Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 74:

Psychoterapia jest OK!

Projekt odrzucony: Gmina Miejska Kraków realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, i zadania w tym zakresie powinny być realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, również z uwzględnieniem merytorycznych stanowisk, opinii i rekomendacji specjalistów z poszczególnych dziedzin zdrowia. Zatem, projekt zadania mającego na celu przeprowadzenie na terenie Krakowa kampanii społecznej dotyczącej przełamania tabu związanego z psychoterapią, w ramach weryfikacji merytoryczno-prawnej został przedstawiony do zaopiniowania przez specjalistę z dziedziny psychoterapii, będącego w Zarządzie Sekcji Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Przewodniczącego Krakowskiej Rady Zdrowia Psychicznego w latach 2016-2021. W związku z otrzymaniem w dniu 11 lipca br. opinii merytorycznej odnośnie ww. projektu, Wnioskodawca został poinformowany pismem z dnia 12 lipca br. (Sz-10.8031.2.11.2022), że realizacja kampanii społecznej w proponowanej formule została zaopiniowana przez specjalistę w dziedzinie psychoterapii negatywnie. W ramach przekazanego do Wydziału stanowiska, zostało podkreślone m.in. że zadanie zgłoszone w tym roku „stanowi wręcz kopię projektu ubiegłorocznego, a w tym opis tzw. konceptu kreatywnego jest identyczny i składa się z tych samych trzech projektów promujących te same hasła odnoszące się do trzech emocji: „SMUTEK SMUTEK SMUTEK (…)”, „ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ (…), „BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BERZRADNOSĆ (…)”. Według opisu konceptu graficznego z wykorzystaniem ww. haseł większość odbiorców będzie mogła się utożsamić z ich przekazem, w sytuacji gdy wszystkie hasła stanowią negatywny komunikat dla odbiorców. W opinii specjalisty z dziedziny psychoterapii psychoterapia mogłaby być w taki sposób kojarzona jako sytuacja, gdzie dominują negatywne uczucia. Pomimo, iż tytuł tegorocznego projektu BO ma pozytywną wymowę „Psychoterapia jest OK!”, pozostałe treści reklamowe nie mają pozytywnej wymowy, a epatowanie w przestrzeni publicznej ww. hasłami może u mieszkańców budzić negatywne skojarzenia i nie zmienia tego zapis uwzględniony w tegorocznej propozycji zadania informacji, że „pomysł na kampanię był konsultowany z psychoterapeutą oraz psychologiem.” Tak skonstruowana kampania społeczna (bardzo kosztowna) nie odzwierciedla rzeczywistej funkcji psychoterapii, a wręcz może sugerować i promować wybrany rodzaj terapii, np. w ramach podejścia poznawczo-behawioralnego. Proponowana w ramach zgłoszonego projektu BO formuła kampanii społecznej realizuje funkcję „dość nachalnej reklamy i może przynosić skutek przeciwny do zamierzonego”. Należy podkreślić, że kampanie w obszarze zdrowia psychicznego są potrzebne, ale powinny być przygotowane szczególnie profesjonalnie, a przede wszystkim w formule zgodnej z założeniami kampanii o tematyce zdrowotnej, a także bez nadmiernego wydatkowania publicznych środków finansowych. W przypadku projektu kampanii społecznej proponowanej do realizacji na terenie miasta Krakowa w ramach budżetu obywatelskiego za zbędne należy uznać środki planowane na przygotowanie specjalnej dedykowanej strony internetowej oraz fanpagea i konta na Instagramie w sytuacji, w sytuacji gdy Gmina Miejska Kraków dysponuje możliwością korzystania z różnych nośników informacji, w tym z miejskich serwisów informacyjnych. Zatem w tym zakresie rekomenduje się dokonanie zmian w treści projektu odnośnie proponowanych działań i szacowanych na ten cel wydatków, poprzez wprowadzenie rozwiązań uwzględniających informacje tematyczne na miejskich stronach internetowych, np. w serwisie Magiczny Kraków, sprawyspołeczne.krakow.pl, Platforma Kraków Pomaga oraz ew. posty na społecznych fanpageach miejskich lub fanpageu budżetu obywatelskiego. Tego rodzaju zmiany pozwolą na uniknięcie generowania niepotrzebnych kosztów w ramach proponowanej kampanii społecznej. Propozycja umieszczenia treści informacyjno-promocyjnych dotyczących krakowskich gabinetów psychoterapii została uznana przez specjalistę w dziedzinie psychoterapii za działania niedopuszczalne. Projekt nie gwarantuje żadnej transparentności tego procesu, nie wspominając o kryteriach włączenia do takiej bazy gabinetów. Psychoterapia jest w tej chwili