Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 18:

Ścieżka pieszo-rowerowa Chmieleniec-Lubostroń

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 2 oraz 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Propozycję zadania stanowi ścieżka pieszo - rowerowa jako ciąg komunikacyjny umożliwiający ruch pieszych i rowerzystów na odcinku od ul. Chmieleniec (jako orientacyjny adres Wnioskodawca podaje ul. Chmieleniec 13 ) do ul. Lubostroń o długości 146 m – etap 1. Budowa ścieżki pieszo - rowerowej niesie za sobą konieczność zachowania ciągłości ruchu w dowiązaniu do stanu istniejącego. Analizując wniosek należy rozpatrywać nie tylko budowę samego nowego ciągu pieszo – rowerowego po terenie oznaczonym w MPZP jako KDX.2, ale również dowiązanie do stanu istniejącego: północna część działki 78/18 oznaczona jest w MPZP jako KDW.1 i funkcjonuje na niej obecnie parking oraz dojazd do budynków mieszkalnych. Zarząd Dróg Miasta Krakowa zawnioskował o umieszczenie w Budżecie GMK na rok 2024 oraz w WPF-WPI na lata kolejne budowę drogi oznaczonej jako KDW.1 - na działce 78/18 obręb 35 Podgórze oraz na działkach 78/8, 89/1 i 89/2 obr. 35 Podgórze jako zadanie inwestycyjne pn. Budowa ul. Chmieleniec. Droga ta miałaby stanowić dojazd do budynków mieszkalnych przy ul. Chmieleniec. Na chwilę obecną inwestycja nie została ujęta w planach finansowych Gminy. W projekcie budowy ścieżki pieszo – rowerowej, konieczne jest, w celu zachowania ciągłości ruchu pieszego i rowerowego, dowiązanie do planowanej drogi. Zasadne jest budowa najpierw drogi na ww działkach, a w następnie zaprojektowanie i budowa dowiązanej do nowopowstałego układu drogowego ścieżki rowerowej. Na chwilę obecną budowa jedynie ścieżki rowerowej nie powiązanej z układem drogowym nie znajduje uzasadnienia. Jednocześnie zaznaczyć należy, że przebudowa istniejącego układu oznaczonego jako KDW.1, ingerowałaby w działkę o numerze 86/9 obręb 35 jedn. ewid. Podgórze będącą własnością osób fizycznych. Również dojazd do placu budowy odbywałby się po działkach należących do osób fizycznych. Przy opiniowaniu projektu rozważono również ewentualną budowę ścieżki pieszo-rowerowej od strony ul. Lubostroń – po terenie działki 78/18 na obszarze oznaczonym jako KDX.1, jednakże z uwagi na długość odcinka –odcinek o długości ok. 273 m od ul. Lubostroń do terenu oznaczonego w MPZP jako ZL.1 w celu dowiązania do ścieżki z kamienia naturalnego realizowanej przez ZZM w ramach ubiegłorocznego projektu budżetu obywatelskiego - koszt budowy, tj. ok. 1 228 500,00 zł przewyższa kwotę 1 135 446,54 zł przewidzianą jako maksymalną dla projektu dzielnicowego w Dzielnicy VIII. Odnosząc się do ww. wnioskowane zadanie nr BO.D8.18/24 opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

614 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: działka 78/18 Podgórze

Krótki opis projektu

Projektuje się ścieżkę pieszo-rowerową jako ciąg komunikacyjny umożliwiający ruch pieszych oraz rowerów na odcinku od ul Chmieleniec do ulicy Lubostroń. Etap 1 całkowita długość około 146m

Opis projektu

Projektuje się ścieżkę pieszo-rowerową jako ciąg komunikacyjny umożliwiający ruch pieszych oraz rowerów na odcinku od bloków mieszkalnych (orientacyjny adres Chmieleniec 13) do ulicy Lubostroń. Całkowita orientacyjna długość ścieżki ~470 – 42 = 428m.
Cechy jakie powinna spełniać lokalizacja inwestycji:

  • Umożliwić komfortowy oraz bezpieczny ruch dla dzieci do pobliskiego przedszkola czy szkoły na ulicy Skośnej
  • Umożliwić komfortowy ruch do pobliskiego, bardzo powszechnie używanego, boiska na ulicy Kolistej
  • Umożliwić komfortowy ruch do pobliskich sklepów przy ulicy Lubostroń
  • Umożliwić bezpieczne spacery dla osób starszych, osób z dziećmi, osób z psami
  • Podczas budowy ścieżki bezwzględnie powinno unikać się usuwania drzew
  • Trasa ścieżki powinna być zlokalizowana jak najbliżej granicy z działką dzierżawioną z KKJK czy innymi podmiotami aby nie ograniczać pozostałego terenu działki miejskiej do innego wykorzystania
  • Teren działki miejskiej pomiędzy blokami przy ulicy Chmieleniec a nowopowstałą ścieżką mgógłby być wykorzystywany np: na liniowy Park kieszonkowy i należy racjonalnie podejść do trasowania biorąc pod uwagę jednoczeście rzędne wysokościowe
  • Projekt oraz konstrukcja ścieżki powinna być możliwie spójna z projektem realizowanym jako zadanie ZZM/O1.305/23 – ścieżka z przepuszczalnego kamienia naturalnego o orientacyjnej długości ~42m

Cechy konstrukcji:

  • Należy unikać wykonania ścieżki z płyt betonowych czy płyt chodnikowych
  • Powinna w jak największy stopniu umożliwiać przepuszczalność dla wód opadowych
  • Powinna w jak największym stopniu wpisywać się w idee parku
  • Jako przykład można podać ścieżki wykonane w lasku Borkowskim czy też inwestycja realizowana w Dobczycach wokół zbiornika
  • Konstrukcja powinna być osadzona nieco wyżej w stosunku do istniejącego terenu aby ograniczyć podtopienia
  • Powinna być ekonomiczna, jednym z pomysłów były by rozwiązania zastosowane dla ścieżki rowerowej od ulicy Zakrzowieckiej do terenów UJ, jednak wydaje się być bardziej kosztowna.
  • Należy wziąć pod uwagę powszechnie występujące na tym obszarze dziki

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obszar terenów zielonych przyporządkowany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennnego jako Park Lubostroń-Ruczaj znajduje się pomiędzy osiedlem przy ulicy Chmieleniec a ulicą Kobierzyńską w osi wschód-zachód, oraz pomiędzy osiedlem przy ulicy Szuwarowej a ulicą Lubostroń w osi północ-południe. Struktura własności gruntów na ww. Obszarze jest mieszana, należy do podmiotów prywatnych, jest dzierżawiona przez Krakowski Klub Jazdy Konnej oraz w jego zachodniej części należy do miasta. Teren ten, jako bliski blokom jest powszechnie używany przez mieszkańców jako teren rekreacji oraz ciąg komunikacyjny. W tak nasyconej zabudową wielorodzinną lokalizacji każdy fragment terenów zielonych jest szczególnie ważny, jednak niestety komfortowe korzystanie jest możliwe jedynie w okresie letnim oraz w czasie temperatur ujemnych. W pozostałych okresach pojawia się błoto które właściwie uniemożliwia korzystanie z obszaru przez dzieci czy osoby starsze. Jako zasadne staje się więc wykonanie ścierzki pieszo-rowerowej ułątwiające korzystanie z terenu poza okresami suchymi.
 

Załączniki

powrót