Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica II NR 39:

Bądźmy Eko!!! Zielone lekcje w Eko Pracowni.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica II Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. ks. Blachnickiego 1, teren ZSO nr 1 w Krakowie, zielony fragment działki przy Blachnickiego w kierunku Daszyńskiego

Krótki opis projektu

Eko Pracownia pozwoli uczniom, nauczycielom i gościom ZSO nr 1 na częstsze spędzanie czasu na świeżym powietrzu w otoczeniu ciekawie zagospodarowanego terenu zielonego. Łączy naukę z naturą, promując zrównoważony rozwój.

Opis projektu

Projekt "Bądźmy Eko!!! Zielone lekcje w Eko Pracowni" stanowi innowacyjne podejście do edukacji
i zarządzania przestrzenią szkolną, koncentrując się na ekologicznych wartościach i zasadach zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa ta ma na celu transformację terenów wokół Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Krakowie, które obecnie charakteryzują się ograniczoną funkcjonalnością i niewykorzystanym estetycznym potencjałem, w przemyślanie zaprojektowaną, zieloną przestrzeń edukacyjną.

 
Kluczowym aspektem projektu jest stworzenie „sali lekcyjnej” na wolnym powietrzu, połączonej
z bogatym w różnorodną roślinność ogrodem, gdzie uczniowie będą mieli okazję nie tylko do tradycyjnej nauki w otoczeniu natury, ale także do zdobywania praktycznych umiejętności związanych z ogrodnictwem: sadzenie, pielęgnacja i obserwacja cyklu życia roślin.
 
Elementy Projektu

Konkurs plastyczny "Nasz ogródek": Organizacja konkursu zachęci uczniów do kreatywnego myślenia o przestrzeni zielonej. Młodsze klasy wykonają prace plastyczne lub techniczne, podczas gdy starsi uczniowie wykorzystają techniki grafiki komputerowej w celu zaprezentowania możliwości użycia zdobyczy współczesnej techniki dla rozwoju ekologicznych rozwiązań. Ta inicjatywa włączy społeczność szkolną w projekt, dając uczniom poczucie współwłasności nad nowo tworzonym ogrodem.

Zakładanie poletek z roślinami: Uczniowie będą bezpośrednio zaangażowani w tworzenie ogrodu, sadząc warzywa, zioła oraz rośliny na podstawie prac zrealizowanych przez zwycięzców konkursu. Działania te nie tylko urozmaicą szkolne otoczenie, ale także wzbogacą wiedzę uczniów na temat różnorodności biologicznej i znaczenia ochrony środowiska.

Kącik biocenotyczny: To specjalnie wydzielona część ogrodu, która będzie symulować naturalne środowisko rozwoju różnych gatunków roślin i zwierząt. Fragment terenów zielonych zostanie przeznaczony na zasianie łąki kwiatowej w której uczniowie będą mogli obserwować naturalny rozwój zarówno jej, jak i jej mieszkańców. Jest to doskonały sposób na poznawanie zależności ekosystemowych w praktyce.

Edukacyjne tabliczki informacyjne: Każda roślina w ogrodzie będzie opatrzona tabliczką z kluczowymi informacjami, takimi jak nazwa, wymagania uprawowe czy ciekawostki biologiczne. Ułatwi to uczniom i odwiedzającym zdobywanie wiedzy o roślinności i ekologii.

Strefa relaksu i nauki: W przestrzeni ogrodu zostaną umieszczone ławki, stoliki do gier oraz miejsca do wypoczynku, co stworzy idealne warunki do nauki na świeżym powietrzu, relaksu i integracji społeczności szkolnej.

Zielona Sala Lekcyjna: Głównym elementem projektu będzie stworzenie zewnętrznej sali lekcyjnej, która będzie harmonijnie wkomponowana w otaczający ją krajobraz. Sala ta zostanie zaprojektowana z myślą o maksymalnej elastyczności użytkowania oraz minimalnym wpływie na środowisko. Wykorzystane zostaną naturalne materiały, między innymi drewno i kamień. Przestrzeń będzie wyposażona w niezbędne meble: ławki, stoliki oraz tablicę kredową pozwalające na przeprowadzenie zarówno lekcji dedykowanych ekologii i poznawaniu przyrody jak i klasycznych lekcji szkolnych takich jak historia, matematyka czy języki.

