Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 1:

Międzypokoleniowe Spotkania w Ogrodzie Sensorycznym

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ogólnodostępny teren Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie przy ul. Kluczborskiej 3.

Opis projektu

CEL PROJEKTU
Projekt ma na celu przekształcenie niezagospodarowanego terenu w ekologiczne miejsce rekreacji i wypoczynku wraz ze strefą sensoryczną i edukacyjną dla mieszkańców dzielnicy Prądnik Biały. Ideą jego powstania jest poprawa zdrowia po okresie pandemii. Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej terenu Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie.
LOKALIZACJA
Zwracamy się do mieszkańców Dzielnicy IV Prądnik Biały, aby wsparli projekt międzypokoleniowego ogrodu sensorycznego na ogólnodostępnym terenie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie przy ul. Kluczborskiej 3 (Numer działki 174/3). Ogród powstanie na wydzielonej powierzchni około 3-4 arów. Na szkolnym terenie znajdują się już inne, ogólnodostępne dla mieszkańców obiekty rekreacyjne tj. kort tenisowy, boisko do gry w piłkę nożną i koszykówkę, szkolny teren zielony. Jest to miejsce w centralnej części dzielnicy z dogodnym dostępem zarówno dla seniorów jak i dla dzieci i młodzieży, również dla osób niepełnosprawnych. W bezpośrednim sąsiedztwie, na terenie szkolnym jest również parking gdzie można zaparkować rodzinny samochód.
OPIS SZCZEGÓŁOWY PROJEKTU

Ideą ogrodu sensorycznego jest pobudzenie wszystkich zmysłów, dzięki czemu dzieci i dorośli mogą poznawać w pełni otaczający ich świat. Ogród ten wzbogacony o małą architekturę będzie miejscem wyciszenia i odpoczynku, co ma istotne znaczenie zwłaszcza teraz, w okresie po pandemii.
Celem projektowanego ogrodu będzie aktywna nauka, poprawa zdrowia i zrównoważony rozwój uczniów SP15 oraz mieszkańców dzielnicy IV Prądnik Biały. Ogród sensoryczny w szczególnym zamyśle będzie miał również charakter terapeutyczny. Szkoła posiada klasy integracyjne, w których na wielu poziomach uczą się uczniowie zarówno pełnosprawni jak i osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
W ramach realizacji wykonana zostanie ścieżka sensoryczna z podłożem o różnych fakturach (np. kostka, żwir, piasek) po których dzięki chodzeniu będzie pobudzany zmysł czucia, dotyku. Projekt zakłada również kwietniki z roślinami o zróżnicowanych właściwościach (rośliny szumiące - stymulujące zmysł słuchu, rośliny pachnące - rozwijające zmysł węchu czy rośliny wielobarwne o ciekawej fakturze - pobudzające zmysł wzroku i dotyku). W naszym ogrodzie znajdzie się również miejsce na grządki warzywne.
Ogród sensoryczny będzie spełniał następujące funkcje:
- rekreacyjną (jako dopełnienie do istniejących już w pobliżu obiektów sportowo - rekreacyjnych);
- sensoryczną (korzystający z ogrodu będą poddawani zewsząd bodźcom zmysłowym - dotyk, węch, słuch, wzrok);
- rozwojowe (pogłębianie rozwoju każdego dziecka dzięki poznaniu, doświadczeniu, zdobywaniu informacji);
- edukacyjne (zdobywanie nowej wiedzy m.in. dzięki urządzeniom edukacyjno – sensorycznym, tablicom informacyjnym, lekcjom na świeżym powietrzu).
Cały ogród zostanie zaprojektowany tak, aby intensywnie oddziaływać na zmysły osób tam przebywających, w tym dzieci z niepełnosprawnością. Wszystkiego w ogrodzie można będzie doświadczyć empirycznie – dotknąć, usłyszeć i powąchać.
Ważną rolę odgrywać będzie odpowiednio szeroka i czytelna komunikacja poprzez ogród z zastosowanym podłożem o różnej fakturze w dotyku i o utwardzonej nawierzchni, co jest szczególnie istotne dla osób poruszających się na wózkach.
W takim miejscu nie może zabraknąć urządzeń, które również wspomagają rozwój sensoryczny, pozwalają na empiryczne doświadczenia, a zarazem są przystosowane do dzieci i młodzieży o różnym stopniu sprawności. Ogród sensoryczny zostanie wyposażony w urządzenia takie jak panel eko-memory, ścianka przytulanka 3D, tablica magnetyczna z kulodromem, panel muzyczny, ścianę do malowania, ławeczki oraz inne elementy małej architektury.
Nie zabraknie również miejsca i atrakcji dla dorosłych i seniorów. Jednym z takich miejsc będzie drewniana altanka, w której nasze babcie i dziadkowie oraz całe rodziny będą mogły spotykać się w miłej atmosferze. Ponieważ w zamyśle ogród ma być równocześnie klasą, to w centralnej części stanie kilka ławek i małych stolików drewnianych. Można je będzie wykorzystać na różne sposoby, np. podczas zielonych, terenowych lekcji do pracy w grupach, albo na piknik i wspólne spożywanie posiłków w naturze lub na imprezę integracyjną z rodzicami, czy corocznie organizowany Piknik Rodzinny, kierowany do całej okolicznej i szkolnej społeczności.
Ogrodzenie ogrodu będzie stanowił ekologiczny żywopłot.
Projekt zakłada również instalację ławeczki fotowoltaicznej solarnej umożliwiającej naładowanie smartfona czy tabletu w trakcie odpoczynku na świeżym powietrzu. Ławeczka może emitować również dźwięki ponadakustyczne odstraszające komary. Wszystkie funkcje zasilane są energią słoneczną, dzięki czemu korzystanie z ławki jest ekologiczne.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa projekt zakłada instalację dwóch kamer podłączonych do monitoringu szkolnego obejmującego zasięgiem terem wokół szkoły.
Ogrodzenie ogrodu będzie stanowił ekologiczny żywopłot.