zawodem nieregulowanym, a taką działalność może otworzyć każdy. Mamy na rynku wiele podmiotów działających poza jakąkolwiek kontrolą etyczną. Z uwagi na fakt, że psychoterapia jest złożonym procesem diagnostyczno-leczniczym, wymagającym wieloletniego wykształcenia i stałej kontroli w czasie praktykowania (superwizji), zachodzi obawa, że „miasto Kraków może zacząć brać udział w promocji może legalnych, ale nieetycznych przedsięwzięć”. Nadto kwestie możliwości tworzenia bazy gabinetów psychoterapeutycznych należałoby odnieść do obowiązujących zapisów Regulaminu BO, tj. § 17 ust. 1 pkt 5), zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją, nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia. Z kolei sam pomysł tworzenia tego rodzaju bazy nie znajduje uzasadnienia w sytuacji, gdy ogólnopolska lista certyfikowanych psychoterapeutów i certyfikowanych superwizorów (z ich adresami e-mail wskazanymi do kontaktu), w tym działających na terenie Krakowa, jest powszechnie dostępna na stronie internetowej Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (wg ostatniej aktualizacji z dn. 23.06.2022r.): https://sekcjanaukowapsychoterapii.org/lista-psychoterapeutow-i-superwizorow-snp-ptp/ Zatem część zadania dot. tworzenia bazy gabinetów psychoterapeutycznych powinna zostać usunięta z projektu BO. Poza tym zgłoszony projekt nie jest zgodny z § 17 ust. 3 ww. Regulaminu budżetu obywatelskiego, z którego wynika, że szacowanie czasu realizacji projektu powinno się odbywać na podstawie terminów wynikających z przepisów prawa. Tabela z Harmonogramem działań związanych z wykonywaniem propozycji zadania, do wszystkich działań zaproponowanych jako początkowe terminy ich realizacji, zawiera tegoroczne terminy, tj. na wykonanie projektów graficznych od 01.04.2022, druk i dystrybucja od 01.05.2022, kampania i umieszczanie nośników od 11.05.2022, przygotowanie strony internetowej i jej „postawienie” od 01.04.2022 r., a funkcjonowanie strony internetowej od 10.05.2022 r. Ponadto zwrócono także uwagę na fakt, że finansowanie realizacji większości projektów BO odbywa w cyklu jednorocznym, a ich wykonanie nie może rozpoczynać się w tym samym roku, co projekt BO został zgłoszony, czyli przed zakończeniem regulaminowej procedury weryfikacji projektów oraz przed głosowaniem mieszkańców. Kwestie terminów prac nad budżetem obywatelskim reguluje załącznik nr 2 do obowiązującej ww. uchwały Rady Miasta Krakowa Nr LI/1410/21. W związku z tym, należałoby skorygować Harmonogram poszczególnych działań tak, aby zostały rozpisane jako jednoroczne zadanie do wykonania w okresie od stycznia do grudnia roku 2023. Zgodnie z § 16 ust. 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, na dokonanie ewentualnych zmian zakresu rzeczowego projektu zgłoszonego pn. „Psychoterapia jest OK!” Wnioskodawca ma 14 dni na dokonanie korekty i takim terminie była możliwość dokonania modyfikacji i niezbędnych korekt, pod rygorem odrzucenia zgłoszonego projektu BO w wyniku negatywnej weryfikacji merytoryczno-prawnej.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Celem projektu jest przeprowadzenie na terenie Krakowa kampanii społecznej, w czasie jednego miesiąca,
poprzez stworzenie strony www z bazą adresów gabinetów psychoterapeutycznych, profilu na facebooku oraz
instagramie, ekspozycje 50 plakatów na przystankach mpk, 500 plakatów wewnątrz pojazdów mpk oraz 1000
plakatów w przestrzeni publicznej.
Przeprowadzenie kampanii ma za zadanie przełamanie tabu związanego z
psychoterapią, wyjaśnienie na czym ona polega, a nie namawianie do skorzystania z konkretnego nurtu psychoterapeutycznego.
Kampania przedstawia psychoterapię jako sposób działania pozwalający poradzić sobie z problemem,
przepracować emocje, wyjść ze stanu zawieszenia.
W ramach kampanii na terenie miasta zostaną umieszczone plakaty na przystankach tramwajowych i
autobusowych, naklejki na siedzeniach w tramwajach i autobusach, plakaty na przeznaczonych do tego
powierzchniach.
Kampania uzupełniona zostanie o promowane posty na Facebooku i Instagramie.
Kampania dodatkowo odnosić będzie na stronę www, na której zebrane zostaną dane teleadresowe licznych
krakowskich gabinetów psychoterapii.
Etapy projektu:
Przygotowanie projektów plakatów, naklejek, postów social mediowych
Postawienie strony www na wykupionej domenie
Wydruk materiałów

