Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 2:

SZYBCIEJ TRAMWAJEM po krakowskich torach!

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Rozjazd tramwajowy nr 5205 przy ul. Brożka

Opis projektu

Obecnie tramwaje jeżdżą bardzo wolno przez rozjazdy z prędkością 10 km/h. Projekt zakłada montaż nowoczesnego rozjazdu tramwajowego, który wraz z krzyżownicą głębokorowkową umożliwią przejazd tramwaju z prędkością nawet do 50 km/h. Dzięki realizacji tego pomysłu i stopniowemu wprowadzaniu tej technologii w Krakowie, skróci się czas podróży tramwajami, które znacznie szybciej opuszczą skrzyżowania, a mniejszy hałas i wibracje poprawią komfort życia mieszkańców.
Miejsce realizacji projektu wraz z obecnie obowiązującym ograniczeniem prędkości do 10 km/h – rozjazd tramwajowy nr 5205 przy ul. Brożka, gdzie na co dzień kursują linie 11, 22 oraz wyjeżdżają tramwaje z Zajezdni Podgórze.

Kluczowy element rozjazdu - krzyżownica głębokorowkowa - jest powszechnym rozwiązaniem w sieciach tramwajowych na świecie, powyżej przykład z Berlina.

W ZAŁĄCZNIKU 1 wymagania techniczne dla rozjazdu z krzyżownicą głębokorowkową i profilu obręczy.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dzięki realizacji projektu i stopniowemu montażowi takich rozjazdów w całym mieście:

  • pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają na bezpieczeństwie, czasie i komforcie podróży;
  • mieszkańcy docenią mniejszy hałas i wibracje wydawane przez przejeżdżające tramwaje;
  • kierowcy samochodów przestaną narzekać na tramwaje zbyt długo opuszczające skrzyżowanie;
  • zarządca infrastruktury doceni niższy koszty eksploatacji, łatwiejszą regenerację i wysoką trwałość.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wymiana rozjazdu tramwajowego ze zwrotnicą zjazdową, krzyżownicą głębokorowkową i szynami łączącymi 375 000,00 PLN
375 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy I kwartał 2022
Przygotowanie projektu i produkcja rozjazdu tramwajowego II kwartał 2022
Montaż nowego rozjazdu tramwajowego III kwartał 2022

Galeria

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Zastosowanie nowoczesnego rozjazdu tramwajowego ze zwrotnicą zjazdową,krzyżownicą głębokorowkową i szynami łączącymi pozwoli na poprawę przepustowości torowisk oraz skrócenie czasu przejazdu, co ma zwiększyć atrakcyjność tego rodzaju transportu , a długofalowo przyczyni się do zwiększenia udziału podróży wykonywanych tramwajem w podziale zadań przewozowych. Powyższe rozwiązania techniczne przyczynią się do poprawy funkcjonalności komunikacji tramwajowej. Wszystkie ww. działania są zgodne z obowiązującą polityką transportową miasta.
powrót