Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica I NR 31:

Pływająca galeria plenerowa „Para Butów” Van Gogha

Projekt odrzucony: Na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych oraz zapisów Uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, opiniuje się negatywnie projekt pn.: „PŁYWAJĄCA GALERIA PLENEROWA „PARA BUTÓW” VAN GOGHA” (BO.D1.31/22). HARMONOGRAM Istnieje realne zagrożenie, iż realizacja projektu wykroczy poza okres dwóch lat, gdyż obecny harmonogram nie przewiduje czasu potrzebnego na uzyskanie potrzebnych zgód, pozwoleń i rejestracji – zgodnie z opinią Zarządu Zieleni Miejskiej przy realizacji tego zadania potrzebne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę i pozwolenia konserwatorskiego (opinia Miejskiego Konserwatora Zabytków). Ponadto trzeba przewidzieć czas na zarejestrowanie jednostki (obiektu) pływającej w Rejestrze jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów REJA, przeprocedowanie wniosku (zgodnie z zał. Nr 1 do zarządzenia Nr 887/2019 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 24.07.2019 r. w sprawie zasad udostępniania urządzeń (pali) cumowniczych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa oraz zasad rezerwacji takich urządzeń a także rezerwacji nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa pod lokalizację urządzeń (pali) cumowniczych dla jednostek pływających) zakończone podpisaniem umowy najmu pali oraz czas na dokonywania wszelkich zakupów towarów i zamawianie usług zgodnie z procedurami Prawa Zamówień Publicznych i określonymi w nich terminami. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż jednym z wymaganych załączników do wniosku o udostępnienie pali cumowniczych jest uzyskanie pozytywnej opinii Plastyka Miasta zawierającej ocenę jednostki pływającej/obiektu pływającego pod względem formy plastycznej i wkomponowania w otoczenie. W dniu 28 lipca 2022 r. została już wydana przez Plastyk Miasta, na podstawie opisu i wizualizacji od Wnioskodawcy, opinia NEGATYWNA na potrzeby oceny formalno-prawnej zamysłu projektu pn. „Pływająca Galeria Plenerowa „Para Butów” Van Gogha” - stworzenia galerii plenerowej umieszczonej na pływającej platformie, wzdłuż Bulwarów Wiślanych w Krakowie. Zatem projekt jest sprzeczny z § 2 ww. Uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa. DOSTĘPNOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO W ocenie Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rezultat projektu będzie dostępny dla publiczności w bardzo ograniczonym wymiarze. Platforma będzie miała po obrysie zewnętrznym 54 m2 (12mx4,5). Powierzchnia ta zostanie jeszcze zmniejszona po zabudowaniu brzegów szkłem i po ustawieniu istotnych elementów aranżacji. Zgodnie z koncepcją galerię będzie mogło zwiedzać jednocześnie 6 osób, które będą mogły kontemplować sześć reprodukcji jednego obrazu i cztery filozoficzne podpisy-komentarze do oryginalnego obrazu. Wbrew założeniem Wnioskodawcy, na platformę nie można ustanowić swobodnego dostępu, gdyż realizator zadania będzie ponosił odpowiedzialność za życie i zdrowie oglądających, a to oznaczałoby konieczność opłacenia nadzoru nad wstępem osób na platformę. Ponadto, na podstawie przedstawionej wizualizacji, możliwość dostępu do reprodukcji jest mocno ograniczona i niebezpieczna dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi i wzroku (co jest niezgodne z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Dz.U z 2020 poz. 1062, z późn. zm.). Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego uważa, że bezpieczniej byłoby umieścić przedmiotową galerię na lądzie na bulwarach, a nie w korycie rzeki. W sytuacji zlokalizowania platformy na bulwarach niskich trzeba będzie wywozić ją w bezpieczne miejsce w chwili wydania przez IMGW ostrzeżenia o możliwym przekroczeniu stanu ostrzegawczego na Wiśle w Krakowie. Kapitan jednostki będzie musiał sprawować bezpośredni nadzór nad platformą podczas wezbrań na rzece oraz sprawnie zrealizować opracowany wcześniej plan operacyjny ochrony przed powodzią jednostki pływającej, uzgodniony z PGW Wody Polskie, Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz z Urzędem Żeglugi Śródlądowej. Plan ten musi przewidywać sposób przemieszczenia platformy holownikiem/pchaczem (wymagana umowa z właścicielem holownika) w bezpieczne miejsce cumowania wyznaczone przez