Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI
NR 6:
Bezpieczne przejście dla pieszych na Bujaka!
Projekt odrzucony:
Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 6 i 7 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Uzasadnienie:
Ulica Franciszka Bujaka nie posiada statusu drogi publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (z późn. zm.) i pozostaje drogą wewnętrzną. Wskazana we wniosku lokalizacja obejmuje m.in. działkę nr 16/19, obr. 65 jedn. ewid. Podgórze, o użytku tereny mieszkaniowe, której Gmina Miejska Kraków nie jest właścicielem. W związku z powyższym Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie jest zarządcą lokalizacji wymienionej w projekcie, ani jej najbliższej okolicy. Władanie powyższą działką przez podmioty inne niż Gmina Miejska Kraków uniemożliwia budowę przejścia dla pieszych przez Jednostkę Miejską.
Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: bujaka
Opis projektu
Celem projektu jest budowa nowego przejścia dla pieszych na Osiedlu Kurdwanów w Dzielnicy XI na ulicy Bujaka.
Ma ona poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, w tym pieszych i kierowców na tej bardzo ruchliwej ulicy naszego Osiedla. Proponowane rozwiązania mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w kontekście zmiany przepisów
o ruchu drogowym, które wchodzą w życie z dniem 1.06.2021r. oraz zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. W Dz.U. 2021 poz. 463, pojawia się nowy zapis: „Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.”
Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych ma być zapewnione poprzez kompleksowe wprowadzenie kilku elementów, składających się na pojedyncze przejście dla pieszych:
1. Dedykowane doświetlenie przejścia dla pieszych lampami w technologii LED (zmniejszenie zużycia energii, a zarazem lepsza, jakość oświetlenia),
2. Ustawienie znaku D-6 (przejście dla pieszych), który pokryty będzie folią odblaskową dla lepszej widoczności tego znaku przy gorszych warunkach pogodowych oraz w nocy.
3. Namalowanie nowych pasów lub poprawienie starych na przejściach, które są słabo widoczne albo zatarte. Oznakowanie poziomego przejścia dla pieszych (tzw. zebra), przeprowadzone zostanie przy użyciu trwałych materiałów w technologii gruboziarnistej, chemoutwardzalnej i strukturalnej.
Kompleksowo zaprojektowane przejście wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców osiedla, przede wszystkim pieszych - zwłaszcza osób starszych i dzieci. Dodatkowo zmniejszy się również ryzyko dla kierowców, którzy mogą nie zauważyć pieszego na wąskich czy słabo oświetlonych osiedlowych ulicach i przejściach. Jest to szczególnie istotne w miesiącach jesiennych i zimowych, kiedy zmrok zapada wcześniej i piesi są słabo widoczni na drodze. Folia odblaskowa umieszczona na znaku przejścia dla pieszych znacząco poprawi możliwość reakcji kierującego pojazdem i dostrzeżenie, że zbliża się do przejścia. Opracowania projektowe będą uwzględniać istniejące w rejonach przejść oświetlenie uliczne oraz określać charakterystykę rozsyłu strumienia świetlnego dla poszczególnych opraw w wybranych lokalizacjach.
Proponowana lokalizacja przejścia:
Ulica Bujaka przy skrzyżowaniu z Filipowicza (na wysokości Bujaka 10).
Przykłady schematu oświetlenia, malowania pasów i znaku przejścia dla pieszych można zobaczyć na poniższych zdjęciach.
Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych ma być zapewnione poprzez kompleksowe wprowadzenie kilku elementów, składających się na pojedyncze przejście dla pieszych:
1. Dedykowane doświetlenie przejścia dla pieszych lampami w technologii LED (zmniejszenie zużycia energii, a zarazem lepsza, jakość oświetlenia),
2. Ustawienie znaku D-6 (przejście dla pieszych), który pokryty będzie folią odblaskową dla lepszej widoczności tego znaku przy gorszych warunkach pogodowych oraz w nocy.
3. Namalowanie nowych pasów lub poprawienie starych na przejściach, które są słabo widoczne albo zatarte. Oznakowanie poziomego przejścia dla pieszych (tzw. zebra), przeprowadzone zostanie przy użyciu trwałych materiałów w technologii gruboziarnistej, chemoutwardzalnej i strukturalnej.
