Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XVI NR 37:

Monitoring dla osiedla - Bezpieczne Planty

Projekt odrzucony: Dla wskazanej w projekcie lokalizacji: os. Strusia 6-7 (plac zabaw) wykonano analizę zdarzeń przestępczych na podstawie danych z Komendy Miejskiej Policji w Krakowie. W roku 2021 odnotowano 6 przestępstw na analizowanym obszarze (brak przestępstw w bezpośrednim sąsiedztwie bloku 6-7) 2 kradzieże, 2 zniszczenia cudzej rzeczy 2 przestępstwa inne. Do marca 2022 roku zarejestrowano 6 zdarzeń przestępczych (brak przestępstw w bezpośrednim sąsiedztwie bloku 6-7) 3 kradzieże z włamaniem, 2 zniszczenia cudzej rzeczy, 1 przestępstwo inne. Poniżej mapy z lokalizacją zdarzeń przestępczych w latach 2021-2022. (brak możliwości wklejenia w cms) Przestępczość w rejonie osiedla Strusia, systematycznie spada od wielu lat ( w 2016 roku było 25 przestępstw, w 2018 odnotowano 13 zdarzeń), i wbrew opinii autora projektu nie występuje w przywołanej przez niego lokalizacji. W 2021 roku Straż Miejska Miasta Krakowa zarejestrowała 163 wykroczenia. W 2022 roku do marca odnotowano 26 wykroczeń. Poniżej mapa z lokalizacją wykroczeń w latach 2021-2022. (brak możliwości wklejenia w cms) Poniżej zestawiono strukturę wykroczeń: L.p. Klasyfikacja wykroczenia 2021 2022 1 Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi 39 5 2 Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji 2 4 3 Wykroczenia przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym 1 0 4 Wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej 40 9 5 Wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu 17 1 6 Wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego 27 2 7 Wykroczenia przeciwko zdrowiu 37 5 SUMA 163 26 Do Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie w 2021 roku przewieziono 51 osób, w 2022 roku (do marca włącznie) 12 osób. Wykroczenia zarejestrowane przez Straż Miejską Miasta Krakowa nie koncentrują się w rejonie wskazanym przez pomysłodawcę projektu. KOSZTY Szacunkowa kwota w wysokości 110 000,00 zł zgodnie z obecnymi cenami nie pokryłaby kosztów rozbudowy monitoringu i podłączenia do sieci światłowodowej. Zgodnie z wycena przygotowaną przez wykonawcę istniejącego systemu monitoringu, najniższa kwota pozwalająca na realizację zadania w tym roku, przy założeniu, że nie pojawią się problemy np. przy rozpoczęciu prac ziemnych to kwota około 170 000 zł. Jeżeli obecny zrost cen zostanie utrzymany, zgodnie z pozyskanymi szacunkami kwota pozwalająca na realizację zadania w przyszłym roku to około 190 000 zł. PODSUMOWANIE Na analizowanym terenie znajduje się 17 kamer monitoringu należących do innych podmiotów, a w bezpośrednim sąsiedztwie bloku nr 6-7 os. Strusia znajdują się 3 kamery, z których Policja może skorzystać zgodnie z nadanymi jej w ustawie uprawnieniami. Poniżej zamieszczono mapę z rozmieszczeniem kamer znajdujących się na analizowanym terenie. Jednocześnie podkreślić należy, że postulowanie instalacji kamer jako środka mającego przeciwdziałać głośnemu zachowaniu jest czystym populizmem, całkowicie oderwanym od rzeczywistości i ram prawnych w jakich funkcjonuje samorząd. Kamery monitoringu wizyjnego nie rejestrują głosu, gdyż uprawnienia do tego mają jedynie służby w wyjątkowych sytuacjach. Operator systemu monitoringu nie jest w stanie stwierdzić , że ktoś się zachowuje głośno, nie zostanie to również zarejestrowane na nagraniu z monitoringu. Nie jest także w stanie stwierdzić jednoznacznie ( co jest wymagane do ukarania ) co spożywa osoba na ławce , a więc nawet jej późniejsze wezwanie do złożenia zeznań – bez przyznania się takiej osoby do winy nie doprowadzi do nałożenia na nią mandatu karnego. Monitoring wizyjny jest jedynie elementem budowy bezpieczeństwa przestrzeni publicznej a nie jej gwarantem. Ustawa o samorządzie gminnym – art. 9a ust 1 stwierdza, że monitoring wizyjny należy stosować „(…) jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) „(…) Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami”. Ponadto jednoznacznie wskazano w ww. akcie, że wszelkie zagrożenia na jakie powołuje się administrator danych monitoringu wizyjnego muszą mieć charakter realny i rzeczywisty a nie dorozumiany, nie mogą to być zdarzenia prognozowane do wystąpienia w przyszłości ( czyli nie można budować kamer „na zapas” ), nie wolno opierać się wyłącznie na zdarzeniach, które miały miejsce w przeszłości. W tym przypadku przesłanki do budowy systemu monitoringu nie istnieją. Dodatkowo wskazać należy stanowisko Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych ( European Data Protection Board ), która w przygotowanym opracowaniu „Wytyczne w sprawie przetwarzania danych osobowych przez urządzenia wideo” jednoznacznie wskazuje, że nie należy montować systemów nadzoru wizyjnego w miejscach służących rekreacji i rekonwalescencji, bez absolutnie uzasadnionej przyczyny. W budowie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej wyważyć należy troskę o bezpieczeństwo z równorzędnym prawem do prywatności osób przebywających na danym terenie. O ile troska o bezpieczeństwo może być przyczyną do tak dalekiej ingerencji w prawo do prywatności obywateli jakim jest instalacja kamer monitoringu, to jednak musi ona być reakcją na stałe i niedające się usunąć zagrożenia. Dodatkowo zauważyć należy, że twierdzenie, że „Smoczy Skwer” jest objęty miejskim monitoringiem wizyjnym nie jest prawdą. Przedstawiona powyżej mapa ( brak możliwości wklejenia w cms) wskazuje, że na tym terenie istnieje mnóstwo kamer należących do prywatnych podmiotów, do każdej z nich dostęp mają funkcjonariusze policji, i obraz z każdej z nich mogą oni wykorzystać w swojej pracy. Jak zauważa sam autor projektu nawet po przywróceniu tego zadania w ubiegłych latach – wbrew stanowisku Wydziału, projekt ten nie cieszył się wystarczającym poparciem, co stoi w sprzeczności z przywoływanymi przez autora projektu tezami o potrzebie społecznej w tym zakresie. W razie potrzeby Wydział udostępni uzasadnienie w formacie zawierającym elementy graficzne obrazujące dokonane analizy.

