Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 29:

Stworzenie zielonych klas outdoorowych w ogrodzie SP21

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ul. Batalionu Skała 12

Opis projektu

Szczegółowy opis pomysłu
 
Celem pomysłu jest zbudowanie w ogrodzie przyszkolnych Szkoły Podstawowej nr 21 im. Władysława Jagiełły w Krakowie przestrzeni, która umożliwi spędzanie czasu oraz prowadzenie zajęć lekcyjnych na świeżym powietrzu.
Obecny stan ogrodu przyszkolnego praktycznie uniemożliwia prowadzenie zajęć outdoorowych (oprócz zajęć z wychowania fizycznego – infrastruktura sportowa została zmodernizowana kilka lat temu). Ogród po prawie 50 latach (w 2023 Szkoła Podstawowa nr 21 będzie obchodziła pięćdziesiątą rocznice powstania) od założenia potrzebuje nie tylko gruntownej rewitalizacji zieleni, ale również zmiany sposobu wykorzystania przestrzeni w kierunku umożliwienia prowadzenia zajęć poza budynkiem szkoły.
Nasza koncepcja na edukację outdoorową opiera się na zagospodarowaniu całej przestrzeni dostępnej dla uczniów i stworzeniu przestrzeni klas (stref), które pozwolą przeprowadzać interdyscyplinarne zajęcia, ale każda klasa będzie miała temat przewodni.
Wyodrębniliśmy 8 możliwych klas (stref) outdoorowych w naszej przestrzeni ogrodu, ale w niniejszym wniosku do realizacji przedstawiono 7, ponieważ jedna klasa outdoorowa (pod nazwą „nasza klasa”) została sfinansowana i wykonana przez uczniów oraz rodziców w kwietniu 2022.
W ramach niniejszego projektu pragniemy  nie tylko zrewitalizować zieleń w ogrodzie przyszkolnym, ale również wydzielić poszczególne klasy naturalnymi elementami  - zwłaszcza zielenią (żywopłoty, pnącza, rabaty), miejscami zróżnicować nawierzchnię, wykonać ścieżki do poszczególnych klas) oraz zakupić niezbędne elementy (wymienione w poniższym opisie jak również w kosztorysie). Poszczególne elementy jak i plan sytuacyjny zostały zaznaczone na mapie ogólnej, jak i na mapkach uwzględniających poszczególne klasy (patrz poniżej).
Lista klas outdoorowych wnioskowanych do wykonania w ramach Budżetu Obywatelskiego 2022:
1) Strefa muzyki
2) Strefa artystyczna
3) Strefa doświadczeń
4) Strefa kreatywna
5) Strefa dla zapylaczy
6) Strefa ogrodników
7) Strefa aktywności fizycznej
 

W niniejszym rozdziale zostaną przedstawione szczegółowe opisy działań do zrealizowania w poszczególnych klasach outdoorowych :

1) Strefa muzyki
a) Stan obecny
Fragment, na którym planowana jest klasa muzyczna to  część ogrodu pomiędzy obecną bieżnią do skoku w dal, a ogrodzeniem. Z jednej stron będzie graniczyć z klasa outdoorowa zrealizowana przez uczniów i rodziców  w kwietniu 2022 (“nasza klasa”), z drugiej będzie przylegać do strefy artystycznej. Jest to miejsce, w którym kiedyś była bieżnia lekkoatletyczna, w tym momencie zasypana ziemią i porośnięta słabej jakości trawą. Po bokach starej bieżni, znajdują się stare, wystające krawężniki, które powinny być usunięte.
b) Prace związane z rewitalizacja strefy oraz  zakupem niezbędnych elementów
Usunięcie krawężników, rewitalizacja trawnika, wyrównanie wykonane wertykulatorem, dosianie trawy, w niektórych miejscach uzupełnienie większych nierówności.
Od strony ogrodzenia  wykonanie dwóch rzędów siedzisk w lekkim półkolu (mogą być ławki  - liczba miejsc to przynajmniej 25) oraz niewielka estrada – wykonana ze świerka syberyjskiego.
pergola
Od strony ogrodzenie - żywopłot bukowy.
Od strony strefy artystycznej zakup i montaż trejażu ogrodowego (450 cm z kratką obsadzoną pnączami). 
Od strony ścieżki żywopłot z bzu (Lilak Meyera). Wejście od strony ścieżki przez pergolę zgodnie z rysunkiem. 
ścieżka łącząca strefy - ujęta w całości w tej strefie. 

c) Stan po planowanej modernizacji
W klasie po modernizacji uczniowie będą mogli prezentować swoje umiejętności jak również uczyć się autoprezentacji i występowania przed publicznością.


