Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XIII NR 42:

DOBRE POŁĄCZENIE zawsze w cenie!

Projekt odrzucony: Wniosek dot. projektu budżetu obywatelskiego BO.D13.28/2022 zostaje odrzucony na podstawie §17.1. pkt 2, 4 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała RMK nr LI 1410/21 z dnia 13.01.2021r.): § 17. 1. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 2) których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu (kwota limitu dla jednego projektu BO dla Dzielnicy XIII wynosi 902 000,75 zł 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta; 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa (…). Uzasadnienie: Przedmiotem projektu jest wyznaczenie przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. Wielicką na wysokości estakady tramwajowej Wielicka – Lipska. Jednym z celów i założeń polityki transportowej miasta Krakowa jest usprawnienie zarządzania systemem transportowym, które ma doprowadzić między innymi do skrócenia czasu przejazdu transportem publicznym. Biorąc pod uwagę natężenie pojazdów komunikacji tramwajowej na ul. Wielickiej oraz estakadzie tramwajowej Wielicka - Lipska, w przypadku realizacji ww. projektu, uwzględniając konieczność zapewnienia czasów bezpieczeństwa między strumieniami kolizyjnymi, czas przejazdu tramwajów ulegnie wydłużeniu. Biorąc pod uwagę funkcję ul. Wielickiej, która przenosi głównie ruch tranzytowy oraz wzdłuż której biegnie trasa szybkiego tramwaju w tej lokalizacji z punktu widzenia ruchowego wprowadzanie kolejnego przejścia przez ul. Wielicką jest bardzo niekorzystne. Należy zaznaczyć, że realizacja zadania wymuszałaby nie tylko budowę sygnalizacji świetlnej na wnioskowanych przejściu i przejeździe, ale również konieczne byłoby ponowne uruchomienie sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla rowerzystów na łącznicy z estakadą, która właśnie z uwagi na konieczność poprawy priorytetu dla tramwajów została wyłączona. Dodatkowo skutkowałoby to potrzebą skoordynowania pracy sygnalizacji na całym odcinku ul. Wielickiej od ul. Malborskiej do ul. Dworcowej. W związku z powyższym zgodnie z opinią Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu ewentualny nowy projekt organizacji ruchu nie będzie mógł być zatwierdzony z uwagi na zapisy §8 ust.6 „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem” (Dz. U. z 2017r. poz784), w których powołana jest konieczność zapewnienia zgodności projektu organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej oraz zapewnienia efektywności organizacji ruchu. Oprócz powyższego aby projektowane elementy infrastruktury rowerowej i pieszej posiadały parametry zgodne ze „Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa” przyjętymi do stosowania zarządzeniem nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15.11.2018r. oraz spełniały „Standardy Infrastruktury Pieszej Miasta Krakowa” przyjęte do stosowania zarządzeniem nr 3188/2021 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 9.11.2021r. konieczna byłaby przebudowa całego układu drogowego w tym miejscu. Wiązałoby się to z wykonaniem azyli (2 szt.) dla pieszych i rowerzystów - pomiędzy jezdnią a torowiskiem oraz pomiędzy jezdniami (w połowie przejścia przez jezdnię) - szerokości min 2,5 m, bez zawężania szerokości jezdni. Na spełnienie powyższego warunku zwraca uwagę Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie w wydanej opinii w sprawie. Rozwiązanie takie, z powodu braku dostępnego miejsca, wymusiłoby konieczność przesunięcia (odgięcia) obu nitek jezdni ul. Wielickiej. Dodatkowo konieczne byłoby: - opracowanie dokumentacji projektowej dla powyższego zamierzenia, - osygnalizowanie nie tylko wnioskowanego miejsca ale i ponowne uruchomienie sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla rowerzystów na łącznicy z estakadą, - skoordynowanie (przesterowanie) pracy sygnalizacji w ciągu ul. Wielickiej od ul. Malborskiej do ul. Dworcowej, - przebudowę istniejącego w tym miejscu dojazdu technicznego do obsługi infrastruktury torowej, - wykonanie dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów. Szacunkowy koszt całości zamierzenia, nie uwzględniający kosztów trudnego do przewidzenia na obecnym etapie ostatecznego zakresu prac, wynosi 3 200 000 zł.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Wielicka na wysokości estakady tramwajowej Lipska-Wielicka