UZASADNIENIE PROJEKTU

UZASADNIENIE I KORZYŚCI DLA MIESZKAŃCÓW DZIELNICY
Powstanie miejsce łączące różne pokolenia: uczniów, rodziców i dziadków. Miejsce służące rekreacji i wypoczynkowi dla całej rodziny. Ogród będzie miejscem powrotu do natury, zachętą dla rodzin do wspólnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Miejsce będzie miało charakter prozdrowotny dla osób tam przebywających, w całym zakresie psychofizycznym i percepcyjnym, co jest szczególnie istotne zwłaszcza teraz w okresie pandemii COVID-19 i w kolejnych latach po pandemii.
Projekt ma na celu przekształcenie niezagospodarowanego jeszcze terenu na miejsce rekreacji i wypoczynku wraz ze strefą sensoryczną i edukacyjną dla mieszkańców naszej dzielnicy. Dodatkowo charakterystyka i składowe ogrodu mają zachęcić mieszkańców do spędzania czasu na łonie natury, a zarazem sprawdzenia ich percepcji na różnorakie bodźce. W ogrodzie niezależnie od wieku każdy znajdzie coś dla siebie.
Implementacja nowoczesnych technologii w postaci ławeczki fotowoltaicznej solarnej wpłynie korzystnie na wizerunek dzielnicy. Ławki fotowoltaiczne zapewniają ogromną wygodę i funkcjonalność w czasach, gdzie urządzenia mobilne są nieodłącznym elementem naszej codzienności.
UZASADNIENIE OGÓLNODOSTĘPNOŚCI
Ogród będzie miejscem kontaktu z naturą, odpoczynku i relaksu dla uczniów szkoły i przedszkola jak i dzieci dorosłych mieszkańców Dzielnicy, dla których będzie on udostępniany. W ogrodzie niezależnie od wieku, każdy coś znajdzie dla siebie.
Miejsce to będzie pełniło również rolę integracji środowiska lokalnego, ponieważ stanie się ośrodkiem wspólnych spotkań dzieci, rodziców i dziadków. Pozwoli na zacieśnienie więzi, powstawaniu nowych relacji.
Ponadto w otoczonej wysokimi wieżowcami infrastrukturze betonowej, to jedno z nielicznych miejsc, gdzie seniorzy będą mogli odpoczywać wraz ze swoimi wnukami i opiekunami, aby w ten sposób budować wspólnotę mieszkaniową w szczególności osób starszych i mieć kontakt z przyrodą.
Dojście oraz dojazd do ogrodu sensorycznego oraz komunikacja poprzez ogród dzięki zastosowaniu płaskiej utwardzonej nawierzchni, zapewni dostępność ogrodu dla osób niepełnosprawnych, w tym również poruszających się na wózkach.
Dostęp do ogrodu możliwy będzie przez wejścia na teren Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie. Teren ogrodu znajdzie się w zasięgu monitoringu szkolnego, co wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo jego użytkowników.
Ogród będzie dostępny nieodpłatnie dla ogółu mieszkańców przez wymaganą, a nawet znacznie przekraczającą wymagania w budżecie obywatelskim ilość godzin, tj. w godz. 17:00-20:00 w dni robocze oraz w soboty i niedziele od rana do wieczora. W godzinach nauki szkolnej w dni robocze ogród będzie służył uczniom SP15, którzy w znacznej większości również są mieszkańcami dzielnicy IV Prądnik Biały.
Dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie wyraża zgodę oraz popiera realizację projektu oraz potwierdza spełnienie warunków ogólnodostępności

