Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XVIII NR 10:

Bliżej kultury z Klubem Jędruś - edycja II

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XVIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

61 080,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Klub Jędruś Ośrodka Kultury Kraków - Nowa Huta, os. Centrum A 6a, 31-923 Kraków

Krótki opis projektu

Projekt ma na celu prowadzenie całorocznej edukacji kulturalnej dla dzieci w dwóch grupach wiekowych 6 - 9 lat oraz 10-16 lat w formie cyklicznych wyjść do instytucji kultury (teatrów, kin, muzeów).

Opis projektu

Po zeszłorocznym sukcesie Projektu „Bliżej kultury z Klubem Jędruś”, zrealizowanym w ramach Budżetu Obywatelskiego 2023, zapraszamy do wspólnego tworzenia drugiej edycji programu edukacji kulturowej.


Co robimy? Projekt ma na celu prowadzenie całorocznej edukacji kulturalnej dla dzieci w dwóch grupach wiekowych 6 - 9 lat oraz 10-16 lat w formie cyklicznych spotkań. Dla każdej z grup wiekowych raz w miesiącu organizowane będzie wyjście do wybranej instytucji kultury (teatru, kina, muzeum) w Krakowie. Wyjście poprzedzone będzie prelekcją w Klubie Jędruś poświęconą tematyce wydarzenia. Po wydarzeniu grupa będzie wracać do Klubu w celu przeprowadzenia dyskusji wśród uczestników i uczestniczek na temat ich osobistych odczuć, wrażeń, emocji i refleksji.

Jak realizujemy? Repertuar wybierany będzie analizując bieżącą ofertę przez pryzmat walorów edukacyjnych, estetycznych oraz ważności prezentowanego zagadnienia. Uczymy dzieci decyzyjności – ważny jest głos dzieci, które będą mogły w trakcie spotkań prześledzić aktualne propozycje oraz dokonać wyboru konkretnej aktywności.
W wyjściu obu grup wiekowych każdorazowo będzie mogło uczestniczyć po 30 dzieci, odpowiednio wcześnie zapisując się na wydarzenie w Klubie Jędruś. Ze względu na lokalizację Klubu, projekt jest adresowany w szczególności do osób z dzielnicy Nowa Huta, jednak zapisać się będzie mógł każdy mieszkaniec Krakowa.

Kto organizuje? Zapisy, rezerwacje biletów, logistykę wyjść oraz warsztaty przeprowadzą edukatorki z Klubu Jędruś.
 
Korzyści:

#poszerzanie horyzontów
Każdy spektakl, pokaz czy wystawa to dodatkowa cegiełka w kształtowaniu naszego oglądu świata a także wyrabiania własnego zdania i gustu.

#ciekawość
Sztuka to zadawanie pytań oraz poszukiwania na nie odpowiedzi. Kultura wśród uczniów i uczennic doczekała się wielu przywar. Odczarujmy łatkę obowiązku na rzecz autentycznego zainteresowania.

#dostępność
Wciąż dla wielu rodzin wizyta w instytucjach kultury i sztuki, to bariera finansowa. Edukacja kulturalna jest szansą na wyrównywanie kompetencji społecznych wśród dzieci i młodzieży. Projekt aktywnie wyrównuje szanse dzieci i młodzieży z mniej zamożnych rodzin. Z projektu mogą skorzystać każde dziecko z Krakowa.

#wiedza
- poznamy różne formy artystycznych oraz kanony danego środka przekazu oraz jego charakterystykę

#między ludźmi
- nauka sztuki dyskusji, formułowanie argumentów i przyjmowania kontrargumentów, dostrzeżenie wielości perspektyw.
- tworzenie grupy rówieśniczej o pozytywnych wartościach.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Podstawa programowa w szkołach nie przewiduje regularnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych. Edukacja kulturalna jest raczej traktowana pobocznie, jako dodatkowy przedmiot, w małym wymiarze godzin. Jednak w wielu badaniach udowodniono, że uczestnictwo w kulturze pozytywnie wpływa na rozwój człowieka i świadome funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego głównym zadaniem projektu będzie edukacja kulturalna obejmująca naukę odczytywania kodów kulturowych i świadomego uczestnictwa w kulturze oraz zachęcanie do aktywnego zaangażowania się w życie kulturalne. Projekt zapewni dzieciom regularny kontakt z kulturą, a dzięki finansowaniu z budżetu obywatelskiego miasta Kraków z oferty będą mogły skorzystać osoby wykluczone ze względów ekonomicznych z dużej części życia kulturalnego Krakowa.
 

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt przyczyni się do rozwijania umiejętności analitycznego myślenia i rozmowy na temat kultury oraz budowania pozytywnych relacji międzyludzkich poprzez dyskusje i wspólne refleksje po każdym wyjeździe do instytucji kulturalnej. Poprzez regularny udział w wydarzeniach kulturalnych, dzieci zdobędą wiedzę na temat różnych form sztuki oraz nauczą się doceniać i interpretować różnorodność kulturową, co przyczyni się do ich wszechstronnego rozwoju i lepszego zrozumienia otaczającego świata.
powrót