Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica III NR 42:

Niech murki (separatory) runą, a beton zniknie

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt 4, 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Propozycja zadania budżetu obywatelskiego zakłada likwidację betonowych separatorów dzielących ul. Jana Sabały na dwie części z zachowaniem otworu o szerokości ok. 1 metra dla pieszych. Zamiana separatorów na metalowe słupki oraz wyznaczenie przejścia dla pieszych na jezdni, aby przejście nie było blokowane. Ul. J. Sabały i ul. Marchołta w Krakowie nie zostały zaliczone do jednej z kategorii dróg publicznych i stanowią drogi wewnętrzne, które pozostają w zarządzie ZDMK. Z uwagi na powyższe oraz zapisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach /Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181, tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 2311 z dnia 9 września 2019 r. z późn. zm./, wskazujące m.in., że przejścia dla pieszych należy lokalizować przede wszystkim przy skrzyżowaniach dróg, a w miastach należy wyznaczać je w zasadzie tylko przez ulice układu podstawowego uznane za trasy z pierwszeństwem, brak jest możliwości w chwili obecnej na wprowadzenie zmian w obowiązującej stałej organizacji ruchu na dotyczącym treści odcinku ww. drogi wewnętrznej w postaci wyznaczenia przejścia dla pieszych. Wskazać należy jednocześnie, iż przedłożony wniosek w ramach ww. projektu stoi w sprzeczności z Uchwałą Nr IX/134/2019 Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony z dnia 2 lipca 2019 r. w sprawie: wniosku do Prezydenta Miasta Krakowa, Zarządu Dróg Miasta Krakowa o utrzymanie obecnie istniejących rozwiązań komunikacyjnych w obrębie skrzyżowania ulic Sabały i Marchołta oraz może powodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wskazane przez Wnioskodawcę proponowane rozwiązanie w stałej organizacji ruchu w postaci demontażu istniejących w rejonie połączenia ww. dróg wewnętrznych, barier żelbetonowych typ. U-14b i montaż urządzeń brd (pojedyncze słupki blokujące typ U-12b bez uchwytów łańcuchowych), z uwagi na brak odpowiedniej podbudowy drogi w rejonie ww. połączenia i jednocześnie nietrwałego proponowanego zamiennego rozwiązania w organizacji ruchu (słupki blokujące) w przypadku powstania zdarzenia drogowego kolizja/wypadek, dotyczącego ww. słupków lub aktów wandalizmu, mogłoby doprowadzić do utworzenia przejazdu w przedmiotowej lokalizacji na ul. J. Sabały pomiędzy ul. Marchołta i ul. J. Brzechwy, stwarzając zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego również z uwagi na brak skanalizowania ruchu niechronionych uczestników ruchu drogowego w rejonie połączenia ww. dróg. W ocenie ZDMK ruch niechronionych uczestników ruchu drogowego przez i w rejonie istniejących barier żelbetonowych typ. U-14b nie jest utrudniony, a tut. Zarząd nie otrzymywał wniosków w zakresie konieczności wprowadzenia zmian w stałej organizacji ruchu. Zgodnie z opisem zadania demontaż barier żelbetonowych typ. U-14b i montaż w ich miejsce pojedynczych słupków blokujących typ U-12b bez uchwytów łańcuchowych przy zachowaniu przejścia o istniejącej szerokości, nie znajduje uzasadnienia. Tut. Jednostka uprzejmie zawiadamia, iż w listopadzie 2018 r., wdrożono na części drogi wewnętrznej ul. J. Sabały wraz z sięgaczami drogowymi i części ul. Marchołta, strefę zamieszkania. Poprawiono tym samym bezpieczeństwo w ruchu drogowym w tym ruchu niechronionych uczestników ruchu drogowego poruszających się w obrębie wskazanej strefy i połączenia m.in. drogi wewnętrznej ul. J. Sabały i drogi wewnętrznej ul. Marchołta. Niechroniony uczestnik ruchu drogowego może poruszać się po północnej stronie istniejących barier żelbetonowych typ. U-14b, całą szerokością jezdni (drogi) w obrębie istniejącej strefy zamieszkania, w której obowiązuje również ograniczenie prędkości do 20 km/h. W związku z powyższym z uwagi, iż postój pojazdów w wyznaczonej strefie zamieszkania odbywać się może wyłącznie w miejscach wyznaczonych, wprowadzenie proponowanych zmian w organizacji ruchu, nie znajduje uzasadnienia i jest niezgodne z ww. Uchwałą Nr IX/134/2019 Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony. W związku z powyższym wniosek opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica III Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

60 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: teren pomiędzy posesjami Jana Sabały 9, 11 i 14

Krótki opis projektu

Likwidacja betonowych separatorów dzielących ul. Jana Sabały na dwie części z zachowaniem otworu o szerokości ok. 1 metra dla pieszych. Zamiana separatorów na metalowe słupki oraz wyznaczenie przejścia dla pieszych na jezdni, aby nie było blokowane.

Opis projektu

Przejście z jednej części ul. Sabały w drugą część ul. Sabały jest utrudnione. Kilkanaście lat temu postawiono tam separatory z wąskim przesmykiem dla pieszych i rowerzystów, gdzie nie mieszczą się dwie osoby. Dodatkowo obszar przy posesji Sabały 9 wykorzystywany jest na parking, co często blokuje przesmyk i utrudnia przejście. Czasami parkujące samochody stają po drugiej stronie murku i też utrudniają lub wręcz uniemożliwiają przejście.
Propozycja obejmuje:
1. wymiany separatorów na słupki (bez ich łączenia łańcuchami), aby uniemożliwiały ruch pojazdów pomiędzy obiema częściami ulicy Sabały, ale umożliwiały pieszym i rowerzystom przejście w więcej niż jednym miejscu. I aby przejścia były szersze.
2. namalowanie znaków poziomych na asfalcie po obu stronach obecnej blokady betonowej, aby wyraźnie zaznaczyć przejścia dla pieszych i uniemożliwić parkowanie w tym rejonie.
3. przejście dla pieszych powinno być też wyznaczone po stronie posesji Sabały 9, dociągając zebrę do chodnika przy posesji Sabały 7 z zachowaniem możliwości parkowania przy ogrodzeniu posesji Sabały 9

UZASADNIENIE PROJEKTU

Poprawa bezpieczeństwa pieszych.
Uporządkowanie ruchu pieszego i samochodowego w okolicy.
Likwidacja murku stygmatyzującego przechodzących i dzielących osiedle na dwie części.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
opracowanie dokumentacji opracowanie dokumentacji projektowej, pozyskanie decyzji administracyjnych 30 000,00 PLN
realizacja realizacja 30 000,00 PLN
60 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
opracowanie dokumentacji, w tym zmiany organizacji ruchu opracowanie dokumentacji, w tym zmiany organizacji ruchu 2025
realizacja przetarg, wyłonienie wykonawcy, realizacja 2026

Galeria

powrót