Bezpłatne zajęcia terapeutyczne dla dzieci z autyzmem.
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Os. Zielone 28
Krótki opis projektu
Zajęcia w małych grupach dla dzieci z diagnozą spektrum autyzmu prowadzone przez wykwalifikowanych terapeutów. W ramach projektu planowane są: warsztaty kulinarne, trening umiejętności społecznych, sensoplastyka oraz logorytmika.
Opis projektu
W ramach projektu realizowane będą zajęcia:
- Treningu umiejętności społecznej - zajęcia dla młodszej grupy są skupione na umiejętnościach potrzebnych do funkcjonowania w grupie, zabawie równoległej i naprzemiennej, podążaniem za poleceniami wydawanymi do grupy, komunikacji skierowanej na wyrażanie swoich potrzeb. W grupach starszych odpowiednio do rozwoju i funkcjonowania, zajęcia skierowane są na rozwój kompetencji społecznych. Kolejno przerabiane zagadnienia związane z samowiedzą i samoświadomością pomagają dzieciom w lepszym odczytywaniu swoich potrzeb i zachowań. Wpływają również na zauważenie różnic między ludzkich co w dalszej pracy przekłada się na lepszą akceptację inności. Zajęcia z treningu umiejętności społecznych skupiają się na relacjach między rówieśnikami. Uczą współpracy w zadaniach stolikowych oraz podczas zabaw ruchowych. Ćwiczenia dobierane są tak by wymusić interakcje i komunikację między uczestnikami.
2 grupy po 6 dzieci + prowadzący
40 warsztatów po 60 min.
- Logorytmika - zajęć wspierającą rozwój umiejętności grupowych. Dzieci uczą się reagowania na polecenia, czekania i współdziałania z rówieśnikami. Głównym jej celem jest rozwój mowy, korygowanie wad wymowy, rozwój percepcji słuchowej oraz co w przypadku dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest bardzo istotne rozwijania umiejętność naśladowania. Dodatkowo logorytmika uwrażliwia dzieci na cechy wspólne mowy i muzyki, pomaga w wyczuciu rytmu, tempa, melodii. W formie zabawy i towarzystwie muzyki wykonywane są ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia głosowe (wywoływanie, doskonalenie i utrwalanie głosek), ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej. Logorytmika wypływa na rozwój umiejętności sprawnego wykonywania makro- i mikroruchów, lepsze orientowanie się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, poprawa koncentracji uwagi, stymulowanie myślenia i mowy.
6 dzieci + prowadzący
- Sensoplastyka - zajęcia plastyczne przy użyciu produktów pochodzenia naturalnego. Zajęcia są tak stworzone i zorganizowane by wszystko było jadalne. Sensoplastyka jest formą swobodnego wyrażania się dzieci jak i regulowania emocji. Dla dzieci ze spektrum jest to przede wszystkim stymulacja na wielu płaszczyznach: oswojenie się z nietypową formą zajęć, stymulacja polistensoryczna (dzieci na takich zajęciach mają okazje dotykać, smakować i wąchać dostępne produkty), odwrażliwianie się na różnego typu faktury, pomoc w treningu jedzenia który ze względu na wybiórczość pokarmową towarzyszy tak wielu dzieciom ze spektrum autyzmu.
6 dzieci + prowadzący
40 warsztatów po 60 min.
- Zajęcia kulinarne - zajęcia kształtujące umiejętność zachowania się w grupie, czekania na swoją kolej, poznawanie nowych nazw produktów, podążanie za poleceniami i umiejętność odczytywania przepisu, poznanie podstawowych liczb i miar (np. mała, duża łyżeczka, pół szklanki), rozwój motoryki małej. Jedną z ważniejszych korzyści płynących z zajęć kulinarnych jest obcowanie z różnymi składnikami spożywczymi, dla dzieci z wybiórczością jest to szansa na odczulenie się na zapach i fakturę co zwiększa szanse na zjedzenie czegoś nowego. Zajęcia wymagają wykonywania wielu poleceń i czynności co wpływa na rozwój samodzielności.
6 dzieci + prowadzący
20 warsztatów po 60 min.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Od kilku lat obserwujemy znaczny wzrost diagnoz ze spektrum autyzmu. Diagnozowane są coraz młodsze dzieci, dzięki czemu mogą wcześniej zacząć terapię, co pozwala na znaczne ograniczenie powodowanej przez autyzm niepełnosprawności. Aby terapia była skuteczna, powinna być prowadzona w małych grupach i przy uwzględnieniu potrzeb oraz ograniczeń dzieci. Niestety, przy obecnej ilości diagnozowanych dzieci, poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie są w stanie zapewnić odpowiedniego wsparcia dla każdego dziecka. Oferta zajęć dla dzieci w spektrum autyzmu jednak obecnie coraz szersza, ale często jest odpłatna i nie każdy rodzic może sobie na nią pozwolić. Tymczasem każdy miesiąc zwłoki w terapii może spowodować zmiany, których nie da się już odwrócić i które znacząco wpłyną na przyszłość zdiagnozowanych dzieci. Autyzm nie jest chorobą, dlatego nie możemy mówić o jego wyleczeniu. Skuteczna i wcześnie wdrożona terapia zwiększa jednak szanse zdiagnozowanych dzieci na lepsze radzenie sobie w dorosłym życiu. Taki jest cel zajęć, które mają być realizowane w ramach tego projektu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Materiały realizacyjne do warsztatów | Artykuły spożywcze, plastyczne sprzęt muzyczny oraz inne | 5 000,00 PLN |
TUS - grupa młodsza | 6 osób na warsztacie + prowadzący 40 warsztatów po 60 minut x 250 zł | 10 000,00 PLN |
TUS - grupa starsza | 6 osób na warsztacie + prowadzący 40 warsztatów po 60 minut x 250 zł | 10 000,00 PLN |
Logorytmika | 6 osób na warsztacie + prowadzący 40 warsztatów po 60 minut x 250 zł | 10 000,00 PLN |
Sensoplastyka | 6 osób na warsztacie + prowadzący 40 warsztatów po 60 minut x 250 zł | 10 000,00 PLN |
Warsztaty kulinarne | 6 osób na warsztacie + prowadzący 20 warsztatów po 60 minut x 250 zł | 5 000,00 PLN |
Materiały promocyjne | Wydruk plakatów, kolportaż do szkół i przedszkoli specjalnych | 1 500,00 PLN |
51 500,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Ustalenie harmonogramu zajęć terapeutycznych | Opracowanie szczegółowego harmonogramu zajęć | styczeń - luty 2025 |
Promocja oraz prowadzenie zajęć terapeutycznych | Promocja wśród mieszkańców Krakowa, przeprowadzanie zajęć z dziećmi | styczeń - grudzień 2025 |