Dyrektora UŻŚ w zarządzeniu nr 1/2019 w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków lub na czas powodzi wyciągnąć platformę na ląd i przemieścić w bezpieczne miejsce. Zatem zadanie nie może być zrealizowany na podst. § 17ust. 1 pkt 1 z uwagi na niespełnienie warunku ogólnodostępności. KOSZTORYS Po wnikliwej analizie kosztów przedstawionych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu, gdyż Wnioskodawca nie uwzględnił istotnych składników realizacji przedsięwzięcia, które wpłyną na podwyższenie wartości końcowej przedsięwzięcia, w tym m.in. następujących kosztów: - zatrudnienia kierownika statku (obiektu) – odpowiedzialnego na mocy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (§ 1.02. Kierownik statku ww. Rozporządzenia) za bezpieczeństwo jednostki, ludzi i mienia – roczny koszt zatrudnienia takiej osoby (przy przyjęciu obowiązującej w 2022 roku miesięcznej płacy minimalnej 3 010 zł brutto) wynosi rocznie 36 120 zł (brutto), - zatrudnienia osoby pilnującej lub firmy ochroniarskiej (z uwagi na wymogi bezpieczeństwa) – wydatek ten (na podstawie analogicznych kosztów osób pilnujących sporządzonych przez Galerię Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”)– przy założeniu dostępności obiektu przez 8 godzin dziennie i jednej osobie pilnującej, w skali miesiąca wyniesie ponad 8 500 zł, co w skali roku urasta do kwoty 103 000 zł (tylko te 2 kwoty sprawiają, że maksymalna wartość zadania przekroczy próg dla projektu dzielnicowego w dzielnicy I, czyli 504 321,40 zł. - przyłączenia prądu – zgodnie z opinią Zarządu Dróg Miasta Krakowa, o zasilanie w energię elektryczną dla planowanej platformy należy wystąpić do TAURON i zasilić przedmiotową platformę analogicznie jak barki gastronomiczne. Urządzenia oświetleniowe (lampy) zlokalizowane na bulwarach są pozbawione energii elektrycznej w ciągu dnia, natomiast z opisu projektu wynika, że dla ekspozycji, kamer oraz systemu multimedialnego dostarczanie energii będzie potrzebne całodobowo. Przyłącze prądu jest potrzebne także do oświetlenia obiektu pływającego na postoju (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych), - kosztów konserwacji (w przypadku aktów wandalizmu czy wpływu czynników atmosferycznych) oraz sprzątania, - opłat z tytułu dzierżawy gruntów pod wodami płynącymi do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (zgodnie z art, 261 ust. 1 pkt 6) i 7) ustawy Prawo wodne- grunty pokryte wodami stanowiące własność Skarbu Państwa, niezbędne do prowadzenia przedsięwzięć związanych m.in. z: uprawianiem rekreacji, turystyki, oddaje się w użytkowanie za opłatą roczną) oraz opłat miesięcznych z tytułu najmu pali cumowniczych do Zarządu Zieleni Miejskiej (na podstawie Zarządzenia PMK nr 1887/2019 z dnia 24.07.2019r. zał. 4 – Cennik) - obie umowy generują dodatkowe koszty, które należy uwzględnić przy planowaniu środków na realizację i utrzymanie platformy, - kosztów ubezpieczenia - z uwagi na brak dokumentacji technicznej projektu nie sposób dokładniej ocenić wartości polisy, choć będzie ona opiewała z pewnością na wysokie kwoty ze względu na kruchość materiału przy tworzeniu Galerii – rzeczy szklane zwykle mają podwójną stawkę ubezpieczenia - oraz ekspozycję prezentowaną w ogólnodostępnej przestrzeni a także bliskość wody) Teren przy rzece Wiśle w Krakowie jest obszarem szczególnego zagrożenia powodzią i dzierżawca jakiegokolwiek obiektu pływającego, w przypadku wystąpienia wezbrania powodziowego, będzie zobowiązany do usunięcia obiektu w bezpieczne miejsce na własny koszt. PGW Wody Polskie z tego tytułu nie będzie ponosiło jakiejkolwiek odpowiedzialności lub kosztów z tym związanych, wobec tego koszty te będzie musiał ponieść realizator projektu. Zatem zadanie nie może być zrealizowane na podst. § 17ust. 1 pkt 2 z uwagi na przekroczenie limitu kosztów określonego w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu dla projektów dzielnicowych. LOKALIZACJA Wskazana lokalizacja pływającej platformy znajduje się na działce nr 99/1 S-14, będącej w trwałym zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Zgodnie z art. 211 ust 2 Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U.2021.0.2233 t.j.) – „Wody morza terytorialnego, morskie wody wewnętrzne, śródlądowe wody płynące oraz wody podziemne stanowią własność Skarbu Państwa.” Wisła jest śródlądową