Projekt lokalny - Dzielnica XI
NR 30:
Przystanek początkowy linii 164 na przystanku końcowym.
Projekt odrzucony:
Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 2 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Uzasadnienie:
Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że dla powyższego zamierzenia inwestycyjnego należy opracować dokumentację projektową oraz przeprowadzić je w cyklu dwuletnim.
W celu zapewnienia możliwości wsiadania do autobusów linii 164 na przystanku końcowym zlokalizowanym na łączniku między ul. Nowosądecką, a ul. Łużycką konieczne jest zapewnienie miejsca dla obsługi 3 pojazdów. Występują sytuacje, w których autobus wcześniej ustawia się na obecnym przystanku początkowym (w zatoce na ul. Nowosądeckiej) w celu stworzenia miejsca na przystanku końcowym dla kolejnego pojazdu. W związku z powyższym oprócz wykonania dodatkowego peronu należy zapewnić miejsce dla trzeciego pojazdu wraz z peronem do wysiadania pasażerów. Ze względu na długość krawędzi istniejącego peronu (ok. 34 m) nie jest w tej chwili możliwe ustawienie dwóch autobusów przegubowych jeden za drugim bez blokowania przejścia i przejazdu rowerowego biegnącego wzdłuż ul. Nowosądeckiej. Konieczne jest, kosztem istniejącej zieleni zaprojektowanie miejsca dla jednego pojazdu przegubowego w formie zatoki autobusowej na ul. Nowosądeckiej, przed skrętem na przystanek końcowy. Powyższe jest konieczne ze względu na charakter ruchu w ciągu ul. Nowosądeckiej oraz bliskość skrzyżowania Włoska – Nowosądecka – Podedworze. Należy zaznaczyć, że nie ma możliwości wyznaczenia tylko i wyłącznie za pomocą organizacji ruchu przystanku autobusowego na jezdni. Ponadto lokalizacja przedmiotowej zatoki nie może ograniczać widoczności dla pojazdów skręcających na łącznik między ul. Nowosądecką a ul. Podedworze oraz musi zapewniać prawidłowe warunki przejezdności dla pojazdu miarodajnego, w szczególności w przypadku konieczności wjazdu autobusu
z projektowanej zatoki na ww. łącznik, tak by nie następowało blokowanie ul. Nowosądeckiej oraz infrastruktury pieszo-rowerowej.
Parametry techniczne projektowanych rozwiązań (w tym rozwiązania sytuacyjne, wysokościowe, konstrukcje nawierzchni, skrajnie drogowe) muszą być zgodne z warunkami technicznymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.124 ze zmianami).
Należy zastosować rozwiązania zapewniające bezkolizyjność infrastruktury technicznej z infrastrukturą drogową, przy uwzględnieniu wymaganych skrajni drogowych. Odległość elementów infrastruktury technicznej od krawężników powinna wynosić min. 0.5 m.
Z uwagi na powyższe rozporządzenie nie jest możliwa proponowana likwidacja bezpiecznika
i zakresem opracowania należy objąć teren niezbędny dla przyjęcia prawidłowych parametrów technicznych docelowego układu drogowego. W tym celu konieczne byłoby naruszenie skarpy po wschodniej stronie zatoczki w celu jej poszerzenia. Nie ma również możliwości zawężenia peronów autobusowych poniżej 2 m. Konieczne jest zapewnienie ciągłości ruchu pieszego z uwzględnieniem dowiązania do istniejących ciągów pieszych i dogodnych dojść do peronów autobusowych. Zakres inwestycji musi zapewniać bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu oraz ciągłość ruchu pieszego/rowerowego, z uwzględnieniem w szczególności istniejącej zabudowy.
Konstrukcje nawierzchni winny być projektowane w nawiązaniu do istniejących warunków wodno-gruntowych, przy zachowaniu warunku mrozoodporności, jednocześnie powinny uwzględniać uwarunkowania wynikające z potrzeb eksploatacyjnych. Na rozpatrywanym rejonie obowiązuje system kanalizacji rozdzielczej. W przypadku konieczności przebudowy, studzienki wodościekowe należy wykonać z osadnikiem głębokości 0,8 m oraz przedstawić w projekcie branży drogowej.
W przypadku kolizji z istniejącymi urządzeniami lub sieciami w obrębie działek drogowych konieczne będzie rozwiązanie kolizji branżowych na warunkach określonych przez poszczególnych dysponentów sieci. W przedmiotowych rejonie poprowadzone są przewody elektroenergetyczne
i gazowe.
