Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 83:

Widoczny to bardziej bezpieczny-Miejski monitoring

Projekt odrzucony: Dla obszaru wskazanego w projekcie wykonano analizę bezpieczeństwa za okres od 2023 do marca 2024 r. Obszar charakteryzuje się małą liczbą przestępstw w przestrzeni publicznej. W 2023 r. odnotowano łącznie 12 przestępstw, do marca 2024 r odnotowano 4 przestępstwa.W analizowanym obszarze obserwuje się bardzo dużą ilość wykroczeń. W roku 2023 odnotowano 5446 wykroczeń, natomiast do marca 2024 roku 1553 wykroczenia. Z czego największą grupę stanowią wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji oraz przeciw ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Do Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień z analizowanego obszaru przewieziono 184 osoby w roku 2023 i 34 osoby do marca 2024 r. Zastrzeżenia merytoryczne do projektu: Pomysłodawca zadania w budżecie obywatelskim jako uzasadnienie wskazuje, że w rejonie tym dochodzi do spożywania alkoholu w znacznych ilościach, nieobyczajnego zachowania, kradzieży, łamania zasad ruchu drogowego. W większości tych kategorii monitoring wizyjny NIE JEST skutecznym narzędziem ani środkiem zapobiegawczym ponieważ nie można jednoznacznie stwierdzić czy osoby znajdujące się w polu widzenia kamery spożywają alkohol. Samo nagranie nie wystarczy do skutecznego ukarania potencjalnego sprawcy. Nieobyczajne zachowanie w postaci załatwiania potrzeb fizjologicznych w miejscu publicznym jest incydentem wymagającym ujęcia na gorącym uczynku, podobnie zresztą jak wspomniane wyżej spożywanie alkoholu. Statystyki czynów zabronionych w obrębie Parku Strzeleckiego świadczą o tym, że liczne patrole Straży Miejskiej Miasta Krakowa oraz patrole policyjne skutecznie wykrywają i niwelują zdarzenia przestępcze i wykroczenia. W tym wypadku przyjmuje się zasadę, że podstawą bezpieczeństwa w tym rejonie jest służba patrolowa realizowana przez funkcjonariuszy Policji i Straży Miejskiej. Ponadto, koncepcja budowy monitoringu wizyjnego Miasta Krakowa, stanowiąca podstawę do prowadzenia prac w terenie, opierała się o wnioski i rekomendacje Zespołu Zadaniowego Prezydenta Miasta Krakowa ds. realizacji wyników referendum w tym zakresie. Zakłada ona w głównej mierze monitorowanie przestrzeni publicznych najbardziej zagrożonych czynami zabronionymi, na podstawie przeprowadzonych analiz bezpieczeństwa. Realizując rozmaite projekty z zakresu monitoringu wizyjnego, w wybranych lokalizacjach badaliśmy zasięgi kamer. Dostrzeżono, że na obszarach, gdzie występuje duże zadrzewienie, skuteczność kamer monitoringu wizyjnego jest ograniczona, zwłaszcza przy założeniu stale rozrastających się drzew. Co prawda, w porze zimowej stanowi to mniejszy problem, ale też występowanie zagrożeń jest tam wtedy niższe. Poza tym kamery musiałyby być zainstalowane na stosunkowo niewielkiej wysokości i podatne na zniszczenie. Skuteczność tego typu rozwiązania byłaby niewspółmiernie mała w stosunku do poniesionych nakładów i oczekiwanych pożytków. Niemniej jednak w ramach Miejskiego Systemu Monitoringu Wizyjnego na obrzeżach Parku działa kilkanaście kamer, które służą pomocą patrolom Straży Miejskiej i Policji. Finansowanie: koszt realizacji zadania został przez wnioskodawcę oszacowany na poziomie 450 000 zł. Zdaniem Wydziału, jego realizacja wymagałaby środków co najmniej dwukrotnie wyższych. Zastrzeżenia prawne do projektu: Trzeba podkreślić, że monitoring wizyjny jest jedynie elementem budowy bezpieczeństwa przestrzeni publicznej a nie jej gwarantem. Ustawa o samorządzie gminnym – art. 9a ust 1 stwierdza, że monitoring wizyjny należy stosować „(…) jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) „(…) Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami”. Dodatkowo wskazać należy stanowisko Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych ( European Data Protection Board ), która w przygotowanym opracowaniu „Wytyczne w sprawie przetwarzania danych osobowych przez urządzenia wideo” jednoznacznie wskazuje, że nie należy montować systemów nadzoru wizyjnego w miejscach służących rekreacji i rekonwalescencji, bez absolutnie uzasadnionej przyczyny. Uwzględniając powyższe argumenty zadanie należy ocenić negatywnie. Zdaniem Wydziału do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego wystarczające są regularne patrole Straży Miejskiej Miasta Krakowa i Policji. W związku z powyższym przedstawiony Projekt Budżetu Obywatelskiego opiniujemy negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

