Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 14:

Kiedy znajdziemy się na zakręcie

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 2 i 7 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Dla powyższego zamierzenia inwestycyjnego należy opracować dokumentację projektową oraz przeprowadzić je w cyklu dwuletnim. Po wschodniej stronie projektowanego odcinka drogi należy zaprojektować chodnik za pasem zieleni izolacyjnej od strony jezdni dla poprawy warunków ruchu i bezpieczeństwa ruchu pieszych. Ponadto należy zachować chodnik i drogę dla rowerów o istniejącej geometrii, szerokości i przekroju po wschodniej stronie ul. J. Turowicza z doprojektowaniem 0,5 m skrajni od strony bariery zabezpieczającej i oddzielającej od ruchu ogólnego na łuku ul. Malwowej/ ul. Pierzchówka z uwagi na przebieg łącznikowej trasy rowerowej nr 8 „Turowicza – Bonarka” przyjętej w „Studium podstawowych tras rowerowych Miasta Krakowa” prowadzonym przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa. Szerokość jezdni winna wynosić nie mniej niż 5,00 m, z zachowaniem wymaganych poszerzeń na łukach oraz przejezdności pojazdu miarodajnego. Należy zachować praktyczną skrajnię od ekranów akustycznych oraz jezdni ul. Malwowej, jak również zapewnić rozdział ciągu pieszego od ciągu rowerowego zgodnie ze standardami projektowania infrastruktury rowerowej w Krakowie. Rozwiązaniem docelowym winno być oddzielenie chodnika i ścieżki rowerowej od jezdni ul. Malwowej/ul. Pierzchówka w sposób trwały (tj. z zastosowaniem krawężnika oraz odsunięciem od siebie np. poprzez zieleniec). Zwraca się uwagę, iż samo poszerzenie jezdni może być jedynie doraźnym sposobem poprawy bezpieczeństwa – w takim przypadku bezwzględnie należy zabezpieczyć ciąg pieszy i rowerowy od jezdni poprzez urządzenia bezpieczeństwa ruchu (rekomenduje się pozostawienie istniejących betonowych barier). Parametry techniczne docelowego układu drogowego (w tym rozwiązania sytuacyjne, wysokościowe, konstrukcje nawierzchni, skrajnie drogowe), należy projektować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.124 ze zmianami). Zakres budowy chodnika należy przyjąć w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu oraz ciągłość ruchu pieszego, z uwzględnieniem w szczególności istniejącej zabudowy. Należy zapewnić prawidłowe warunki widoczności, przejezdności i bezpieczeństwa ruchu wszystkim użytkownikom drogi. W dokumentacji projektowej przewidzieć przebudowę istniejących zjazdów i dojść w celu dostosowania wysokościowego do docelowego układu drogowego. Konstrukcje nawierzchni winny być projektowane w nawiązaniu do istniejących warunków wodno-gruntowych, przy zachowaniu warunku mrozoodporności, jednocześnie powinny uwzględniać uwarunkowania wynikające z potrzeb eksploatacyjnych i konserwatorskich. Na trasie przebiegu sieci i przyłączy wodociągowych oraz kanalizacyjnych pozostawić należy technologiczny pas terenu, wolny od obiektów budowlanych i zadrzewień, o szerokości 1,0 m (licząc od krawędzi przewodu po obu jego stronach). Ponadto nad istniejącymi sieciami i przyłączami wodociągowymi należy zachować istniejące przykrycie. Dopuszcza się zmianę niwelety terenu w zakresie ±0,1 m, a projektowane krawężniki i obrzeża winny być lokalizowane z zachowaniem odległości minimum 0,5m od sieci wodociągowej wraz z uzbrojeniem. Celem zapewnienia odpowiednich parametrów zgodnie z wytycznymi Zarządu Transportu Publicznego po wschodniej stronie projektowanego odcinka drogi należałoby zaprojektować chodnik za pasem zieleni izolacyjnej od strony jezdni dla poprawy warunków ruchu i bezpieczeństwa ruchu pieszych. W związku z powyższych spowodowałoby to wejście w teren działki prywatnej nr 235/1 obr. 48 jedn. ewid. Podgórze. Szacunkowy koszt realizacji zadania wynosi 780 000 zł. Z uwagi na konieczność realizacji zadania w cyklu dwuletnim oraz rosnące koszty opracowania dokumentacji projektowej i robót budowlanych kwota może ulec zwiększeniu. Dokładne koszty będą znane dopiero po opracowaniu dokumentacji projektowej. Maksymalna kwota dostępna na jeden projekt w Dzielnicy XI Podgórze Duchackie wynosi 663 348,95 zł. Z uwagi na wysoką inflację, kwota wykonania robót budowlanych może ulec jeszcze zwiększeniu do 2024 r., stąd negatywnie opiniuje się przedmiotowy wniosek.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: zakręt na połączeniu ulic Malwowa i Pierzchówka