Po modyfikacji projektu zgodnie z powyższymi warunkami szacunkowy koszt realizacji zadania wynosi 1 380 000 zł. Z uwagi na konieczność realizacji zadania w cyklu dwuletnim oraz rosnące koszty opracowania dokumentacji projektowej i robót budowlanych kwota może ulec zwiększeniu. Dokładne koszty będą znane dopiero po opracowaniu dokumentacji projektowej. Maksymalna kwota dostępna na jeden projekt w Dzielnicy XI Podgórze Duchackie wynosi 663 348,95 zł. Ze względu na powyższe negatywnie opiniuje się przedmiotowy wniosek.
Edycja Budżet Obywatelski 2022
Projekt lokalny - Dzielnica XI
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Miejsce postojowe (końcowe) autobusów linii 164 pomiędzy ul. Nowosądecką i Łużycką.
Opis projektu
W powyższej sprawie zwracaliśmy się do ZIKiT wielokrotnie. Pierwotnie ów przystanek był usytuowany w ciągu ul. Nowosądeckiej. Ponieważ parkujące autobusy stwarzały utrudnienia dla ruchu w ciągu ul. Nowosądeckiej, zdecydowano o wykonaniu zatoki poprzez wcięcie w skarpę w stronę ul Łużyckiej. W zatoce znajdują się dwa podjazdy, prawy posiada peron o szerokości 3 m, natomiast lewy peronu nie posiada. Na podjazdach mieszczą się po 2 autobusy (jeden podwójny i jeden krótki). Często w zatoce wykonują postój 3 autobusy. Jeśli prawy podjazd jest zajęty to kolejny autobus zatrzymuje się na podjeździe lewym. W tym przypadku pasażerowie wysiadają z autobusu na lewym podjeździe mimo braku wysepki, ale wsiadać tam nie można ponieważ, zgodnie z wyjaśnieniami ZIKiT-u, nie ma tam wysepki peronowej. Poszerzenie zatoki nie wchodzi w rachubę, bo ZIKiT zasłania się nieznajomością podziemnej infrastruktury. Uważamy, że ustanowienie w tym miejscu przystanku początkowego jest nieodzowne, co wielokrotnie uzasadnialiśmy w załączonych pismach. Aby nie generować dodatkowych kosztów, proponujemy taką przebudowę zatoki, by nie zmieniać jej dotychczasowej szerokości.
Szerokość skrajni przy lewym podjeździe wynosi 0,63 m, zaś peron przy podjeździe prawym ma szerokość 3 m. Taka szerokość peronu nie jest potrzebna gdyż nie jest to ciąg pieszy. Z peronu korzystają jedynie osoby wysiadające z autobusu. Gdyby zlikwidować skrajnię a prawy peron zwęzić do 2 m to możnaby utworzyć wysepkę (peron) do lewego podjazdu. Szczegóły tego rozwiązania zamieszczono w dołączonym do projektu rysunku.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Ustanowienie przystanku początkowego na pętli linii 164 (przystanek dla wysiadających Piaski Nowe) zawiększy bezpieczeństwo i komfort dla ciągle rosnącej liczby mieszkańców osiedla Piaski Nowe i osiedli okolicznych a także pacjentów Szpitala im. Św. Rafała.
Obecnie jesteśmy zmuszeni codziennie pokonywać rozległe, bardzo ruchliwe skrzyżowanie, podczas gdy autobus wykonuje "pusty przejazd" z zatoki postojowej na przystanek początkowy przy ul. Nowosądeckiej od stony ul. Włoskiej. Przystanek ten jest przystankiem przelotowym dla autobusów innych linii.
Od lat obserwujemy zagrażające zdrowiu i życiu zachowania pasażerów w pośpiechu przebiegających na ten przystanek przez tory tramwajowe.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Projekt | projekt modernizacji przystanku końcowego linii 164 | 20 000,00 PLN |
Wysepka | wykonanie wysepki z płyt chodnikowych (montaż i materiał) | 16 000,00 PLN |
Modernizacja nawierzchni drogowej | Wykonanie nawierzchni asfaltowej (położenie i materiał) | 15 000,00 PLN |
Krawężniki | krawężniki betonowych (montaż i materiał) | 10 000,00 PLN |
| | 61 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt | wykonanie projektu | 2022 |
Realizacja projektu | | 2023 |
Załączniki