Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica II
NR 18:
360-stopniowa gra dzielnicowa Grzegórzki VR
Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica II - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja:
Opis projektu
Zakres zadania obejmuje:
- przygotowanie scenariusza pierwszej w Polsce interaktywnej gry dzielnicowej
- wybór technologii rejestracji obrazów i filmów 360-stopniowych
- przygotowanie interaktywnej narracji
- wybór punktów rejestracji obrazów panoramicznych (min. 200)
- wybór tras rejestracji filmów 360-stopniowych (min. 30)
- wybór platformy prezentacji
- opublikowanie gry dzielnicowej na ogólnodostępnej stronie www
- przygotowanie gry dzielnicowej pod kątem oglądania jej na goglach VR (np. Oculus)
- przygotowanie ścieżki dźwiękowej, nagranie głosów
- przekazanie 5 szt. gogli VR do pięciu instytucji publicznych zlokalizowanych na terenie dzielnicy II wraz z możliwością wykorzystania ich międzyczasie podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą
- ustalenie sposobów prezentacji gry dzielnicowej mieszkańcom
- pokaz i publiczna prezentacja gry dzielnicowej
Długość gry dzielnicowej w wersji na stronę www nie powinna przekroczyć 20 min a w wersji do gogli VR - nie dłuższa niż 5min.
Gra dzielnicowa powinna obejmować charakterystyczne miejsca w Dzielnicy II Grzegórzki (np. pomniki, tablice pamiątkowe, obiekty zabytkowe, obiekty związane z urbanistyką i architekturą).
Odbiorcą gry dzielnicowej powinna być głównie młodzież licealna, dorośli i seniorzy.
(Źródło: usgamer.net)
Gra dzielnicowa będzie obejmować ważne osoby historyczne związane z Grzegórzkami lub których pomniki albo tablice pamiątkowej możemy znaleźć na terenie Dzielnicy II Grzegórzki. Mogą to też być obiekty związane z architekturą lub urbanistyką.
Poniżej przedstawiony jest przykład prezentujący postać biskupa Władysława Bandurskiego, którego pomnik znajduje się w Dzielnicy II.
Poniżej pokazane są przykłady historycznych tablic, pomników, których Autor projektu naliczył 135 na terenie Dzielnicy II.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Technologia VR staje się coraz popularniejsza na całym świecie. Wiele miast promuje się poprzez udostępnianie filmów lub filmów 360-stopniowych w Internecie (głównie na YouTube). Warto jednak spróbować utworzyć nie tylko obrazy panoramiczne lub zwykłe nagranie panoramiczne, ale przede wszystkim połączyć je z narracją.
Oto przykład wirtualnego spaceru (ale bez narracji) utworzonego przez Autora projektu wzdłuż Białuchy (między ul. Otwinowskiego a ul. Farmaceutów w Krakowie):
https://kwiatek.krakow.pl/bialucha3d/
Z kolei film 360-stopniowy daje większe możliwości pokazania trasy między punktami w dzielnicy, jednak film bez narracji jest mało interesujący. Narracja jest warunkiem obowiązkowym powstania gry dzielnicowej.
Przykład filmu 360-stopniowy pokazujący przejście między mostami wzdłuż Białuchy:
https://www.youtube.com/watch?v=rg0hBCfc9p0
Młodzież podczas lekcji szkolnych prowadzonych na terenie Dzielnicy II może chętnie sięgnąć po nowość (gogle VR) i przy okazji dowiedzieć się czegoś nowego o okolicy, w której się uczą i mieszkają.
Dorośli mogą chętnie spróbować nowych wyzwań jakie daje imersyjne przeniesienie się w innej miejsce za pomocą gogli VR. Dla osób starszych może to być niekiedy pierwsze spotkanie z tego typu wizualizacjami.
Wspólne rozmowy międzypokoleniowe mogą doprowadzić do zadziwiających efektów. Mam nadzieję, że innowacyjna gra dzielnicowa w tym pomoże.
(Źródło: jedyneczka.edupage.org)
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przygotowanie scenariusza i interaktywnej narracji | Opracowanie kluczowego elementu całej gry dzielnicowej: scenariusz i narracja | 10 000,00 PLN |
Rejestracja obrazów 360 i filmów 360 | 200 panoram i 30 filmów panoramicznych | 60 000,00 PLN |
Utworzenie i opublikowanie gry dzielnicowej, zakup gogli VR i publiczna prezentacja | publikacja gry dzielnicowej mieszkańcom, zakup 5 szt gogli VR, publiczna prezentacja projektu | 10 000,00 PLN |
80 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przygotowanie scenariusza i interaktywnej narracji | Opracowanie kluczowego elementu całej gry dzielnicowej: scenariusz i narracja | I kw. 2023 |
Rejestracja obrazów 360 i filmów 360 | 200 panoram i 30 filmów panoramicznych | wiosna/lato 2023 |
Utworzenie i opublikowanie gry dzielnicowej, zakup gogli VR i publiczna prezentacja | publikacja gry dzielnicowej mieszkańcom, zakup 5 szt gogli VR, publiczna prezentacja projektu | do końca 2023 |
Galeria
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Projekt gry dzielnicowej w wirtualnej rzeczywistości pozwoli na przedstawienie dzielnicy Grzegórzki w ciekawej i interaktywnej formie, zachęcającej do poznania historii dzielnicy.
Wykorzystanie nowych technologii zwiększy zainteresowanie projektem oraz jego dostępność (strona www).