Projekt lokalny - Dzielnica XIII
NR 39:
Doświetlenie przejść dla pieszych
Projekt odrzucony:
Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Uzasadnienie:
Projekt zadania zakłada doświetlenie przejść dla pieszych przy ul. Przewóz i ul. Myśliwskiej.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa wydał uzgodnienie dla projektu budowy oświetlenia ulicznego opracowanego w ramach zadania „Budowa elektroenergetycznego przyłącza oświetlenia przejść dla pieszych przez ul. Przewóz w Krakowie w rejonie budynków nr 32 i nr 8” na podstawie zawartej umowy z artykułu 16 ust.2 z dnia 21 marca 1985 r. ustawy o drogach publicznych.
Ponadto została wydana opinia dla inwestycji „Budowa ul. Lasówka, drogi gminnej lokalnej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Myśliwską do skrzyżowania z ul. Przewóz, rozbudowa skrzyżowań z ul. Myśliwską i Przewóz oraz zjazdów, przebudowa dróg innej kategorii, budowa kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, miejsc postojowych, zjazdów i przebudowa kolidującej sieci ciepłowniczej, teletechnicznej, elektrycznej, gazowej i wodociągowej” – etap 2” przewidzianej do realizacji na podstawie zawartej umowy z artykułu 16 ust.2 z dnia 21 marca 1985 r. ustawy o drogach publicznych.
W związku z powyższym doświetlenie wnioskowanych przejść dla pieszych wchodzi w zakres realizowanych inwestycji.
Nadmieniamy, że Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu opisane w propozycji zadania rozwiązania zaopiniował negatywnie:
Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wprowadzenie dedykowanego oświetlenia oraz zapewnienie właściwych parametrów strefy oczekiwania przed przejściem, co potwierdzają przeprowadzone audyty BRD. Wprowadzanie aktywnych znaków
D-6 czy też lamp ostrzegawczych nad znakiem D-6 jest rozwiązaniem dyskusyjnym, gdyż ze względu na różnorodność rozwiązań technicznych, poszczególne urządzenia montowane na terenie Krakowa wykazują się odmiennym sposobem działania. Dlatego wprowadzenie aktywnych znaków D-6 i lamp ostrzegawczych nie jest rekomendowane przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Jednocześnie informuję, iż nie są znane potwierdzone badania, które wykazują, że dodawanie na przejściach dla pieszych aktywnych punktowych elementów odblaskowych wpływa na lepszą postrzegalność przejścia dla pieszych, a przede wszystkim samych pieszych w przeciwieństwie do dedykowanego oświetlenia, które jest potwierdzone badaniami. Pragnę również zaznaczyć, że najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzanie elementów ujednolicających oznakowanie na wszystkich przejściach dla pieszych na terenie miasta Krakowa (i te działania są podejmowane przez Urząd Miasta Krakowa oraz Miejskie Jednostki Organizacyjne), a nie przez dodawanie kolejnych elementów. Natomiast jeżeli przedmiotowe urządzenia miały by być wprowadzane to zarządca drogi powinien je przewidzieć na wszystkich przejściach dla pieszych. W związku z tym, rozwiązanie to jest opiniowane negatywnie.
Dodatkowo pragnę poinformować, że na terenie Krakowa przejścia dla pieszych na czerwonym tle stosuje się wyłącznie w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów szkolnych, gdzie udział dzieci przekraczających jezdnię jest znaczny. Wprowadzanie koloru czerwonego na przejściach innych niż określone powyżej powoduje utratę rangi „przejść szkolnych”, a tym samym ignorowanie przez kierowców tak oznakowanych
i wprowadzanych w odległych od szkół lokalizacji przejść. Z uwagi na fakt, iż omawiane przejścia dla pieszych nie znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie z placówką szkolną, po dokonaniu wnikliwej analizy uprzejmie informuję, że nie znajduję przesłanek do wprowadzenia zaproponowanego rozwiązania.
Negatywnie opiniuje się również dodanie do istniejących przejść dla pieszych przejazdów rowerowych. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm „Wybór miejsca przejazdu dla rowerzystów należy dokonywać stosownie do istniejącej sieci dróg dla rowerów”
W omawianej lokalizacji brak jest dróg rowerowych. Przez ul. Przewóz i ul. Myśliwską rowerzyści przejeżdżają w ruchu ogólnym .
Edycja Budżet Obywatelski 2022
Projekt lokalny - Dzielnica XIII
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Przewóz (dwa przejśćia), ul. Myśliwska
Opis projektu
Zadanie polega na montażu aktywnego przejścia dla pieszych, składającego się z synchronizowanych ze sobą:
- Aktywnych punktowych elementów odblaskowych
- Czujników ruchu
- Lamp ostrzegawczych nad znakiem D-6
- Dodatkowego oświetlenia powierzchni przejścia lampami LED
- Pasów biało-czerwonych oraz przejazdu rowerowego, wykonanych w technologii chemoutwardzalnej
strukturalnej
UZASADNIENIE PROJEKTU
Aktywne przejście, ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych zbliżających się i wkraczających na przejście,
bez znaczącej ingerencji w organizację ruchu i pogorszenia płynności ruchu samochodowego. Jest ono znakomitą
alternatywą dla montażu na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej. Jest to szczególnie istotne we
wskazanych miejscach słabo oświetlonych. Charakteryzują się one umiarkowanym ruchem pieszych, którzy
jednak przecinają istotną i ruchliwą miejską arterię. Na przejściach tych dochodziło już do wypadków z udziałem
pieszych i rowerzystów.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Opracowanie projektu i
montaż aktywnych przejść
dla pieszych | Aktywne punktowe elementy odblaskowe (pługoodporne),
czujniki ruchu, szafa sterownicza, lampy ostrzegawcze nad
znakiem D-6, malowanie pasów biało-czerwonych w technologii
chemoutwardzalnej strukturalnej | 300 000,00 PLN |
| | 300 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt + realizacja | Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja zadania | 2023 |