Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 25:

Pas dla autobusów na ul. Stojałowskiego

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że trwa procedura przetargowa na roboty budowlane w ramach budowy ścieżek rowerowych na Podgórzu Duchackim. Etap 1 obejmuje odcinek ul. Stojałowskiego od skrzyżowania z ul. Halszki do skrzyżowania z ul. Bojki. Ponadto w dniu 15 grudnia 2021 r. został zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu na ul. Stojałowskiego w związku z jej przebudową. Projekt ten zakłada budowę ścieżek rowerowych po obu stronach ulicy i wiąże się ze zmianą geometrii w/w drogi. Ma ona polegać na znaczącym zawężeniu jezdni, w związku z którym na fragmencie przedmiotowego odcinka zostanie tylko jeden pas ruchu, przy którym zaprojektowane zostały miejsca postojowe, natomiast na dalszym odcinku przy skrzyżowaniu z ul. Halszki zostały zaprojektowane dwa pasy ruchu. W związku z powyższym negatywnie opiniuje się utworzenie pasa dla autobusów na ul. Stojałowskiego.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Stojałowskiego (między ul. Halszki a Szkołą Podstawową nr 162)

Opis projektu

Na ulicy Stojałowskiego w godzinach rannych i popołudniowych regularnie tworzą się korki do skrzyżowania Stojałowskiego/Herberta. Są one na tyle spore, że sięgają aż do skrzyżowania Stojałowskiego/Halszki blokując je i tworząc korek dalej na ul. Stojałowskiego, który dotyka wszystkich jadących tą ulicą - także tych, którzy chcą skręcić w ul. Halszki, w tym autobusy komunikacji miejskiej. Powoduje to, że autobusy linii 174 i 179 notują opóźnienia już na samym początku swojej trasy. 

Problemem nie jest przepustowość samego skrzyżowania Stojałowskiego/Halszki - ono jest po pewnego rodzaju "ofiarą" zatoru "wylewającego" się aż na to skrzyżowanie.

Ten projekt ma na celu zaadresowanie tego problemu i zakłada przeznaczenie prawego pasa ul. Stojałowskiego (na odcinku od Szkoły Podstawowej nr 162 do przystanku autobusowego "Halszki") jako wyłącznie dla autobusów (z dopuszczonym prawoskrętem w osiedlową ulicę przy parkingu strzeżonym). Pozwoliłoby to autobusom ominąć korek i uniknąć strat czasu. Co więcej, ułatwiłoby to również pokonanie skrzyżowania pojazdom skręcającym w prawo w ul. Halszki z racji, że prawy pas nie byłby blokowany przez pojazdy chcące jechać na wprost, a nie mogące przejechać przez zablokowane skrzyżowanie. 

Warto dodać, że w przeszłości ul. Stojałowskiego została już na większości swojej długości zwężona z dwóch do jednego pasa. Jedynie ten odcinek przed skrzyżowaniem z ul. Halszki został dwupasowy. Co więcej, na nim znajduje się ostatnie na tej ulicy przejście dla pieszych przez dwa pasy - rozwiązania, którego w Krakowie staramy się już unikać. Przeznaczenie prawego pasa ruchu tylko dla autobusów może jednocześnie zmniejszyć ryzyko potrącenia w przyszłości.

 
Rozwiązaniem dodatkowym byłoby przesunięcie wyspy na tym wschodnim wlocie ok. 3 metry na południe. Taka zmiana umożliwi wydzielenie osobnego lewoskrętu do centrum handlowego "Dekada", co poprawiłoby płynność ruchu oraz bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu: zarówno dla kierowców skręcających w lewo (którzy mają ograniczoną widoczność do obserwacji ruchu z naprzeciwka przez samochody oczekujące na lewoskręt w Halszki), jak i pieszych przechodzących na południowym przejściu.  

Wariant A: wariant tańszy, zakłada tylko zmianę organizacji ruchu, bez ingerencji w infrastrukturę. 
Wariant B: wariant droższy, zakłada dodatkowo przesunięcie wyspy, oraz przesunięcie i dołożenie dodatkowych sygnalizatorów.

*Wnioskodawca dopuszcza zmianę zakresu projektu na etapie oceny weryfikacji merytorycznej. Jeśli koszt wariantu B przekroczyłby budżet przewidziany na jedno zadanie, to wnioskodawca prosi o procedowanie wariantu A.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Problem z korkami na ul. Stojałowskiego dotyczy dwóch ważnych i często jeżdżących linii 174 i 179, które notują opóźnienia już na samym początku swojej trasy. Proponowane zadanie pozwoliłoby na umożliwieniu tym autobusom ominięcia tego zatoru i uniknięcie opóźnień. Miasto Kraków w swojej wizji transportowej zakłada priorytet dla komunikacji zbiorowej, a w tym przypadku tanim kosztem możemy poprawić punktualność autobusów już na samym początku jej trasy. Przy okazji zyskają indywidualni kierowcy, którzy chcą skręcić w ul. Halszki, a którzy nie zamierzają jechać przez problematyczne skrzyżowanie z ul. Herberta.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt organizacji ruchu Projekt organizacji ruchu 6 000,00 PLN
Zmiana oznakowania poziomego Zmiana oznakowania poziomego (ok. 200m2) 18 000,00 PLN
Zmiana oznakowania pionowego Dodatkowe znaki pionowe (wariant A: 6szt, wariant B: 10 szt.) 10 000,00 PLN
Przebudowa wlotu (tylko wariant B) Przesunięcie wyspy kanalizacyjnej na wschodnim wlocie wraz z przesunięciem i montażem dodatkowych sygnalizatorów (tylko wariant B). 50 000,00 PLN
Projekt ruchowy sygnalizacji świetlnej (tylko wariant B) Projekt ruchowy dla nowej sygnalizacji świetlnej (tylko wariant B) 6 000,00 PLN
90 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie projektu Projekt organizacji ruchu (wariant A i B) lub dodatkowo projekt wykonawczy (wariant B). I kwartał 2023
Wyznaczenie pasa dla autobusów Wyznaczenia pasa dla autobusów na odcinku od szkoły podstawowej nr 162 do przystanku autobusowego "Halszki" II kwartał 2023
Przebudowa wlotu (tylko wariant B) Przebudowa wschodniego wlotu skrzyżowania (tylko wariant B). Początek 2024

Galeria

powrót