Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 13:

STOP na skrzyżowaniu ul. Tynieckiej z Dąbrową i Kostrzecką

Projekt odrzucony: Zadanie opiniuje się negatywnie na podstawie § 17.1 punkty jak poniżej, które stanowią, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które: Pkt. 4) w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta pkt. 6) naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności Propozycja zadania zakłada ustawienie 4 znaków STOP, po 2 na każdym skrzyżowaniu ul. Tynieckiej (ul. Dąbrowa i ul. Kostrze), w celu uspokojenia ruchu pojazdów na bardzo niebezpiecznym, pozbawionym chodnika odcinku ul. Tynieckiej. Zarząd Dróg Miasta Krakowa już w 2020 r. zawarł umowę na wykonanie zadania p.n.: „Budowa / przebudowa chodników w wybranych lokalizacjach na terenie miasta Krakowa – opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania p.n.: Program Budowy Chodników – część 4, tj. ul. Tyniecka od ul. Dąbrowa do ul. Nowej Kolnej z uwzględnieniem peronu przystankowego i przejść dla pieszych. Środki finansowe na realizację zadania zostały zabezpieczone w WPF- WPI. Należy wskazać, że ul. Kostrzecka stanowi drogę wewnętrzną. W związku z tym, zgodnie z przepisami ul. Kostrzecka z ul. Tyniecką stanowi połączenie dróg, a nie skrzyżowanie. Niniejsza droga zgodnie z przepisami oznakowana jest znakami D-46/D-47. Natomiast znak B-20 "stop" stosuje się w celu wprowadzenia w określonych warunkach obowiązku zatrzymania pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem. Dodatkowo należy podkreślić, że zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.), ustalając trasy z pierwszeństwem, należy kierować się następującymi zasadami: a) pierwszeństwo nadawać ulicom stanowiącym: - drogi krajowe, - drogi wojewódzkie, - drogi powiatowe, - połączenia międzydzielnicowe, - trasy komunikacji zbiorowej, b) w miarę możliwości ustalać przebieg trasy w taki sposób, aby nie zmieniła kierunku na skrzyżowaniu, c) trasa z pierwszeństwem powinna swoimi cechami geometrycznymi odróżniać się od ulic przecinających ją lub dochodzących do niej, Mając na uwadze powyższe brak jest podstaw do wprowadzania znaków B-20 w ciągu ul. Tynieckiej i zmiany przebiegu dróg z pierwszeństwem. W związku z brakiem możliwości ustawienia wskazanych znaków STOP (B-20), Wnioskodawca wniósł o zmianę zakresu rzeczowego na zamontowanie progów wyspowych na skrzyżowaniu ul. Tynieckiej z ul. Dąbrowa. W związku z czym wystąpiono o opinie zewnętrzne dla zamiennego zakresu złożonej propozycji zadania. W świetle opinii Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, pełniącego funkcję organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych, ze względu na kategorię drogi, jej funkcję oraz natężenia i rodzaj ruchu, jaki przenosi, montaż progów wyspowych nie uzyskał rekomendacji. Wskazano, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.), montaż progów zwalniających na drogach kategorii powiatowej nie jest zalecany. Podkreślono, że ul. Tyniecka na odcinku od ul. Dąbrowa do ul. Kolnej będzie podlegała przebudowie, w ramach której wykonana zostanie brakująca infrastruktura w postaci m.in. chodników, które będą gwarantowały najwyższy poziom bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu drogowego.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

10 800,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: skrzyżowanie ul. Dąbrowa z ul. Tyniecką oraz skrzyżowanie ul. Kostrzeckiej z ul. Tyniecką.

Dodatkowe lokalizacje: Skrzyżowanie ul. Kostrzeckiej z ul. Tyniecką, skrzyżowanie ul. Dąbrowa z ul. Tyniecką.

Krótki opis projektu

Ustawienie 4 znaków STOP, po 2 na każdym skrzyżowaniu, w celu uspokojenia ruchu pojazdów na bardzo niebezpiecznym, pozbawionym chodnika odcinku ul. Tynieckiej. Obowiązujące tam ograniczenia prędkości do 40 km/h NIE SĄ przestrzegane przez kierowców!

Opis projektu

Projekt zakłada ustawienie 4 znaków B-20 (STOP) na skrzyżowaniach ulicy Tynieckiej z ulicami Dąbrowa oraz Kostrzecka, oraz wymalowania linii zatrzymania. Znaki te dotyczyłyby pojazdów poruszających się ul. Tyniecką.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Ul. Tyniecka jest jednym z bardziej obciążonych ciągów komunikacyjnych doprowadzających ruch samochodowy z obwodnicy Krakowa do centrum miasta. Odcinek od Hotelu Tynieckiego do skrzyżowania z ul. Dąbrowa, jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ: 

- ustawione tam ograniczenie do 40 km/h nie jest w ogóle przestrzegane przez kierowców;
- za wyjątkiem okolicy przystanku pn. "Wały Wiślane" w stronę miasta) nie ma chodnika, natomiast pobocze ma miejscami szerokość 20 cm (co widać na załączonym zdjęciu zakrętu);
- okolica jest gęsto zabudowana (co widać na załączonym zdjęciu satelitarnym; w tym roku powstanie jeszcze duże osiedle domów szeregowych), 
- wielu spośród pieszych poruszających się poboczem, to dzieci idące do pobliskiej szkoły podstawowej nr. 54. 
 
W ciągu ul. Tynieckiej jest planowana budowa chodnika, jednakże w tym roku na pewno nie zostanie ona rozpoczęta ze wzgędu na brak środków w budżecie Miasta Krakowa. Dodatkowo, docelowy kształt tej inwestycji to chodnik prowadzący jedynie po południowej stronie ulicy.  
Mieszkańcy potrzebują natychmiastowych działań - zanim wydarzy się tragedia.
 
Jeżeli nie można na razie oddzielić ruchu pieszych i samochodów, konieczne jest przynajmniej spowolnienie ruchu kołowego.
 
Podobne rozwiązanie zastosowano już na ul. Mochnaniec, wprowadzając tam skrzyżowania równorzędne. Doświadczenie wskazuje jednak, że kierowcy prawdopodobnie nie znają oznaczenia skrzyżowań równorzędnych i w rezultacie dochodzi tam czasem do wymuszenia pierwszeństwa, jednak ruch tam uległ znaczącemu spowolnieniu. Niniejszy projekt usuwa wadę rozwiązania z ul. Mochnaniec, poprzez użycie powszechnie znanego znaku B-20. 
Należy też zaznaczyć, iż oznaczenie skrzyżowania równorzędnego na ul. Mochnaniec ustawiono również dla drogi osiedlowej.
 
Proponowane niniejszym projektem ustawienie znaków STOP zwiększy również bezpieczeństwo kierowców, ponieważ obecnie na skrzyżowaniach z ul. Dąbrowa i Kostrzecka dochodzi do niebezpiecznych sytuacji wynikających z problemów z włączeniem się do ruchu na ul. Tynieckiej.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
znak B-20 (STOP) x 4 Cena obejmuje słupek i osadzenie 6 000,00 PLN
wymalowanie linii zatrzymania linie nałożone grubowarstwowo 3 600,00 PLN
Projekt zaprojektowanie organizacji ruchu 1 200,00 PLN
10 800,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
wykonanie inwestycji ze względu na coraz większy ruch pieszy, ustawienie znaków powinno zostać wykonane jak najszybciej, najpóźniej przed rozpoczęciem roku szkolnego 2024/25 sierpień 2024 r.

Galeria

powrót