Kompleksowo zaprojektowane przejście wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców osiedla, przede wszystkim pieszych - zwłaszcza osób starszych i dzieci. Dodatkowo zmniejszy się również ryzyko dla kierowców, którzy mogą nie zauważyć pieszego na wąskich czy słabo oświetlonych osiedlowych ulicach i przejściach. Jest to szczególnie istotne w miesiącach jesiennych i zimowych, kiedy zmrok zapada wcześniej i piesi są słabo widoczni na drodze. Folia odblaskowa umieszczona na znaku przejścia dla pieszych znacząco poprawi możliwość reakcji kierującego pojazdem i dostrzeżenie, że zbliża się do przejścia. Opracowania projektowe będą uwzględniać istniejące w rejonach przejść oświetlenie uliczne oraz określać charakterystykę rozsyłu strumienia świetlnego dla poszczególnych opraw w wybranych lokalizacjach.
Proponowana lokalizacja przejścia:
Ulica Bujaka przy skrzyżowaniu z Filipowicza (na wysokości Bujaka 10).
Ulica Bujaka na odcinku Halszki – Herberta ma 300 metrów długości a jedyne przejścia znajdują się na końcach tego odcinka drogi. Znacznie utrudnia to bezpieczne przejście do innych części osiedla czy pobliskich sklepów. Jest to miejsce gdzie występuje bardzo duże natężenie ruchu samochodów, ponieważ jest to jeden z wyjazdów na Osiedle Kurdwanów. Obok znajdują się sklepy oraz zabudowa wielorodzinna.
Przykłady schematu oświetlenia, malowania pasów i znaku przejścia dla pieszych można zobaczyć na poniższych zdjęciach.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Doświetlenie dodatkowymi lampami LED, ustawienie znaków z folią odblaskową i odmalowanie pasów na przejściu dla pieszych ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych zbliżających się i wkraczających na przejście.
Przeprowadzenie takiej inwestycji odbywa się bez znacznej ingerencji w bieżącą organizację ruchu i nie powoduje nadmiernego pogorszenia płynności ruchu samochodowego. Jest też świetną alternatywą dla montażu na przejściach sygnalizacji świetlnej, która na osiedlowych ulicach i drogach często niepotrzebnie spowalnia ruch samochodów. Projekt ten ma szczególnie istotne znaczenie w miejscach słabo oświetlonych, ze zwiększonym ruchem mieszkańców np. w pobliżu szkół, obiektów sportowych czy zagęszczonej ilości sklepów. Podobnie w przypadku miejsc, gdzie np. pieszy wchodzący na przejście jest słabo widoczny ze względu na zaparkowane wzdłuż drogi samochody. Na osiedlowych przejściach często dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń
i wypadków z udziałem pieszych czy rowerzystów. Dodatkowe oświetlenie, oznakowanie i odmalowanie pasów pozwolą skuteczniej zapobiegać takim zdarzeniom.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt oświetlenia | Opracowanie dokumentacji projektowej budowy oświetlenia | 10 000,00 PLN |
Znaki D-6 | Opracowanie dokumentacji projektowej dot. ustawienia nowych znaków D-6 z folią odblaskową i realizacja w terenie | 2 000,00 PLN |
Pasy na przejściu | Pasy wykonane z trwałych materiałów w technologii gruboziarnistej, chemoutwardzalnej i strukturalnej | 7 000,00 PLN |
Budowa oświetlenia | Realizacja budowy oświetlenia na podstawie dokumentacji projektowej | 35 000,00 PLN |
54 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt oświetlenia, ustawienie oznakowania i odmalowanie pasów | Opracowanie dokumentacji projektowej budowy oświetlenia. Odmalowanie przejść dla pieszych. Opracowanie dokumentacji projektowej dot. ustawienia nowych znaków D-6 z folią odblaskową i realizacja w terenie | 2023 |
Budowa oświetlenia | Realizacja budowy oświetlenia na podstawie dokumentacji projektowej | 2023 |