Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica III NR 27:

Marchołta, Sabały przyjazne PIESZYM z dziećmi

Projekt odrzucony: Projekt zostaje odrzucony na podstawie z §17.1 pkt 4 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa – Uchwała LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r., zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, „które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta” oraz na podstawie z §17.1 pkt 7 regulaminu „które są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta” (słownik-Gminy Miejskiej Kraków) ” Uzasadnienie: Zaproponowany do realizacji w ramach zadania „Marchołta Sabały przyjazne pieszym z dziećmi” zakres rzeczowy został uszczegółowiony z Wnioskodawcą projektu podczas spotkania roboczego w terenie w dniu 5 maja 2022r. Zakładał on: Pkt. 1 – skrzyżowanie ul. Sabały z ul. Marchołta: - zamianę istniejących zapór betonowych na słupki - uporządkowanie/utwardzenie nawierzchni przed zaporami od strony ul. Marchołta - zamiana 1 zapory betonowej na słupki oraz obniżenie krawężnika , działaniem tym umożliwiając swobodny zjazd z istniejącego chodnika na jezdnię ul. Sabały - obniżenie krawężnika przy istniejącym chodniku ul. Sabały/Marchołta– rejon bud. 11 - obniżenie krawężnika przy istniejącym chodniku ul. Sabały/sięgacz rejon bud. 29 Pkt. 2 – skrzyżowanie ul. Marchołta z ul. Bachledy: - wykonanie ciągu pieszego po utwardzonej nawierzchni tłuczniowej w kierunku obniżonych krawężników na ul. Klimka Bachledy. Ad.1. wskazane do demontażu bariery z prefabrykatów betonowych (i zastąpienie ich słupkami), które ustawione są na granicy działek nr 298, 288/16 oraz 157, obręb: S-21, jednostka ewidencyjna: Śródmieście wraz ze znakiem pionowym U-9b „tablica do oznaczania ograniczeń skrajni poziomej drogi”, zostały zamontowane zgodnie z m.in. zapisami Uchwały Nr IX/134/2019 Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony z dnia 2 lipca 2019 r. w sprawie: „wniosku do Prezydenta Miasta Krakowa, Zarządu Dróg Miasta Krakowa o utrzymanie obecnie istniejących rozwiązań komunikacyjnych w obrębie skrzyżowania ulic Sabały i Marchołta” oraz wypracowanymi uzgodnieniami w tym zakresie, która został podjęta (cyt. uzasadnienia) „zgodnie z przeważającymi wnioskami, uwagami, postulatami mieszkańców dot. rozwiązań komunikacyjnych w rejonie ulic Marchołta i Sabały”. Jednocześnie należy zaznaczyć, że zapisy w przytoczonej na wstępie Uchwały Nr IX/134/2019 Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony z dnia 2 lipca 2019 r. są wiążące w zakresie przedmiotu sprawy dla ZDMK i stanowią reprezentatywne stanowisko Rady i Zarządu Dzielnicy III w zakresie braku zgody na zmianę obowiązującej stałej organizacji ruchu na połączeniu przedmiotowych dróg wewnętrznych. Natomiast Istniejące oznakowanie oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego wprowadzone na drodze wewnętrznej ul. J. Sabały i drodze wewnętrznej ul. Marchołta m.in. w zakresie połączenia ww. dróg są zgodne z obowiązującą organizacją ruchu oraz zapisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego warunków ich umieszczania na drogach /Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181, tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 2311 z dnia 9 września 2019 r. z późn. zm./, a całość istniejącego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego pozostaje w utrzymaniu tut. Zarządu. Należy zaznaczyć, że zastosowane bariery betonowe z prefabrykatów zamontowane m.in. na granicy działek nr 298 i 288/16, obręb: S-21, jednostka ewidencyjna: Śródmieście na drodze wewnętrznej ul. J. Sabały, posiadają stosowną Krajową Deklarację Zgodności Nr 1/03/2020 oraz specyfikację techniczną - Aprobata Techniczna Nr AT/2003-04-0369 i Deklarację Zgodności Nr 113670/09/2019. Wdrożona w listopadzie 2018 roku organizacja ruchu na części drogi wewnętrznej ul. J. Sabały wraz z sięgaczami drogowymi i części ul. Marchołta, wyznacza strefę zamieszkania poprawiając tym samym bezpieczeństwo w ruchu drogowym w tym ruchu niechronionych uczestników ruchu drogowego, poruszających się w obrębie wskazanej strefy i połączenia w/w. dróg wewnętrznych przy przedmiotowych barierach betonowych z prefabrykatów w rejonie również obowiązującej strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Dlatego zamiana istniejących urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (barier betonowych z prefabrykatów) na słupki blokujące typ. U-12c śr. 120 mm jest niemożliwa z uwagi na powyższe jak również z uwagi na ograniczoną trwałość ww. rozwiązania, które ingerowałoby w sposób bezpośredni w bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kolizja/wypadek drogowy, czy uszkodzenie słupków blokujących w wyniku np. aktów wandalizmu/kradzieży/samowolnego demontażu, mogłoby doprowadzić do wznowienia ruchu kołowego na połączeniu dróg wewnętrznych ul. Marchołta i ul. J. Sabały i tym samym zmianę istniejących rozwiązań komunikacyjnych w obrębie ww. połączenia dróg. Odnosząc się do wniosku o obniżenie krawężnika przy istniejącym chodniku w rejonie budynku nr 11 ul. Sabały/Marchołta oraz w rejonie bud. 29 ul. ul. Sabały/sięgacz (końcowe odcinki chodnika) oraz uporządkowanie/utwardzenie nawierzchni przed zaporami od strony ul. Marchołta, ZDMK informuje, że Rada Dzielnicy III Prądnik Czerwony w ramach posiadanych kompetencji decyzyjnych w dniu 21 czerwca 2022 roku podjęła Uchwałę NR. XLII/427/2022 w sprawie „rozdysponowania środków wydzielonych do dyspozycji Dzielnicy III Prądnik Czerwony na 2023 rok” wraz listą rankingową zadań planowanych do realizacji na 2023 rok stanowiącą załącznik do w/ uchwały , która uwzględnia m.in. w zakresie „prac remontowych dróg i chodników” realizację zadania p.n.: ul. Jana Sabały oraz ul. Marchołta. W związku z powyższym wykonanie robót w zakresie obniżenia krawężników i uporządkowanie/utwardzenie nawierzchni przed zaporami od strony ul. Marchołta zostanie ujęte w ramach kompleksowego remontu zaplanowanego i finansowanego w ramach środków Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony w 2023 roku. Ad. 2 wykonanie ciągu pieszego po utwardzonej nawierzchni tłuczniowej w kierunku obniżonych krawężników na ul. Klimka Bachledy wiąże się z koniecznością połączenia z istniejącym chodnikiem w ul. Marchołta zlokalizowanym częściowo na dz. 288/16 obr. jedn. ew. S-21 Śródmieście, własności Gminy Miejskiej Kraków oraz częściowo na dz. 197/5 jedn. ew. obr.S-21 Śródmieście stanowiącej własność osób. Jednocześnie informujemy, że aby wykonać wnioskowany zakres zachodzi konieczność przeprowadzenia pełnego procesu inwestycyjnego z uwzględnieniem procedury realizacji w trybie ZRID (wraz pozyskaniem terenów do zasobów Gminy Miejskiej Kraków) a takiej procedury obowiązujący „Regulamin budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa” nie dopuszcza. W związku z powyższym ZDMK negatywnie opiniuje wnioskowany zakres rzeczowy zgłoszony do realizacji w ramach programu „Budżetu Obywatelskiego”.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica III Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ulice Marchołta, Sabały, Klimka Bachledy

