Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 15:

Szerzej, bezpieczniej, płynniej - poszerzenie pasa ruchu

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie § 17.1 pkt.2 oraz pkt.4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Biorąc pod uwagę uzyskane opinie m. in. od Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu - obejmując przebudową wylot ulicy Telekiego dodatkowo należałoby również wprowadzić kompleksowe rozwiązanie polegające na objęciu przebudową również wlotu ul. Połomskiego (której przebudowa obecnie jest już realizowana i nie uwzględnia ewentualnej przebudowy wylotu ul. Telekiego), jak również należałoby uwzględnić dostosowanie i zmiany geometrii ulic osiedlowych w przedmiotowym obszarze. Dodatkowo ulica Pala Telekiego nie stanowi jak wskazano we wniosku głównego szlaku komunikacyjnego, gdzie taką rolę pełni sąsiednia równoległa ulica Wincentego Witosa. Ulica Pala Telekiego jest ulicą wewnętrzną stanowiącą wyprowadzenie ruchu wewnątrzosiedlowego. Wprowadzenie zmian geometrii wylotu ulicy Telekiego poprzez wprowadzenie tam dodatkowego psa ruchu oraz zgodnie ze sztuka inżynierską konieczne zmiany geometrii pozostałych ulic osiedlowych w tym rejonie, mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie tranzytu przez ulice osiedlowe w tamtym rejonie, co nie jest właściwym rozwiązaniem. Zaznaczyć również należy, że ewentualne wprowadzenie nowej geometrii na wylocie ul. Telekiego, uniemożliwi prawidłowe funkcjonowanie istniejących zjazdów publicznych na działki nr 159/8 oraz 158/4 obr. 48 Podgórze (na których znajduje się m.in. Stacja Kontroli Pojazdów oraz Marine Time Sp. z o.o.). Stąd też, uwzględniając osiedlowy charakter tej ulicy jak również przyległych ulic w tym rejonie – wprowadzenie tam jakichkolwiek rozwiązań polegających na zwiększeniu ich przepustowości, w tym wybudowanie dodatkowego pasa ruchu na wylocie ulicy Telekiego, byłoby rozwiązaniem niewłaściwym, ponieważ w konsekwencji spowodowałoby to zwiększenie na uliczkach osiedlowych ruchu tzw. tranzytowego – co, jak wspomniano powyżej byłoby rozwiązaniem niewłaściwym. Biorąc pod uwagę powyższe wnioskowany zakres inwestycji opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ulica Pala-Telekiego przy połączeniu z ulicą Turowicza

Opis projektu

Projekt zakłada poszerzenie istniejącego pasa ruchu ulicy Pala-Telekiego przy dojeździe do skrzyżowania z ulicą Turowicza.
 

Ulica Pala-Telekiego, obok ulicy Witosa, jest głównym szlakiem komunikacyjnym wyprowadzającym ruch na zachód oraz równocześnie ważnym szlakiem na północ z terenu osiedla Wola Duchacka Zachód. W związku z ograniczonymi możliwościami ustawienia sygnalizacji świetlnej, bardzo istotne jest jak największe wykorzystanie dostępnych cyklów. W związku z kolizyjnością lewoskrętu w Turowicza bardzo często sznur samochodów jadących na wprost i w prawo nie może przejechać bo jest blokowany przez skręcających w lewo i mimo zielonego światła pojazdy stoją. Obecnie coraz częściej mają miejsce sytuacje, że pojazdy chcące skręcić w prawo wjeżdżają prawą stroną na chodnik lub przeciskają się obok samochodów przytulonych do lewej krawędzi pasa (kierowcy regularnie jeżdżący tą ulicą nauczyli się już, że takie ustawienie pomaga pozostałym i zwiększa przepustowość skrzyżowania). Zwiększa to ryzyko obcierki między pojazdami oraz zmniejsza bezpieczeństwo pieszych na chodniku.

Po zakończeniu przebudowy skrzyżowania Pala-Telekiego/Strumienna/Tarnobrzeska/Pierzchówka, w związku z planowaną tam organizacją ruchu jeszcze ważniejsze będzie aby korek do Turowicza był jak najmniejszy, w przeciwnym razie w godzinach szczytu Pierzchówka zatka się całkowicie jako ostatnia w kwestii pierwszeństwa na skrzyżowaniu.

Projekt do BO obejmuje więc ingerencję w obecny stan na dystansie ok. 50-70m (licząc wraz z chodnikiem i ścieżką w ciągu Turowicza) i poszerzenie pasa ruchu w ciągu Pala-Telekiego do np. 4m przy równoczesnym przesunięciu/zawężeniu chodnika w kierunku północnym z wykorzystaniem działek 160/10,159/5/158/3 i może nawet 155/15 – zależnie od kosztów), tak aby zmieścić się w zakresie działek miejskich.
Konieczne będzie przesunięcie dwóch sygnalizatorów oraz aby nie przesuwać całkowicie latarni - przestawienie kierunków świecenia lub dodanie dodatkowych źródeł światła na chodnik, który znajdowałby się wtedy po ich północnej stronie. Zrezygnowanie z przesuwania latarni powinno pozwolić na realizację projektu niższym kosztem, przy zachowaniu widoczności na chodniku.

Wpływ na działki: 161, 160/3, 160/11, 160/10, 160/8, 159/5, 159/2, 155/13, 158/3, 158/2, 155/15
Wszystkie działki znajdują się w rękach miejskich, najprawdopodobniej pod zarządem ZDMK.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Ulica Pala-Telekiego, obok ulicy Witosa, jest głównym szlakiem komunikacyjnym wyprowadzającym ruch na zachód oraz równocześnie ważnym szlakiem na północ z terenu osiedla Wola Duchacka Zachód. W związku z ograniczonymi możliwościami ustawienia sygnalizacji świetlnej, bardzo istotne jest jak największe wykorzystanie dostępnych cyklów. W związku z kolizyjnością lewoskrętu w Turowicza bardzo często sznur samochodów jadących na wprost i w prawo nie może przejechać bo jest blokowany przez skręcających w lewo i mimo zielonego światła pojazdy stoją. Obecnie coraz częściej mają miejsce sytuacje, że pojazdy chcące skręcić w prawo wjeżdżają prawą stroną na chodnik lub przeciskają się obok samochodów przytulonych do lewej krawędzi pasa (kierowcy regularnie jeżdżący tą ulicą nauczyli się już, że takie ustawienie pomaga pozostałym i zwiększa przepustowość skrzyżowania). Zwiększa to ryzyko obcierki między pojazdami oraz zmniejsza bezpieczeństwo pieszych na chodniku

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wycena Możliwy zakres działań będzie oceniony przez ZDMK, więc wypełniam jedynie w celu spełnienia wymogu formularza 100 000,00 PLN
100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Wykonanie projektu i przetarg (o ile wymagany) Q1
Podpisanie umowy Podpisanie umowy z wykonawcą oraz zakończenie wszystkich niezbędnych formalnośc Q2 2023
Przebudowa ulicy Zamknięcie ruchu na pasie objętym pracami przy równoczesnym utrzymaniu ruchu w przeciwnym kierunku oraz wykonanie przebudowy w okresie wakacyjnym aby możliwie zredukować niedogodności komunikacyjne. Q3 2023 (okres wakacyjny)

Galeria

powrót