Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 48:

Parking dla Wszystkich: Adaptacja Placu na Osiedlu Szkolnym

Projekt odrzucony: Propozycja zadania budżetu obywatelskiego zakłada budowę parkingu wraz z oświetleniem i monitoringiem, instalację bramy wjazdowej z automatyką oraz 1-2 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Zamierzona inwestycja obejmująca część działki nr 114 obr. 3 Nowa Huta znajduje się na terenie układu urbanistycznego Nowej Huty, wpisanego do rejestru zabytków pod numerem A-1132, decyzją z 30.12.2004r. Objęta jest również ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Centrum Nowej Huty” zatwierdzonego Uchwałą Nr XCII/1362/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 4.12.2013 (Dz.Urz.Woj.Małopolskiego z dnia 16.12.2013r., poz 7596) i znajduje się w obszarze oznaczonym na rysunku planu symbolem Uo.7.4 - teren zabudowy usługowej o podstawowym przeznaczeniu pod obiekty użyteczności publicznej z zakresu oświaty. Zgodnie z ustaleniami ww. planu w § 66 w ust. 2. W zakresie sposobu zagospodarowania ustala się: 1) dopuszczenie: a) lokalizacji elementów niezbędnych dla urządzenia i funkcjonowania terenu, takich jak: urządzenia budowlane, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej, miejsca postojowe, dojazdy i dojścia piesze niewyznaczone na Rysunku Planu, zieleń, obiekty małej architektury, b) utrzymania budynków o funkcji usługowej nie związanej z przeznaczeniem podstawowym. Zgodnie z opinią Wydziału Planowania Przestrzennego UMK, stosownie do ustaleń ww. planu przez przeznaczenie podstawowe, należy rozumieć rodzaj przeznaczenia terenu, który został ustalony planem jako jedyny lub przeważający na danym terenie, wyznaczonym liniami rozgraniczającymi, natomiast kiedy jest mowa o przeznaczeniu uzupełniającym – należy przez to rozumieć rodzaj przeznaczenia terenu, który uzupełnia przeznaczenie podstawowe w sposób ustalony planem, czyli miejsca postojowe mogą być realizowane w tym terenie jedynie dla potrzeb obiektu wskazanego w ustaleniach planu w przeznaczeniu terenu, a nie jako samodzielny parking. Wydział Planowania Przestrzennego zaopiniował negatywnie możliwość adaptacji nieczynnego boiska na wskazany cel, w związku z przeznaczeniem działki nr 114 obr. 45 Nowa Huta pod obiekty użyteczności publicznej z zakresu oświaty. W przyszłości może zaistnieć potrzeba użytkowania jej części, tj. boiska szkolnego, zgodnie z jego przeznaczeniem. Zamierzenie zatem jest niezgodnie zapisami MPZP. Zgodnie z §17 ust. 1 pkt 4 Regulaminu w ramach BO nie mogą być realizowane projekty które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta; Odnosząc się do kwestii instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z pozyskanej opinii Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu wynika, zgodnie z założeniami Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych [Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875 ze zm.)], budowa stacji ładowania nie jest zadaniem własnym Gminy - działania tego typu (zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy) ustawodawca przewidział dla podmiotów prywatnych. Zgodnie z §1, pkt 2 Regulaminu „Ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy lub zadań własnych powiatu (…)”. Dodatkowo na terenie Gminy Miejskiej Kraków, zaleca się realizację infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych na zasadzie komercyjnej. Działania winny opierać się na współpracy z podmiotami prywatnymi (inwestorami), zainteresowanymi rozwojem tego typu infrastruktury. Tego typu model postępowania został ujęty między innymi w Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Miejskiej Kraków [Uchwała nr LV/1537/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 kwietnia 2021 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Miejskiej Kraków]. Zgodnie §17, ust. 1 pkt 4 Regulaminu, w ramach Budżetu Obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które: w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Zadanie zakłada również montaż bramy wjazdowej z automatyką, co wiąże się z tym, że miejsca parkingowe nie będą ogólnodostępne a co jest warunkiem realizacji zadania w BO. Zgodnie z § 17 ust. 1. pkt 1 W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności. Zgodnie z propozycją zadania dostosowanie boiska na osiedlu Szkolnym 27 na potrzeby parkingu wiąże się z jego przebudową oraz dobudową oświetlenia i monitoringu. Szacunkowe koszty budowy parkingu to 2 000 000 zł – 2 500 000 zł, które przewyższają limity BO przewidziane na realizację zadania ogólnomiejskiego. Zgodnie z § 17 ust. 1. pkt 2 W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu. W związku z powyższym wniosek opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

