Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica III NR 45:

Oddajmy pieszym chodniki, zaprośmy rowerzystów na jezdnie

Projekt odrzucony: Projekt zostaje odrzucony na podstawie z §17.1 pkt 4 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa – Uchwała LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r., zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, „które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta” Uzasadnienie: W trakcie weryfikacji projektu stwierdzono, że złożony projekt nie zawiera istotnych informacji potrzebnych do określenia możliwości realizacji oraz oszacowania kosztów realizacji . Dlatego zgodnie z. Rozdziałem 3 „Zgłaszanie projektów” §10 ust.1 pkt. 6 oraz Rozdział 4 „Weryfikacja i uzupełnienie projektów” §16 ust.1 stosowną korespondencją wystąpiono do Wnioskodawcy z prośbą o uzupełnienie złożonego projektu polegające na wskazaniu miejsca realizacji t.j. „chodników i jezdni na których miałyby być namalowane wnioskowane znaki dla uczestników ruchu w tym umieszczenie pasów dla pieszych na ścieżkach rowerowych”. W odpowiedzi na wniosek ZDMK, Wnioskodawca wskazał (w obowiązującym terminie) poniższe lokalizacje na terenie Dzielnicy III Prądnik Czerwony uwzględniające w swym zakresie: , 1). namalowanie pasów typu "przejście dla pieszych" w ciągu drogi dla rowerów w następujących miejscach przy ul. Dobrego Pasterza: •) przy przystanku "Park Wodny" na wysokości punktu usługowego z pasmanterią • w przedłużeniu ciągu przejścia dla pieszych przy posesji nr 189 (naprzeciwko sklepu Biedronka) • w przedłużeniu ciągu przejścia dla pieszych przy bloku nr 129 (przy skrzyżowaniu z ul. Kwartową) • w ciągu przejścia dla pieszych przy rondzie Stanisława Barei (od strony Straży Miejskiej w kierunku ul. Strzelców) 2).namalowanie symboli sugerujących wyraźnie, że części wspólne dla pieszych i rowerzystów, obecnie jedynie w kolorze czerwonym i często bezpośrednio za znakami poziomymi obrazującymi rower, są częściami wspólnymi dla pieszych i dla rowerzystów: • przy przecięciu chodnika przy ul. Dobrego Pasterza przez drogę dla rowerów przed i po przystanku "Park Wodny" • przy punktach handlowo-usługowych przy ul. Dobrego Pasterza pomiędzy przystankiem a ul. Kwartową - gdzie następuje zwężenie chodnika i drogi dla rowerów, bo wyznaczone są miejsca parkingowe • z obu stron wjazdu na przystanek "Słoneckiego" przy ul. Dobrego Pasterza •przy przecięciu chodnika przez ścieżkę rowerową przy sklepie „Alti” - ul. Strzelców 4. Dla wskazanego zakresu uzyskano stosowne opinie m.in. z Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa. Jak wynika z treści pozyskanych opinii wskazane lokalizacje wchodzą w zakres realizowanego przez Gminę Miejską Kraków zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice)” na podstawie zawartej w dniu: 21.12.2020 r. umowy pomiędzy Gminą Miejską Kraków, a konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhuna na budowę przedmiotowej linii tramwajowej w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), dla którego na obecnym etapie procedowana jest realizacja w zakresie opracowania dokumentacji projektowej w tym m.in. zmiany stałej organizacji ruchu gdyż zmianom ulegnie również infrastruktura piesza i rowerowa. Wobec powyższego ZDMK stosowną korespondencją w dniu 14 czerwca 2022 roku poinformował Wnioskodawcę o braku możliwości realizacji wnioskowanego zakresu rzeczowego we wskazanych lokalizacjach. Równocześnie ponownie zwrócił się z prośbą do Wnioskodawcy o wskazanie nowych lokalizacji (miejsc realizacji) na których miałyby być namalowane wnioskowane znaki. Na udzielenie odpowiedzi w zakresie wskazania nowych lokalizacji (miejsc realizacji) został wyznaczony nowy termin na udzielenie odpowiedzi zgodnie z „Regulaminem budżetu obywatelskiego” t. j. Rozdział 4 „Weryfikacja i uzupełnienie projektów” §16 ust.1 pkt.4 do dnia 29 czerwca 2022 roku licząc od dnia o powiadomienia o braku możliwości realizacji we wskazanych lokalizacjach. W odpowiedzi na wniosek ZDMK, Wnioskodawca projektu korespondencją z dnia 17 czerwca 2022 roku poinformował, że nie będzie zgłaszał „konkretnych punktów, gdyż nie zdąży przeprowadzić swoich konsultacji z mieszkańcami i że liczy się z możliwością odrzucenia projektu”. W związku z tym ZDMK negatywnie opiniuje wprowadzenie w ramach „Budżetu Obywatelskiego” rozwiązań w lokalizacjach wskazanych w przedmiotowym projekcie.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica III - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o ruchu drogowym rowerzyści i hulajnogiści powinni poruszać się drogami dla rowerów lub jezdnią, chyba że przy danej ulicy obowiązuje prędkość powyżej 50 km/h. W Dzielnicy III większość dróg ma kategorię, która dopuszcza ruch rowerowy po jezdni. W takim przypadku projekt zakłada namalowanie tzw. sierżantów rowerowych na jezdni, aby kierowcy i rowerzyści byli świadomi, że po tej trasie ruch rowerowy może odbywać się jezdnią, gdyż nie ma wyznaczonej drogi dla rowerów. Jednocześnie przy takich ciągach należy namalować znaki zakazu jazdy rowerem na chodnikach, aby rowerzyści i hulajnogiści wiedzieli, że nie powinni jechać chodnikiem, a w przypadku gdy będą jechać chodnikiem - byli świadomi, że łamią przepisy.
Dodatkowo należy namalować znaki z sylwetkami pieszych na wszystkich czerwonych polach, które pojawiają się na przecięciu dróg dla rowerów i chodników lub - jeśli to niemożliwe z uwagi na przepisy - namalować znaki poziome A16 "Uwaga piesi" przed wjazdem drogą dla rowerów na taki czerwony obszar, jeśli jest on większy niż wyjazd z posesji. Zbyt wielu rowerzystów uważa, że są położone w ciągu drogi rowerowe czerwone pola to ich wyłączne drogi, a tak przecież nie jest.
W wielu przypadkach, gdy krzyżują się ciągi piesze i rowerowe należy namalować na drogach dla rowerów pasy, aby zapewnić pieszym bezpieczne przejście, wzorem drogi dla rowerów w ciągu ul. Młyńskiej.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Bezpieczeństwo i komfort pieszych poruszających się po chodnikach bez narażania ich na piratów chodnikowych

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
namalowanie znaków namalowanie znaków na jezdni i na chodnikach 25 000,00 PLN
25 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
inwentaryzacja dróg sprawdzenie ulic, wzdłuż których nie ma dróg dla rowerów i które mają prędkość maksymalną dopuszczającą ruch rowerowy po jezdni I półrocze 2023
wybór dróg sprawdzenie dróg dla rowerów, na których należy wymalować pasy I półrocze 2023
namalowanie oznakowania namalowanie oznakowania II półrocze 2023
powrót