Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica II NR 39:

Bądźmy Eko!!! Zielone lekcje w Eko Pracowni.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica II Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. ks. Blachnickiego 1, teren ZSO nr 1 w Krakowie, zielony fragment działki przy Blachnickiego w kierunku Daszyńskiego

Krótki opis projektu

Eko Pracownia pozwoli uczniom, nauczycielom i gościom ZSO nr 1 na częstsze spędzanie czasu na świeżym powietrzu w otoczeniu ciekawie zagospodarowanego terenu zielonego. Łączy naukę z naturą, promując zrównoważony rozwój.

Opis projektu

Projekt "Bądźmy Eko!!! Zielone lekcje w Eko Pracowni" stanowi innowacyjne podejście do edukacji
i zarządzania przestrzenią szkolną, koncentrując się na ekologicznych wartościach i zasadach zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa ta ma na celu transformację terenów wokół Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Krakowie, które obecnie charakteryzują się ograniczoną funkcjonalnością i niewykorzystanym estetycznym potencjałem, w przemyślanie zaprojektowaną, zieloną przestrzeń edukacyjną.

 
Kluczowym aspektem projektu jest stworzenie „sali lekcyjnej” na wolnym powietrzu, połączonej
z bogatym w różnorodną roślinność ogrodem, gdzie uczniowie będą mieli okazję nie tylko do tradycyjnej nauki w otoczeniu natury, ale także do zdobywania praktycznych umiejętności związanych z ogrodnictwem: sadzenie, pielęgnacja i obserwacja cyklu życia roślin.
 
Elementy Projektu

Konkurs plastyczny "Nasz ogródek": Organizacja konkursu zachęci uczniów do kreatywnego myślenia o przestrzeni zielonej. Młodsze klasy wykonają prace plastyczne lub techniczne, podczas gdy starsi uczniowie wykorzystają techniki grafiki komputerowej w celu zaprezentowania możliwości użycia zdobyczy współczesnej techniki dla rozwoju ekologicznych rozwiązań. Ta inicjatywa włączy społeczność szkolną w projekt, dając uczniom poczucie współwłasności nad nowo tworzonym ogrodem.

Zakładanie poletek z roślinami: Uczniowie będą bezpośrednio zaangażowani w tworzenie ogrodu, sadząc warzywa, zioła oraz rośliny na podstawie prac zrealizowanych przez zwycięzców konkursu. Działania te nie tylko urozmaicą szkolne otoczenie, ale także wzbogacą wiedzę uczniów na temat różnorodności biologicznej i znaczenia ochrony środowiska.

Kącik biocenotyczny: To specjalnie wydzielona część ogrodu, która będzie symulować naturalne środowisko rozwoju różnych gatunków roślin i zwierząt. Fragment terenów zielonych zostanie przeznaczony na zasianie łąki kwiatowej w której uczniowie będą mogli obserwować naturalny rozwój zarówno jej, jak i jej mieszkańców. Jest to doskonały sposób na poznawanie zależności ekosystemowych w praktyce.

Edukacyjne tabliczki informacyjne: Każda roślina w ogrodzie będzie opatrzona tabliczką z kluczowymi informacjami, takimi jak nazwa, wymagania uprawowe czy ciekawostki biologiczne. Ułatwi to uczniom i odwiedzającym zdobywanie wiedzy o roślinności i ekologii.

Strefa relaksu i nauki: W przestrzeni ogrodu zostaną umieszczone ławki, stoliki do gier oraz miejsca do wypoczynku, co stworzy idealne warunki do nauki na świeżym powietrzu, relaksu i integracji społeczności szkolnej.

Zielona Sala Lekcyjna: Głównym elementem projektu będzie stworzenie zewnętrznej sali lekcyjnej, która będzie harmonijnie wkomponowana w otaczający ją krajobraz. Sala ta zostanie zaprojektowana z myślą o maksymalnej elastyczności użytkowania oraz minimalnym wpływie na środowisko. Wykorzystane zostaną naturalne materiały, między innymi drewno i kamień. Przestrzeń będzie wyposażona w niezbędne meble: ławki, stoliki oraz tablicę kredową pozwalające na przeprowadzenie zarówno lekcji dedykowanych ekologii i poznawaniu przyrody jak i klasycznych lekcji szkolnych takich jak historia, matematyka czy języki.

Ogród Deszczowy: Jako element łagodzenia skutków zmian klimatycznych i edukacji w zakresie gospodarowania wodami opadowymi, projekt będzie zawierał również ogród deszczowy. Będzie on praktycznym narzędziem do pokazywania, jak można zbierać i wykorzystywać wodę deszczową do nawadniania roślin oraz zmniejszania ilości wód opadowych spływających do kanalizacji miejskiej.

