Pas dla autobusów na ul. Stojałowskiego
Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Stojałowskiego (między ul. Halszki a Szkołą Podstawową nr 162)
Opis projektu
Na ulicy Stojałowskiego w godzinach rannych i popołudniowych regularnie tworzą się korki do skrzyżowania Stojałowskiego/Herberta. Są one na tyle spore, że sięgają aż do skrzyżowania Stojałowskiego/Halszki blokując je i tworząc korek dalej na ul. Stojałowskiego, który dotyka wszystkich jadących tą ulicą - także tych, którzy chcą skręcić w ul. Halszki, w tym autobusy komunikacji miejskiej. Powoduje to, że autobusy linii 174 i 179 notują opóźnienia już na samym początku swojej trasy.
Problemem nie jest przepustowość samego skrzyżowania Stojałowskiego/Halszki - ono jest po pewnego rodzaju "ofiarą" zatoru "wylewającego" się aż na to skrzyżowanie.
Ten projekt ma na celu zaadresowanie tego problemu i zakłada przeznaczenie prawego pasa ul. Stojałowskiego (na odcinku od Szkoły Podstawowej nr 162 do przystanku autobusowego "Halszki") jako wyłącznie dla autobusów (z dopuszczonym prawoskrętem w osiedlową ulicę przy parkingu strzeżonym). Pozwoliłoby to autobusom ominąć korek i uniknąć strat czasu. Co więcej, ułatwiłoby to również pokonanie skrzyżowania pojazdom skręcającym w prawo w ul. Halszki z racji, że prawy pas nie byłby blokowany przez pojazdy chcące jechać na wprost, a nie mogące przejechać przez zablokowane skrzyżowanie.
Warto dodać, że w przeszłości ul. Stojałowskiego została już na większości swojej długości zwężona z dwóch do jednego pasa. Jedynie ten odcinek przed skrzyżowaniem z ul. Halszki został dwupasowy. Co więcej, na nim znajduje się ostatnie na tej ulicy przejście dla pieszych przez dwa pasy - rozwiązania, którego w Krakowie staramy się już unikać. Przeznaczenie prawego pasa ruchu tylko dla autobusów może jednocześnie zmniejszyć ryzyko potrącenia w przyszłości.
Wariant A: wariant tańszy, zakłada tylko zmianę organizacji ruchu, bez ingerencji w infrastrukturę.
*Wnioskodawca dopuszcza zmianę zakresu projektu na etapie oceny weryfikacji merytorycznej. Jeśli koszt wariantu B przekroczyłby budżet przewidziany na jedno zadanie, to wnioskodawca prosi o procedowanie wariantu A.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Problem z korkami na ul. Stojałowskiego dotyczy dwóch ważnych i często jeżdżących linii 174 i 179, które notują opóźnienia już na samym początku swojej trasy. Proponowane zadanie pozwoliłoby na umożliwieniu tym autobusom ominięcia tego zatoru i uniknięcie opóźnień. Miasto Kraków w swojej wizji transportowej zakłada priorytet dla komunikacji zbiorowej, a w tym przypadku tanim kosztem możemy poprawić punktualność autobusów już na samym początku jej trasy. Przy okazji zyskają indywidualni kierowcy, którzy chcą skręcić w ul. Halszki, a którzy nie zamierzają jechać przez problematyczne skrzyżowanie z ul. Herberta.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt organizacji ruchu | Projekt organizacji ruchu | 6 000,00 PLN |
Zmiana oznakowania poziomego | Zmiana oznakowania poziomego (ok. 200m2) | 18 000,00 PLN |
Zmiana oznakowania pionowego | Dodatkowe znaki pionowe (wariant A: 6szt, wariant B: 10 szt.) | 10 000,00 PLN |
Przebudowa wlotu (tylko wariant B) | Przesunięcie wyspy kanalizacyjnej na wschodnim wlocie wraz z przesunięciem i montażem dodatkowych sygnalizatorów (tylko wariant B). | 50 000,00 PLN |
Projekt ruchowy sygnalizacji świetlnej (tylko wariant B) | Projekt ruchowy dla nowej sygnalizacji świetlnej (tylko wariant B) | 6 000,00 PLN |
90 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie projektu | Projekt organizacji ruchu (wariant A i B) lub dodatkowo projekt wykonawczy (wariant B). | I kwartał 2023 |
Wyznaczenie pasa dla autobusów | Wyznaczenia pasa dla autobusów na odcinku od szkoły podstawowej nr 162 do przystanku autobusowego "Halszki" | II kwartał 2023 |
Przebudowa wlotu (tylko wariant B) | Przebudowa wschodniego wlotu skrzyżowania (tylko wariant B). | Początek 2024 |