Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 137:

Karta Sportowa dla mieszkańców Krakowa

Projekt odrzucony: W związku ze zgłoszoną propozycją zadania dodania do Karty Krakowskiej i Krakowskiej Karty Miejskiej funkcjonalności karty sportowej, w pierwszej kolejności należy rozróżnić pojęcia Karty Krakowskiej i Krakowskiej Karty Miejskiej. Program pn. Karta Krakowska uprawnia jego uczestników ( zameldowanych na stałe w Krakowie lub odprowadzających tu podatki) do szeregu ulg i zniżek, w tym m.in. wybranych biletów okresowych KMK ze zniżką. Z kolei Krakowską Kartę Miejską może otrzymać każdy, kto zechce nabywać imienne bilety okresowe, bez względu na miejsce zamieszkania, rozliczanie bądź nie podatków w Krakowie. KKM nie wiąże się z otrzymaniem przez jej okaziciela żadnych uprawnień. Jest ona wyłącznie nośnikiem imiennego biletu okresowego. Użytkownicy Karty Krakowskiej mogą korzystać nie tylko ze zniżek na bilety okresowe komunikacji miejskiej, ale także z bogatej i różnorodnej oferty partnerów miejskich oraz komercyjnych ( w tym sportowych), którzy oferują zniżki w kategoriach; kultury, sportu i rekreacji, wychowania i oświaty, zdrowia, gastronomii i sklepów oraz usług. Partnerzy komercyjni przystępują do Programu na zasadzie dobrowolności, zgodnie z zasadą wolności prowadzenia działalności gospodarczej, oferując zniżki na swoje usługi na poziomie od 5% do 30%. Do Programu mogą przystąpić w każdej chwili inne podmioty, w tym siłownie, kluby fitness, szkoły tańca, parki, baseny etc, podpisując porozumienie z Miastem. Każdy kto decyduje się zostać partnerem Miasta proponuje indywidualnie poziom ulg. Dlatego nie ma potrzeby zmiany funkcjonującego systemu Karty Krakowskiej i tworzenia dodatkowej funkcji. Szczególnie że firmom komercyjnym nie można dyktować poziomu zniżek, jakie chcą oferować swoim odbiorcom, ani też organizować w tej sprawie konsultacji społecznych. Tym bardziej że Budżet Obywatelski sam w sobie stanowi specyficzną formę konsultacji społecznych i niedopuszczalnym jest, aby projekty w treści zawierały informacje oraz wskazania do przeprowadzenia dodatkowych konsultacji społecznych na temat przedmiotu złożonego wniosku. Należy podkreślić, że trwają zaawansowane prace, mające na celu integrację systemów usług dla mieszkańców, a także agregacji wszystkich kart, w tym karty krakowskiej, karty rodzinnej 3+ oraz krakowskiej karty rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem, co zwiększy czytelność korzystania z oferowanych ulg i upustów, a także pozwoli na aktywną promocję projektu. W obecnej sytuacji brak zasadności dla angażowania dodatkowych środków publicznych na ten cel.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ogólnomiejskie (prywatne kluby fitness i siłownie, szkoły tańca, baseny, parki linowe, korty i boiska sportowe itd.)

Opis projektu

Proponujemy rozbudowanie Karty Krakowskiej i Krakowskiej Karty Miejskiej o możliwość wykupywania “abonamentu sportowego”, aby każdy mieszkaniec Krakowa niezależnie od stanu, formy i miejsca zatrudnienia miał równy dostęp do publicznych i prywatnych obiektów sportowych na terenie miasta, takich jak:

  • siłownie
  • kluby fitness
  • szkoły tańca
  • baseny
  • parki linowe
  • boiska i korty tenisowe itd.
Co wchodzi w skład zadania?
  • Przeprowadzenie konsultacji społecznych (w celu wyłonienia najciekawszych form abonamentów i karnetów)
  • Nagłośnienie systemu wśród potencjalnych partnerów akcji (obiekty sportowe na terenie Krakowa i ew. jego “obwarzanka”), i dodanie ich do systemu KK/KKM
  • Dodanie usługi wykupienia abonamentu/karnetu sportowego do systemu KK/KKM (przez internet i w automatach KKM)
Uwaga! Za wykup abonamentu/karnetu odpowiadałby użytkownik (czyli Mieszkaniec) - na podobnej zasadzie jak za wykup abonamentu MPK.

Kto skorzysta?
  • MIESZKAŃCY - wspólny abonament/karnet do wielu różnych obiektów sportowych uatrakcyjni i ułatwi korzystanie z nich, pozwalając także na wypróbowanie nowych form rekreacji i poprawę kondycji
  • OBIEKTY SPORTOWO-REKREACYJNE - zwiększenie atrakcyjności dla szerszej grupy klientów może zwiększyć szanse takich firm na “odbicie się” po pandemii
  • MIASTO - rabat np. 10% dla korzystających z Karty Krakowskiej może zachęcić kolejnych mieszkańców do rozliczania PIT w Krakowie; mógłby to być też dobry przykład dla innych miast, jak dbać o zdrowie mieszkańców

UZASADNIENIE PROJEKTU


Dzięki popularnym kartom typu MultiSport (Benefit Systems) czy OK System, zamiast opłacać abonament do jednego klubu fitness - za porównywalną kwotę uzyskujemy dostęp do szerokiego wachlarza opcji. Jednak korzystać z nich mogą wyłącznie wybrane grupy docelowe - konkretnie pracownicy większych firm, które mają podpisane umowy na dany system (oraz - czasami - np. 1 osoba znajoma).


