Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 13:

STOP na skrzyżowaniu ul. Tynieckiej z Dąbrową i Kostrzecką

Projekt odrzucony: Zadanie opiniuje się negatywnie na podstawie § 17.1 punkty jak poniżej, które stanowią, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które: Pkt. 4) w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta pkt. 6) naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności Propozycja zadania zakłada ustawienie 4 znaków STOP, po 2 na każdym skrzyżowaniu ul. Tynieckiej (ul. Dąbrowa i ul. Kostrze), w celu uspokojenia ruchu pojazdów na bardzo niebezpiecznym, pozbawionym chodnika odcinku ul. Tynieckiej. Zarząd Dróg Miasta Krakowa już w 2020 r. zawarł umowę na wykonanie zadania p.n.: „Budowa / przebudowa chodników w wybranych lokalizacjach na terenie miasta Krakowa – opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania p.n.: Program Budowy Chodników – część 4, tj. ul. Tyniecka od ul. Dąbrowa do ul. Nowej Kolnej z uwzględnieniem peronu przystankowego i przejść dla pieszych. Środki finansowe na realizację zadania zostały zabezpieczone w WPF- WPI. Należy wskazać, że ul. Kostrzecka stanowi drogę wewnętrzną. W związku z tym, zgodnie z przepisami ul. Kostrzecka z ul. Tyniecką stanowi połączenie dróg, a nie skrzyżowanie. Niniejsza droga zgodnie z przepisami oznakowana jest znakami D-46/D-47. Natomiast znak B-20 "stop" stosuje się w celu wprowadzenia w określonych warunkach obowiązku zatrzymania pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem. Dodatkowo należy podkreślić, że zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.), ustalając trasy z pierwszeństwem, należy kierować się następującymi zasadami: a) pierwszeństwo nadawać ulicom stanowiącym: - drogi krajowe, - drogi wojewódzkie, - drogi powiatowe, - połączenia międzydzielnicowe, - trasy komunikacji zbiorowej, b) w miarę możliwości ustalać przebieg trasy w taki sposób, aby nie zmieniła kierunku na skrzyżowaniu, c) trasa z pierwszeństwem powinna swoimi cechami geometrycznymi odróżniać się od ulic przecinających ją lub dochodzących do niej, Mając na uwadze powyższe brak jest podstaw do wprowadzania znaków B-20 w ciągu ul. Tynieckiej i zmiany przebiegu dróg z pierwszeństwem. W związku z brakiem możliwości ustawienia wskazanych znaków STOP (B-20), Wnioskodawca wniósł o zmianę zakresu rzeczowego na zamontowanie progów wyspowych na skrzyżowaniu ul. Tynieckiej z ul. Dąbrowa. W związku z czym wystąpiono o opinie zewnętrzne dla zamiennego zakresu złożonej propozycji zadania. W świetle opinii Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, pełniącego funkcję organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych, ze względu na kategorię drogi, jej funkcję oraz natężenia i rodzaj ruchu, jaki przenosi, montaż progów wyspowych nie uzyskał rekomendacji. Wskazano, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.), montaż progów zwalniających na drogach kategorii powiatowej nie jest zalecany. Podkreślono, że ul. Tyniecka na odcinku od ul. Dąbrowa do ul. Kolnej będzie podlegała przebudowie, w ramach której wykonana zostanie brakująca infrastruktura w postaci m.in. chodników, które będą gwarantowały najwyższy poziom bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu drogowego.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

10 800,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: skrzyżowanie ul. Dąbrowa z ul. Tyniecką oraz skrzyżowanie ul. Kostrzeckiej z ul. Tyniecką.

Dodatkowe lokalizacje: Skrzyżowanie ul. Kostrzeckiej z ul. Tyniecką, skrzyżowanie ul. Dąbrowa z ul. Tyniecką.

Krótki opis projektu

Ustawienie 4 znaków STOP, po 2 na każdym skrzyżowaniu, w celu uspokojenia ruchu pojazdów na bardzo niebezpiecznym, pozbawionym chodnika odcinku ul. Tynieckiej. Obowiązujące tam ograniczenia prędkości do 40 km/h NIE SĄ przestrzegane przez kierowców!

Opis projektu

Projekt zakłada ustawienie 4 znaków B-20 (STOP) na skrzyżowaniach ulicy Tynieckiej z ulicami Dąbrowa oraz Kostrzecka, oraz wymalowania linii zatrzymania. Znaki te dotyczyłyby pojazdów poruszających się ul. Tyniecką.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Ul. Tyniecka jest jednym z bardziej obciążonych ciągów komunikacyjnych doprowadzających ruch samochodowy z obwodnicy Krakowa do centrum miasta. Odcinek od Hotelu Tynieckiego do skrzyżowania z ul. Dąbrowa, jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ: 

- ustawione tam ograniczenie do 40 km/h nie jest w ogóle przestrzegane przez kierowców;
- za wyjątkiem okolicy przystanku pn. "Wały Wiślane" w stronę miasta) nie ma chodnika, natomiast pobocze ma miejscami szerokość 20 cm (co widać na załączonym zdjęciu zakrętu);
- okolica jest gęsto zabudowana (co widać na załączonym zdjęciu satelitarnym; w tym roku powstanie jeszcze duże osiedle domów szeregowych), 
- wielu spośród pieszych poruszających się poboczem, to dzieci idące do pobliskiej szkoły podstawowej nr. 54. 
 
W ciągu ul. Tynieckiej jest planowana budowa chodnika, jednakże w tym roku na pewno nie zostanie ona rozpoczęta ze wzgędu na brak środków w budżecie Miasta Krakowa. Dodatkowo, docelowy kształt tej inwestycji to chodnik prowadzący jedynie po południowej stronie ulicy.  
Mieszkańcy potrzebują natychmiastowych działań - zanim wydarzy się tragedia.
 
Jeżeli nie można na razie oddzielić ruchu pieszych i samochodów, konieczne jest przynajmniej spowolnienie ruchu kołowego.
 
Podobne rozwiązanie zastosowano już na ul. Mochnaniec, wprowadzając tam skrzyżowania równorzędne. Doświadczenie wskazuje jednak, że kierowcy prawdopodobnie nie znają oznaczenia skrzyżowań równorzędnych i w rezultacie dochodzi tam czasem do wymuszenia pierwszeństwa, jednak ruch tam uległ znaczącemu spowolnieniu. Niniejszy projekt usuwa wadę rozwiązania z ul. Mochnaniec, poprzez użycie powszechnie znanego znaku B-20. 
Należy też zaznaczyć, iż oznaczenie skrzyżowania równorzędnego na ul. Mochnaniec ustawiono również dla drogi osiedlowej.
 
Proponowane niniejszym projektem ustawienie znaków STOP zwiększy również bezpieczeństwo kierowców, ponieważ obecnie na skrzyżowaniach z ul. Dąbrowa i Kostrzecka dochodzi do niebezpiecznych sytuacji wynikających z problemów z włączeniem się do ruchu na ul. Tynieckiej.

Galeria

powrót