Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XIII NR 31:

Rewitalizacja Dwrocowej

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie § 17.1 pkt. 2 oraz pkt. 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Wykonanie propozycji zadania ,,Rewitalizacja Dworcowej” nie będzie możliwe ze względu na negatywną opinię spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. oraz Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Brak możliwości operacyjnego wykorzystania torów w/c ul. Dworcowej wynika ze stanu technicznego torów odstawczych. Usunięcie torowiska pozbawi możliwości wykorzystania toru w sytuacjach awaryjnych. W ocenie ZTP realizacja propozycji BO również pogorszy niezawodność funkcjonowania sieci tramwajowej. Ponadto w przypadku usunięcia wspomnianych torów odstawczych, funkcjonująca część torowiska powinna zostać przebudowana, celem dostosowania do potrzeb komunikacji zbiorowej jak i pasażerów. Biorąc pod uwagę wyłącznie koszty przebudowy torowiska na odcinku między peronami przystankowymi na wysokości ulicy Dworcowej, szacowane są na kwotę ok. 2,9 mln złotych. Kwota ta przekracza koszty zakładane dla zadań BO dla dzielnicy XIII. Należy mieć też na uwadze, że zadanie inwestycyjne, które wymaga przebudowy torowiska tramwajowego, jako potencjalnie oddziałujące na środowisko, jest poddawane ocenie w ramach postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie decyzji DUŚ w takiej sytuacji jest niezbędnym elementem wniosku o wydanie pozwolenia na budowę (lub innej zgody administracyjnej na wykonanie robót budowlanych). Pozyskanie decyzji DUŚ jest procesem długotrwałym i uzależnionym od zakresu wniosku. Zatem wykonanie zadania BO w zakładanym okresie dwóch lat może być niemożliwe. Odnosząc się do opisu zadania przedstawionego w propozycji BO: 0. Korekta stanów prawnych umożliwiających przeprowadzenie działania, ewentualne wymiany terenów – nie może być realizowane w ramach BO, ponieważ inwestycje BO nie powinny być realizowane na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu miasta; 1. Usunięcie porzuconego torowiska torowego, wymianę zwrotnic na tor, zalanie braków w asfalcie – odniesiono się negatywnie; 2. Nadlanie brakującego fragmentu asfaltu przy wlocie Wielickiej by wydłużyć miejsca parkingowe – możliwe do wykonania wyłącznie po likwidacji torowiska oraz przy zachowaniu odległości od skrzyżowania i przejść dla pieszych. Opinia powyżej. 3. Obniżenie krawężników, budowa miejsc parkingowych skośnych w miejscach które nie są przedłużeniem skrzyżowań. Dodatkowo przyłącze elektryczne i rezerwa terenu pod potencjalnie przyszłą strefę płatnego parkowania, po jednym na strefę parkingową - możliwe do wykonania wyłącznie po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. Parkomaty wykorzystywane przez Gminę mają autonomiczne źródło zasilania i nie wymagają przyłącza pod zasilanie sieciowe. 4. Korekta jednego traktu pieszego zamiast 3 zygzakowatych chodników - możliwe do wykonania po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. 5. Likwidacja chodników, które się dublują i usunięcie asfaltów, które nie mogą pełnić funkcji parkingów - możliwe do wykonania po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. 6. Osadzenie zieleni (…) - możliwe do wykonania po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. 7. Dobudowanie przejścia dla pieszych między wyjazdami Dworcowa 3a/Wodna – w związku z opinią jednostki zarządzającej ruchem na drogach publicznych, w celu wyznaczenia przejścia dla pieszych konieczne jest również dostosowanie układu drogowego. Wykonanie przejścia dla pieszych byłoby możliwe po wykonaniu likwidacji torowiska, która została zaopiniowana negatywnie. 8. Przekazanie SM Kabel przestrzeni celem budowy szlabanu – działanie ogranicza dostępność dla danych obszarów i nie wpisuje się w działania realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego; Dodatek A: Przesunięcie sygnalizacji i przejścia dla pieszych w ciągu ul. Wielickiej na poziom przystanku tramwajowego – zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych wiąże się również z koniecznością przesunięcia sygnalizacji świetlnej, co wpływa również na zmianę programów sygnalizacji (uwzględnienie wydłużonej drogi przejazdu pojazdów znajdujących się na ulicy Wielickiej) i przepustowości skrzyżowania. Propozycja przedstawiona w „dodatku A” została przez zarządzającego ruchem oceniona negatywnie. Biorąc pod uwagę powyższe wnioskowany zakres inwestycji opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 000 001,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Dworcowa

