentacji projektowej | koncepcja poszczególnych przystanków, opracowanie projektów | 2021 r. |
| Pozwolenie oraz przetarg | uzyskanie pozwolenia na budowę. Wyłonienie wykonawców prac budowlanych oraz pracowni które wykonają rzeźby | 2021 r. |
| Realizacja projektu | wykonanie prac budowlanych oraz zainstalowanie rzeźb | 2021 r. |