Opis projektu

Cele projektu:
  • Polepszenie możliwości przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Marchołta z Klimka Bachledy. W obecnej chwili istnieje tam bardzo duży problem z przejazdem wózkiem dziecięcym.
  • Wykonanie chodnika przy betonowych zaporach przy skrzyżowaniu ulic Sabały z Marchołta. Przejście to musi być bardziej przyjazne dla pieszych z wózkami dziecięcymi oraz rowerzystów. Za zgodą Mieszkańców zapory mogą zostać zamienione na metalowe słupy.
Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Każdego dnia ciągiem ulic: Reduta-Sabały-Brzechwy przechodzą setki Mieszkańców, których celem jest przystanek MPK "Park Wodny" lub zlokalizowane w pobliżu Multikino, Aquapark czy CH Serenada. W okolicy znajdują się również liczne korporacje, których pracownicy pieszo przemierzają ten odcinek. Z racji tego, że w pobliżu jest plac zabaw "Smoczy Skwer" w tym rejonie spaceruje również wielu rodziców z małymi dziećmi . Obecnie z powodu brakujących fragmentów chodnika przy ulicy Klimka Bachledy oraz przy skrzyżowaniu ulic Sabały z Marchołta przejeżdżanie wózkiem dziecięcym jest bardzo utrudnione.
 
Należy polepszyć przejazd przy skrzyżowaniu ulic Marchołta z Klimka Bachledy i dostosować go dla pieszych z wózkami dziecięcymi, gdyż w najbliższym czasie z powodu budowy linii tramwajowej dojście do placu zabaw, od strony ulicy Bohomolca, będzie uciążliwe.
Należy również poprawić estetykę łącznika Sabały z ulicą Marchołta. Wykonać brakującą część chodnika z dostosowaniem dla pieszych z dziećmi oraz rowerzystów, co znacznie poprawi komfort poruszania się w tym rejonie.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Poprawa łącznika ulic Marchołta-Klimka Bachledy Wykonanie podłoża drewnianego bądź innego alternatywnego rozwiązania, które ułatwi poruszanie się tam wózkiem dziecięcym. Zablokowanie możliwości parkowania samochodów na tym łączniku. 20 000,00 PLN
Wykonanie chodnika przy połączeniu ulic Sabały z Marchołta Przy betonowych zaporach należy wykonać brakującą część chodnika z dostosowaniem dla pieszych z dziećmi i przejazdu rowerami (zarówno w stronę ulicy Marchołta jak i dalej, w kierunku ulicy Reduta). Za zgodą Mieszkańców betonowe zapory można zamienić na metalowe słupy. Można również ustawić tam donicę z zielenią. 55 000,00 PLN
75 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Łącznik ulic Marchołta-Klimka Bachledy Wykonanie poprawy łącznika II-III kw. 2023
Projekt chodnika przy zaporach Sabały-Marchołta Przygotowanie projektu II-III kw. 2023
Wynonanie chodnika przy zaporach Sabały-Marchołta, zamiana zapór na metalowe słupy Wykonanie przejścia pomiędzy ulicą Sabały a Marchołta IV kw. 2023

Galeria

powrót