Ogród Deszczowy: Jako element łagodzenia skutków zmian klimatycznych i edukacji w zakresie gospodarowania wodami opadowymi, projekt będzie zawierał również ogród deszczowy. Będzie on praktycznym narzędziem do pokazywania, jak można zbierać i wykorzystywać wodę deszczową do nawadniania roślin oraz zmniejszania ilości wód opadowych spływających do kanalizacji miejskiej.

Laboratorium Terenowe: Aby wzmocnić aspekt naukowy projektu, powstanie mobilne laboratorium terenowe, które umożliwi uczniom prowadzenie obserwacji i eksperymentów bezpośrednio w terenie. Będzie ono wyposażone w podstawowe narzędzia badawcze, takie jak lupy oraz mikroskopy przenośne, co pozwoli na głębsze zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie.

Kompostownik Szkolny: Kompostownik to kluczowy element edukacyjny, który uczy uczniów odpowiedzialności za odpady organiczne i zamknięcia obiegu materii w przyrodzie. Zostanie on zaprojektowany tak, aby pasował do estetyki szkolnego ogrodu, jednocześnie będąc łatwym w obsłudze i utrzymaniu. Uczniowie będą mogli na bieżąco obserwować proces kompostowania, ucząc się o jego znaczeniu dla gleby i roślin. Kompost uzyskany w procesie będzie wykorzystywany jako naturalny nawóz w szkolnym ogrodzie, co zwiększy jego wartość edukacyjną i praktyczną. Dodatkowo, kompostownik może stać się punktem wyjścia do dyskusji na tematy związane z redukcją odpadów, recyklingiem oraz zrównoważonym rozwojem.

Ścieżka Edukacyjna: Cały teren będzie połączony systemem ścieżek pozwalającym na przejście pomiędzy poszczególnymi elementami ogrodu. Pozwoli to uczniom w przystępny sposób uzyskać dostęp do każdej części zaproponowanego projektu. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie można również w łatwy sposób zaprezentować ogród gościom szkoły, takim jak rodzice, przedstawiciele innych szkół czy urzędów, uczestnicy dni otwartych itp.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Założenie tego projektu wykracza poza prostą chęć zazielenienia przestrzeni szkolnej – filozofia ekologiczna leżąca u jego podstaw, ma na celu wpojenie młodym ludziom szacunku do środowiska naturalnego i zrozumienia jego nieocenionej wartości. Poprzez bezpośredni kontakt z naturą, uczniowie będą mogli doświadczyć nie tylko cyklu życia przyrody, ale także nauczyć się, jak ważne jest dbanie o naszą planetę i jak nawet w warunkach miejskich można w prosty sposób realizować i prezentować proekologiczną postawę.


Projekt ten ma również na celu budowanie silnych więzi między uczniami a przyrodą, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym, często zurbanizowanym i uciekającym coraz bardziej w cyfrową przestrzeń świecie, gdzie kontakt z naturą jest mocno ograniczony. Przebywanie wśród zieleni, praca z roślinami, obserwacja zmieniających się pór roku i bezpośredni udział w tworzeniu żywego, ekologicznego ekosystemu to doświadczenia, które nie tylko wzbogacają wiedzę ekologiczną, ale również przyczyniają się do budowania emocjonalnej więzi z przyrodą. Ta więź jest fundamentem dla rozwoju postaw proekologicznych, które są niezbędne dla przyszłych pokoleń w kontekście globalnych wyzwań środowiskowych.

Ponadto, projekt "Bądźmy Eko!!! Zielone lekcje w Eko Pracowni" promuje wspólne spędzanie czasu na łonie natury, co ma kluczowe znaczenie dla budowania społeczności szkolnej i wzmacniania relacji międzyludzkich. Wspólne prace ogrodnicze, zajęcia w plenerowej sali lekcyjnej czy po prostu relaks w zielonym zakątku szkoły to okazje do rozmów, wymiany doświadczeń i pracy zespołowej, co z kolei przyczynia się do wzrostu poczucia przynależności i wspólnoty wśród uczniów i nauczycieli.
 
Rozwój samodzielności to kolejny kluczowy element tego ekologicznego projektu. Dając uczniom odpowiedzialność za określone fragmenty ogrodu, uczymy ich zarówno niezależności, jak i odpowiedzialności za powierzone im zadania. To doświadczenie bezpośrednio przekłada się na lepsze zrozumienie konsekwencji własnych działań, zarówno w kontekście dbałości o rośliny, jak i szerszej perspektywie ekologicznej. Uczniowie uczą się planowania, organizacji pracy i systematyczności, które są niezwykle cennymi umiejętnościami w każdym aspekcie życia.

