Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica III
NR 27:
Marchołta, Sabały przyjazne PIESZYM z dziećmi
Projekt odrzucony:
Projekt zostaje odrzucony na podstawie z §17.1 pkt 4 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa – Uchwała LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r., zgodnie z którym
w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, „które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta”
oraz
na podstawie z §17.1 pkt 7 regulaminu „które są planowane do realizacji na gruntach nie należących
i nie pozostających we władaniu Miasta” (słownik-Gminy Miejskiej Kraków)
”
Uzasadnienie:
Zaproponowany do realizacji w ramach zadania „Marchołta Sabały przyjazne pieszym z dziećmi”
zakres rzeczowy został uszczegółowiony z Wnioskodawcą projektu podczas spotkania roboczego w terenie w dniu 5 maja 2022r. Zakładał on:
Pkt. 1 – skrzyżowanie ul. Sabały z ul. Marchołta:
- zamianę istniejących zapór betonowych na słupki
- uporządkowanie/utwardzenie nawierzchni przed zaporami od strony ul. Marchołta
- zamiana 1 zapory betonowej na słupki oraz obniżenie krawężnika , działaniem tym umożliwiając swobodny zjazd z istniejącego chodnika na jezdnię ul. Sabały
- obniżenie krawężnika przy istniejącym chodniku ul. Sabały/Marchołta– rejon bud. 11
- obniżenie krawężnika przy istniejącym chodniku ul. Sabały/sięgacz rejon bud. 29
Pkt. 2 – skrzyżowanie ul. Marchołta z ul. Bachledy:
- wykonanie ciągu pieszego po utwardzonej nawierzchni tłuczniowej w kierunku obniżonych krawężników na ul. Klimka Bachledy.
Ad.1. wskazane do demontażu bariery z prefabrykatów betonowych (i zastąpienie ich słupkami), które ustawione są na granicy działek nr 298, 288/16 oraz 157, obręb: S-21, jednostka ewidencyjna: Śródmieście wraz ze znakiem pionowym U-9b „tablica do oznaczania ograniczeń skrajni poziomej drogi”, zostały zamontowane zgodnie z m.in. zapisami Uchwały Nr IX/134/2019 Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony z dnia 2 lipca 2019 r. w sprawie: „wniosku do Prezydenta Miasta Krakowa, Zarządu Dróg Miasta Krakowa o utrzymanie obecnie istniejących rozwiązań komunikacyjnych w obrębie skrzyżowania ulic Sabały i Marchołta” oraz wypracowanymi uzgodnieniami w tym zakresie, która został podjęta (cyt. uzasadnienia) „zgodnie z przeważającymi wnioskami, uwagami, postulatami mieszkańców dot. rozwiązań komunikacyjnych w rejonie ulic Marchołta i Sabały”.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zapisy w przytoczonej na wstępie Uchwały Nr IX/134/2019 Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony z dnia 2 lipca 2019 r. są wiążące w zakresie przedmiotu sprawy
dla ZDMK i stanowią reprezentatywne stanowisko Rady i Zarządu Dzielnicy III w zakresie braku zgody na zmianę obowiązującej stałej organizacji ruchu na połączeniu przedmiotowych dróg wewnętrznych. Natomiast Istniejące oznakowanie oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego wprowadzone
na drodze wewnętrznej ul. J. Sabały i drodze wewnętrznej ul. Marchołta m.in. w zakresie połączenia
ww. dróg są zgodne z obowiązującą organizacją ruchu oraz zapisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego warunków ich umieszczania na drogach
/Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181, tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 2311 z dnia 9 września 2019 r. z późn. zm./, a całość istniejącego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego pozostaje w utrzymaniu tut. Zarządu.
Należy zaznaczyć, że zastosowane bariery betonowe z prefabrykatów zamontowane m.in. na granicy działek nr 298 i 288/16, obręb: S-21, jednostka ewidencyjna: Śródmieście na drodze wewnętrznej ul. J. Sabały, posiadają stosowną Krajową Deklarację Zgodności Nr 1/03/2020 oraz specyfikację techniczną - Aprobata Techniczna Nr AT/2003-04-0369 i Deklarację Zgodności
Nr 113670/09/2019.
Wdrożona w listopadzie 2018 roku organizacja ruchu na części drogi wewnętrznej ul. J. Sabały
wraz z sięgaczami drogowymi i części ul. Marchołta, wyznacza strefę zamieszkania poprawiając tym samym bezpieczeństwo w ruchu drogowym w tym ruchu niechronionych uczestników ruchu drogowego, poruszających się w obrębie wskazanej strefy i połączenia w/w. dróg wewnętrznych przy przedmiotowych barierach betonowych z prefabrykatów w rejonie również obowiązującej strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h.
Dlatego zamiana istniejących urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (barier betonowych
z prefabrykatów) na słupki blokujące typ. U-12c śr. 120 mm jest niemożliwa z uwagi na powyższe jak również z uwagi na ograniczoną trwałość ww. rozwiązania, które ingerowałoby w sposób bezpośredni
w bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kolizja/wypadek drogowy, czy uszkodzenie słupków blokujących w wyniku np. aktów wandalizmu/kradzieży/samowolnego demontażu, mogłoby doprowadzić
do wznowienia ruchu kołowego na połączeniu dróg wewnętrznych ul. Marchołta i ul. J. Sabały i tym samym zmianę istniejących rozwiązań komunikacyjnych w obrębie ww. połączenia dróg.