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt ogrodu Opracowanie projektu ogrodu sensorycznego, uzyskanie stosownych decyzji administracyjnych. 40 000,00 PLN
Realizacja Wykonanie robót budowlanych i realizacja nasadzeń. 170 000,00 PLN
Realizacja Zakup i montaż urządzeń i wyposażenia ogrodu sensorycznego: panel muzyczny, panel eko-memory, tablica magnetyczna z kulodromem, naukowy hex, wahadło, ściana do malowania, altana drewniana, ścianka przytulanka 3D, ławeczka fotowoltaiczna solarna, ławeczki i stoliki, kosze na śmieci, tablice informacyjne, wyposażenie pomocnicze do pielęgnacji i utrzymania ogrodu. 220 000,00 PLN
Realizacja Zakup, montaż i podłączenie do szkolnego monitoringu dwóch kamer. 15 000,00 PLN
Realizacja Rozesłanie informacji do szkół, przedszkoli i Domów Kultury dzielnicy Prądnik Biały, Informacja na stronie internetowej i facebookowej szkoły i dzielnicy. Ustawienie tablicy informującej o realizacji projektu z Budżetu Obywatelskiego. 5 000,00 PLN
450 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja Opracowanie projektu ogrodu sensorycznego, uzyskanie stosownych decyzji administracyjnych. Wykonanie robót budowlanych i realizacja nasadzeń. Zakup i montaż urządzeń i wyposażenia ogrodu sensorycznego: panel muzyczny, panel eko-memory, tablica magnetyczna z kulodromem, naukowy hex, wahadło, ściana do malowania, altana drewniana, ścianka przytulanka 3D, ławeczka fotowoltaiczna solarna, ławeczki i stoliki, kosze na śmieci, tablice informacyjne, wyposażenie pomocnicze do pielęgnacji i utrzymania ogrodu. Zakup, montaż i podłączenie do szkolnego monitoringu dwóch kamer. Rozesłanie informacji do szkół, przedszkoli i Domów Kultury dzielnicy Prądnik Biały, Informacja na stronie internetowej i facebookowej szkoły i dzielnicy. Ustawienie tablicy informującej o realizacji projektu z Budżetu Obywatelskiego. Realizacja całości zadania do wysokości wnioskowanych środków. 2023

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Długoterminowym efektem realizacji projektu na podstawie informacji zawartej we wniosku jest przekształcenie niezagospodarowanego terenu w ekologiczne miejsce rekreacji i wypoczynku wraz ze strefą sensoryczną i edukacyjną dla mieszkańców dzielnicy Prądnik Biały. Ideą jego powstania jest poprawa zdrowia po okresie pandemii. Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej terenu Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie.
powrót