Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 2:

ZIELONE TOROWISKO - ul. Kapelanka

Projekt odrzucony: Projekt zakłada stworzenie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych przy ul. Kapelanka. Przedmiotowy projekt został poddany ocenie merytoryczno-prawnej oraz wysłany do opinii różnych jednostek zewnętrznych. Zgodnie z opinią Zarządu Dróg Miasta Krakowa torowisko we wskazanej lokalizacji wykonane jest w konstrukcji podsypkowej. Oznacza to, że wymaga ono cyklicznych prac utrzymaniowych, takich jak m.in. podbijanie stabilizacyjne toru. Do tego typu prac konieczne jest stosowanie jako zabudowę pasa torowego zasypki tłuczniowej. Z tego powodu zamiana torowiska klasycznego na torowisko zielone wymaga zmiany całej konstrukcji na konstrukcję bezpodsypkową. Na dzień dzisiejszy torowisko Kapelanka nie jest w stanie klasyfikującym go do kapitalnego remontu, bądź modernizacji. Zgodnie z zapisami uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 lutego 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. W związku z powyższym projekt zostaje odrzucony.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

360 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Kapelanka

Krótki opis projektu

Stworzenie pierwszego w Krakowie zielonego torowiska z wykorzystaniem maty rozchodnikowej. Rozchodnik to sukulent, zdolny do gromadzenia wody w swoich liściach, w związku z czym, idealnie nadaje się do uprawy w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

Opis projektu


Każdego dnia ul. Kapelanka przejeżdżają setki tramwajów i dziesiątki tysięcy aut - kurz, hałas, spaliny to codzienność mieszkańców pobliskich bloków. Stworzenie zielonego torowiska z wykorzystaniem maty rozchodnikowej pozwoli choć trochę to zminimalizować. Powstanie kolorowy kobierzec, który nie tylko będzie ładnie wyglądał, ale także zwiększy tereny biologicznie czynne i wpłynie pozytywnie na adaptację miasta do zmian klimatu.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Rozchodnik to sukulent, roślina ciepłolubna i odporna na suszę, co ma ogromne znaczenie w dobie obecnych zmian klimatycznych. Mata z rozchodnikiem jest droższa niż trawa, ale łatwiej ją utrzymać. W przeciwieństwie do niej nie wymaga bowiem zabiegów pielęgnacyjnych takich jak koszenie, nawożenie czy nawadnianie.

Zalety zielonego torowiska z wykorzystaniem rozchodnika:
1. Redukcja zanieczyszczenia hałasem i wibracjami
Hałas na drodze wynosi średnio 60-70 decybeli. Torowisko tramwajowe obsadzone rozchodnikiem zapewnia redukcję hałasu o 10%.
2. Obniżenie temperatury powietrza.
Roślinność między szynami zmniejsza temperaturę nawet o 50%, co redukuje ryzyko odkształcenia toru.
3. Zwiększenie retencji wody
4. Oczyszczanie powietrza

Rozchodnik pochłania dwutlenek węgla i cząstki stałe, przechowując średnio 1,23 kg CO2 na m2 rocznie.
5. Estetyka
Maty rozchodnikowe mogą składać się z różnych gatunków sukulentów, przez co są niezwykle zróżnicowane pod względem koloru i okresu kwitnienia. 
6. Niskie koszty utrzymania: rozchodnik vs trawa
Zakładając, że przez 15 tygodni w roku trawa musi być podlewana trzy razy w tygodniu:
“Do koszenia trawy zasianej w obrębie projektowanego torowiska między skrzyżowaniem ulic Meissnera/Lema a pętlą w Mistrzejowicach w skali roku potrzebne byłoby 37 182 litrów paliwa. I to tylko do kosiarek (bez uwzględnienia paliwa na potrzeby transportu sprzętu, personelu oraz skoszonej trawy). Do jednorazowego podlania takiego trawiastego torowiska trzeba byłoby zużyć 123 970 l wody, co rocznie daje 5 578 650 litrów!” (https://www.krakow.pl/aktualnosci/257249,26,komunikat,rozchodniki_zamiast_trawy__czyli_torowisko_na_miare_nowoczesnego_miasta.html)
Zdjęcia: sempergreen.com

Autorka projektu: Paulina Poniewska

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Mata rozchodnikowa Mata pokryta sukulentami 250 000,00 PLN
Realizacja 100 000,00 PLN
Projekt 10 000,00 PLN
360 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt, wykonanie 2024-2025

Galeria

powrót