2) Strefa artystyczna
a) Stan obecny
Fragment, na którym planowana jest klasa artystyczna to fragment ogrodu pomiędzy obecną bieżnią do skoku w dal, a ogrodzeniem. Z jednej stron będzie graniczyć z klasą muzyczną, a z drugiej strefą doświadczeń.

b) Prace związane z rewitalizacja strefy oraz zakupem niezbędnych elementów
Usunięcie krawężników, rewitalizacja trawnika, wyrównanie wykonane wertykulatorem, dosianie trawy, w niektórych miejscach uzupełnienie większych nierówności.
 Żywopłot bukowy od strony ogrodzenia.
Żywopłot z Lilak Meyera Palibin od strony ścieżki.
Od strony strefy doświadczeń zakup i montażu trejażu ogrodowego (450 cm z kratką obsadzoną pnączami).
 Wzdłuż północnej krawędzi starej bieżni, ławka drewniana na całej długości klasy.
 Od strony ścieżki dojścia - pergola metalowa obsadzona pnączami.
 Zakup 25 sztuk sztalug malarskich trójnożnych bukowych.
Zakup tablicy zewnętrznej na kredę.
Obsadzenie krzewami przestrzeni pomiędzy ławką a żywopłotem. 


c) Stan po planowanej modernizacji
Miejsce po renowacji będzie służyło do organizowania plenerów malarskich oraz tworzenia prób spektakli artystycznych.


3) Strefa doświadczeń
a) Stan obecny
Fragment, na którym planowana jest strefa doświadczeń  to fragment ogrodu pomiędzy obecną bieżnią do skoku w dal, a ogrodzeniem. Z jednej stron będzie graniczyć z klasą artystyczną, a z drugiej strefą kreatywną.
 b) Prace związane z rewitalizacją strefy oraz  zakupem niezbędnych elementów
Usunięcie krawężników, rewitalizacja trawnika, wyrównanie wykonane wertykulatorem, dosianie trawy, w niektórych miejscach uzupełnienie większych nierówności.
 Żywopłot bukowy od strony ogrodzenia.
Żywopłot z Lilak Meyera Palibin od strony ścieżki.
Wzdłuż północnej krawędzi starej bieżni ławka drewniana na całej długości klasy. 
Zakup tablicy zewnętrznej na kredę.
Zakup drewnianego stołu do przeprowadzania eksperymentów.
Wyposażenie w pojemniki plastikowe i szklane do różnych doświadczeń z wykorzystaniem cieczy. 
Zakup szkieł powiększających - 25szt.
Od strony ścieżki dojścia pergola metalowa obsadzona pnączami.
Postawienie pawilonu ogrodowego moses
pniaczki 25 sztuk       
 


https://static.mommypoppins.com/styles/image620x420/s3/sandbox_volcano_2.jpg?itok=HFx0mMx9
c) Stan po planowanej modernizacji
 Miejsce po renowacji będzie służyło do wykonywania eksperymentów chemicznych, przeprowadzania doświadczeń fizycznych i obserwacji przyrody.

4) Strefa kreatywna
a) Stan obecny
Jest to strefa położona najbliżej ulicy Batalionu  “Skała” AK, na której jest bardzo duży ruch samochodów. W tej przestrzeni oprócz topól i trawnika o bardzo słabej żywotności nie ma nic.

b) Prace związane z rewitalizacja strefy oraz  zakupem niezbędnych elementów
Usunięcie krawężników, rewitalizacja trawnika, wyrównanie wykonane wertykulatorem, dosianie trawy, w niektórych miejscach uzupełnienie większych nierówności. 
Wykonanie 2 ławek o długości 7 metrów wykonanych z drewna (świerk syberyjski) o szerokości 25 cm. 
 Kwadrat o wymiarach 7m x7m – pozbawiony trawy (korytowanie) i wysypany zrębkami.
Stół 180 cm drewniany. 
posadzenie żywopłotu z buka (80 m długości - działanie ujęte w kosztorysie w tym punkcie dla wszystkich stref, które graniczą z ogrodzeniem od strony północnej)  
żywopłot od pozostałych stref z bzu -ok. 20 metrów
postawienie pawilonu ogrodowego moses. 


c) Stan po planowanej modernizacji
W strefie uczniowie będą mogli realizować różnego rodzaju projekty naukowe, prowadzić doświadczenia z użyciem naturalnych materiałów, 