Tymczasem w Krakowie do tej grupy nie zalicza się wiele osób, w tym:
  • osoby pracujące w małych firmach (w szczególności mających mniej niż 5 pracowników),
  • osoby zatrudnione nie na etacie,
  • studenci, emeryci, renciści...
Takie osoby nie mogą same przystąpić do powyższych systemów i skazane są na opłacanie abonamentu w każdym obiekcie sportowym osobno. Przykładowo, chcąc dwa razy w tygodniu chodzić na siłownię, a w weekendy uczęszczać na taniec i na basen - trzeba wykupić abonamenty lub karnety w trzech niezależnych firmach! Oczywiście w takiej sytuacji większość z nas ogranicza się do maksymalnie jednej z tych form aktywności…
 
Istnieje już wprawdzie w Krakowie podobne rozwiązanie, ale są z nim duże problemy:
  • Obecny system zniżek promujący w ramach Karty Krakowskiej sport i rekreację NIE jest zadowalający: gdyby był, karty typu MultiSport nie byłyby traktowane przez większe firmy jako karty przetargowe służące do tego, by przekonać do siebie potencjalnych pracowników. Zaoferowanie zintegrowanej karty sportowej mieszkańcom Krakowa mogłoby podobnie zadziałać, a dodatkowy rabat dla płacących w Krakowie podatki mógłby też przekonać do zmiany kolejnych, wciąż jeszcze niepłacących tu podatki mieszkańców.
  • "Karta sportowa" typu MultiSport działa na zasadzie jednego abonamentu do większej liczby obiektów, podczas gdy istniejący (koszmarnie kulejący) “system” krakowski nawet przy większej liczbie partnerów wymagałby od potencjalnego użytkownika bardziej kosztownego wykupywania usług w wielu obiektach niezależnie (tym samym w rzeczywistości większość potencjalnych użytkowników decyduje się na maksymalnie jeden typ aktywności sportowej). 
 
Tymczasem na terenie Krakowa funkcjonuje już przecież system kart miejskich - w tym:
  • Krakowska Karta Miejska używana właściwie niemal wyłącznie jako nośnik abonamentu MPK. Jednak w swoim założeniu ma ona “w przyszłości zintegrować wiele usług dostępnych w aglomeracji krakowskiej oferowanych przez Gminę (komunikacja miejska, parkowanie w strefie ograniczonego postoju, instytucje kulturalne, itp.) jak i podmioty gospodarcze działające w tej aglomeracji. System Karty Miejskiej budowany jest jako system otwarty, tak aby w przyszłości możliwa była jego rozbudowa o nowe zastosowania.” (ze strony głównej witryny KKM)
  • Karta Krakowska (przewidziana wyłącznie dla płacących podatki w Krakowie) również działa głównie jako nośnik abonamentu MPK. Upoważnia ona wprawdzie do zniżek (w tym do obiektów sportowo-rekreacyjnych), ale lista partnerów z kategorii “Sport i rekreacja” jest mocno ograniczona (19 punktów w porównaniu z ponad 200 punktami przyjmującymi MultiSport w Krakowie)  i nie pozwala na wykupienie wspólnego abonamentu u większej liczby usługodawców.
Wystarczy ten system rozbudować o jedną dodatkową funkcję.

Pozwólmy mieszkańcom Krakowa zdecydować, czy pomysł jest wart realizacji - pamiętając, że wielu mieszkańców (w tym studenci, seniorzy oraz osoby pracujące w wolnych zawodach czy małych firmach) nie ma dostępu do kart typu MultiSport, a przecież ruch to zdrowie! Jest to więc inwestycja w zdrowie obywateli Krakowa, która mogłaby być pionierską inicjatywą na tle innych miast Polski.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Konsultacje społeczne Przeprowadzenie konsultacji społecznych w celu wyłonienia optymalnych form i cen karnetów i abonamentów 10 000,00 PLN
Rozbudowa systemu KK/KKM Rozbudowa istniejącego systemu KK/KKM o nową funkcjonalność (w tym dodanie wyszukiwarki/mapy partnerskich obiektów) 150 000,00 PLN
Promocja Promocja wśród mieszkańców Krakowa i właścicieli obiektów sportowo-rekreacyjnych 20 000,00 PLN
180 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Konsultacje społeczne I-II kwartał 2023 r.
Rozpoczęcie naboru partnerów I-III kwartał 2023 r.
Rozbudowa systemu informatycznego II-III kwartał 2023 r.
Uruchomienie i promocja systemu III-IV kwartał 2023 r.

Galeria

powrót