Odnosząc się do wniosku o obniżenie krawężnika przy istniejącym chodniku w rejonie
budynku nr 11 ul. Sabały/Marchołta oraz w rejonie bud. 29 ul. ul. Sabały/sięgacz (końcowe odcinki chodnika) oraz uporządkowanie/utwardzenie nawierzchni przed zaporami od strony ul. Marchołta, ZDMK informuje, że Rada Dzielnicy III Prądnik Czerwony w ramach posiadanych kompetencji decyzyjnych w dniu 21 czerwca 2022 roku podjęła Uchwałę NR. XLII/427/2022 w sprawie „rozdysponowania środków wydzielonych do dyspozycji Dzielnicy III Prądnik Czerwony na 2023 rok” wraz listą rankingową zadań planowanych do realizacji na 2023 rok stanowiącą załącznik do w/ uchwały , która uwzględnia m.in. w zakresie „prac remontowych dróg i chodników” realizację zadania p.n.: ul. Jana Sabały oraz ul. Marchołta.
W związku z powyższym wykonanie robót w zakresie obniżenia krawężników
i uporządkowanie/utwardzenie nawierzchni przed zaporami od strony ul. Marchołta zostanie ujęte
w ramach kompleksowego remontu zaplanowanego i finansowanego w ramach środków Rady
Dzielnicy III Prądnik Czerwony w 2023 roku.
Ad. 2 wykonanie ciągu pieszego po utwardzonej nawierzchni tłuczniowej w kierunku obniżonych krawężników na ul. Klimka Bachledy wiąże się z koniecznością połączenia z istniejącym chodnikiem
w ul. Marchołta zlokalizowanym częściowo na dz. 288/16 obr. jedn. ew. S-21 Śródmieście, własności Gminy Miejskiej Kraków oraz częściowo na dz. 197/5 jedn. ew. obr.S-21 Śródmieście stanowiącej własność osób.
Jednocześnie informujemy, że aby wykonać wnioskowany zakres zachodzi konieczność przeprowadzenia pełnego procesu inwestycyjnego z uwzględnieniem procedury realizacji w trybie ZRID (wraz pozyskaniem terenów do zasobów Gminy Miejskiej Kraków) a takiej procedury obowiązujący „Regulamin budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa” nie dopuszcza.
W związku z powyższym ZDMK negatywnie opiniuje wnioskowany zakres rzeczowy zgłoszony
do realizacji w ramach programu „Budżetu Obywatelskiego”.
Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica III Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ulice Marchołta, Sabały, Klimka Bachledy
Opis projektu
Cele projektu:
- Polepszenie możliwości przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Marchołta z Klimka Bachledy. W obecnej chwili istnieje tam bardzo duży problem z przejazdem wózkiem dziecięcym.
- Wykonanie chodnika przy betonowych zaporach przy skrzyżowaniu ulic Sabały z Marchołta. Przejście to musi być bardziej przyjazne dla pieszych z wózkami dziecięcymi oraz rowerzystów. Za zgodą Mieszkańców zapory mogą zostać zamienione na metalowe słupy.
Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Każdego dnia ciągiem ulic: Reduta-Sabały-Brzechwy przechodzą setki Mieszkańców, których celem jest przystanek MPK "Park Wodny" lub zlokalizowane w pobliżu Multikino, Aquapark czy CH Serenada. W okolicy znajdują się również liczne korporacje, których pracownicy pieszo przemierzają ten odcinek. Z racji tego, że w pobliżu jest plac zabaw "Smoczy Skwer" w tym rejonie spaceruje również wielu rodziców z małymi dziećmi . Obecnie z powodu brakujących fragmentów chodnika przy ulicy Klimka Bachledy oraz przy skrzyżowaniu ulic Sabały z Marchołta przejeżdżanie wózkiem dziecięcym jest bardzo utrudnione.
Należy polepszyć przejazd przy skrzyżowaniu ulic Marchołta z Klimka Bachledy i dostosować go dla pieszych z wózkami dziecięcymi, gdyż w najbliższym czasie z powodu budowy linii tramwajowej dojście do placu zabaw, od strony ulicy Bohomolca, będzie uciążliwe.
Należy również poprawić estetykę łącznika Sabały z ulicą Marchołta. Wykonać brakującą część chodnika z dostosowaniem dla pieszych z dziećmi oraz rowerzystów, co znacznie poprawi komfort poruszania się w tym rejonie.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Poprawa łącznika ulic Marchołta-Klimka Bachledy | Wykonanie podłoża drewnianego bądź innego alternatywnego rozwiązania, które ułatwi poruszanie się tam wózkiem dziecięcym. Zablokowanie możliwości parkowania samochodów na tym łączniku. | 20 000,00 PLN |
Wykonanie chodnika przy połączeniu ulic Sabały z Marchołta | Przy betonowych zaporach należy wykonać brakującą część chodnika z dostosowaniem dla pieszych z dziećmi i przejazdu rowerami (zarówno w stronę ulicy Marchołta jak i dalej, w kierunku ulicy Reduta). Za zgodą Mieszkańców betonowe zapory można zamienić na metalowe słupy. Można również ustawić tam donicę z zielenią. | 55 000,00 PLN |
75 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Łącznik ulic Marchołta-Klimka Bachledy | Wykonanie poprawy łącznika | II-III kw. 2023 |
Projekt chodnika przy zaporach Sabały-Marchołta | Przygotowanie projektu | II-III kw. 2023 |
Wynonanie chodnika przy zaporach Sabały-Marchołta, zamiana zapór na metalowe słupy | Wykonanie przejścia pomiędzy ulicą Sabały a Marchołta | IV kw. 2023 |