Krótki opis projektu

Projekt ma za zadanie przywrócenie użyteczności Dworcowej, min. likwidacja porzuconego (odspawanego) torowiska; oznaczenie miejsc parkowania ukośnych; unormowanie i poszerzenie szlaków pieszych; nasadzenie niezbędnej zieleni

Opis projektu

Realizacja w następującej kolejności w zależności od dostępnych środków:
0. Korekta stanów prawnych umożliwiających przeprowadzenie działania, ewentualne wymiany terenów
1. Usunięcie porzuconego torowiska trójkąta torowego, wymianę zwrotnic na tor, zalanie braków w asfalcie
2. Nadlanie brakującego fragmentu asfaltu przy wlocie Wielickiej by wydłużyć miejsca parkingowe
3. Obniżenie krawężników, budowa miejsc parkingowych skośnych w miejscach które nie są przedłużeniem skrzyżowań. Dodatkowo przyłącze elektryczne i rezerwa terenu pod potencjalnie przyszłą strefę płatnego parkowania, po jednym na strefę parkingową.
4. Korekta jednego traktu pieszego zamiast 3 zygzakowatych chodników
5. Likwidacja chodników, które się dublują i usunięcie asfaltów które nie mogą pełnić funkcji parkingów
6. Osadzenie zieleni na przestrzeni, (głównie drzew, których zdecydowanie brak na betonowej pustyni) gdzie tylko się da.
7. Dobudowanie przejścia dla pieszych między wyjazdami Dworcowa 3a/Wodna
8. Przekazanie SM Kabel przestrzeni celem budowy szlabanu
Dodatek A: Przesunięcie sygnalizacji i przejścia dla pieszych w ciągu ul. Wielickiej na poziom przystanku tramwajowego

UZASADNIENIE PROJEKTU

1. Trójkąt torowy w ul. Dworcowej znacząco stracił na znaczeniu od momentu otworzenia estakady tramwajowej. Tym samym nie musi pełnić swojej funkcji, co więcej jest obecnie niemożliwe (wjazd w tory jest niemożliwy - tor północny jest całkowicie odłączony od regularnego torowiska za zwrotnicą, natomiast tor południowy jest zaspawany na krzyżownicy). Zadanie ma na celu regulację i poprawę wizualności terenu.

3. W okolicy znacząco brakuje miejsc parkingowych do okolicznych biur, urzędu marszałkowskiego, poczty, piekarnii, przedszkola. Tym samym kierowcy nieustająco porzucają pojazdy na torowisko (stając się kąskiem dla Straży Miejskiej) lub na terenie sąsiedniej spółdzieni mimo zakazów. Chodzi o usankcjonowanie miejsc do parkowania tam gdzie to możliwe i uniemożliwienie tam gdzie nie jest to wskazane.
4. Ciąg pieszy prowadzący do dworca Płaszów jest nieregularny i przez każdego zarządce terenu dla samego siebie. Chodzi o utworzenie jednego szerokiego traktu zamiast 3 równoległych chodników.
6. Patrząc w kierunku dworca ulica jest całą zabetonowana, chodzi o zmianę tego wizerunku.
7. Brakujące przejście regularnie powoduje łamanie przepisów z powodu znacznych odległości do przejść. Lokalizacja nowego przejścia idealnie wpasowuje się w i krajobraz umożliwając bezpieczne przekraczanie jezdni
8. Montaż szlabanu przez SM w dogodnym miejscu uniemożliwi porzucanie samochodów z powodu brak miejsc na parkingu należącym do SM.
Dodatek A: Przesunięcie przejścia ma na celu upłynnienie ciągu pojazdów Dworcowa-Wielicka-Malborska o znaczącym ruchu. Pozwoli to na zmieszcznie się większej ilości przed przejściem.

Galeria

powrót