5) Strefa dla zapylaczy
a) Stan obecny
W roku 2022 w ramach projektu Bee została założona łąką kwietna na powierzchni 20 m2. Na pozostałym fragmencie znajduje się najlepiej zachowany fragment zieleni w całym ogrodzie przyszkolnym. Celem projektu jest dosadzenie krzewów i bylin miododajnych, wykorzystując w głównej mierze gatunki rodzime. Nasadzenia będą zrealizowane przez uczniów szkoły podstawowej 21.
 
b) Prace związane z rewitalizacja strefy oraz zakupem niezbędnych elementów
·         zakup materiałów zgodnie z załącznikiem kosztorys - strefa zapylaczy i w kosztorysie pod taka sama nazwą.


      c) Stan po planowanej modernizacji
      Zwiększona bioróżnorodność strefy pozwoli zapylaczom na bytowanie, uczniom zaś na obserwację zarówno roślin jak i owadów. 

 
6) strefa ogrodników
a) Stan obecny
Od 2021 roku Szkoła Podstawowa nr 21 uczestniczy w programie „Ogród z Klasą” prowadzonym przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Przy wsparciu ZZM pojawiło się do tej pory 9 podwyższonych rabat, w których uczniowie klas I-III posadzili i pielęgnują zioła i kwiaty. W kolejnych latach strefa ogrodników będzie dalej rozwijana. Brakuje jednak w tym momencie miejsca, gdzie uczniowie mogliby przechowywać  podręczny sprzęt ogrodniczy do prac w strefie ogrodniczej, jak również do utrzymywania zieleni w pozostałych strefach. Konieczne jest wykonanie ścieżki z płyt betonowych imitujących deski, umiejscowionych na równi z ziemią, pozwalających na obejście strefy również w deszczowe dni. Zagospodarowanie fragmentu 6b na miejsce gospodarcze - magazyn materiałów (tu będzie stała szafa na narzędzia oraz kolorowy kompostownik).
b) Prace związane z rewitalizacja strefy oraz zakupem niezbędnych elementów:
Położenie ścieżki 35 m   z betonów zgodnie z załączoną mapką, zakup niezbędnego drobnego sprzętu ogrodniczego w kosztorysie pozycja nr  zakup szafy na narzędzia ogrodniczej (w kosztorysie pozycja pt. strefa ogrodników)
 Zakup materiałów do założenia rabat bylinowych oraz kompozycji z traw ozdobnych przez uczniów
Zakup szafy na narzędzia
Kompostownik dwukomorowy wykonany z drewna. 


 c) Stan po planowanej modernizacji
Zakupiony sprzęt ogrodniczy pozwoli uczniom aktywnie spędzać czas w szkole i zapoznać się z pracą ogrodników. Wokół osi ścieżki uczniowie będą tworzyć przestrzeń ogrodu. Zakupiona szafa pozwoli również przetrzymywać sprzęt w pobliżu tej strefy. 
 
7) strefa aktywności fizycznej
a) Stan obecny
Strefa aktywności fizycznej obejmuje największy obszar ogrodu szkolnego (MAPA NR 1). W skład tej strefy wchodzą elementy infrastruktury sportowej takie jak: boisko do piłki nożnej oraz dwutorowa bieżnia lekkoatletyczna, boisko do siatkówki , oraz dwa stoły kamienne do ping-ponga, bieżnia do skoku w dal). Obejmuje również ok 500 m2 powierzchni trawiastej. Niestety dość nierównej, z dużą ilością beztrawiastych fragmentów,
b) Prace związane z rewitalizacja strefy oraz zakupem niezbędnych elementów
 Rewitalizacja trawnika (ok. 500 m2)  – wyrównanie nierówności, dosianie mieszanki trawy odpornej na aktywność fizyczną ( nie zakładanie na nowo).
Posadzenie 4 grup krzewów  z roślinami zarówno zimozielonymi jak i miododajnymi (zaznaczonymi na mapie) - wokół kęp krzewów rollborder plastikowy plus wysypany korą iglastą.
Zamontowanie 4 koszy na śmieci służących segregacji. 
Zakup i umiejscowienie 6 ławek (https://ogrodonline.pl/nowoczesny-stol-piknikowy-grande-175-cm/)
Tablica kredowa zewnętrzna 
 


c) Stan po planowanej modernizacji
Na zmodernizowanym trawniku zostanie ustawionych 6 ławek, które pozwolą uczniom na świeżym powietrzu uczestniczyć w lekcjach, zjeść  posiłek w przerwie czy podczas zajęć świetlicowych uczestniczyć w grach lub konkursach. W pobliżu ławek zostanie zamontowany kosz umożliwiający segregację odpadów. Zostaną również wprowadzone 4 kępy krzewów, które jednocześnie wzbogacą bioróżnorodność, ale również wizualnie „zmiękczą” ten fragment ogrodu (znajdują się tu dwie ściany budynku). 