wodą płynącą, więc stanowi własności Skarbu Państwa, co wprost oznacza, że grunty pod wodami płynącymi nie należą, ani nie są we władaniu Miasta. Zatem projekt jest sprzeczny z § 17ust. 1, pkt 7) Uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. DODATKOWO Pod względem merytorycznym projekt NEGATYWNIE ZAOPINIOWAŁA zarówno Plastyk Miasta jak i Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” – instytucja zajmująca się prezentowaniem i propagowaniem sztuki współczesnej. Plastyk Miasta argumentując swoje stanowisko napisała m.in.: iż stworzenie „Galerii Plenerowej” na platformie pływającej, szczelnie odgrodzonej od widzów ze wszystkich stron (zgodnie z opisem i wizualizacją) jest zaprzeczeniem działania sztuki w przestrzeni miejskiej, której największym walorem jest możliwość swobodnego, często multisensorycznego doświadczania sztuki w niekonwencjonalny sposób, w przeciwieństwie do koncepcji preferowanych przez instytucje muzealne. Przedstawianie cyfrowej reprodukcji obrazu „Para butów” Vincenta van Gogh, jednego z najbardziej znanych, rozpoznawalnych i cenionych malarzy XX wieku, którego twórczość nie wymaga popularyzacji i dodatkowych prezentacji, nie realizuje podstawowych założeń działań sztuki w przestrzeni publicznej. Ograniczenie możliwości obcowania z artefaktem na rzecz reprodukcji, która ze swojej natury jest niedoskonałym powieleniem obrazu w technice drukarskiej, jest sprzeczne z założeniami projektów site-specific.” Galeria Sztuki Współczesnej ,,Bunkier Sztuki", podtrzymała wydaną w 2020 roku, negatywną opinię do projektu Galerii plenerowej ,,Para butów”, podnosząc, iż projekt ten cechuje trudność w odbiorze i niskie walory artystyczne. Założona przez autora istotna dla projektów w przestrzeni publicznej wartość edukacyjna również nie będzie podlegać egzekucji, gdyż zaproponowana forma nie została opracowana z myślą o potrzebach przyszłych odbiorców. Prezentacja interpretacji tworzonych przez największych intelektualistów takich jak Derrida, Heidegger czy Schapiro w zaproponowanej formie, poza osobami zawodowo zajmujących się historią sztuki i filozofią, dla szerszego grona odbiorców byłaby niezrozumiała a projekty tego typu powinna jednak charakteryzować inkluzywność. Istnieje obawa, że zamiast założonej formy wysokiej rozrywki kulturalnej i intelektualnej oraz nie utylitarności tej architektury, platforma będzie pełniła rolę jedynie punktu widokowego na Wiśle. Gmina Miejska Kraków przy realizacji swoich zadań zarówno obligatoryjnych, jak i fakultatywnych, musi się opierać na zasadach określonych w ustawach, m.in: o finansach publicznych oraz na Prawie Zamówień Publicznych. Przy dokonywaniu wydatków publicznych, także tych w ramach budżetu obywatelskiego, obowiązują zasady: celowości, oszczędności, efektywności, terminowości, zgodności z zaciągniętymi zobowiązaniami. Art. 44. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (stan prawny aktualny na dzień: 28.07.2022 Dz.U.2021.0.305 t.j.) określa Zasady ponoszenia wydatków publicznych. W świetle wyżej wymienionych opinii cząstkowych, zwłaszcza opinii merytorycznych oraz samodzielnej analizy Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przedmiotowy projekt nie spełnia podstawowej zasady określonej w ww. artykule 44, ust. 3, pkt 1), ppkt a) Ustawy o finansach publicznych tzn. nie pozwala otrzymać najlepszych efektów z danych nakładów, gdyż poniesione nakłady (planowana wyjściowa kwota 460 000 zł, która z pewnością, co zostało wyżej wywiedzione jest zdecydowanie zaniżona) znacznie przewyższą spodziewany efekt kulturalny, artystyczny i wizerunkowy. Podjęcie realizacji tego projektu zrodziłoby wręcz obawę o straty wizerunkowe dla Krakowa, jako Miasta rozrzutnego i trwoniącego pieniądze na niezrozumiałe projekty w bardzo trudnej sytuacji gospodarczej miasta, kraju i całego świata. Ciągnąca się pandemia i pogarszający stan zdrowia społeczeństwa, bezpośrednie sąsiedztwo z krajami w stanie wojny, zerwanie łańcuchów dostaw i bardzo wysoka inflacja nakazują jeszcze dokładniejsze przyglądanie się proponowanym do realizacji zadaniom.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica I Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Dodatkowe lokalizacje: Preferowana lokalizacja zaznaczona pinezką. Dopuszczalna każda inna. Zakładana zmiana lokalizacji w trakcie użytkowania.

