UL. DŁUGA BEZ ZATRZYMAŃ TRAMWAJÓW
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Długa
Krótki opis projektu
CELEM PROJEKTU JEST ELIMINACJA ZATRZYMAŃ TRAMWAJÓW NA UL. DŁUGIEJ POPRZEZ UNIEMOŻLIWIENIE PARKOWANIA POJAZDÓW W MIEJSCACH, W KTÓRYCH NAJCZĘŚCIEJ DOCHODZI DO ZATRZYMAŃ
Opis projektu
Projekt polega na zapewnieniu płynnego przejazdu tramwajów ul. Długą poprzez uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Obecnie wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych. Część z tych miejsc jest potencjalnie konfliktowa i w związku z tym należy je zlikwidować. Potwierdzają to statystyki MPK za ostatnie lata, które są przerażające. Tylko w latach 2017-2023 doszło do 513 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej (!)
2023 - 55 zatrzymań tramwajów
2022 - 47 zatrzymań tramwajów
2021 - 52 zatrzymania tramwajów
2020 - 52 zatrzymania tramwajów
2019 - 94 zatrzymania tramwajów
2018 - 131 zatrzymań tramwajów
2017 - 82 zatrzymań tramwajów
RAZEM: 513 zatrzymań tramwajów w latach 2017-2023
Przez co najmniej 13 ostatnich lat różni urzędnicy z różnych jednostek próbują bezskutecznie zlikwidować problem, który przecież sami stworzyli, przebudowując ulicę Długą i tworząc ulicę o wąskim przekroju z linią tramwajową i licznymi zatokami parkingowymi, które znajdują się bardzo blisko linii tramwajowej - jak się okazuje zbyt blisko. Doprowadziło to w już sumie – jak czytamy w statystykach krakowskiego MPK – w latach 2010-2023 do blisko 1500 (!) zatrzymań komunikacji miejskiej na arterii łączącej Nowy Kleparz z Plantami. I są to tylko przypadki odnotowane, bo nagminnie dochodzi też do niezliczonych zatrzymań krótkich, 2-3 minutowych, które nie wliczają się do statystyk, a są stałym elementem życia komunikacyjnego na Długiej. Dlatego celem tego projektu jest eliminacja zatrzymań tramwajów na ul. Długiej poprzez uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Obecnie wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych. Z tych 112 miejsc część miejsc jest potencjalnie konfliktowych i w związku z tym należy je jak najszybciej zlikwidować.
Proponowane rozwiązania:
Wprowadzenie podwójnej ciągłej linii (P-4) na całym odcinku ulicy Długiej, a nie tylko jej części;
Zlikwidowanie możliwości parkowania w zatokach, w których najczęściej dochodziło do zatrzymań w latach - ul. Długa 63 i 70.
W roku 2023 odnotowano 55 zatrzymań na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji:
ul. Długa 7 - 5 razy
ul. Długa 23 - 3 razy
ul. Długa 32 - 6 razy
ul. Długa 34 - 4 razy
ul. Długa 63 - 4 razy
ul. Długa 70 - 4 razy
W roku 2022 odnotowano 47 zatrzymań na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji:
ul. Długa 3 - 3 razy
ul. Długa 60 - 4 razy
ul. Długa 63 - 3 razy
ul. Długa 70 - 3 razy
W roku 2021 doszło do 52 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji:
ul. Długa 22 - 3 razy
ul. Długa 32 - 3 razy
ul. Długa 39 - 4 razy
ul. Długa 49 - 3 razy
ul. Długa 50 - 3 razy
ul. Długa 70 - 3 razy
W roku 2020 doszło do 52 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji:
ul. Długa 1 - 3
ul. Długa 32 - 3
ul. Długa 34 - 3
ul. Długa 63 - 3
ul. Długa 70 - 3
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wbrew licznym zapewnieniom urzędników i podjęciu przez nich szeregu działań ul. Długa nadal stoi ok. 50 razy w ciągu roku (wg statystyk za ostanie 4 lata). Dane z ostatnich lat jasno pokazują, że rozwiązania zastosowane w ciągu ulicy Długiej nadal nie przyniosły oczekiwanych efektów, a zatrzymań tramwajów nie udało się wyeliminować. Mieszkańcy Krakowa mają prawo oczekiwać od władz miasta pewnego i punktualnego transportu publicznego. Mają też prawo oczekiwać, że ul. Długa będzie w końcu ulicą z faktycznym, a nie teoretycznym priorytetem dla komunikacji zbiorowej (w chwili obecnej priorytet ma de facto transport indywidualny). Mieszkańcy nie mogą też już dłużej ponosić na co dzień dotkliwych konsekwencji błędów, które popełniono przy projektowaniu i przebudowie ul. Długiej. Dlatego nadszedł czas, aby podjąć bardziej radykalne działania, które pozwolą zlikwidować możliwość zatrzymywania i parkowania pojazdów wzdłuż ul. Długiej w zatokach parkingowych konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Tym bardziej, że przez ostatnich 13 lat było naprawdę bardzo dużo czasu na skuteczne rozwiązanie tego problemu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Opracowanie organizacji ruchu i wykonanie prac w terenie | Realizacja zadania | 28 000,00 PLN |
28 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie organizacji ruchu i wykonanie prac w terenie | Realizacja zadania | 2025 |