Laboratorium Terenowe: Aby wzmocnić aspekt naukowy projektu, powstanie mobilne laboratorium terenowe, które umożliwi uczniom prowadzenie obserwacji i eksperymentów bezpośrednio w terenie. Będzie ono wyposażone w podstawowe narzędzia badawcze, takie jak lupy oraz mikroskopy przenośne, co pozwoli na głębsze zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie.

Kompostownik Szkolny: Kompostownik to kluczowy element edukacyjny, który uczy uczniów odpowiedzialności za odpady organiczne i zamknięcia obiegu materii w przyrodzie. Zostanie on zaprojektowany tak, aby pasował do estetyki szkolnego ogrodu, jednocześnie będąc łatwym w obsłudze i utrzymaniu. Uczniowie będą mogli na bieżąco obserwować proces kompostowania, ucząc się o jego znaczeniu dla gleby i roślin. Kompost uzyskany w procesie będzie wykorzystywany jako naturalny nawóz w szkolnym ogrodzie, co zwiększy jego wartość edukacyjną i praktyczną. Dodatkowo, kompostownik może stać się punktem wyjścia do dyskusji na tematy związane z redukcją odpadów, recyklingiem oraz zrównoważonym rozwojem.

Ścieżka Edukacyjna: Cały teren będzie połączony systemem ścieżek pozwalającym na przejście pomiędzy poszczególnymi elementami ogrodu. Pozwoli to uczniom w przystępny sposób uzyskać dostęp do każdej części zaproponowanego projektu. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie można również w łatwy sposób zaprezentować ogród gościom szkoły, takim jak rodzice, przedstawiciele innych szkół czy urzędów, uczestnicy dni otwartych itp.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Założenie tego projektu wykracza poza prostą chęć zazielenienia przestrzeni szkolnej – filozofia ekologiczna leżąca u jego podstaw, ma na celu wpojenie młodym ludziom szacunku do środowiska naturalnego i zrozumienia jego nieocenionej wartości. Poprzez bezpośredni kontakt z naturą, uczniowie będą mogli doświadczyć nie tylko cyklu życia przyrody, ale także nauczyć się, jak ważne jest dbanie o naszą planetę i jak nawet w warunkach miejskich można w prosty sposób realizować i prezentować proekologiczną postawę.


Projekt ten ma również na celu budowanie silnych więzi między uczniami a przyrodą, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym, często zurbanizowanym i uciekającym coraz bardziej w cyfrową przestrzeń świecie, gdzie kontakt z naturą jest mocno ograniczony. Przebywanie wśród zieleni, praca z roślinami, obserwacja zmieniających się pór roku i bezpośredni udział w tworzeniu żywego, ekologicznego ekosystemu to doświadczenia, które nie tylko wzbogacają wiedzę ekologiczną, ale również przyczyniają się do budowania emocjonalnej więzi z przyrodą. Ta więź jest fundamentem dla rozwoju postaw proekologicznych, które są niezbędne dla przyszłych pokoleń w kontekście globalnych wyzwań środowiskowych.

Ponadto, projekt "Bądźmy Eko!!! Zielone lekcje w Eko Pracowni" promuje wspólne spędzanie czasu na łonie natury, co ma kluczowe znaczenie dla budowania społeczności szkolnej i wzmacniania relacji międzyludzkich. Wspólne prace ogrodnicze, zajęcia w plenerowej sali lekcyjnej czy po prostu relaks w zielonym zakątku szkoły to okazje do rozmów, wymiany doświadczeń i pracy zespołowej, co z kolei przyczynia się do wzrostu poczucia przynależności i wspólnoty wśród uczniów i nauczycieli.
 
Rozwój samodzielności to kolejny kluczowy element tego ekologicznego projektu. Dając uczniom odpowiedzialność za określone fragmenty ogrodu, uczymy ich zarówno niezależności, jak i odpowiedzialności za powierzone im zadania. To doświadczenie bezpośrednio przekłada się na lepsze zrozumienie konsekwencji własnych działań, zarówno w kontekście dbałości o rośliny, jak i szerszej perspektywie ekologicznej. Uczniowie uczą się planowania, organizacji pracy i systematyczności, które są niezwykle cennymi umiejętnościami w każdym aspekcie życia.

Podsumowując, w zaproponowanym projekcie ekologia nie jest jedynie przedmiotem lekcji, ale staje się sposobem życia, integrującym społeczność szkolną wokół wspólnego, szlachetnego celu. Jest on jest inwestycją w przyszłość, gdzie zrozumienie i szacunek dla przyrody, umiejętność zarówno współpracy jak i samodzielności są kluczowymi wartościami, które młode pokolenie wynosi poza mury szkoły, stając się świadomymi i odpowiedzialnymi obywatelami świata.
 

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Według autora wniosku Eko Pracownia pozwoli uczniom, nauczycielom i gościom ZSO nr 1 na częstsze spędzanie czasu na świeżym powietrzu w otoczeniu ciekawie zagospodarowanego terenu zielonego. Łączy naukę z naturą, promując zrównoważony rozwój.
powrót