Opis projektu

Reprodukcje obrazu „Para butów” van Gogha zostaną umieszczone na pływającej platformie tworząc niewielką otwartą galerię plenerową. Przy stanowiskach z reprodukcjami, znajdzie się tekst interpretujący obraz lub odnoszący się do poprzedniej interpretacji tego obrazu. Pierwsza i ostatnia reprodukcja będą go pozbawione, interpretacja w pełni należeć będzie do odbiorcy.

 
Sześć reprodukcji tego samego obrazu oraz fakt, że są reprodukcjami, ma pozbawić dzieło sztuki ciężaru jego wielkości i przypisanej a priori wysokiej wartości, tak by nie przytłaczało sobą odbiorcy, a tym samym pozwoliło na nieskrępowaną podróż w obraz i różne jego interpretacje. W ten sposób wykluczając własność i niepowtarzalność prezentowanego dzieła sztuki, staje się ono bardziej tymczasową „własnością” - partnerem na wyłączność, każdoczesnego odbiorcy. Dodatkowo wielość reprodukcji jednego obrazu oraz otwarty charakter galerii, może sprzyjać indywidualnej interakcji z obrazem ze względu na jego większą dostępność. Przywiązanie jednej reprodukcji obrazu do jednej interpretacji umożliwi przyglądanie się obrazowi w trakcie słuchania lub czytania odnoszącej się do niego interpretacji.
 
Obraz Vincenta van Gogha „Para butów” stanie się przyczynkiem do podróży w świat interpretacji sztuki, prawdy w sztuce oraz roli, którą pełni w odbiorze sztuki: twórca, dzieło i interpretator. Do podróży tej wprowadzi nas R. Ingarden, a następnie zostaną przedstawione interpretacje obrazu „Para butów” Vincenta van Gogha dokonane przez M. Heideggera oraz M. Schapiro, które dalej stały się przyczynkiem do głośnej dyskusji dotyczącej granic interpretacji i jej prawomocności. Do tej dyskusji dołączy J. Derrida.
Poszczególnym interpretacjom obrazu towarzyszyć będą wyjaśnienia pojawiających się w nich terminów, kontekstów i zagadnień filozoficznych.
 