Umieszczenie materiałów na powierzchniach reklamowych
 

KONCEPT KREATYWNY
Kampania stworzona zostanie w myśl wypowiedzi: “Gdy mam problem - szukam rozwiązania. Podobnie jak idę do
dentysty, gdy boli mnie ząb, tak gdy mam problemy emocjonalne idę do psychoterapeuty." To dla mnie pomoc,
gdy widzę, że sama/sam sobie z czymś nie radzę”
Hasło kampanii: Psychoterapia jest ok!
Koncept graficzny bazuje na projekcie o charakterze literniczym. Na plakacie umieszczone zostaną napisy
przedstawiające tą samą, powtarzającą się emocję, która zostaje przełamana po pojawieniu się słowa
psychoterapia - po nim następuje ciąg różnorodnych emocji uznawanych jako te przyjemne. Zakładamy trzy projekty, które
odróżnia od siebie emocja wyjściowa. Dzięki temu rozwiązanie więcej odbiorców będzie mogło się utożsamić z
przekazem:
Projekt 1:
SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK
SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK PSYCHOTERAPIA ZROZUMIENIE NADZIEJA
AKCEPTACJA SIŁA
Psychoterapia jest OK!
www.psychoterapiajestok.pl*
Projekt 2:
ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ
ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ PSYCHOTERAPIA ZROZUMIENIE NADZIEJA
AKCEPTACJA SIŁA
Psychoterapia jest OK!

www.psychoterapiajestok.pl*
 

Projekt 3:
BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ
BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ PSYCHOTERAPIA ZROZUMIENIE NADZIEJA AKCEPTACJA
SIŁA
Psychoterapia jest OK!

www.psychoterapiajestok.pl*
 
 

* przedstawiony adres www może się różnić w zależności od dostępności domeny w czasie wejścia projektu w

