ZIELONE TOROWISKO - ul. Kapelanka
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Kapelanka
Krótki opis projektu
Stworzenie pierwszego w Krakowie zielonego torowiska z wykorzystaniem maty rozchodnikowej. Rozchodnik to sukulent, zdolny do gromadzenia wody w swoich liściach, w związku z czym, idealnie nadaje się do uprawy w zróżnicowanych warunkach pogodowych.
Opis projektu
Każdego dnia ul. Kapelanka przejeżdżają setki tramwajów i dziesiątki tysięcy aut - kurz, hałas, spaliny to codzienność mieszkańców pobliskich bloków. Stworzenie zielonego torowiska z wykorzystaniem maty rozchodnikowej pozwoli choć trochę to zminimalizować. Powstanie kolorowy kobierzec, który nie tylko będzie ładnie wyglądał, ale także zwiększy tereny biologicznie czynne i wpłynie pozytywnie na adaptację miasta do zmian klimatu.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Rozchodnik to sukulent, roślina ciepłolubna i odporna na suszę, co ma ogromne znaczenie w dobie obecnych zmian klimatycznych. Mata z rozchodnikiem jest droższa niż trawa, ale łatwiej ją utrzymać. W przeciwieństwie do niej nie wymaga bowiem zabiegów pielęgnacyjnych takich jak koszenie, nawożenie czy nawadnianie.
Zalety zielonego torowiska z wykorzystaniem rozchodnika:
1. Redukcja zanieczyszczenia hałasem i wibracjami
Hałas na drodze wynosi średnio 60-70 decybeli. Torowisko tramwajowe obsadzone rozchodnikiem zapewnia redukcję hałasu o 10%.
2. Obniżenie temperatury powietrza.
Roślinność między szynami zmniejsza temperaturę nawet o 50%, co redukuje ryzyko odkształcenia toru.
3. Zwiększenie retencji wody
4. Oczyszczanie powietrza
Rozchodnik pochłania dwutlenek węgla i cząstki stałe, przechowując średnio 1,23 kg CO2 na m2 rocznie.
5. Estetyka
Maty rozchodnikowe mogą składać się z różnych gatunków sukulentów, przez co są niezwykle zróżnicowane pod względem koloru i okresu kwitnienia.
6. Niskie koszty utrzymania: rozchodnik vs trawa
Zakładając, że przez 15 tygodni w roku trawa musi być podlewana trzy razy w tygodniu:
“Do koszenia trawy zasianej w obrębie projektowanego torowiska między skrzyżowaniem ulic Meissnera/Lema a pętlą w Mistrzejowicach w skali roku potrzebne byłoby 37 182 litrów paliwa. I to tylko do kosiarek (bez uwzględnienia paliwa na potrzeby transportu sprzętu, personelu oraz skoszonej trawy). Do jednorazowego podlania takiego trawiastego torowiska trzeba byłoby zużyć 123 970 l wody, co rocznie daje 5 578 650 litrów!” (https://www.krakow.pl/aktualnosci/257249,26,komunikat,rozchodniki_zamiast_trawy__czyli_torowisko_na_miare_nowoczesnego_miasta.html)
Zdjęcia: sempergreen.com
Autorka projektu: Paulina Poniewska
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Mata rozchodnikowa | Mata pokryta sukulentami | 250 000,00 PLN |
Realizacja | 100 000,00 PLN | |
Projekt | 10 000,00 PLN | |
360 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt, wykonanie | 2024-2025 |