Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 2:

ZIELONE TOROWISKO - ul. Kapelanka

Projekt odrzucony: Projekt zakłada stworzenie zielonego torowiska z wykorzystaniem mat rozchodnikowych przy ul. Kapelanka. Przedmiotowy projekt został poddany ocenie merytoryczno-prawnej oraz wysłany do opinii różnych jednostek zewnętrznych. Zgodnie z opinią Zarządu Dróg Miasta Krakowa torowisko we wskazanej lokalizacji wykonane jest w konstrukcji podsypkowej. Oznacza to, że wymaga ono cyklicznych prac utrzymaniowych, takich jak m.in. podbijanie stabilizacyjne toru. Do tego typu prac konieczne jest stosowanie jako zabudowę pasa torowego zasypki tłuczniowej. Z tego powodu zamiana torowiska klasycznego na torowisko zielone wymaga zmiany całej konstrukcji na konstrukcję bezpodsypkową. Na dzień dzisiejszy torowisko Kapelanka nie jest w stanie klasyfikującym go do kapitalnego remontu, bądź modernizacji. Zgodnie z zapisami uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 lutego 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. W związku z powyższym projekt zostaje odrzucony.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

360 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Kapelanka

Krótki opis projektu

Stworzenie pierwszego w Krakowie zielonego torowiska z wykorzystaniem maty rozchodnikowej. Rozchodnik to sukulent, zdolny do gromadzenia wody w swoich liściach, w związku z czym, idealnie nadaje się do uprawy w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

Opis projektu


Każdego dnia ul. Kapelanka przejeżdżają setki tramwajów i dziesiątki tysięcy aut - kurz, hałas, spaliny to codzienność mieszkańców pobliskich bloków. Stworzenie zielonego torowiska z wykorzystaniem maty rozchodnikowej pozwoli choć trochę to zminimalizować. Powstanie kolorowy kobierzec, który nie tylko będzie ładnie wyglądał, ale także zwiększy tereny biologicznie czynne i wpłynie pozytywnie na adaptację miasta do zmian klimatu.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Rozchodnik to sukulent, roślina ciepłolubna i odporna na suszę, co ma ogromne znaczenie w dobie obecnych zmian klimatycznych. Mata z rozchodnikiem jest droższa niż trawa, ale łatwiej ją utrzymać. W przeciwieństwie do niej nie wymaga bowiem zabiegów pielęgnacyjnych takich jak koszenie, nawożenie czy nawadnianie.

Zalety zielonego torowiska z wykorzystaniem rozchodnika:
1. Redukcja zanieczyszczenia hałasem i wibracjami
Hałas na drodze wynosi średnio 60-70 decybeli. Torowisko tramwajowe obsadzone rozchodnikiem zapewnia redukcję hałasu o 10%.
2. Obniżenie temperatury powietrza.
Roślinność między szynami zmniejsza temperaturę nawet o 50%, co redukuje ryzyko odkształcenia toru.
3. Zwiększenie retencji wody
4. Oczyszczanie powietrza

Rozchodnik pochłania dwutlenek węgla i cząstki stałe, przechowując średnio 1,23 kg CO2 na m2 rocznie.
5. Estetyka
Maty rozchodnikowe mogą składać się z różnych gatunków sukulentów, przez co są niezwykle zróżnicowane pod względem koloru i okresu kwitnienia. 
6. Niskie koszty utrzymania: rozchodnik vs trawa
Zakładając, że przez 15 tygodni w roku trawa musi być podlewana trzy razy w tygodniu:
“Do koszenia trawy zasianej w obrębie projektowanego torowiska między skrzyżowaniem ulic Meissnera/Lema a pętlą w Mistrzejowicach w skali roku potrzebne byłoby 37 182 litrów paliwa. I to tylko do kosiarek (bez uwzględnienia paliwa na potrzeby transportu sprzętu, personelu oraz skoszonej trawy). Do jednorazowego podlania takiego trawiastego torowiska trzeba byłoby zużyć 123 970 l wody, co rocznie daje 5 578 650 litrów!” (https://www.krakow.pl/aktualnosci/257249,26,komunikat,rozchodniki_zamiast_trawy__czyli_torowisko_na_miare_nowoczesnego_miasta.html)
Zdjęcia: sempergreen.com

Autorka projektu: Paulina Poniewska

 

Galeria

powrót