Opis projektu

Przebudowa zakrętu drogi osiedlowej poprzez zmianę jego przebiegu oraz poszerzenie łuku drogi, wraz z przesunięciem ścieżki rowerowej i chodnika bliżej ekranów akustycznych ulicy Turowicza oraz wymianą betonowych bloków oddzielających ścieżkę od jezdni na rozwiązanie znacznie mniej zawężające jezdnię i ścieżkę (np. niskie słupki).
Dodatkowo (obowiązkowo) w zakres projektu wchodzi wyrównanie terenu działki 231/2 do poziomu ulicy oraz zastąpienie obecnej roślinności niskiej i średniej taką, która uniemożliwi zarastanie tego terenu wysoką trawą i krzakami, co ma obecnie miejsce, a przy rzadkim koszeniu traw w Krakowie znacząco utrudnia ruch pojazdów poprzez ograniczanie widoczności przed i w zakręcie. Chętnie zachowamy część tej działki, która pozostanie poza zakresem nowego przebiegu drogi jako teren zielony, ale tak by nie ograniczał widoczności kierowcom i pieszym. W ostateczności dopuszczamy inny rodzaj nawierzchni przy samej jezdni.

Działki częściowo lub w całości wchodzące w zakres projektu:
490/11 – odcinek zachodni
490/10 – fragment od strony wschodniej, od ekranu akustycznego do działki 490/11
231/2 – w całości
231/1 – w całości
W minimalnym zakresie 230/1 – działka i tak jest częścią drogi, więc nie ma możliwości wykorzystania jej na żadne inne cele
466/10 – fragment wschodni, od ekranu akustycznego do granicy z działką 466/11
229/3 – fragment z trawnikiem, chodnikiem, ścieżką rowerową, zielenią i ulicą Pierzchówka
466/11 - południowy fragment
229/4 - w całości
209/11 - częściowo
209/10 – od ekranu akustycznego na wschód – na potrzeby przesunięcia chodnika i ścieżki rowerowej

Możliwe, że konieczne będzie wycięcie dużego krzaku od południowej strony działki 209/11 oraz samosiejek przy słupie wysokiego napięcia. W zamian za to postulujemy nasadzenia drzew wzdłuż ulicy Turowicza na odcinku od przystanku przy Przykopy aż w pobliże zakrętu objętego tym projektem. Nasadzenia te w perspektywie kilku/kilkunastu lat pozwoliłyby nieco bardziej wyizolować obszary zamieszkane od hałasu i spalin z Turowicza.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecnie zakręt składa się z dwóch zakrętów i jest bardzo wąskim gardłem w ruchu pojazdów. Nie ma możliwości minięcia się dwóch pojazdów bez wjeżdżania na teren zielony, samochody często muszą cofać żeby się przepuścić (lustro pomaga, ale niestety nie likwiduje wszystkich sytuacji kolizyjnych). Dodatkowo zimą miejsce to jest bardzo niebezpieczne ze względu na kąty zakrętów oraz betonowe separatory ustawione by chronić użytkowników ścieżki rowerowej i pieszych na chodniku (zdarzenie sprzed kilku tygodni w załączniku). 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wycena Po konsultacji z przedstawicielem ZDMK wpisuję kwotę jedynie w celu spełnienia wymagań formularza. Ostateczny zakres możliwych do wykonania prac oraz finalny koszt określi ZDMK. 300 000,00 PLN
300 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Przygotowanie projektu + ogłoszenie przetargu (o ile wymagane) Q1 2023
Podpisanie umowy Podpisanie umowy z wykonawcą oraz zakończenie wszystkich niezbędnych formalności Q2 2023
Przebudowa zakrętu Zamknięcie ruchu na zakręcie oraz jego przebudowa w okresie wakacyjnym aby możliwie zredukować niedogodności komunikacyjne. Q3 2023 (okres wakacyjny)

Galeria

powrót