Inspiracje i mapki w załączniku "szczegółowy opis projektu"

 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Szkoła Podstawowa nr 21 w Krakowie w roku 2023 będzie obchodziła 50-lecie istnienia.  
Ostatnie dwa lata nauki podczas pandemii Covid-19 pokazały jak istotnym elementem jest nauka w grupie, klasie. Każdy okres nauki zdalnej nieodwracalnie spowodował zmniejszenie integracji społecznej uczniów. Wiele szkół na całym świecie dostrzegło pilną potrzebę na przedefiniowanie sposobu nauczania. Jednym z nich jest wyjście z lekcjami na świeże powietrze, ale żeby to zrobić konieczne jest zredefiniowanie funkcji terenów przyszkolnych. Widzimy potrzebę stworzenia tzw. klas outdoorowych, w których uczniowie nasze dzieci będą miały możliwość uczestniczyć w lekcjach z nauczycielem oraz spędzać wolne chwile na przerwach czy zajęciach świetlicowych. 
Koncepcja miejsca do nauki na świeżym powietrzu promuje łączenie dzieci z naturą oraz wspieranie poznawczego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju każdego ucznia. Podstawy czytania i matematyki rozwijają się wraz z rozwojem umiejętności w zakresie świadomości wizualno-przestrzennej. Projekt koncepcyjny klas outdoorowych został opracowany w oparciu o dyskusje z nauczycielami klas edukacji wczesnoszkolnej, jak również nauczycieli przedmiotów kierunkowych (matematyka, fizyka, chemia, biologia, język polski i języki obce) rodziców oraz nauczycieli. 
Nasze klasy outdoorowe do zajęć przyrodniczych na świeżym powietrzu będą podzielone na osiem wydzielonych stref, zapewniających różnorodne zajęcia, dzięki czemu zaangażują się w nie dzieci o różnych potrzebach rozwojowych i różnych stylach uczenia się. Rekwizyty i materiały w każdym "obszarze" będą w ciągu roku szkolnego się zmieniały wraz z naturalnymi zmianami pór roku.  
 Strefa muzyki - obszar 1
W sali muzycznej scena zaprosi dzieci do wyrażania siebie poprzez śpiew, kreatywny ruch i taniec.  Dzieci samodzielnie poznawać będą dźwięki, rytm i tonację, manipulując różnymi instrumentami muzycznymi pochodzenia naturalnego i wyrażać koncepcje muzyczne poprzez poruszanie ciałem w rytm muzyki.  Uczniowie będą mieli możliwość tworzenia własnej muzyki, rytmów i harmonii w sposób, który zawsze jest przyjemny dla ucha. W ciągu roku szkolnego będą wprowadzane instrumenty, takie jak kije deszczowe i chochoły, dzięki którym uczniowie będą mogli wspólnie tworzyć piękną muzykę. 

Strefa artystyczna – obszar 2
W sali artystycznej znajdować się będzie 25 sztalug miejsce to będzie służyło do organizowania plenerów malarskich oraz tworzenia prób spektakli koła artystycznego.
 W twórczej i przyjaznej atmosferze uczniowie, będą mieli okazję doskonalić zdolności plastyczne, podczas warsztatów malarskich i rysunkowych z nauczycielem, uczyć się będą koncentracji, rozwijać swoją wrażliwość i zmysł obserwacji.

Strefa doświadczeń – obszar 3
 Będzie to miejsce służące do wykonywania eksperymentów chemicznych, przeprowadzania doświadczeń fizycznych i obserwacji przyrody. Uczniowie będą mieli możliwość eksperymentować i doświadczać. Dzięki eksperymentowaniu uczniowie wzbogacą dziecięce umiejętności, będą kształtować charakter, ujawniać zdolności i predyspozycje, a także rozwijać inteligencję. Zdobędą zdolność do organizowania swoich działań, kierowania nimi i obserwowania efektów. Dzięki temu w przyszłości staną się osobami samodzielny i niezależnymi.

