Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica V NR 23:

Ładna instrastruktura

Projekt odrzucony: Zarząd Dróg Miasta Krakowa pozyskał opinię z Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, z której wynika, że zgodnie z pkt. 5.4. załącznika nr 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.) „Ogrodzenia U-12 stosuje się w celu ochrony pieszych i oddzielenia ich od jezdni, uniemożliwienia im przekraczania jezdni w miejscach niedozwolonych lub skanalizowania ruchu pieszych”. Dodatkowo na terenie Miasta Krakowa standardową kolorystyką ogrodzeń segmentowych U-12a (np. typ gdański, typ olsztyński) jest barwa biało – czerwona. Przedmiotowe elementy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, w celu spełnienia swoich głównych założeń powinny odznaczać się w przestrzeni publicznej np. poprzez intensywną kolorystykę. Zgodnie z pkt. 5.5. załącznika nr 2 ww. Rozporządzenia „Słupki U-12c mogą być wykonane z metalu, drewna lub tworzyw sztucznych. (…) Barwa słupków blokujących powinna być biało-czerwona. Dopuszcza się stosowanie słupków blokujących w formie ozdobnej dostosowanej do architektury otoczenia o barwach innych niż biało-czerwone”. Mając na uwadze fakt, że zgodnie z ww. Rozporządzeniem barwa powinna być biało-czerwona, jest to standardowe rozwiązanie stosowane na terenie Miasta Krakowa. Należy również mieć na uwadze fakt, iż słupki blokujące, jako elementy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, winny jednocześnie odznaczać się w przestrzeni np. poprzez intensywną kolorystykę. Dodatkowo należy je wyposażyć w taśmę odblaskową celem zwiększenia uwagi kierowcy oraz wskazaniem lokalizacji ich umieszczenia w ciągu drogi, w porze nocnej oraz w warunkach ograniczonej widoczności. Ponadto należy wskazać, że barwa taśm ostrzegawczych (czerwona) na urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego (słupki blokujące typ U12c oraz ogrodzenia segmentowe U-12a z pasami z folii odblaskowej), jak i typ zastosowanych ww. urządzeń, wynika przede wszystkim z projektów stałej organizacji ruchu, na podstawie których wskazane urządzenia zostały zamontowane w pasach drogowych ww. dróg publicznych i brak jest możliwości stosowania odstępstw od ww. zatwierdzonych projektów. Tut. Zarząd zaznacza, że stosowanie barwy czerwonej taśm na przedmiotowych urządzeniach podyktowane jest również względami bezpieczeństwa ruchu drogowego i koniecznością poinformowania uczestników ruchu drogowego o zbliżaniu się do miejsca, w którym należy zachować szczególną ostrożność, gdzie występuje ograniczenie widoczności lub w celu zabezpieczenia danego odcinka drogi przed nieuprawnionym postojem pojazdów. Powyższe działanie wynika również z konieczności skanalizowania ruchu niechronionych uczestników ruchu drogowego w rejonie przejść dla pieszych/placówek oświatowych itp. oraz uniemożliwienia im przekraczania jezdni w miejscach niedozwolonych. Nie bez znaczenia jest również przyzwyczajenie uczestników ruchu w kontekście bezpieczeństwa. Uwzględniając powyższe wyjaśnienia, stosowanie rozwiązań innych niż standardowe jedynie na fragmentach wymienionych we wniosku ulicach: Królewskiej, przy przystanku Plac Inwalidów, Piastowskiej, na skrzyżowaniach z Józefitów, Konarskiego, Urzędniczą, Nowowiejską, Kijowską, Galla, Kazimierza Wielkiego należy ocenić jako niezasadne i Zarząd Dróg Miasta Krakowa opiniuje przedmiotowy wniosek negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica V Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

23 800,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Królewska

Krótki opis projektu

Barierki i słupki oddzielające chodnik od jezdni najczęściej są pomalowane na biało-czerwono, co rzadko współgra z miejskim krajobrazem. Jednak wcale nie muszą takie być: przemalujmy je na bardziej estetyczny kolor i stwórzmy przyjemniejszą okolicę.

Opis projektu

Estetyka przestrzeni miasta to rzadko poruszany temat poza zabytkowym Starym Miastem. A przecież równie ważne jest to, czy podoba nam się nie tylko Rynek, ale i ulica przy naszym domu. 
Na krajobraz miejski składa się wiele elementów, w tym infrastruktura drogowa. Barierki i słupki oddzielające chodnik od jezdni najczęściej są pomalowane na biało-czerwono, co rzadko współgra z miejskim krajobrazem. Tylko nieliczne, najczęściej te znajdujące się w historycznym centrum są w kolorach bardziej pasujących do przestrzeni. Poprawia to estetykę i sprawia, że przebywanie w tym miejscu staje się przyjemniejsze. Warto również zaznaczyć, że przepisy techniczne zezwalają na kolor inny niż biało-czerwony, dostosowany do otoczenia. 

Projekt zakłada przemalowanie obecnie biało- czerwonych barierek i słupków na kolor bardziej stonowany i dostosowany do ogólnej estetyki. Tym działaniem chcemy zwrócić uwagę na to, że mieszkańcy zasługują na ładną przestrzeń na swojej ulicy i że projekty drogowe muszą ją uwzględniać we wszystkich dzielnicach Krakowa, a nie tylko na Starym Mieście.
Lokalizacja miejsc do przemalowania na terenie Krowodrzy:
ul. Królewska:
przystanek pl. inwalidów 105
skrzyżowanie z Józefitów 54
skrzyżowanie z Konarskiego 4
skrzyżowanie z Urzędniczą 11
skrzyżowanie z Nowowiejską 20
skrzyżowanie z Kijowską 25
skrzyżowanie z Galla 22 + 6 słupków
skrzyżowanie z Kazimierza Wlk.: 32
(Odcinek do Piastowskiej: 112 + 28 słupków)
RAZEM: 273 + 6 słupków (z odcinkiem do Piastowskiej 385+34)

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt ma na celu poprawę estetyki i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców okolicy.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przemalowanie barierek Szacowany koszt przemalowania jednej barierki - około 60 zł 23 100,00 PLN
Przemalowanie słupków Szacowany koszt przemalowania jednej barierki - około 20 zł 700,00 PLN
23 800,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przemalowanie słupków oraz barierek Pierwsza połowa 2025

Galeria

powrót