Opis projektu

Przedmiotem zadania jest wyznaczenie przejazdu rowerowego i przejścia pieszego przez ul. Wielicką na wysokości estakady tramwajowej Lipska-Wielicka. Umożliwi to połączenie dwóch stron ulicy Wielickiej i ułatwienie przedostania się pieszym i rowerzystom na drugą stronę drogi. Realizacja zadanie pozwoli zniwelować problemy komunikacyjne dla lokalnej społeczności (dojście do tramwaju, kościoła, przychodni, itp.) oraz dla rowerzystów jadących od Płaszowa w stronę ul. Kamieńskiego i południa Krakowa.
W miejscu wyznaczonym w tym celu po obu stronach drogi postawiona zostałaby sygnalizacja świetlna wywoływana na żądanie, wymalowane zostałyby pasy oraz przejazd rowerowy. Przejścia te połączyłyby infrastrukturę pieszą i rowerową po północnej stronie ulicy Wielickiej (zarówno tę biegnącą wzdłuż Wielickiej jak i prowadzącą z estakady) z ciągiem pieszo-rowerowym i (docelowo) wewnętrznymi ulicami SM Kabel położonymi po południowej stronie ulicy Wielickiej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecnie w okolicy istnieją dwa przejścia piesze oddalone od siebie o ok. 800 metrów. Jedno przy ul. Dworcowej (250 m od wjazdu na estakady) oraz drugie przy ul. Malborskiej – 550 m od wjazdu na estakadę. W obu przypadkach jest to odległość bardzo mocno utrudniająca komunikację pomiędzy obiema stronami ulicy Wielickiej. A trzeba mieć na uwadze, że ulica Wielicka jest coraz gęściej zabudowana. Do istniejącego od lat 60-tych, gdy jeszcze nie było obecnej ulicy Wielickiej, starej części osiedla Kabel, w latach 90-tych dobudowano jego drugą część od strony Krzemionek Podgórskich oraz kościół. W efekcie jedno osiedle jest podzielone na dwie części. W ostatnich latach cały teren wzdłuż ulicy Wielickiej intensywnie jest zabudowywany. Tylko kwestią czasu pozostaje zabudowa potężnych terenów dawnych zakładów Kabel (obecnie Telefoniki). Sytuacja ta powoduje, że ulica Wielicka staje się  drogą międzyosiedlową i coraz bardziej traci swój dawny przelotowy charakter. Dlatego wychodząc naprzeciw zmieniającej się sytuacji i wyzwaniom, które ona powoduje należy wyznaczyć przejścia pieszo-rowerowe w miejscu, który ewidentnie do takiego rozwiązania predysponuje. Część infrastruktury jest już niemal gotowa, jakby czekała tylko na wyznaczenie przejścia i przejazdu rowerowego. Realizacja tego zadania jest nisko kosztowym, a równocześnie najbardziej promiejskim rozwiązaniem likwidującym tę trudną i równocześnie niebezpieczną (ludzie nierzadko przebiegają ul. Wielicką skracając sobie drogę) barierę infrastrukturalną. Pozwoli zniwelować problemy komunikacyjne dla lokalnej społeczności (dojście do tramwaju, kościoła, przychodni, itp.) oraz dla rowerzystów jadących od Płaszowa w stronę ul. Kamieńskiego i południa Krakowa.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
semafor dla pieszych i rowerzystów semafor, słup, montaż (wszystko x 2) 8 000,00 PLN
semafor dla samochodów semafory nad jezdniami, konstrukcja, montaż (wszystko x 2) 40 000,00 PLN
malowanie wymalowanie pasów i przejazdu 4 000,00 PLN
ścieżka rowerowa i chodnik połączenie obecnej infrastruktury po obu stronach drogi z przejazdem i przejściem 60 000,00 PLN
projekt 10 000,00 PLN
122 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
projekt pierwsza połowa 2023
realizacja montaż, malowanie, prace ziemne druga połowa 2023

Galeria

powrót