Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica III NR 17:

Kocie oczka na prądnickich zebrach

Projekt odrzucony: Projekt zostaje odrzucony na podstawie z §17.1 pkt 4 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa – Uchwała LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r., zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, „które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta” oraz na podstawie z §17.1 pkt 6 (...)„ które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich w tym prawa własności”. Zarząd Dróg Miasta Krakowa na podstawie uzyskanych opinii m.in. z Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, stwierdza: 1. wskazane poniżej lokalizacje .: - 50.08285609593699, 19.971211904165674 - 50.0899808088403, 19.980179180190042 - 50.078183346757285, 19.97732343826591 - 50.07675015579557, 19.978857236716035 wchodzą w zakres realizowanego przez Gminę Miejską Kraków zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice)” na podstawie zawartej w dniu: 21.12.2020 r. umowy pomiędzy Gminą Miejską Kraków, a konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhuna na budowę przedmiotowej linii tramwajowej w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), dla którego na obecnym etapie procedowana jest realizacja w zakresie opracowania dokumentacji projektowej w tym m.in. zmiany stałej organizacji ruchu. W związku z tym negatywnie opiniuje montaż sygnalizacji ostrzegawczej PEO w tych lokalizacjach. 2. W zakresie montażu PEO i sygnalizacji ostrzegawczej w pozostałych lokalizacjach, to zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, przejścia dla pieszych powinny być odpowiednio oznakowane znakami pionowymi oraz poziomymi. Natomiast z przeprowadzanych audytów bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie Krakowa wynika, że głównym problemem na przejściach dla pieszych jest brak odpowiedniego, specjalnie dedykowanego oświetlenia. Należy więc w pierwszej kolejności na przejściach dla pieszych montować oświetlenie dedykowane celem poprawy widoczności pieszych na przejściu jak i dochodzących do niego, szczególnie w porze nocnej oraz w podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych a nie dodawać kolejne elementy odblaskowe. Tym celom służy prowadzony program instalacji dedykowanego oświetlenia na przejściach dla pieszych a Urząd Miasta Krakowa oraz Miejskie Jednostki Organizacyjne podejmują działania związane z wprowadzeniem ujednolicenia oznakowania na wszystkich przejściach dla pieszych na terenie miasta Krakowa. Należy zaznaczyć, że stosując system oświetlenia na przejściu dla pieszych należy zapewnić, aby obiektem wyróżnionym z otoczenia oraz dobrze widzianym przez kierowcę był pieszy, a nie infrastruktura przejścia dla pieszych. Natomiast zaproponowane przez Wnioskodawcę rozwiązania nie będą efektywne i nie podniosą poziomu bezpieczeństwa pieszych na przejściach, ponieważ montaż zaproponowanej sygnalizacji ostrzegawczej PEO mógłby spowodować odwrócenie uwagi kierującego i pogorszenie widoczności a w szczególności widoczności pieszego na przejściu. W związku z powyższym projekt organizacji ruchu zawierający rozwiązania zawarte w propozycji zadania nie zostałby zatwierdzony w Wydziale Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, który zgodnie z właściwością rozdziału kompetencji decyzyjnych jest organem zarządzającym ruchem na publicznych miasta Krakowa (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach (Dz. U. z 2019 roku z póź. zm.) oraz (Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz. U. 2017.784 t.j. z dnia 2017 .04.14 z póź. zm.).

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica III Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

„Kocie oczka” to pasy pulsujących świateł ostrzegawczych, zamontowane w jezdni wzdłuż krawędzi przejścia dla pieszych. Od zewnątrz przejścia światła są czerwone, od wewnątrz białe. Dzięki czujnikom ruchu punkty włączają się gdy pieszy zbliży się do przejścia i gasną gdy je opuści. Dodatkowym ostrzeżeniem dla kierowców są lampy ostrzegawcze z pulsującym światłem pomarańczowym, zamontowane na słupkach ze znakami „przejście dla pieszych”, które również aktywowane są przez czujniki.

W przypadku, gdyby udało się zoptymalizować koszty instalacji aktywnych "kocich oczu" warto przeznaczyć zarezerwowane w tym projekcie środki na czerwono-białe oznaczenie przejść dla pieszych lub nawierzchnie antypoślizgowe przed przejściami.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wielokrotnie jako mieszkańcy Prądnika Czerwonego podczas nocnych powrotów do domów mogliśmy zauważyć zagrożenia stwarzane na przejściach dla pieszych spowodowanych szybką jazdą kierowców, czy złym oświetleniem przejścia i jego okolicy. Obecność na prądnickich pasach kocich oczek zwiększy bezpieczeństwo przechodniów, szczególnie nocą oraz w warunkach pogodowych ograniczających widoczność. Dzięki nim zarówno piesi nie będą musieli się martwić o bycie niezauważonym podczas zbliżania się do przejścia, jak i również kierowcy dzięki systemowi wczesnego ostrzegania będą mieli więcej czasu na reakcję wobec nadjeżdżania do miejsca wymagającego szczególnej ostrożności. 

 
Zalety:
  1. doskonała widoczność w trudnych warunkach drogowych
  2. zasilanie kablowe z systemu solarnego, sieci 230VAC lub lamp ulicznych
  3. automatyczna regulacja jasności świecenia dostosowana do bieżących warunków
  4. trwałość znacznika około 8-10 lat
  5. odporny na odśnieżanie
  6. widoczność około 800-1000m
  7. pulsujący, ciągły lub dowolnie zaprogramowany tryb pracy
  8. folia odblaskowa najnowszej generacji
  9. niski profil sprawia, że elementy są przyjazne motocyklistom
  10. po najechaniu dodatkowy efekt akustyczny
  11. łatwy montaż, niewielka ingerencja w nawierzchnię
  12. "kocie oko" automatycznie się aktywuje się ze zwiększoną częstotliwością, gdy czujnik ruchu wykryje pieszego lub rowerzystę
  13. wysokość części nad nawierzchnią drogi około 4 mm

Zastosowanie:
  • oznakowanie niebezpiecznych przejść dla pieszych
  • oznakowanie wysepek rozdzielających
  • wytyczenie pasów rozdzielających
  • oznakowanie przejść dla pieszych przy urzędach, szkołach i przedszkolach

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zakup i montaż "kocich oczek" na 10 przejściach dla pieszych 300 000,00 PLN
Konserwacja i wymiana uszkodzonych "kocich oczek" przez okres 2 lat 50 000,00 PLN
350 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie projektów nowych przejść dla pieszych I połowa 2023 r. roku
Konkurs i wybór realizatora "kocich oczek" na przejściach dla pieszych I połowa 2023 r.
Montaż i wdrożenie odnowionych przejść dla pieszych do czynnego ruchu drogowego II połowa 2023 r.

Galeria

powrót