Strefa kreatywna – obszar 4
W strefie kreatywnej uczniowie będą mogli realizować różnego rodzaju projekty naukowe, prowadzić doświadczenia z użyciem naturalnych materiałów. Tu uczniowie będą osadzać wiedzę i umiejętności w określonych aktywnościach, dzięki doświadczaniu podejmą działania umożliwiające poznawanie pojęć w łatwy i dostępny dla nich sposób. Będzie tam przestrzeń przygotowana do prowadzenia zajęć edukacyjnych przy użyciu drewna o dużych rozmiarach. W tej klasie dzieci będą mogły zbudować swój świat, pełen obiektów zaprojektowanych przez nich.  Stworzoną będą miły możliwość nauki poprzez doświadczanie i rozwojową zabawę.  Sprzyjać im będzie swobodna, nieskrępowana aktywność w specjalnie przygotowanej przestrzeni edukacyjnej. 

5. Strefa dla zapylaczy – obszar 5
W Ogrodach Zapylaczy uczniowie będą uczyć się o zwierzęcych zapylaczach, takich jak pszczoły, ptaki, motyle, oraz o ich związku z rozmnażaniem się roślin kwitnących. Dowiedzą się, co przyciąga różne owady do kwiatów, zaobserwują z bliska zapylanie, jednocześnie ucząc się o nich. Doświadczą cudownego wzrostu roślin poprzez badania praktyczne, które będą inspirować do kochania przyrody oraz poznają naszą zależność od roślin.

Strefa ogrodników – obszar 6
Każda klasa edukacji wczesnoszkolnej w szkole będzie miała swój własny ogród. Dzieci będą sadzić i pielęgnować różne rośliny jednoroczne i rodzime byliny. Nauczyciele wybiorą rośliny o różnorodnych fakturach, kolorach i kształtach, które przyciągają motyle i owady. W strefie tej uczniowie będą samodzielnie sadzić rośliny i opiekować się nimi, będą podlewać pielić i obserwować zmiany. Dzieci nauczą się cierpliwości, sumienności i systematyczności. Dostrzegą piękno przyrody i docenią otaczającą ich naturę, aktywnie spędzą czas w szkole i zapoznają się z pracą ogrodników.

7. Strefa aktywności fizycznej 7 obszar 
Strefa aktywności fizycznej będzie największą strefą, która umożliwi wykonywanie ćwiczeń ruchowych całego ciała, takich jak bieganie, skakanie, rzucanie piłkami i aktywnej gry. Obszar ten w naszym przypadku będzie obejmował trzy boiska, jedną  bieżnię  do skoku w dal, oraz trawnik pomiędzy boiskiem do siatki a salą gimnastyczną.  
W obszarze aktywności fizycznej uczniowie będą rozwijali koordynację, równowagę, świadomość przestrzenną, siłę, wiedzę o stabilności.  Rozwiną pamięć mięśniową, koncepcję utrwalaną poprzez powtarzanie ćwiczeń. Będą kształcić krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów poprzez przyswajanie strategii w grach z piłką. Nabiorą pewności siebie i kompetencji, co określa się mianem alfabetyzacji fizycznej . Wszystkie te działania zapewnią uczniom możliwość redukcji stresu, relaksu i leczenia. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Strefa aktywności zgodnie ze szczegółowym opisem 33 579,00 PLN
Strefa ogrodników zgodnie ze szczegółowym opisem 16 088,00 PLN
Strefa zapylaczy zgodnie ze szczegółowym opisem 4 428,00 PLN
Strefa kreatywna zgodnie ze szczegółowym opisem 30 504,00 PLN
Strefa doświadczeń zgodnie ze szczegółowym opisem 29 581,00 PLN
Strefa artystyczna zgodnie ze szczegółowym opisem 29 550,00 PLN
strefa muzyki zgodnie ze szczegółowym opisem 85 608,00 PLN
Wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem odpowiednich decyzji administracyjnych. Wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem odpowiednich decyzji administracyjnych. 40 000,00 PLN
269 338,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja zadania Realizacja do wysokości wnioskowanej kwoty całości prac projektowych oraz wykonawczych wraz z montażem tablicy informującej o realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego. 2023

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Długoterminowym efektem realizacji projektu na podstawie informacji zawartej we wniosku oraz oświadczeniu Dyrekcji Jednostki oświatowej jest zbudowanie w ogrodzie przyszkolnym Szkoły Podstawowej nr 21 im. Władysława Jagiełły w Krakowie przestrzeni, która umożliwi spędzanie czasu oraz prowadzenie zajęć lekcyjnych na świeżym powietrzu a także korzystanie z powstałej infrastruktury w wyznaczonych godzinach przez wszystkich mieszkańców.
powrót