Podsumowując, w zaproponowanym projekcie ekologia nie jest jedynie przedmiotem lekcji, ale staje się sposobem życia, integrującym społeczność szkolną wokół wspólnego, szlachetnego celu. Jest on jest inwestycją w przyszłość, gdzie zrozumienie i szacunek dla przyrody, umiejętność zarówno współpracy jak i samodzielności są kluczowymi wartościami, które młode pokolenie wynosi poza mury szkoły, stając się świadomymi i odpowiedzialnymi obywatelami świata.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
1. Nagrody w konkursie (gotówka) 2. Nagrody w konkursie (zakup nagród rzeczowych) 3. Przenośna tablica kredowa 4. Narzędzia ogrodnicze 5. Stoliki do gier 6. Pojemniki na deszczówkę 7. Tabliczki informacyjne 8. Mikroskopy 9. Lupy 10. Kompostownik 11. Ścieżka (koszt materiałów + wykonanie) 12. Sadzonki roślin 1. Nagrody za pierwsze miejsce dla zwycięzców konkursu "Nasz ogródek" dla klas 1-3, 4-8 oraz liceum, dla każdego zwycięzcy 500 zł. 2. Dla miejsc 1-3 nagrody rzeczowe. 3. Do umieszczenia w ogrodzie. Przenośna aby można ją było schować w trakcie gdy nie jest używana przez dłuższy czas np. w zimie lub w wakacje. 4. Ławki pełniące funkcje zarówno przestrzeni rekreacyjnej jak i umożliwiającej naukę przy nich. Szacunkowo 6 zestawów ławki + stoliki. 5. 10 zestawów narzędzi ogrodniczych umożliwiających uprawę roślinności. 6. Dwa stoliki zewnętrzne do gry w szachy wraz z siedziskami 7. Dwa pojemniki na deszczówkę odpływającą z rynien 8. Zestaw tabliczek informacyjnych możliwych do wbicia przy roślinach 9. Mikroskopy do obserwacji preparatów przygotowanych z materiału biologicznego znalezionego w ogródku - 5 sztuk 10. Lupy umożliwiające wnikliwe badanie roślinności i niewielkich zwierząt zamieszkujących ogród - 1 zestaw 11. Kompostownik pozwalający na gromadzenie odpadów organicznych i produkcje nawozu 12. Ścieżka łącząca wszystkie elementy ogrodu 13. Wiele różnych sadzonek oraz nasion do zasiania i posadzenia w ogrodzie Wykonanie projektu wraz z dopełnieniem formalności administracyjnych oraz montaż tablicy informującej o realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego. Realizacja zadania do wysokości wnioskowanej kwoty. 100 000,00 PLN
100 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
1. Organizacja konkursu 2. Oczyszczenie terenu 3. Realizacja elementów pracowni 4. Zakup pozostałych elementów pracowni 5. Rozpoczęcie użytkowania 1. Organizacja konkursu "Nasz ogródek" dla klas 1-3, 4-8 SP oraz 1-3 LO. 2. Wyczyszczenie terenu, usunięcie chwastów przez uczniów szkoły. 3. Zakup niezbędnych elementów, przygotowanie terenu, montaż ławek i stolików, budowa ścieżki, przygotowanie gleby pod ogródek, wykonanie wszystkich pozostałych niezbędnych prac ziemnych i montażowych. 4. Zakup mikroskopów, lup, kompostownika, tablicy, tabliczek, części sadzonek, pojemników na deszczówkę 5. Oddanie terenu pracowni do użytku dla uczniów, pracowników i gości ZSO1 Wykonanie projektu wraz z dopełnieniem formalności administracyjnych oraz montaż tablicy informującej o realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego. Realizacja zadania do wysokości wnioskowanej kwoty. 2025

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Według autora wniosku Eko Pracownia pozwoli uczniom, nauczycielom i gościom ZSO nr 1 na częstsze spędzanie czasu na świeżym powietrzu w otoczeniu ciekawie zagospodarowanego terenu zielonego. Łączy naukę z naturą, promując zrównoważony rozwój.
powrót