Obrys galerii wytyczą panele z matowego szkła profilowego. Każda z sześciu jednakowych reprodukcji obrazu zostanie  umieszczona wewnątrz szklanego prostopadłościanu z grubego szkła o wymiarach około: 280cm/100cm/50cm. Dodatkowo w galerii umieszczonych zostanie kilka szklanych sześcianów – siedzisk.
 
Projekt jest częścią większej całości - ścieżki filozoficznej Romana Ingardena zlokalizowanej wzdłuż brzegów Wisły. Na ścieżce filozoficznej tematem wspólnej refleksji będą: sztuka, człowiek, przedmiot, czas, sacrum, historia, cywilizacja, natura i muzyka. Każdy z tematów będzie przypisany do konkretnego obiektu na ścieżce.
Zagadnienie sztuki będzie reprezentowane przez galerię plenerową, w której znajdą się reprodukcje obrazu Vincenta van Gogha „Para butów”.
 
W przyszłych edycjach budżetu obywatelskiego, jako kontynuację do omawianego przystanku ścieżki, będziemy chcieli ulokować kilka reprodukcji dzieł różnych artystów w całym mieście. Wybrane reprodukcje obejmować będą różnych twórców, style i techniki. Towarzyszyć im będą krótkie wprowadzenia w formie tekstu - po wcześniejszym sczytaniu kodu QR. Reprodukcje mogą być wykonane na różnego rodzaju nośnikach: płótno, mural czy billboard. Zlokalizowane byłyby w miejscach ogólnodostępnych do których w jakiś sposób będą nawiązywać swoją formą, tematem czy techniką. Dla przykładu: mural „La gare de Perpignan” Salvadora Dali na stacji PKP Płaszów czy billboard „Corrida: La mort du torero” Pablo Picasso przy Tauron Arenie.
 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Przedstawiony projekt ma na celu dostarczenie formy rozrywki kulturalnej i intelektualnej pomyślanej tak, by rozszerzać spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość i na podstawowe zagadnienia filozoficzne oraz zaoferować dodatkowe narzędzia do interpretacji sztuki i otaczającego nas świata.

Projekt jest również próbą uczynienia z przestrzeni publicznej miejsca refleksji nad sztuką, człowiekiem i światem, tak aby mogła być obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.

Projektowi towarzyszy również chęć wprowadzenia w mieście nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla silnie obecnej w przestrzeni miejskiej architektury użytkowej.

Realizując przedstawiony projekt, pragniemy wzbogacić nadbrzeże Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać: rowerem, statkiem czy pieszo. Miejsc, w których można spędzić kilka chwil, by wypocząć i znaleźć w nich odmianę od przestrzeni, w której na co dzień przebywamy.

Projekt ma również służyć uczynieniu Krakowa dialogizującym miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zapowiadając się wzajemnie, przez co czynią miasto bardziej wciągające, zaskakujące i wieloznaczne.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koncepcja opracowanie koncepcji oraz dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji 70 000,00 PLN
Zakup platformy Zakup i transport platformy pływającej o wymiarach około 12mx4,5m 90 000,00 PLN
Prace adaptacyjne Adaptacja platformy na potrzeby galerii. 120 000,00 PLN
Wyposażenie galerii Wykonanie szklanych sześcianów i reprodukcji obrazu Van Gogha "Para butów" 140 000,00 PLN
Prace dodatkowe Montaż kamer i oświetlenia 10 000,00 PLN
Przygotowanie materiałów wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych wraz z nagraniem lektora. Strona www. 30 000,00 PLN
460 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Koncepcja opracowanie koncepcji, opracowanie projektu, przygotowawczych prac budowlanych 2023
Zakup platformy Zakup platformy 2023
Prace montażowe wykonanie prac budowlanych i wyposażenie galerii 2023

Galeria

powrót