Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XIV NR 15:

Atal Al. Pokoju - Bezpieczne przejście dla pieszych

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Uchwały Rady Miasta Krakowa nr LI/1410/21 z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie „Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa”, tj: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta; 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności; Uzasadnienie: Wnioskodawca w ramach wniosku budżetu obywatelskiego pn. „Atal Al.Pokoju – Bezpiecznie przejście dla pieszych” wskazał zakres polegający na budowie wyniesionego przejścia dla pieszych w al. Pokoju – bocznej na wys. nr 81a. Wskazana lokalizacja została negatywnie zaopiniowana przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, jako zarządzającym ruchem na przedmiotowej ulicy. Zgodnie z pozyskaną opinią przejścia dla pieszych zlokalizowane w miastach należy wyznaczać w zasadzie tylko przez ulice układu podstawowego uznane za trasy z pierwszeństwem. Przez pozostałe ulice dopuszcza się wyznaczanie przejść w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci, lub zakładów przemysłowych, gdzie występuje duża koncentracja ruchu pieszych. Jednocześnie, zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. W związku z tym każde przekraczanie jezdni w odległości mniejszej niż 100 m od przejścia dla pieszych stanowi wykroczenie. Ma to szczególne znaczenie w rejonach gęstej zabudowy mieszkalnej jaka występuje w omawianej lokalizacji, gdzie piesi przekraczają jezdnię w różnych lokalizacjach, a w wypadku wprowadzenia dodatkowego przejścia dla pieszych nie byłoby możliwości przechodzenia niemalże na całej długości przedmiotowej ulicy, poza przejściami dla pieszych. Dodatkowo przedmiotowa ulica jest objęta strefowym ograniczeniem prędkości do 30km/h, a celem wymuszenia na kierowcach stosowania się do tego ograniczenia na zastosowane zostały dwa progi zwalniające oraz wyniesienie znajdujące się przy skrzyżowaniu z Al. Pokoju. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę charakter zabudowy, klasę drogi, a także obowiązujące ograniczenie prędkości oraz progi zwalniające występujące na drodze łączącej Al. Pokoju z ul. Centralną wyznaczenie dodatkowego przejścia dla pieszych nie znajduje uzasadnienia. Niemniej jednak po konsultacji z Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz przedstawicielami Rady Dzielnicy XIV ustalono, że na wskazanym odcinku drogi istnieje możliwość wyznaczenia jednego przejścia dla pieszych, poniżej lokalizacji wskazanej przez Wnioskodawcę, tj. pomiędzy budynkami nr 81a-81d. Będzie ono realizowane w ramach środków Rady Dzielnicy XIV, która uchwałą nr VIII/114/2024 z dnia 23.05.2024 r. przeznaczyła środki finansowe na jego budowę na lata 2024-2026 ( bez wyniesienia z kostki). Ponieważ zakres będzie realizowany w ramach środków Rady Dzielnicy XIV negatywnie zaopiniowano możliwość jego realizacji w ramach budżetu obywatelskiego.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XIV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

99 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Obręb 54 Działka 9/17 (126103_9.0054.9/17) - Osiedle Atal Aleja Pokoju pomiędzy budynkami 81A oraz 83A

Krótki opis projektu

Zadanie zakłada budowę wyniesionego przejścia dla pieszych przez ruchliwą jezdnią w celu zwiększenia bezpieczeństwa, ułatwienia komunikacji mieszkańcom osiedla oraz użytkownikom lokali usługowych.

Opis projektu


Zadanie polega na zbudowaniu podniesionego przejścia dla pieszych w tradycyjny sposób na działce 9/17, obręb 54, jednostka ewidencyjna Nowa Huta (126103_9.0054.9/17) oraz na demontażu dotychczasowych progów zwalniających, które nie spełniają swojej roli.
 
Przejście zostanie wykonane poprzez odpowiednie umieszczenie znaków drogowych oraz oznaczenia poziom (pasy). Oznaczenie poziome będzie umieszczone na podwyższonej platformie, co dodatkowo zmusi kierowców do zmniejszenia prędkości.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Brak bezpiecznego sposobu przekraczania drogi na niemal 300-metrowym odcinku zmusza pieszych do nieuregulowanego "przeskakiwania" pomiędzy ciągami pieszymi. Ta sytuacja staje się szczególnie krytyczna dla wielu młodych mieszkańców osiedla, którzy ryzykują przekraczając jezdnię z małymi dziećmi lub wózkami w drodze do przedszkola.
 
Dotychczasowe rozwiązanie, (progi zwalniające) nie spełnia należycie swojej funkcji, ograniczenie prędkości jest notorycznie łamane przez kierowców co uniemożliwia dogodne przemieszczanie się pieszych.
 
Dodatkowo, zmiana statusu drogi z "Drogi Wewnętrznej" sugeruje wzrost ruchu komunikacyjnego w przyszłości, co pogłębi już i tak niekorzystne warunki komunikacji pieszej.
 
Przejście będzie stanowiło bezpieczną drogę dla pieszych, umożliwiającą im swobodne przekroczenie ruchliwej ulicy. Dzięki niemu mieszkańcy osiedla, ale i również mieszkańcy dzielnicy jak i pozostali piesi, będą mieli łatwiejszy dostęp do sklepów, restauracji i innych punktów usługowych, co poprawi ich jakość życia oraz zachęci do częstszego korzystania z lokalnej infrastruktury. 

Ponadto, ułatwiona komunikację między mieszkańcami, sprzyjając integracji społecznej pomiędzy nowymi oraz długostażowymi mieszkańcami dzielnicy i wzmacniając więzi sąsiedzkie.

Galeria

powrót