etap realizacji
 
Pomysł na tą kampanię był konsultowany z psychoterapeutą oraz psychologiem.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest przeprowadzenie na terenie Krakowa kampanii społecznej dotyczącej przełamania tabu
związanego z psychoterapią. W wyniku kampanii kwestia psychoterapii pojawi się w życiu codziennym,
przyczyniając się do "oswojenia" tematu. Ma ona pokazać, że psychoterapia jest dla każdego i może być
narzędziem do poznania samego siebie i w efekcie rozwiązania problemów, z którymi się borykamy.
Wydawałoby się, że żyjemy w czasach, w których względnie niczego nam nie brakuje. Nie musimy walczyć o
życie, aby zdobyć jedzenie wystarczy pójść do sklepu. Nasze podstawowe potrzeby z piramidy Maslowa są
zaspokojone. To najlepszy czas, aby zadbać o nasze relacje z drugim człowiekiem czy ze sobą samym. Mamy
dostęp do wiedzy i wsparcie specjalistów. Niestety z tej pomocy korzystamy w stopniu niewspółmiernym do
potrzeb. Styl życia, który prowadzi duża część społeczeństwa: nadmierny stres, przebodźcowanie, przemęczenie,
wysokie wymagania stawiane przez otoczenie, przyczyniają się m.in. do kryzysów w relacjach, kryzysów
emocjonalnych, chorób autoimmunologicznych, depresji itp.
Pandemia koronawirusa przyczyniła się do pogłębienia problemów natury psychicznej. Związane z nią poczucie
zagrożenia, bezradności, izolacji mają wpływ na psychikę, mogą wydobyć skrywane problemy, a nawet w sytuacji
skrajnej, prowadzić do uzależnień, bezdomności, przemocy w rodzinie, prób samobójczych.
Tabu jakim w świadomości niektórych otoczona jest psychoterapia, nie ułatwia decyzji skorzystania z pomocy
specjalisty. Część społeczeństwa nadal uważa, że jest ona "dla wariatów" i jest powodem do wstydu. Często
pacjenci uczęszczający na psychoterapię nie mówią o tym otwarcie, przez co temat ten nadal pozostaje poza
sferą rozmów.
A przecież mózg jest jednym z naszych organów. Więc skoro mając problemy z sercem idziemy do kardiologa i nie
widzimy przeszkód, by mówić o tym otwarcie, to czemu nie może być tak w przypadku, gdy problemy dotyczą
naszego mózgu? Czemu czujemy opór, aby iść na psychoterapię lub przyznać się, że już jesteśmy w tym
procesie?
Ta kampania ma wywołać ten temat. Oswoić z nim mieszkańców naszego miasta. Sprawić, aby zaczęli postrzegać
psychoterapię jako coś normalnego, rozwiązanie z którego może skorzystać każdy kto czuje, że nie radzi sobie z
niektórymi emocjami. Chcemy by przestali mieć obawy przed skorzystaniem z pomocy specjalisty. Zatroszczyli się
o swoją psychikę i przełamali schemat.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Content strony www + projekt 3 500,00 PLN
Koordynacja projektu 7 000,00 PLN
Koncept + projekt graficzny Przygotowanie konceptu z trzema różnymi hasłami; smutek, złość, bezradność 25 000,00 PLN
Przeformatowanie wraz z DTP czyli projekt w różnych wymiarach w wersji przygotowanej do druku. 3 warianty x 2000zł 6 300,00 PLN
Strona www Prosta strona www jednoodsłonowa postawiona na Wordpressie, zawierająca adresy krakowskich gabinetów psychoterapiii 9 500,00 PLN
Ekspozycja reklamy na przystanka mpk Cena obejmuje jednokrotny druk plakatu, montaż, demontaż, ekspozycję miesięczną oraz dokumentację fotograficzną ekspozycji 40x 950zł czas 1 miesiąc 38 000,00 PLN
Reklama a4 na siedzeniach autobusów i tramwajów Montaż, demontaż, ekspozycja 500x 50zł czas 1 miesiąc 25 000,00 PLN
Koszt wydruku reklam na siedzenia 500szt x 4.5zł 2 250,00 PLN
Plakatowanie Plakat wymiar B1 1000szt x 2zł x 31dni 62 000,00 PLN
Koszt wydruku 800szt x 2zl 1 600,00 PLN
Utrzymanie domeny strony internetowe roczne utrzymanie 400,00 PLN
Założenie fanpagea i instagrama Założenie fanpagea, dostosowanie grafik, umieszczenie postów z grafikami, ustawienie płatnej promocji postów 5 000,00 PLN
Płatna promocja postów na facebooku i instagramie Obszar promocji mieszkańcy Krakowa przez czas 1 miesiąca 6 500,00 PLN
192 050,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wykonanie projektów graficznych 01.04.2022-30.04.2023
Druk i dystrybucja 01.05.2022- 10.05.2023
Kampania Umieszczenie wszystkich nośników w tym samym czasie oraz prowadzanie fanpagea. Jeśli z powodu braku dostępnych nośników ten termin nie będzie możliwy można go zmienić. 11.05.2022-11.06.2023
Przygotowanie strony internetowe i jej "postawienie" 01.04.2022-09.05.2023
Funkcjonowanie strony internetowej 10.05.2022-10.05. 2024
powrót