Uwolnić autobusy na ul. Powstańców Wielkopolskich
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Powstańców Wielkopolskich
Krótki opis projektu
Uwolnienie z zatorów autobusów na ul. Powstańców Wielkopolskich - poprzez zmianę geometrii (przebudowę) jezdni.
Opis projektu
Projekt zakłada zmianę geometrii (przebudowę) jezdni w rejonie wylotu ul. Kiełkowskiego poprzez „ścięcie” wybrukowanej powierzchni tuż przy tym skrzyżowaniu poszerzając jezdnię kosztem nieużywanego wybrukowania (wizualizacja graficzna nr 2 – przedstawiająca zakres przebudowy). Powyższe rozwiązanie ma na celu poszerzenie pasa ruchu, co pozwoli na wykorzystanie go przez autobus na dłuższym odcinku przy włączaniu się do ruchu z przystanku. Jest to również wyjście naprzeciw i uprzednie przygotowanie geometrii jezdni w taki sposób, aby infrastrukturalnie mieć już wszystko gotowe w przypadku, gdy możliwa będzie zmiana organizacji ruchu i wydłużenie buspasa od skrzyżowania z ul. Kuklińskiego w kierunku skrzyżowania z ul. Wielicką, będącego kontynuacją planowanej budowy buspasa w ciągu ul Nowohuckiej do skrzyżowania z ul. Kuklińskiego. (odrębny projekt realizowany przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, dostępny tutaj: https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/budowa-buspasa-w-ciagu-ulicy-nowohuckiej-na-skrzyzowaniu-z-ulica-kuklinskiego).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Ul. Nowohucka oraz ul. Powstańców Wielkopolskich jest bardzo istotnym ciągiem komunikacyjnym w południowej części Krakowa. Przenosi ona duży ruch zarówno indywidualny jak i autobusowy łącząc Podgórze z Nową Hutą. Obecnie w godzinach szczytu ulica ta notuje regularnie duże korki w wielu punktach. Sprawia to, że czas podróży autobusem jest mocno wydłużony i podróż komunikacją zbiorową nie ma żadnej przewagi nad wyborem własnego samochodu. Jest wręcz przeciwnie: ze względu na estakady autobusy zjeżdżają na dolne poziomy skrzyżowań i tracą jeszcze więcej czasu. Tę sytuację należy zmienić: ciąg Podgórze - Nowa Huta może być świetnym połączeniem dla autobusów, także tych przyspieszonych. Obecnie jeżdżą tędy trzy linie "długodystansowe": 174, 178 i 578, jednak doświadczają ogromnych opóźnień, więc wielu potencjalnych pasażerów tych linii wybiera połączenia tramwajowe przez centrum lub własny samochód.
Wg informacji otrzymanych od Zarządu Dróg Miasta Krakowa na rok 2024 planowana jest budowa buspasa na skrzyżowaniu ul. Kuklińskiego z ul. Nowohucką, pod nazwą "Buspas w ciągu ul. Nowohuckiej na skrzyżowaniu z ul. Kuklińskiego" (projekt dostępny tutaj: https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/budowa-buspasa-w-ciagu-ulicy-nowohuckiej-na-skrzyzowaniu-z-ulica-kuklinskiego). Jest to dobry krok do poprawy płynności przejazdu autobusów przez to skrzyżowanie i zmniejszenie ich opóźnień, jednak nie wyeliminuje ich całkowicie. Poniższy projekt jest jednym z pierwszych kroków, jakie można wykonać w celu poprawy sytuacji autobusów na całym ciągu ulic Powstańców Wielkopolskich i Nowohuckiej.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Realizacja zadania | Wykonanie prac budowlanych w terenie | 510 000,00 PLN |
Projekt przebudowy | Wykonanie projektu przebudowy i uzyskanie wszelkich uzgodnień | 130 000,00 PLN |
640 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt przebudowy | Wykonanie przebudowy i uzyskanie wszelkich uzgodnień | 2024 |
Realizacja zadania | Wykonanie prac budowlanych w terenie | 2025 |