Ścieżka pieszo-rowerowa Chmieleniec-Lubostroń
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: działka 78/18 Podgórze
Krótki opis projektu
Projektuje się ścieżkę pieszo-rowerową jako ciąg komunikacyjny umożliwiający ruch pieszych oraz rowerów na odcinku od ul Chmieleniec do ulicy Lubostroń. Etap 1 całkowita długość około 146m
Opis projektu
Projektuje się ścieżkę pieszo-rowerową jako ciąg komunikacyjny umożliwiający ruch pieszych oraz rowerów na odcinku od bloków mieszkalnych (orientacyjny adres Chmieleniec 13) do ulicy Lubostroń. Całkowita orientacyjna długość ścieżki ~470 – 42 = 428m.
Cechy jakie powinna spełniać lokalizacja inwestycji:
- Umożliwić komfortowy oraz bezpieczny ruch dla dzieci do pobliskiego przedszkola czy szkoły na ulicy Skośnej
- Umożliwić komfortowy ruch do pobliskiego, bardzo powszechnie używanego, boiska na ulicy Kolistej
- Umożliwić komfortowy ruch do pobliskich sklepów przy ulicy Lubostroń
- Umożliwić bezpieczne spacery dla osób starszych, osób z dziećmi, osób z psami
- Podczas budowy ścieżki bezwzględnie powinno unikać się usuwania drzew
- Trasa ścieżki powinna być zlokalizowana jak najbliżej granicy z działką dzierżawioną z KKJK czy innymi podmiotami aby nie ograniczać pozostałego terenu działki miejskiej do innego wykorzystania
- Teren działki miejskiej pomiędzy blokami przy ulicy Chmieleniec a nowopowstałą ścieżką mgógłby być wykorzystywany np: na liniowy Park kieszonkowy i należy racjonalnie podejść do trasowania biorąc pod uwagę jednoczeście rzędne wysokościowe
- Projekt oraz konstrukcja ścieżki powinna być możliwie spójna z projektem realizowanym jako zadanie ZZM/O1.305/23 – ścieżka z przepuszczalnego kamienia naturalnego o orientacyjnej długości ~42m
Cechy konstrukcji:
- Należy unikać wykonania ścieżki z płyt betonowych czy płyt chodnikowych
- Powinna w jak największy stopniu umożliwiać przepuszczalność dla wód opadowych
- Powinna w jak największym stopniu wpisywać się w idee parku
- Jako przykład można podać ścieżki wykonane w lasku Borkowskim czy też inwestycja realizowana w Dobczycach wokół zbiornika
- Konstrukcja powinna być osadzona nieco wyżej w stosunku do istniejącego terenu aby ograniczyć podtopienia
- Powinna być ekonomiczna, jednym z pomysłów były by rozwiązania zastosowane dla ścieżki rowerowej od ulicy Zakrzowieckiej do terenów UJ, jednak wydaje się być bardziej kosztowna.
- Należy wziąć pod uwagę powszechnie występujące na tym obszarze dziki
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obszar terenów zielonych przyporządkowany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennnego jako Park Lubostroń-Ruczaj znajduje się pomiędzy osiedlem przy ulicy Chmieleniec a ulicą Kobierzyńską w osi wschód-zachód, oraz pomiędzy osiedlem przy ulicy Szuwarowej a ulicą Lubostroń w osi północ-południe. Struktura własności gruntów na ww. Obszarze jest mieszana, należy do podmiotów prywatnych, jest dzierżawiona przez Krakowski Klub Jazdy Konnej oraz w jego zachodniej części należy do miasta. Teren ten, jako bliski blokom jest powszechnie używany przez mieszkańców jako teren rekreacji oraz ciąg komunikacyjny. W tak nasyconej zabudową wielorodzinną lokalizacji każdy fragment terenów zielonych jest szczególnie ważny, jednak niestety komfortowe korzystanie jest możliwe jedynie w okresie letnim oraz w czasie temperatur ujemnych. W pozostałych okresach pojawia się błoto które właściwie uniemożliwia korzystanie z obszaru przez dzieci czy osoby starsze. Jako zasadne staje się więc wykonanie ścierzki pieszo-rowerowej ułątwiające korzystanie z terenu poza okresami suchymi.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Ścieżka pieszo rowerowa 1600pln/m2 o szerokości 2.5m | Odcinek od bloków przy ul Chmieleniec do ścieżki realizowanej z zadania ZZM/O1.305/23 | 584 000,00 PLN |
Projekt budowlany | Projekt budowlany na całość odcinka Chmieleniec-Lubostroń | 30 000,00 PLN |
614 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie projektu budowlanego | Ogłoszenie przetargu oraz wykonanie projektu | pierwsza połowa 2025 |
Budowa ścieżki pieszo-rowerowej | Ogłoszenie przetargu oraz wykonanie inwestycji | druga połowa 2025 - pierwsza połowa 2026 |