Edycja Budżet Obywatelski 2022 Projekt lokalny - Dzielnica XVI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Bieńczyce, os. J.Strusia, blok 6 -7, Planty Bieńczyckie, plac zabaw

Opis projektu


Wykonanie  monitoringu miejskiego, który obejmie swym zasięgiem plac zabaw przed blokiem numer 6 do bloku numer 7. Inicjatywa dopuszcza rozwiaznia oparte o inna technologie niż swiatłowód

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt monitoringu miejskiego wygrał w poprzedniej edycji Budżetu Obywatelskiego. Zdobył 336 punktów w edycji Budżetu Obywatelskiego 2020, jednak z powodu braku środków, został zastąpiony przez projekt , który miał mniej punktów i jego koszt realizacji był niższy. Warto nadmienić,że w/w projekt dotyczył bezpieczeństwa. Jednoznacznie, wybory mieszkańców wskazują na wolę mieszkańców, żeby realizować  projekty poprawiające bezpieczeństwo. W edycji BO 2021 też był w czołowce projekt
W tym miejscu Plant Bieńczyckich dochodzi do zakłócania porządku publicznego, ciszy nocnej przez duże grupy osób przesiadujące na ławkach i spożywające alkohol. Szczególnie w okresie wiosenno-letnim. Komisariat policji numer VII prowadzi działania mające wyeliminować gromadzenie się osób, grup spożywających alkohol i zakłócających porządek publiczny i cisze nocną. Jednak policja nie może na stałe postawić w tym miejscu policjanta. W związku z tym, monitoring w tym miejscu wydatnie wspomógłby, działania Policji.
Planty Bieńczyckie to główne miejsce wypoczynku dla mieszkańców dzielnicy, zielny salon naszej dzielnicy, biegnący przez całą dzielnicę XVI Bieńczyce. 
Kolejnym argumentem za jest to,że w innych częściach Plant Bieńczyckich jest monitoring: os. Przy Arce blok 5 oraz blok 4, obok Przedszkola Samorządowego 142, os. Kazimierzowskie blok 7 oraz 8 w pobliżu Szkoła i Przedszkole, plac zabaw po stronie os. Jagiellońskie, obok bloku 10,  Szkoły Podstawowej numer 101. Układ urbanistyczny w tych miejscach jest taki sam jak w przypadku os. J.Strusia  bl.6 oraz bl. 7, przedszkole samorządowe numer 120 jest w odległości około 70 metrów od tego miejsca. Bloki 10 piętrowe, super jednostki, ponad 350 mieszkań w jednym bloku tego typu.Przed blokami place zabaw dla dzieci.
Mieszkańcy wnioskują o objęcie tego terenu nadzorem monitoringu miejskiego. Sprawy zakłócania porządku są zgłaszane rzadko w stosunku do częstotliwości ich
występowania. Mieszkańcy motywują to obawą o swoje bezpieczeństwo, które jak uzasadniają może być zagrożone przez osoby spożywające alkohol i często zachowujące się głośno i agresywnie. Patrole policji i straży miejskiej są nieskuteczne, bo po interwencji, osoby najczęściej kontynuują libacje. Opisane zajścia mają miejsce obok placu zabaw, w odległości ok 10 metrów od miejsca znajduje sie "Smoczy Skwer",ulubione miejsce zabaw dzieci z os. J.Strusia, os. Kalinowego, obok chodniki oraz alejki prowadzące do kościoła św. Józefa na osiedlu Kalinowym.
Wspomniany "Smoczy Skwer" jest objęty monitoringiem, dzięki temu jest miejscem bezpiecznym i przyjznym, z którego chętnie korzystaja mieszkancy.
Osiedle J. Strusia boryka sie z problemem niszczenia fasad blokow przez nielegalne graffiti, które z kolei często są niszczone, pokrywane wulgarnymi słowami .
Teren jest uzbrojony,jest światłowód doprowadzony do "Smoczego Skweru", ok. 50 metrów do miejsca niebezpiecznego, 70 do skweru Józefa Strusia.
Propozycje objecia monitoringiem tej częsci Plant Bieńczyckich poparli policjanci z Komisariatu Policji numer VII w czasie spotkania z mieszkańcami oraz członkami Rady Dzielnicy XVI , które odbyło się 6 czerwca 2019 r., o godzinie 17.00 w MDK "Korczak". Spotkanie dotyczyło bezpieczeństwa w rejonie Plant Bieńczyckich

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
wykonanie projektu i realizacja zadania przygotowanie dokumentacji, zakup, sprzetu, wykonanie zadania 110 000,00 PLN
110 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt i realizacja wykonanie projektu i realizacja zadania 2023

Galeria

powrót