395 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: osiedle Szkolne 27

Krótki opis projektu

Projekt budżetu obywatelskiego ma na celu dostosowanie nieużywanego, asfaltowego placu przy osiedlu Szkolne 27 na potrzeby ogólnodostępnego parkingu dla mieszkańców. Teren ten, będący pozostałością po boisku przy dawnej placówce oświatowej, obecnie pozostaje bez funkcji i nie przynosi korzyści lokalnej społeczności. Adaptacja tego obszaru na parking ma na celu rozwiązanie rosnącego problemu z brakiem miejsc postojowych w okolicy, co obecnie skutkuje niszczeniem zieleni i chodników przez nielegalnie parkujące pojazdy. Projekt zakłada utworzenie maksymalnej ilości miejsc parkingowych na powierzchni 800 m², włączając w to remont bramy wjazdowej z instalacją systemu automatycznego, monitoring parkingu, stacje ładowania dla samochodów elektrycznych oraz odpowiednią organizację ruchu w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na nowo powstałym parkingu.

Opis projektu

Projekt budżetu obywatelskiego ma na celu dostosowanie nieużywanego, asfaltowego placu przy osiedlu Szkolne 27 na potrzeby ogólnodostępnego parkingu dla mieszkańców. Teren ten, będący pozostałością po boisku przy dawnej placówce oświatowej, obecnie pozostaje bez funkcji i nie przynosi korzyści lokalnej społeczności. Adaptacja tego obszaru na parking ma na celu rozwiązanie rosnącego problemu z brakiem miejsc postojowych w okolicy, co obecnie skutkuje niszczeniem zieleni i chodników przez nielegalnie parkujące pojazdy. Projekt zakłada utworzenie maksymalnej ilości miejsc parkingowych na powierzchni 800 m², włączając w to remont bramy wjazdowej z instalacją systemu automatycznego, monitoring parkingu, stacje ładowania dla samochodów elektrycznych oraz odpowiednią organizację ruchu w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na nowo powstałym parkingu.

 

Projekt ten obejmować będzie:

Prace projektowe - opracowanie dokumentacji technicznej niezbędnej do adaptacji terenu.

Prace przygotowawcze - w tym usunięcie wszelkich istniejących przeszkód, niwelacja terenu oraz przygotowanie do prac budowlanych.

Budowa parkingu - w tym wyznaczenie miejsc parkingowych, wykonanie nawierzchni parkingowej zgodnie z przepisami, malowanie oznaczeń.

Brama wjazdowa z automatyką - zakup i instalacja bramy z systemem automatycznym.

Monitoring parkingu - instalacja systemu monitoringu wizyjnego.

Stacje ładowania dla samochodów elektrycznych - zakup i instalacja stacji ładowania.

Organizacja ruchu - oznakowanie poziome i pionowe, w tym znaki drogowe oraz ewentualne światła.

Zieleń - urządzanie zieleni wokół parkingu, aby zachować estetykę miejsca.

Oświetlenie parkingu - montaż oświetlenia LED w celu zapewnienia bezpieczeństwa i widoczności po zmroku.

 

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Niniejszy projekt jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców osiedla Szkolne na miejsca postojowe. Obecny brak odpowiedniej infrastruktury parkingowej prowadzi do licznych problemów, w tym uszkodzeń infrastruktury miejskiej, konfliktów między mieszkańcami, a także do pogorszenia estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej. Przez adaptację istniejącego, niezagospodarowanego terenu na potrzeby parkingu, projekt ten nie tylko zaspokoi potrzeby mieszkańców, ale również przyczyni się do ochrony miejskiej zieleni i infrastruktury, poprawiając jakość życia i bezpieczeństwo w osiedlu.

Dodatkowo, wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak stacje ładowania dla samochodów elektrycznych, będzie wspierać ekologiczne aspekty mobilności miejskiej, stanowiąc krok w stronę promowania zrównoważonego rozwoju. Instalacja monitoringu i automatycznej bramy wjazdowej zwiększy bezpieczeństwo użytkowników parkingu oraz ochroni przed nieuprawnionym użytkowaniem.

W świetle wymienionych potrzeb i korzyści, projekt adaptacji placu na parking jest inwestycją, która przyniesie długoterminowe pozytywne skutki dla całej wspólnoty mieszkańców osiedla Szkolne, przyczyniając się do lepszego zarządzania przestrzenią miejską i poprawy jakości życia w obszarze projektu.

powrót