450 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Park strzelecki i okolice dworca autobusowego

Krótki opis projektu

Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa w okolicy dworca autobusowego MDA oraz parku Strzeleckiego. Wykonanie ok. 12 szt. kamer podłączonych do miejskiego monitoringu.

Opis projektu

Projekt zakłada montaż ok. 14-tu kamer stacjonarnych i obrotowych monitorujących ciągi pieszo – jezdne. Kamery miałyby być umiejscowione w następujących punktach: 8 kamer monitorujących teren Parku strzeleckiego oraz 6 kamer monitorujących ul. Lubomirskiego, ul. Zygmunta Augusta, ul Bosacką (w części przy MDA i od strony ul. Lubicz), ul. Topolowej. Kamery miałyby być podpięte do systemu Miejskiego Monitoringu.

 

Projekt powstał z inspiracji mieszkańców oraz wskazań Policji o zdarzeniach w Parku i okolicach. Mieszkańcy dzielnicy I Stare Miasto oraz dzielnicy II Grzegórzki, korzystający z relaksu w parku Strzeleckim zwracają uwagę na pogarszające się poczucie bezpieczeństwa. Wynika to zarówno z coraz częściej występującymi incydentami w parku i okolicach dworca jak i poczucia braku działań prewencyjnych. Stad propozycja objęcia parku i przyległego terenu monitoringiem. Należy zwrócić uwagę ze park strzelecki będący w administrowaniu i utrzymaniu jednostek gminnych w wyniku udostępnienia tego terenu mieszkańcom Krakowa.
 

Ów monitoring pozwoli na znacznie szybsze reagowanie na powstałe incydenty, będzie pomocne dla działań interwencyjnych policji oraz będzie stanowić dodatkowe źródło informacji do zaistniałych zdarzeń - obecnie muszą się posiłkować monitoringiem z okolicznych firm, który nie zawsze obejmuje teren parku czy ulic.
 
Działki objęte monitoringiem:
318, 131/2, 314/1, 315/1, 132, 137 (działka oddana do użytku mieszkańców miasta Krakowa i zarządzana przez ZZM)

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt ma na celu stworzenie monitoringu miejskiego ulic w okolicy dworca autobusowego Kraków MDA (ul.: Bosacka, Lubomirskiego, Topolowa) oraz w znajdującym się nieopodal parku Strzeleckim.
Monitoring taki powinien znacznie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w okolicy dworca jak i parku Strzeleckiego. 

Okolica ta jest jedną z pierwszych miejsc, które widzą turyści po przyjeździe do Krakowa. Niestety znaczna ilość incydentów związana z parkiem (szczególnie latem - spożywanie alkoholu w ilościach znacznych, traktowanie parku jak publiczną toaletę) oraz wszelkiego rodzaju incydentów związanych z kradzieżami czy nagminnym łamaniem zasad ruchu drogowego, nie stanowi dobrej wizytówki miasta. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zarówno mieszkańców jak i podróżnych przybywających do Krakowa oraz do działań prewencyjnych służb miejskich i policji. 
Obecność kamer monitoringu to sygnał dla mieszkańców, że jednostki odpowiedzialne za zarządzanie Miastem dbają o ich bezpieczeństwo.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Przygotowanie dokumentacji i projektów 30 000,00 PLN
Realizacja instalacja i zakup kamer 420 000,00 PLN
450 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekty Przygotowanie projektów instalacji i stosownych zezwoleń I kwartał 2025
Realizacja Montaż monitoringu i podłączenie do sieci miejskiej II-IV kwartał 2025
powrót